Post entry

Tretti: bra kostnadskontroll

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tretti AB är ett Internetvaruhus för vitvaror och hushållsapparater som under de senaste åren haft en god lönsamhetsutveckling. Framtiden för bolaget ser fortsatt ljus ut trots en sjunkande marknad för försäljning av vitvaror.

Tretti är en prispressare och placerar sig ständigt i topp på de webbtjänster som erbjuder prisjämförelse av vitvaror och hushållsapparater. Samtidigt har bolaget ett stort utbud och under det senaste året sortimentet breddats än mer.

Affärsmodellen bygger på att sälja stora volymer för att på så sätt nå en god lönsamhet. I den första kvartalsrapporten för 2009 visade bolaget på detta genom att öka försäljningen med 30 procent samtidigt kostnadsnivå för personal och övriga kostnader hålls under kontroll.

Siffror från först kvartalet 2009

- Omsättning: 70,6Mkr (53,7), +31,5%

- Resultatet efter skatt: 2,9Mkr (0,7), +314%

- Resultat per aktie: 0,56kr (0,14), +300%

Försäljningen ökar varje kvartal Försäljningen är jämt fördelat under de tre första kvartalen för att få en extra skjuts inför julhandeln. Bolaget har samtidigt haft en tillväxt på 20-30 procent de senaste åren, vilket inneburit att i stort sätt samtliga kvartal haft en högre försäljning än föregående.

Sett till den historiska utvecklingen har drygt 20 procent av försäljningen genereras i första kvartalet, vilket innebär en årsomsättning på 330 miljoner kronor för 2009. På grund av konjekturen är det dock sannolikt att tillväxten mattas av något och prognosen hamnar istället på 315 miljoner kronor.

Storlek ger muskler Tretti har under 2008 arbetat med att förbättra bruttomarginalen och har nu nått en nivå mellan 17-20 procent. Om nivån är hållbar kommer detta få ett fortsatt kraftigt genomslag på vinsten per aktie ökar med 0,60 kronor för varje procent som marginalen förbättras.

Samtidigt bör man vara medveten om att möjligheten i den ökade bruttomarginalen även har en baksida i att den kan sjunka tillbaka vilket snabbt påverkar resultatet.

Tillväxten i Tretti gör att bolaget får större muskler vilket talar för att om man lyckas hålla denna bruttomarginal man gör idag skall det inte bli svårare framöver.

Priset inte allt Även om Tretti ständigt försöker hålla låga priser på sina produkter har bolaget väldigt höga recensioner från sina kunder. Kunderna som handlat via Pricerunner ger betyget 4,6 av 5, samtidigt som man på Prisjakt har betyget 8,9 av 10, vilket kan jämföras med de större vitvarukedjorna som har en bra bit upp till dessa nivåer.

Bolaget har även inlett ett samarbete med Bring Express AB som innebär att de kan erbjuda sina kunder installation och retur av gamla vitvaror. Samarbetet gör det möjligt att bredda sin kundgrupp ytterligare, då service och installation många gånger är ett hinder för många när man köper något via Internet.

Köpvärd aktie om bruttomarginalen håller i sig För den investerare som tror att Tretti klarar av att hålla en fortsatt bruttovinst i nivån 17-20 procent finns det fortfarande en god potential i aktien, trots en kraftig uppgång senaste halvåret.

Med en bruttovinst i nivå med den som var under första kvartalet ser det ut som att Tretti kan leverera en vinst per aktie på 2,40 kronor. Under andra halvåret 2008 var dock marginalen något högre och kan denna nivå nås igen så ser kan resultatet snarare hamna i nivån runt 3 kronor.

Rekommendationen blir köp upp till 25 kronor, med reservation för hög risk sett till osäkerheten i bolagets bruttomarginal. Går allt vägen för Tretti ser en nivå runt 30 kronor realistisk under de kommande sex månaderna.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?