Post entry

Heart of Brands: lyckas nyemissionen?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Heart of Brands är i behov av kapital och frågan är om dom lyckas klara lågkonjukturen.

Heart of Brands (HoB) bildades i oktober 2006 för att etablera, marknadsföra och sälja kvalitativa varumärken, ledande i sina segment, inom konfektion och accessoarer på den nordiska marknaden. Bolaget har därmed en kort historia. 2006 och 2007 präglades av en expansiv köplust av märken och bolag som sedermera under 2008 och 2009 har lett till en mer återhållsam "klädpolitik" och återgående till ett fåtal egna märkesvaror:

Bolaget består idag till stort av:

POUR AB

Pour förvärvades under december 2007 av HoB och med detta fick bolaget sitt första egna varumärke. Designern Robert Berggren har sedan starten 2001 utvecklat bolaget. Pour är ett fullkoncept för både dam och herr. I kollektionen ingår även accessoarer såsom väskor, smycken och skärp.

Gul & Blå

Gul & Blå samt Puss & Kram. Ett gammalt jeansvarumärke sedan 1966 som lever kvar där Heart of Brands försöker återskapa ett trendmärke. Jeans är bolagets huvudprodukt.

Ekonomi /framtid

På årsbasis omsatte bolaget under 2008 ca 17 miljoner. Rörelseresultatet för Heart of Brands var 2008 på -25 miljoner. Minusresultat har även varit signifikativt för företaget sedan starten och trots upprepade prognoser om positivt resultat och tillväxt i både POUR och tidigare även klädmärken som ELLÉ och Zetterberg har inte HoB lyckas visa svarta siffror ännu. Utan snarare har historien visat sig vara präglad av misslyckade investeringar i klädmärken, ständiga lednings- och styrelseförändringar och nyemissioner.

Detta har även återkommit under Q1 detta året. Ny VD och ny styrelse har utsetts och kassan har sinat i strid ström. Första kvartalet redovisar bolaget en förlust före skatt på ca 4 miljoner. Förhoppningen nu står till en nyemission för att bolaget skall kunna överleva och räddas ytterligare några kvartal.

Framtiden då, finns det några möjligheter till att bolaget skall kunna överleva denna lågkonjukturen och växa sig starka med sina varumärken. Följande talar för att bolaget kan lyckas på sikt:

  • Nyemissionen lyckas och företaget får en arbetsro till att utveckla bolaget till lönsamhet.

Följande talar emot att bolaget skall misslyckas:

  • Nyemissionen misslyckas och bolaget får ej in kapital. Då företaget är i akut behov av kapital är nyemissionen tvungen att lyckas för att övrleva ytterligare något kvartal.
  • Även om nyemissionen lyckas så kommer bolaget bli tvunget att under hösten begära ytterligare kapital från sina ägare. Kommer ägarna att ställa upp ytterligare en gång?
  • Varken GUL & BLÅ eller POUR har under en tvåårsperiod uppvisad tendenser till att kapa marknadsandelar eller växa som varumärke. Vad talar för att denna trenden skall vända?
  • Bolaget har en historia emot sig gentemot både leverantörer med skuldsaneringar och förmodligen även skeptiska kunder som ifrågasätter bolaget.

För mig som investerare finns det betydligt fler moln på himlen än vad det borde vara, och det skall mirakel till om ledning och styrelse för Heart of Brands skall lyckas rädda det sjunkande skeppet. Så mitt råd är att varken teckna i den pågående nyemissionen eller köpa in sig i bolaget. Den ytterst riskvillige kan kanske tänka att "mirakel händer".

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?