Post entry

Cimco Marin - vilken härlig resa detta blir!

Distribution över hela världen, fulla orderböcker flera år framåt och en världsunik patentskyddad produkt borgar för låg risk och en strålande kursutveckling.

Cimco Marin har utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. Deras unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller, har skapat succé i hela världen.

Till skillnad från börsens alla utvecklings- och förhoppningsbolag är Cimco klara med sin utveckling. De har full fart på försäljningen och jobbar nu på att växla upp sin produktionskapacitet för att kunna möta efterfrågan. De har i sommar tagit in 40 miljoner från marknaden. 35 miljoner i en emission som övertecknades grymt mycket så de nyttjade en övertilldelningsoption och tog in 5 miljoner till.

Produkten är färdigutvecklad, distributionskedjan är på plats och täcker hela världen. Det rasar in mycket mer ordrar än företaget hinner med att producera och leverera. De har redan tecknat avtal i världens alla delar. De budgeterar för en miljardomsättning redan 2018.

Målgruppen är professionella användare, dvs militär, myndigheter och liknande över hela världen. Cimcos motorer har längre räckvidd, längre livslängd, lägre driftskostnader och högre säkerhet än andra alternativ.

2015 tillverkades en förserie på 20 motorer i Ängelholm. De sändes till distributörer som företaget knutit till sig i USA, Australien, Europa och Mellanöstern. Gensvaret var enormt och nu står återförsäljarna på kö för att få sälja deras motorer och båtar.

https://www.nyteknik.se/nyheter/har-ar-dieselsnurran-som-orkar-langre-6392451

Order & framtid

Cimco Marine säljer inte motorer direkt till slutkund utan till distributörer som i sin tur antingen säljer till återförsäljare eller direkt till större slutkunder.

Distributörer har beställt sammanlagt 1.141 motorer för 2017 med skriftliga avtal. VD säger att det är skriftliga avtal med miniminivåer. Flera av våra distributörer menar att de kan sälja mer än så", svarar hon.

"Försäljning är verkligen inget problem, för vi har ett 20-tal distributörer som i sin tur har ett nätverk av återförsäljare under sig. Det är stora etablerade distributörer - både i Asien och USA har vi de absolut största. Att ha distributörer underlättar mycket för oss eftersom det är en väldigt spretig bransch".

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/cimco-marine-ska-oka-produktionstakten-6859900

2018 beräknas produktionen till 2 000- 2 500 motorer och senast 2021 är målsättningen att företaget ska ha tio procent av den kommersiella småbåtsmarknaden vilket betyder cirka 7 700 motorer.

Med ett cirkapris på 450 000 kronor per motor beräknas omsättningen uppgå till 500 miljoner 2017 och en miljard 2018.

Lägger man till service och eftermarknad med reservdelar som skall försörjas, så adderas omsättningen och även vinsten upp rejält.

http://www.metal-supply.se/article/view/295659/fulla_orderbocker_for_batmotortillverkaren_i_angelholm

NATO är en stor kund

Under 2015 introducerade dessutom försvarsalliansen NATO ett direktiv, ”The Single Fuel Directive”, som stipulerar att alla motorer som används militärt eller för kustbevakning inom NATO måste vara dieseldrivna om sådana motorer finns tillgängliga som alternativ på marknaden. Orsaken till detta NATO direktiv är bland annat att explosionsrisken med bensin är stor, medan den är obefintlig med diesel.

Tillverkningen

Enligt Cimcos styrelseordförande och grundare Andreas Blomdahl är det UFAB som gäller för produktionen under överskådlig framtid. På sikt kan det bli aktuellt att även starta produktion i andra länder för att komma nära olika regionala marknader.

UFAB:s har cirka 110 anställda i Uddevalla och många är personer är involverade tillverkning av OXE Marine.

Vi tar vi in fler anställda i den takt som Cimco säljer. De blir en betydande kund hos oss, säger UFAB:s VD Joacim Johansson till UddevallaNyheter.

https://www.industritorget.se/nyheter/oxe+diesel+%E2%80%93+f%C3%B6rsta+leveransen/15195/

Sammanfattningsvis

Cimco Marin kommer att bli ett globalt världsföretag och de kommer att växa fort. Produkten har ett par unika patent och de har för ett par veckor sedan ingått avtal med Seven Marine LLC och AB Volvo Penta om att dela delar av varandras patent för vidare utveckling.

http://news.cision.com/se/cimco-marine/r/cimco-marine-ab--publ--har-ingatt-avtal-om-patentlicenser-med-seven-marine-llc-och-ab-volvo-penta,c2303941

Värderingen är ynkliga 400 miljoner, trots att de har skriftliga order som motsvarar miljarder i omsättning med god marginal. Ett bolag som de stora aktörerna snabbt kommer att ta position i för att vara med på tillväxtresan.

Intervju med VD

https://www.youtube.com/watch?v=FaJjPVqne7g

_Disclaimer: Blogginlägget är skrivet i informationssyfte, och all handel med aktier medför risk. Äger själv aktier i bolaget._ 

0 comments

You need to login to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?