Post entry

Odd Molly: extrem tillväxt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Odd Molly har sedan starten 2002 visat tresiffrig tillväxt varje år och allt tyder på att succén fortsätter.

Odd Molly designar, marknadsför och säljer mode för kvinnor i 25-40 årsåldern med en speciell design som snabbt blivit populärt. All produktion sker i lågkostnadsländer. Man har inte några egna butiker utan säljer till över 1100 återförsäljare världen över och nya återförsäljare verkar tillkomma hela tiden. Bolaget finns nu förutom i Västeuropa även i Nordamerika, Japan, Australien och Nya Zeeland. USA är idag bolagets snabbast växande marknad och man har nyligen öppnat ett eget kontor i Los Angeles.

Kläderna ligger i "övre mellanprissegmentet". Odd Molly har därmed inte samma kunder som t.ex. KappAhl utan modemedvetna självständiga kvinnor som vill synas och ha kvalité. Bolaget har visat sig duktiga på marknadsföring. Exempelvis så hade företaget en modeshow nyligen i Hollywood som fick stor uppmärksamhet. Som aktieägare blev man lite orolig för kostnaderna med alla stjärnor som var med men lugnare när bolaget säger att kostnaderna ryms i vinstprognosen för året. Vid min research av bolaget kan jag konstatera att kollektionerna säljer slut i affärerna och kunderna är mycket nöjda och "tingar" plagg i förväg. Man kan nog räkna med en viss moderisk men samtidigt så håller man inget lager utan gör bara kollektionerna efter hur mycket som beställs. Detta kan enligt ledningen ge initialt mindre försäljning men efterhand när butikerna ser att de säljer slut då ökar beställningarna. Odd Molly har nu breddat sortimentet till även underdelar, kostymer, byxor och kjolar. Man planerar även att bredda sortimentet ytterligare.

Vinstprognos och slutsats

Odd Molly har mer än dubblat sin omsättning varje år sedan starten 2002. Genom de långa ledtiderna så kan man göra ganska säkra prognoser och för 2007 är det 120 miljoner (+120 procent) i omsättning med en marginal på 12.5 procent vilket ger ca 1.88 i vinst per aktie. Bolaget är ännu litet och kan säkert med breddat sortiment fördubbla omsättningen en gång till nästa år. Det intressanta är att marginalen då stiger eftersom det inte kostar mer i utveckling att ta fram fler saker av samma slag. Min prognos för 2008 blir 240 miljoner i omsättning och 15 procent i marginal vilket ger en vinst efter skatt på 4.50 per aktie.

För 2009 om vi trots breddat sortiment räknar lite försiktigare med 50 procent omsättningstillväxt så hamnar vi i min prognos på en omsättning på 360 milj med en marginal på 18 procent , vinsten per aktie blir då 8.10 . Om vi sätter branschens p/e på ca 24 på detta så har vi mer än en fördubbling från dagens nivå. Visst kan man säga att jag är optimistisk i mina beräkningar men efter min research så blir jag mer förvånad om jag ligger för högt än för lågt i mina prognoser... Även om vi nöjer oss med att tro på en lägre tillväxt säg 80 procent nästa år och 40 procent 2009 så blir vinsten 6.80 kr per aktie 2009 enligt mina beräkningar och med branschens p/e på 24 så har vi ändå en kursfördubbling.... Invändningar på chatsidor om högt p/e med över 40 på årets vinst och att man inte gillar kläderna tar jag lätt på. Försäljningsframgångarna talar sitt tydliga språk där kunderna nästan slåss om kläderna. Efter att ha varit med på Björn Borgresan så vet jag vad stark tillväxt och marginalexpansion innebär och redan nästa år är p/e på min prognos klart under 20 och 2009 neråt 10 med nuvarande kurs. En konjunkturrisk finns förstås men jag tror inte den är större än för andra företag då Odd Mollys kunder troligtvis tillhör de mer kapitalstarka.

En sak att komma ihåg är att bolaget har starka säsongsvariationerna och att Q2 är deras sämsta och det är i Q1 och Q3 som man tjänar pengarna. Den 17 oktober så kommer uppgifter om ordervärdet för första halvåret 2008, då får man en god indikation på vinsten första halvåret och även för helåret 2008. Jag tror efter min research att den rapporten blir en kioskvältare och att ordervärdet minst fördubblats. Visst finns det moderisk och kopieringsrisk men samtidigt en stor potential och om ledningen gör rätt saker så kan det här caset bli hur bra som helst... Starkt köp!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?