Post entry

Empire: ett billigt imperium

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sammantaget borde Empire kunna nå en vinst på 1,50 kr per aktie under 2007. Vid dagens aktiekurs på 12,50 kr ger detta ett p/e tal på blott 8,3. Ett så tillväxtinriktat företag som Empire skulle i dagsläget kunna försvara en aktiekurs på uppåt det dubbla.

The Empire (EMP B) heter ett bolag som handlas på AktieTorget. Deras affärsidé går ut på att utveckla tillväxtföretag inom retail branschen. Med sin kompetens, sina kontakter och synergieffekter som gemensamma försäljningskanaler och logistiklösningar ska de vara en bra grogrund för företag. Målsättningen är att bygga upp en företagsgrupp med hel- eller majoritetsägda dotterbolag, som med sina varumärken och produkter tillsammans bygger värde för aktieägarna i The Empire. Idag finns det fyra dotterbolag i koncernen. Två bolag är vilande, så verksamheten i koncernen utgörs av Soda-Club Scandinavia AB, samt det nu ett år gamla förvärvet Gerby Produkter AB.

Sodastream mot lyft Soda-Club Scandinavia AB förvärvades 2004 och innebar grundandet av dagens Empire. Bolaget säljer Sodastream, läskedrycksmaskinen som var populär i Sverige på 1970- och 1980-talen. Sodastream har nu tjugo år senare gjort en framgångsrik comeback och konsumenterna ser ut att gilla fördelarna med att kunna göra sitt eget kolsyrade vatten och läsk. Försäljningen av Sodastream överträffade bolagets egna förväntningar under 2006 tack vare avtal ICA Maxi, NetOnNet samt Media Markt i Sverige.

Den här månaden (mars) har man skrivit ett distributionsavtal för Sodastream med Coop Norden. Avtalet gäller försäljning i Sverige och förväntas innebära att 2007 bli det bästa året någonsin för Sodastream. För varje Sodastream som de säljer så ökar även kundkretsen för deras refillprodukter: gaspatroner och smaker. Förra sommaren gapade hyllorna med gaspatroner tomma i butikerna när folk tillverkade massvis med egen läsk i värmen. Och sommaren 2007 spås ju inte bli svalare sägs det.

Det finns dock motgångar, försäljningen av Sodastream i Norge bidrar med en relativt stor förlust till koncernen. Man planerar åtgärder för detta under året.

Förvärvet av Gerby

Gerby Produkter AB förvärvades i början av 2006 och var en stor händelse för Empire. Koncernens försäljning till butik fyrdubblades i en handvändning. Gerby är ett lönsamt och snabbväxande företag som säljer köksutrustning och hårvårdsprodukter. De är agentur på den skandinaviska markanden åt flera världsledande märken. Däribland BaByliss, Kenwood, La Pavoni och Saeco. På senare år har de också lanserat de egna varumärkena C3 och Saga, och de har även en egen tillverkning. C3 (Creative Concept Company) är pärlan som symboliserar hela företaget Gerby. C3 gör produkter för den skandinaviska marknaden, där varumärket är starkt etablerat. Men konsumenter från övriga Europa och Fjärran Östern har också visat intresse för dessa skandinaviska produkter, och varumärket har en stark tillväxt på dessa marknader. I slutet på februari tecknade Gerby ett distributionsavtal för C3 i Ryssland som en del i denna expansion utanför Skandinavien. De håller också på att bygga distributionskanaler i Ungern, Polen och Tjeckien.

Den här månaden (mars) har Gerby tecknat ett samarbetsavtal med en telefonillverkare om att ta fram trådlösa telefoner under det egna varumärket C3-Telecom. Lanseringen kommer att ske under det andra och tredje kvartalet 2007. Man ska dock vara medveten om att en sådan nylansering även innebär en risk för bakslag och förluster.

Empire har under 2006 arbetat hårt med att integrera och anpassa Gerby till koncernens organisation, och man har försökt göra en del förbättringar. Men resultatet har inte varit tillfredsställande och tillsammans med ledningen i Gerby har man nu identifierat flera områden där de kan sänka kostnaderna och öka marginalen, bl.a. med ett nytt ekonomisystem. Men på det hela taget har integrationen av Gerby varit lyckad och de kommer att jobba vidare med kostnadssänkningarna.

Undervärderad

För 2006 gjorde Empire en vinst efter skatt på 5,7 milj. Men då ingår engångskostnader på 5,7 milj kr, bland annat för en förlikning i en gammal affärstvist i England. Exklusive engångskostnaderna blev vinsten knappt 1 kr per aktie (det finns 9,2 milj aktier i bolaget).

Förutom en stark fortsatt tillväxt, med fler återförsäljare av Sodastream samt en ökad expansion av Gerby i spetsen, så finns det även mycket att hämta genom effektiviseringar inom koncernen. Som kostnadsbesparingar i Gerby och åtgärder för verksamheten i Norge.

Sammantaget borde Empire kunna nå en vinst på 1,50 kr per aktie under 2007. Vid dagens aktiekurs på 12,50 kr ger detta ett p/e tal på blott 8,3. För ett så tillväxtinriktat företag som Empire, som också växer under lönsamhet, måste det närmast ses som undervärderat. Bolaget skulle i dagsläget kunna försvara en aktiekurs på uppåt det dubbla.

Man ska dock tänka på att, då Empires vinst är ganska liten på sista raden, kan även en mindre motgång inom koncernen får stor påverkan på resultatet. Detta ökar risken i aktien, men även förstås potentialen om allt går vägen. Utifrån deras affärsidé är det även troligt att vi får se något nytt förvärv i framtiden.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?