Post entry

Enjoy Group: patent för läskkylar kan bli rejäl vinstmaskin

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Enjoy Group har fått ett patent som gör att man kan snurra hyllorna i en läskkyl (den typ som står på bensinmackar) hela 360 grader. Därmed kan man fylla läskhyllorna bakifrån istället för framifrån, vilket gör att den läsk som kunden tar alltid är kyld. Patentet kan på några års sikt bli en rejäl vinstmaskin.

Jämtlandsbaserade Enjoy Group har haft några resultatmässigt trassliga år, vilket tryckt ner aktiekursen. Inräknat den emission som bolaget nyligen genomförde och inlösen av de teckningsoptioner som finns utfärdade finns det cirka 35 miljoner aktier i bolaget. Börsvärdet ligger därmed på cirka 50 miljoner kronor vid aktiekurs på 1,40 kronor.

Under ytan finns det dock intressanta patent som håller på att kommersialiseras. På några års sikt kan de göra företaget till en uthållig vinstmaskin av stora mått.

Patent för läskkylar - Rotoshelf Viktigast är patentet Rotoshelf. Precis som namnet säger gör det att hyllor i en läskkyl kan rotera när de skall fyllas på, istället för att fyllas på framifrån som idag. Därmed kan läsken som hamnar längst fram efter påfyllning alltid vara kyld. Dessutom lutar hyllorna svagt vilket gör att läsken alltid är frontad mot kunden.

Detta kan synas vara en enkel innovation, men för de som idag är stora användare av läskkylar (bensinmackar, små snabbköp, kiosker et cetera) är skillnaden stor. Dessutom går det snabbare att fylla kylen. Totalt skapar det ett stort mervärde för kunden och Rotoshelf har hittills sålt starkt på den svenska marknaden.

Marknaden värd 20 miljarder kronor per år Marknaden är stor. Enligt Frost & Sullivan säljs årligen kylskåp med varumärkesdekor (ICM – Ice Cold Merchandisers) för 20 miljarder svenska kronor. Vi kan då mellan tummen och pekfingret anta att själva innanmätet - Rotoshelf-delen - kan utgöra knappt hälften av den försäljningen.

Lösningen med Rotoshelf torde realistiskt kunna ge en marknadsandel på drygt 10 procent för Enjoy på ett antal års sikt. Det skulle då bli en försäljning på cirka en miljard kronor per år. Med en vinstmarginal på 10 procent blir vinsten cirka 100 miljoner kronor per år, eller 74 miljoner kronor efter skatt (1:95 kronor per aktie).

Patent för butikshyllor – SwingOut Ambient Enjoy Group har gått vidare och gjort samma utveckling för livsmedelshyllor, via patentet SwingOut Ambient. Namnet SwingOut betyder att hyllorna ”svingas ut” och alltså på så via kan fyllas på bakifrån av butikspersonalen. Dels går det snabbare, dels gör det att livsmedel inte står längst bak i hyllorna och blir gamla. Namnet Ambient står för att det är livsmedel i rumstemperatur som avses (”Ambient” = kringliggande temperatur).

För SwingOut Ambient har försäljningen inte startat på allvar, utan tester av hyllorna pågår i ett antal stormarknader i olika delar av landet. Vid en lyckad lansering framstår dock marknaden för patentet SwingOut Ambient som ännu större än för patentet Rotoshelf.

Patent för läskkylar – Enjoy Optimal Till detta har Enjoy utvecklat ett nytt patent för själva konstruktionen av kylskåpen (”Enjoy Optimal”). Det gör att skåpets kylanläggning inte längre behöver vara fast monterad i kylskåpet utan placeras som en utbytesenhet bak på kylskåpet.

Dels tar lösningen mindre plats, dels förenklar det vid service eftersom endast själva kylenheten då behöver fraktas iväg, jämfört med hela kylskåpet.

Framgångsrik entreprenör En bonus i sammanhanget är att entreprenören bakom företaget, Håkan Sjölander, tidigare lyckats med företaget Loxysoft som idag är mycket stora inom programvara för callcenters.

Trots att 2008 var ett svagt år omsatte Loxysoft 40 miljoner kronor och tjänade 7 miljoner kronor efter finansnetto. Året innan var omsättningen 38 miljoner kronor och vinsten efter finansnetto 13,8 miljoner kronor (källa: allabolag.se). Det är större chans att en entreprenör som en gång bevisat att han lyckats med ett företag kan lyckas igen med nästa företag.

Satsning på tyska marknaden Närmast väntar antagligen en satsning på den tyska marknaden. Nyligen ställde företaget ut på mässorna i München (September) och Köln (Oktober) i Tyskland.

Kan företaget få samma genomslag på den tyska marknaden som på den svenska kan det snabbt bli bingo i aktiekursen.

En fördel med Enjoy är att man kan studera kylskåpet genom att gå in i vilken bensinmack som helst, där de sannolikt redan köpt ett kylskåp från Enjoy. Fråga gärna personalen vad de tycker om att fylla på kylskåpet jämfört med vanliga varianter.

Stora chanser att Enjoy kan lyckas Enjoy framstår som ett förhoppningsföretag som har goda chanser att lyckas. Aktiekursen har dock tryckts ner rejält av att utvecklingen tagit längre tid och kostat mer pengar än förväntat. Dessutom kan det nog sägas ha funnits en viss ovana från entreprenören att kommunicera med aktiemarknaden och att hantera aktiemarknadens kortsiktiga förväntningar.

Den stora försäljningssäsongen för företaget är på våren och försommaren, då läskförsäljningen stiger och därmed också kylskåpsförsäljningen. Övriga delar av året är lugnare. Det gör också att resultat (och nyhetsflödet) antagligen är starkare under första halvåret, vilket kan pressa aktiekursen under andra halvåret, där vi är nu.

Risken i företaget är hög, men sannolikheten är också hög att man lyckas. Skulle företaget på ett antal års sikt nå en försäljning på en miljard kronor och en vinst per aktie på cirka 2 kronor bör också aktiekursen springa iväg bortåt 27 – 30 kronor (p/e 14 - 15).

För närvarande är aktiekursen kylskåpskall, men får vi se ett genombrott på någon marknad utanför Sverige kan vi vänta att aktiekursen snabbt kilar uppåt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?