Post entry

Star Vault: lansering av deras första spel runt hörnet

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Allt tyder på att Mortal online, Star vaults första spel är på väg att släppas. Mycket tyder på en skakig lansering men aktien kommer nog ändå uppvärderas en hel del närmaste månaderna.

Innan lanseringen av dom mesta datorspelen brukar aktien i det utvecklande företaget rycka uppåt men Star vaults aktie har rört sig väldigt lite med tanke på vad som är på väg att hända. Titta bara på hur Funcoms aktie steg vid lansering av deras projekt Age of Conan under våren 2008. Så varför har Star vault inte rört sig så mycket? Är vi svenskar inte insatta i hur mycket pengar det finns att hämta på MMO-Marknaden? (Massive Multiplayer Online) Tror vi inte på våra egna datorspelsutvecklare? Jag tror definitivt ett litet företag i Sverige kan lyckas. Se bara på Digital Illiusion och deras framgång.

Om vi då tittar på Star vault. Dom har utvecklat spelet i några år nu och beta testning startade i Juni-Juli 2009. I samband med detta så började dom ta emot pre-orders för 10.000 spelare som också fick en chans att bli beta-testare om dom köpte spelet. Dom spelen såldes slut. Då öppnade dom upp 10.000 till och i delårsrapporten för trejde kvartalet meddelade dom att dom hade sålt totalt 12.000 spel sen start.

Nu har det gått ytterliggare några månader och säkerligen har en del spel till sålts. frågan är hur många? Jag gissar på cirka 1000 spel i månaden och att totalen idag ligger på ca 15.000 sålda spel. Jag gör den gissningen för att efter dom första 10.000 spelen såldes slut i slutet av september så gick det lite mer än en månad till delårsrapporten och meddelandet med 12.000 sålda spel.

Lansering Q1 2010!

Spelet skulle ha lanserats sommaren 2009 men det blev försenat till slutet av december 2009. Då försenades spelet ytterliggare en månad. Så nu ska lansering ske inom några dagar. Detta är visserligen väldigt orimligt så spelet blir troligtvis försenat igen men den här gången tror jag inte det blir någon större försening. Anledningen till att jag tror det är att den senaste veckan har alla haft möjlighet att spela Mortal online (inte bara beta-testarna) i samband med en serie stresstester av servrarna för att se hur mycket tryck dom klarar.

Många MMO spel släppta idag brukade Stresstesta servrarna i samband med Open beta. (när alla släpps in) Star vault har sagt att dom troligtvis kommer att ha en Open Beta men jag tror inte så är fallet längre eftersom dom nyss har genomfört massa stresstester.

Jag tror dom kommer lansera spelet i det tysta för att se att allt funkar. Sen efter några veckor kommer dom marknadsföra sig lite mera för att sedan succesivt sedan öka spelarantalet så att servrarna inte krachar som dom gjorde vid lanseringen av det konkurrerande Darkfall online där spelare som köpt spelet inte fick spela på ett bra tag för att dom bara kunde släppa in några spelare åt gången.

En annan anledning till en lansering i veckorna är ju att pengarna börjar ta slut och jag tror inte Star vault vill chansa på en nyemision. Jag tror på en lansering av spelet redan i mitten av februari (Slutet av Januari är deras officiella releasedate)

Hur kommer då omsättning se ut under 2010?

Så hur mycket kommer nu Star Vault dra in? Hur många kommer vilja spela spelet? Om vi räknar lite grovt med att dom sålt ca 1000 spel i månaden sen början av november plus en hel del sålda spel nu i samband med stresstesterna av spelare som gillade det dom såg. (Bara att läsa på Mortal onlines forum så förstår man.)

Jag räknar med att dom har sålt ca 15.000 spel sen starten fram till idag.Vid lansering tror jag också dom kommer sälja minst 5.000-15.000 spel. den övre gränsen kan vara mycket högre. det går bara att spekulera. men om man försöker se realistiskt på det så har ju inte Star vault marknadsfört sig särskilt mycket. Jag räknar iallafall med 10.000 sålda spel en vecka efter lansering. det kommer ge en total på ca 25.000 spel.

Så vad ger det i pengar? Dom första 10.000 såldes ju under Q3 och pengar för dom har redan rullat in. Under Q4 har det nog sålts 2.000-4.000 spel. Om dom sen säljer några tusen till fram till lansering och 10.000 till en vecka efter lansering så kan vi räkna med att det ger ca 7,5 miljoner kr om vi räknar med 15.000 sålda spel för priset 50€ styck.

Sen får alla spelare en gratis månad och efter det kommer det en månadkostnad. Branchstandarden ligger på ca 100-150 kr i månaden för att spela. Jag räknar med att dom kommer sätta priset runt 150 kr/månad eftersom dom behöver dra in pengar nu.

På 25.000 spelare ger det 3,75 miljoner kr i månaden. om dom lanserar spelet i februari så börjar dom dra in pengar från månadsavgifterna i slutet av mars. Fram till årsskiftet ger det ca 37,5 miljoner kr. Om man lägger på förstagångs försäljningen av spelet så hamnar vi runt 40-50 miljoner vid årsskiftet. Dagens börsvärde är 49,7 miljoner kr vilket ger en rätt så rimlig värdering.

Om man sen räknar med att dom fortsätter sälja spel i en takt på 2.000-3.000 per månad och har ett bortfall på ca 1.000 spelare per månad som inte gillar spelet eller som har tröttnat så ger det ett netto på 1.000-2.000 nya spelare per månad. En ny spelare är ju lika med 500 kronor i intäkter för själva spelet och sen 1.800 kr årligen.

Det ger ju ca 20.000 nya spelare från mars till årsskiftet så att vi hamnar runt ca 40.000-50.000 aktiva spelare vid årsskiftet 2010/2011 Då kommer omsättningen för starvault att hamna runt 70-80 miljoner kr för helåret 2010.

Allt detta är rätt så lågt räknat. Om Mortal online blir en hit och drar in 50.000- 100.000 nya spelare första veckorna så kan vi räkna med mycket högre siffror.

I dagsläget har ju Star vault också väldigt låga kostnader så jag tror definitivt en vinst är möjlig under 2010. Jag avstår från att gissa på hur stor den blir.

Mortal Online och deras community.

En annan viktigt detalj som jag tror att många investerare missar är att titta på Mortal onlines community. (Spelarna plus alla som hänger på deras forum och skriver) Dom är till majoriteten försiktigt positiva till det här spelet. Många har blivit brända på tidigare MMO spel och letar efter något nytt. Mortal online erbjuder det. Det är svårt. Det är nytt. Det är lite rått mot spelarna. Lite utmaning helt enkelt. Det plus att utvecklarna själva har haft en väldigt öppen och ärlig dialog med spelarna tror jag har skapat en väldigt tight community där folk är villiga att spela spelet och offra pengar även om spelet kommer att lanseras ofärdigt som nästan alla är förbredda på.

Den starka viljan och känslan hos spelarna tror jag kommer att göra Mortal online till en succé sakta men säkert. Den har en stark grund av spelare. Inte många men stark. Initialt kommer spelet att locka över spelare från Darkfall online och sen även från titlar som Age of Conan och World of warcraft eftersom många av dagens spelare letar efter något svårare. något annorlunda och inte ett så kallat "cockie-cutter spel" som är för lätt. Många MMO-spelare vill ha ett svårt spel med mycket frihet och det tror jag Starvault erbjuder med sitt spel.

Riktkurs?

Eftersom det finns en del osäkerhet om när spelet släpps ger jag en riktkurs på ca 4-5 kr fram till sommaren och om spelet blir en succe så kan vi räkna med en aktiekurs på ca 10 kr till nästa vinter.

Ett varningens finger bör höjas eftersom det är väldigt dålig omsättning i aktien och riskerna med onlinespel är höga. Med det sagt så rekomederar jag ändå köp för den riskvillige vid dagens kurs på 2.50 kr även om aktien nyligen stigit en del.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?