Post entry

Getupdated: ljus framtid

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Internetmarknadsföringsbranschen växer så att det knakar och det gör Getupdated också. Fortsatt fin tllväxt och bättre lönsamhet kommer att ge aktien ett stor lyft de närmsta åren. På dessa nivåer är Getupdated ett kap.

Företaget "När företag som Framfab och Icon Medialab stod nära ruinens brant, växte Internetmarknadsföringsbolaget Getupdated med 100 procent årligen. Idag åtta år efter start håller Getupdated på att växa om konkurrenten Tradedoubler på hemmaplan med målet att även lägga Europa under sina fötter" skriver Rebecka Guzman i en artikel på idg.se. I "Prospekt - Eastpoint AB 2007" (som offentliggjordes inför listbytet till First North) kan vi läsa att Getupdated har vuxit med i genomsnitt 74 procent per år de senaste fem åren och varit lönsamt sedan starten år 1999. Getupdated, som ganska nyligen bytte namn från Eastpoint, är särskilt stark inom den snabbt växande sökmotoroptimeringen (som i korthet handlar om att komma så högt upp i sökmotorernas träfflistor), men erbjuder ett brett spektrum av tjänster och produkter. Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden:

  1. Getupdated Internet Media - arbetar med att driva relevanta besökare till kundernas webbplatser genom sökmotoroptimering (SEO), betalt sök, bannerkampanjer och affiliate marknadsföring. Stod för 57 % av omsättningen och hade rörelsemarginaler på 17 % 2007.
  2. Getupdated Internet Solutions - arbetar med kampanjsajter, trafikanalys, Internetstrategier, webb & portalutveckling, webbdesign, e-handel samt communities. Stod för 24 % av omsättningen och hade rörelsemarginaler på 16 % 2007.
  3. Webhosting - erbjuder webbhotell via Crystone och har även drifttjänster. Stod för 21 % av omsättningen och hade rörelsemarginaler på 10 % 2007. Ska avvecklas för att renodla företaget och stärka likviditeten.

Koncerngemensamt hade företaget negativ omsättning (-4,6 MSEK) och rörelseresultat (-8,4 MSEK).

Just Search Ltd. I slutet av 2007 förvärvades Just Search, ett av Storbritanniens ledande sökmarknadsföringsföretag som bedriver verksamhet i England, USA, Australien och Frankrike. Därmed stärkte Getupdated sin position på den viktiga engelska marknaden (England står för 36% av den totala omsättningen inom Internetmarknadsföring i Europa, Sverige står för 3%) som nu blir deras största marknad utanför Sverige. "Med förvärvet av Just Search blir vi nu en av de största aktörerna på sökmotoroptimering i hela världen. Vi blir också en av de få leverantörer som kan erbjuda större internationella företag internationell trafik via sökmotorerna, något som också efterfrågas av våra kunder" kommenterade Mattias Kaneteg förvärvet. Gott så, men det som verkligen imponerar är att "under de senaste åren har företaget haft en tillväxt på cirka 100 % med marginaler på över 40 %". Enligt företagets prognoser kommer man 2008 att omsätta 5,5 miljoner GBP (motsvarande ungefär 75 MSEK) och generera en vinst före skatt på 3 miljoner GBP (motsvarande ungefär 40 MSEK). Når Just Search upp till dessa prognoser bidrar det alltså med en vinst före skatt på 2 kr/aktie redan i år, samtidigt som företaget växer med 100 %. Ett annat stort plus med Just Search är den stabila kundstock där över 90 % av kunderna väljer att förlänga sina avtal, samtidigt som nya tillkommer varje månad. Med förvärvet ökade Getupdated också sin kapacitet och kompetens inom sökmotoroptimering i allmänhet och på den viktiga engelskspråkiga marknaden i synnerhet. Just Search köptes för 115 miljoner SEK och en tilläggsköpeskilling baserat på vinsten 2008 och 2009.

Marknaden

- Svenska företag lägger i snitt mellan 5 till 10 procent av sin marknadsföring på Internet, jämfört med upp till 50 procent i Storbritannien.

- Enligt IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) prognos kommer mediemarknaden att tappa fart nästa år. Trots det förväntas marknaden växa med 3,3 procent under 2008 - tack vare den fortsatt starka tillväxten för Internet. Internet tros lägga beslag på totalt drygt 15 procent av mediekakan 2008 och omsätta 4,8 miljarder, vilket innebär en ökning med 22 % jämfört med 2007.

- Tredje kvartalet 2007 gick Internet om TV och ligger då trea på listan över de annonsmedier som omsätter mest pengar efter dagspress och direktreklam.

- Sökordsannonseringen ökade med 90 % andra kvartalet 2007 i Sverige och man spår ingen inbromsning i utvecklingen, snarare tvärtom. Anledningen till den enorma tillväxten ligger i en ökning av antalet kunder (allt fler företag köper sökord), men det handlar också om att priserna har gått upp. Sökord säljs genom budgivning (den som är beredd att betala mest får bäst placering i det köpta sökresultatet) och fler kunder som tävlar om sökorden innebär högre priser.

- "Marknaden för Internetmarknadsföring beräknas växa med i snitt 21 % per år (eMarketer) i Europa fram till 2011 och sökmarknadsföringen specifikt med 50% per år (IAB)" enligt Getupdateds bokslut.

- Enligt Google görs drygt 2 miljoner sökningar per sekund enbart via den egna sökmotorn. Ungefär 70 % av dessa sökningar har sin grund i att någon är ute efter att köpa något. Varje dag genomför svenskarna 10 miljoner sökningar och undersökningar visar att drygt hälften av dessa är kommersiella sökningar.

Risker Lågkonjunktur

Efterfrågan på Getupdateds produkter och tjänster påverkas av det allmänna konjunkturläget. Den kraftiga tillväxten inom branschen dämpar dock konjunkturkänsligheten något.

Införlivning av förvärv : Det finns alltid risk för att förvärv inte ger det utfall som förväntas vad avser integration och lönsamhet, vilket kan hämma Getupdateds utvecklingstakt samt påverka framtidsutsikter, finansiella ställning och likviditet. Med tanke på de höga förvärvningstakt bolaget höll under 2007 blir denna risk särskilt påtaglig.

Marknadsspecifika risker : Internetmarknaden förändras ständigt med nya aktörer och produkter. Getupdated verkar inom en ung bransch som kan komma att förändras under de närmsta åren. Stora spelare (ex Google) har stor makt över branschen och kan fatta beslut som påverkar Getupdated negativt.

Personalberoende : Företaget är till viss del beroende av nyckelpersoner och en förlust av en eller flera av dessa kan få negativa effekter på verksamheten. Det är därför glädjande att se att Getupdateds strategi till att behålla personal fungerar då VD skriver att "en av faktorerna till framgång är att vi lyckats behålla ledningen och 98 procent av personalen i de förvärvade bolagen". Detta minskar också förvärvsrisken som jag nämner ovan.

Likviditetsrisk : Getupdated är i ett stadium av kraftig expansion och tillväxt. Företaget ska vara etablerat på nio marknader 2009. Idag finns de i Sverige, Norge, Frankrike, Storbritannien och Frankrike och har därmed ytterligare fyra marknader som ska äntras inom två år. Om de inte får något acceptabelt bud på Crystone utesluter jag inte möjligheten att de beslutar att ta in pengar genom nyemission, vilket sällan uppskattas av aktiemarknaden.

Prognosmissar : Aktiemarknaden gillar inte när företag lovar runt och håller tunt. 2007 överträffade företaget tillväxtmålet, men nådde inte upp till marginalmålet. I fortsättningen är det viktigt att prognoserna uppnås om man vill bygga upp ett förtroende. Därför ser jag det som mycket positivt att årets mål år så pass försiktiga och jag tror inte att det blir några problem att uppnå dessa. Det finns en överhängande risk att Just Search inte levererar enligt de prognoser som företaget har kommunicerat, men det borde inte innebära något större kursnedställ då det i dagsläget verkar inprisat med råge.

Växtvärk: Små företag under kraftig expansion har en tendens att drabbas av växtvärk, dvs att man behöver mer pengar eller anställa mer personal, vilket leder till ökade kostnader.

2007

Vuxit från 60 till 320 anställda, gått från ett börsvärde på 128 MSEK till nuvarande 330, etablerat sig på 3 nya marknader (England, USA och Frankrike), omsättningsökning från 68 MSEK till 214 och förvärvat 13 bolag. Företaget har också bytt namn från Eastpoint till Getupdated Internet Marketing. Namnbytet genomfördes framförallt för att samla alla förvärvade företag under ett och samma varumärke och dessutom hitta ett gångbart namn inför den planerade internationaliseringen.

2008

Året har börjat bra för Getupdated som under första kvartalet har haft en stor kundtillströmning med över 200 kunder och har fått tilldelningsbeslut att teckna ramavtal med Verva (Verket för förvaltningsutveckling). Under 2008 kan vi vänta oss ett byte från First North till Smal Cap och en avyttring av webhostingdelen Crystone (om ett rimligt bud erhålls). Under första delen av året kommer fokus att ligga på integrationen av förvärv som gjordes under föregående år. Nettoomsättningen väntas överstiga 400 MSEK och rörelsemarginalen bedöms förbättras (från 11,7 % år 2007).

Relativvärdering

Notabene.net *

06/07

07/08e

Omsättning MDKK (MSEK)

81,4 (101,75)

212,1 (265,1)

EBITDA MDKK (MSEK)

10,8 (13,5)

26,3 (32,9)

EBITDA-marginal

13,2 %

12,4 %

Resultat MDKK (MSEK)

8,3 (10,38)

17,8 (22,3)

VPA DKK (SEK)

0,117 (0,146)

0,25 (0,313)

P/E

41,45

19,4

Getupdated Internet Marketing **

07

08e

Omsättning MSEK

213,9

400

EBITDA MSEK

25,1

60

EBITDA-marginal

11,7 %

15 %

Resultat MSEK

15,8

33,1

VPA SEK

1,05

1,64

P/E

14,3

9,1

Notabene.net är under namnändring till Guava. Detta gör de för att tydligt profilera företaget och samla alla dotterbolag under samma namn (Notabene.net har den senaste tiden förvärvat 10 företag). Namnet kommer från ett dotterbolag i England som står för en stor del av företagets omsättning. De har också ansökt om listbyte från First North till Københavns Fondsbørs OMX. Likheterna är slående och jag tycker att de två Internetmarknadsföringsföretagen (som båda är specialiserade på sökordsmarknadsföring) är jämförbara på alla sätt. Enligt tabellen framgår att Getupdated har mycket större omsättning än Notabene, medan marginalerna i stort sett är i paritet med varandra. Trots det har Notabene en högre värdering, vilket jag inte tycker är förtjänt.

* Notabene.net har ett räkenskapsår som löper mellan 1 juli-30 juni. Valutakurs 1,25 (DKK/SEK) från 4 mars har använts i beräkningarna. Utestående aktier är 70 096 197 st. Estimat och övriga siffror är hämtade från en analys av Korral daterad 5 december och årsredovisningen 06/07. Notabene.net's egen prognos för 07/08 som är en omsättning på 200-220 MDKK och EBITDA på 24-28 MDKK. Senast betalat per aktie var 4,85 DKK när detta skrevs.

** Getupdated Internet Marketings utestående aktier är 20 168 356 st. Estimaten är baserad på deras prognos för 2008 omsättning är 400 MSEK omsättning under ökad lönsamhet. Jag räknar med en EBITDA-marginal på 15 %. På resultat 08e har jag utgått från att finansnetto belastar med 10 MSEK och dragit av minoritetens andel (8 %) och schablonskatt (28 %). Vinst per aktie för 2007 är beräknad på vägt genomsnittligt antal aktier under perioden, medan den för 2008 är beräknad på dagens antal utestående aktier. Senast betalat per aktie var 15 SEK när detta skrevs.

Varför aktien inte har lyft - Getupdated behöver fler starka ägare, till exempel en fond eller investmentbolag som tar position. Kinnevik satsade 30 miljoner kronor i sökanalysföretaget Relevant Traffic redan 2006 och nyligen gick Wallenbergägda Investor in med 47 miljoner kronor i sökannonsbolaget Keybroker, så intresse för marknaden finns från storbolagens sida.

- Aktien skulle må bra av lite uppmärksamhet. I nuläget är det endast Stockpicker som har aktien under bevakning, vad jag vet, och handeln är inte den mest likvida (något som kanske kan komma att ändras i och med bytet till Small Cap). Den senaste tiden har företaget dock figurerat i artiklar i SvD, idg.se och ekonominyheterna.se (ett samarbete mellan tv4 och Veckans affärer), men det krävs nog mer för att investerare ska få upp ögonen.

- Informationen från företaget till aktiemarknaden har varit knapphändig och måste förbättras i framtiden, vilket jag vet att de jobbar på.

- Förvärven har till stor del betalats med nya aktier och jag tror att den nedpressade kursen till viss del beror på att många av dessa nya ägare har sålt sina aktier.

- Osäkerhet krig företagets prognoser håller aktien tillbaks. Visar det sig att Just Search levererar enligt plan står dock aktien inför en stor uppvärdering.

Övrigt - Insiderköpen har duggat tätt senaste månaderna. Speciellt Mattias Kaneteg (vVD och grundare) har ökat sitt minst sagt ansenliga innehav.

- I och med att man nu har blivit en stor spelare på den engelska marknaden som är den mest mogna i Europa blir Getupdated en intressantare uppköpskandidat i takt med att företaget växer till sig. Googles uppmärksammade bud på Yahoo kan resultera i att förra vårens konsolideringsfas i sökbranschen nu kommer in i en andra andning. Jag tror dock inte att uppköp är aktuellt förrän Getupdated (som har varit en aktiv förvärvare) har konsoliderat sina egna förvärv till fullo och vuxit till sig lite, men med den värderingen företaget har nu vet man aldrig.

- Getupdated är huvudsponsor för Search Engine Strategies (17-20 mars) i New York som har omkring 8000 deltagare, vilken gör den till den största mässan inom branschen. Den amerikanska marknaden är mer mogen än den svenska och detta är ett ypperligt tillfälle för Getupdated att stärka sitt varumärke där. Det är en satsning slukar ungefär tio procent av deras marknadsföringsbudget, men det är pengar som de räknar med att tar igen snabbt då sådana mässor brukar generera bra affärer.

Potential

Jag tycker att 16-18 ett motiverat P/E-tal för Getupdated utan att värdering känns ansträngd då tillväxten och framtidsutsikterna för branschen ser mycket lovande ut. Branschgenomsnittet är högre, men jag fördrar att ligga lågt. Jag tror att Getupdated redan i år kommer att ha marginaler på 15 % (tack vare Just Search, renodling av verksamheten och tillväxten inom Getupdated Internet Media som är det affärsområde med högst marginaler) och det är vad jag utgår från i mina beräkningar. Jag tror att marginalerna kan komma att ligga högre än så, men väljer även här att vara modest. Jag räknar med att finansnetto kommer att belasta resultatet negativt med 10 MSEK varje år och att företaget når upp till omsättningsprognosen i år, växer 50 % nästa år och 30 % året efter det. Med tanke på branschens förutspådda tillväxt finns det potential att växa ännu snabbare än vad jag räknar med. Vinst per aktie beräknas med schablonskatt på 28 % och 8 % som bortfaller till minoriteten och utgår från antal utestående aktier i nuläget. I framtiden kan utspädning ske i o m företagets kraftiga expansion.

2008

2009

2010

Omsättning, MSEK

400

600

780

EBITDA, MSEK

60

90

117

EBITDA-marginal

15 %

15 %

15 %

VPA, SEK

1,64

2,63

3,51

Målkurs (P/E 16-18)

26,2 - 29,5 kr

42,1 - 47,3 kr

56,2 - 63,2 kr

Kurspotential

75 - 97 %

181 - 216 %

275 - 321 %

Ovanstående tabell skall ses som ett räkneexempel som visar potentialen i företaget, inte som en profetia. Att förutspå ett företags utveckling är alltid vanskligt. Jag har dock försökt vara någorlunda försiktig i mina antaganden för att skapa säkerhetsmarginal.

Slutsats

Getupdated är ett välpositionerat företag inom en het bransch och kan mycket väl komma att bli ett tänkbart byte för en större aktör. Värderingen är låg och aktien har en betydande uppsida. Getupdated får betraktas som en högriskaktie, men jag tycker att potentialen kraftigt överväger risken. På dessa nivåer känns nedsidan begränsad och vill man ta chansen att vara med i ett tidigt skede i en aktie som har goda chanser att göra en lång och framgångsrik resa så är Getupdated en bra kandidat.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?