Post entry

Clean Motion - Årets IPO

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Med Zennström som storägare, typgodkännande klart i Indien och flera politiska fördelar i både Indien och Indonesien är bolagets potential oerhört stor. Med en bred intäktsmodell där man tjänar pengar på både försäljing, franchise, reklam och taxitjänster så finns det många argument för att Clean Motion ska lyckas. Styrelsen anser att marknaden är minst 60 miljarder kronor och lokala politiker har visat intresse för att använda produkten i olika projekt. För att citera Warren Buffet: “I try to buy stock in businesses that are so wonderful that an idiot can run them because sooner or later, one will.” I det här fallet är dock the wonderful business backat av en ledning med mer kompetens inom fordonsindustrin än Joakim von Anka har av guldmynt.

Affärsidé

Alla som varit i Asien vet hur stort trehjulingar är. Det kända taxifordonet i hela Asien är “Tuktuks” och för de som varit i Thailand, Indien etc. vet hur mycket utsläpp det är i dessa länder. Med en eldriven “Tuktuk” som både är säkrare, billigare i drift, snyggare samt miljövänlig så finns det endast fördelar med Clean Motion’s Zbee. Med en intäktsmodell där de antingen kan tjäna pengar på ren direktförsäljning, uthyrning, royalty, franschise, taxitjänst och reklamintäkter så är marknaden oändlig. Med miljöprojekt i både Indien och Indonesien samt ett miljömål att endast sälja eldrivna fordon i Indien 2030 så ger det Clean motion ett stort övertag att redan ha godkännande och redan ta plats i länderna där eldrivna fordon kommer växa enormt.

Ägare

AB Virtual engineering Nordic (Göran Folkesson, Niklas Ankarcrona, Mathias Jernhed - 3.176.800st

Göran Folkesson - 2.418.800st

Hans Folkesson - 1.661.200st

Niklas Zennström - 945.000st

Niklas Ankarcrona - 507.600st

Lennart Jeansson - 374.000st

Peter Helmroth - 273.000st

Peter Öhrman - 252.000st

Mathias Jernhed - 230.200st

Ola Granlund - 201.600st

Övriga - 3.922.800st = 28%

Sammanlagt - 13.963.000st

Storägare och grundare äger alltså 72% och är under lockup-avtal 12 månader. Det är betryggande ur långsiktigt perspektiv då grundarna själva visar med egna pengar att dom tror på bolaget. Det gör också att freefloaten är relativt låg, vilket gör raketpotentialen större. Av dom 3.9 miljoner aktier som finns att köpa ligger dessutom säkerligen många i långsiktiga portföljer. Introduktionsdagen omsattes 1.753.164st aktier till ett snittpris av 9.85kr, vilket alltså är ca hälften av alla aktier som inte är under lockup. Man kan på goda grunder anta att många av aktierna som handlades i introduktionen ligger i långsiktiga portföljer, och av dom som rör sig i handeln har alltså det generella anskaffningsvärdet ökat ordentligt från introduktionspriset.

Ledning och Styrelse

  • Gunnar Larsson, tidigare forskingschef på Volkswagen Group
  • Gunnar Barkk, ägare Calix group och tidigare VD Autoliv
  • Göran Lindberg, professor KTH, expert batterier och bränsleceller
  • Peter Carlsson, tidigare inköpschef Tesla motors
  • Lennart Jeansson, Civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg, tidigare olika befattningar inom Volvokoncernen, VD Volvo Personvagnar, Vice VD o ställföreträdande VD Volvo AB.

Ledningen har alltså en enormt gedigen erfarenhet inom såväl teknologin som fordonsindustrin och marknaden. Såväl Tesla som Volvo och Volkswagen har också gjort ansenliga mängder affärer i Asien och man kan alltså anta att ledningen är väl införstådda med beslutsgångar och byråkratin i regionen.

Produkt

Zbee - Trejuling

Vikt - 270kg

Säten - 1 förare + 2 passagerare

Förbrukning 40 Wh/km

Räckvidd - Upp till 50/75km

Laddtid - Mindre än 2.5h från tomt batteri

Trehjulingen har låg vikt vilket gör att det behövs mindre batterier. Glasfiberkomposit i en speciell konstruktion resulterar i ett ultralätt fordon utan att tumma på säkerheten.

Framtida förbättringar

Bolaget planerar att Zbee ska kunna erbjuda uppkoppling via 3G/4G, vilket skulle resultera i flera nya användningsområden, t.ex. GPS-anslutningar, spårning, fjärrdiagnostik och fordonstatistik. Denna funktion skulle troligen öka efterfrågan på Zbee.

Med batteriutbyte skapas möjligheter för en bättre nyttjandegrad av fordonet vilket är viktigt speciellt ur ett kommersiellt perspektiv. Batteriutbyte gör det möjligt för en användare att lyfta ur batteriet, stoppa det i en laddningsstation och sedan sätta i ett nytt, en applikation som skulle öka användarvänligheten avsevärt.

Tanken är att med solceller skapa ett helt, eller åtminstone delvis, självförsörjande fordon. Bolaget har varit involverade i ett tidigare projekt som testade förutsättningarna för detta, som visade goda möjligheter. Dock måste verkningsgraden på solceller förbättras avsevärt innan en kommersialisering blir möjlig, något som bedöms bli aktuellt först på 4-6 års sikt.

Marknad

I Sydostasien finns det uppskattningsvis ca 43 miljoner trehjulingar. Med ungefär 1.3 miljarder invånare och en snabb tillbäxt på ca 7% utgör Indien en mycket intressant marknad. Marknaden för trehjuling fördubblades mellan 2003 och 2010 och förra året såldes 531.000st trehjulingar. Dagens trehjulingar är dock kraftigt luftförorenade vilket gör att man begränsat antalet tillstånd för dessa. Dessa megatrender utgör en fantasisk möjlighet för Zbee i Indien. Bolaget har även valt att fokusera på Indonesien till vilken Indien expoerterar en stor mängd trehjulingar. Med en befolkning på 250 miljoner människor är det befolkningsmässigt världens fjärde största land. Det säljs ca 1 miljon bilar och 6-7 miljoner trehjulingar varje år. Jämfört med Indien har man en mer utvecklad ekonomi och 2010 var urbaniseringsgraden ca 44%.

Styrelsens bedömning är att marknaden för små fordon är minst 60 miljarder kronor men ser också tendenser till att lättare fordon kommer att ta marknadsandelar från tyngre fordonssegment. Stylensen gör bedömningen att genom planerade investeringar i tillverkning finns förutsättningar för en kraftig volymökning under senare delen av 2016.

Det finns flera skäl som talar för en stark tillväxt av miljövänliga och energieffektiva fordon. Klimatavtalet som underrtecknades i samband med COP21 i Paris innebär att alla länder har presenterat sina åtaganden, så kallade INDC, intended nationally determined contribution. Flera länder uttrycker att de kommer att satsa på elfordon i väsentligt högre utsträckning.

Indien har sedan premiärminister Narendra Modi tog makten 2014 etablerat två viktiga projekt som väsentligt förbättrar marknadsutsikterna för Clean Motion. Det ena är “100 Smart cities projekt” och det andra är FAMEK-programmet (fast adoption and manufacturing of electric vehicles), som innebär att endast eldrivna fordon ska få säljas senast 2030. Clean motion är väl synliga och för dialog med båda dessa program.

Den potentiella marknaden för Indonesien är enorm och så är även intresset för produkten. En naturlig marknad är att ersätta de 14.000st Bajaj som används som taxi i Jakarta. Men bolaget ser också stor potential på andra områden. Främst ser bolaget Bali som en viktig initial marknad beroende på den stora turistnäringen. Omkring 3.3 miljoner turister besöker Bali varje år. Det stora trycket utför en allvarlig miljöbelastning vilket är ett stort problem och har lett till att Bali har börjat tappa status som turistdestination. Därför håller den indonesiska regeringen tillsammans med den lokala FN-organisationen på att etablera ett projekt kallat “Green Bali” där man nu söker projektförslag för att komma till rätta med miljöproblemen. I oktober 2015 erhölls typgodkännande för Zbee och den slutliga inregistreringsprocessen förväntas bli klar under andra kvartalet 2016.

Panasonic (bla tillverkare av Teslas batterier) kontaktade Clean Motion angående ett partnerskap inom batterier eftersom deras egen marknadsundersökning uppskattade marknaden för elektriska trehjuling till över 10 miljoner enheter i regionen.


Intäktsmodell

Clean Motion har flera olika intäktsmodeller då dom opererar på marknader med väsentliga skillnader i ekonomiska möjligheter. Det vittnar om bra insikt, då dom flesta av oss inser att det

Licenstillverkning

Clean Motion ger industriella partners licens att tillverka och sälja Zbee. Genom licenstillverkning kan bolaget i snabbare takt och utan egna investeringar expandera till marknader som bedöms svåretablerade på egen hand. Gällande licenstillverkning ska Clean Motion ta en initial avgift baserad på marknadspotential följt av löpande royalties på 5-7,5 %. -

Användaravgifter. Användare betalar för att använda sig av Zbee och slipper därmed bekymra sig om underhåll och investeringar i fordonet. Liknande lösningar finns redan på marknaden genom bl.a. bilpooler, vilket framöver kan bli intressant även för Zbee.

Fordonsförsäljning

I Europa arbetar Clean Motion med direkt försäljning som främst innefattar flottor av fordon till kunder som kommuner och företag. Viss försäljningen sker även till privatpersoner.

Franchisemodell

Istället för att sälja Zbee i Indien ska Clean Motion erbjuda franchiseavtal till operatörer på fasta rutter, vilka förbinder kollektivtrafiken med t.ex. köpcenter. Modellen passar perfekt för att lösa ett typiskt problem som ofta uppstår i storstäder, nämligen första/ sista kilometern transport. Detta är idealt för elfordon och en förutsättning för att kollektivtrafiken ska fungera på önskvärt sätt. Franchisemodellen leder till att återförsäljarledet kan elimineras vilket för fordonsprodukter normalt utgör 40 % av kostnaderna. Tillsammans med mikrofabriker kan detta resultera i mycket goda marginaler för Clean Motion, särskilt på lång sikt. Affärsmodellen är redan beprövad med lönsamt resultat, dock var produkterna som användes då bristfälliga, vilket nu alltså inte är fallet. Franchisemodellen kommer sannolikt även användas i Indonesien, även om andra möjligheter kan finnas då

Produktion

Mikrofabriker leder till en resurseffektiv expansion Istället för storskaliga fabriker som kräver stora investeringar ska Clean Motion använda småskaliga tillverkningsanläggningar som ligger nära kunden. Etableringen av en ny mikrofabrik sker i tre steg och växlar gradvis upp till att bli en komplett produktionsanläggning. Resultatet blir mindre investeringar och belastning av kassaflödet, samtidigt som bolaget kan fortsätta växa. Konceptet har dessutom god politisk acceptans och är fördelaktigt genom lägre importtullar.

Det är dessutom otroligt billigt att starta nya fabriker. Varje fabrik kostar bara 500k SEK att sätta upp. Så utvecklingen kan gå enormt snabbt allt eftersom avtal för nya zoner kommer in och marknadsbehovet ökar.

I Indonesien äger bolaget, tillsammans med lokal partner, en produktionsanläggning där små produktionsvolymer testats. Under Q2 2016 bedöms nödvändiga myndighetsprocesser vara klara för att produktionen ska kunna skalas upp.

År 2015 såldes 531 000 nya trehjulingar i Indien. Det motsvarar en genomsnittlig försäljning på 1450 st. trehjulingar per dag.

Vinstmarginal

200 USD per fordon i månaden efter omkostnader första 3 åren, därefter 320 USD

1000 fordon som första mikrofabriken tillvekar per år ger alltså en vinst på 20 miljoner SEK per år.

Franschise-intäkter

Leasingtid 36 mån

Kostnad/Zbee = 40.000kr

Initial avgift (30%) 12.000kr

Leasingkostnad/mån (10% årsbasis) 903kr

Reklamintäkt/Zbee/mån (75% marginal) 1425kr

95.825kr intäkt/Zbee

Skulle bolaget lyckas producera och sälja 1000 st. fordon jämnt fördelat över 2017 skulle det med illustrerade förutsättningar resultera i en produktvinst på 95,8 MSEK, fördelat över en 36- månadersperiod. Efter 2017 är det inte orimligt att anta en tillverkningstakt som dubbleras på årsbasis, i alla fall för de första åren. 2000 st. nya fordon 2018 skulle generera ytterligare 191,7 MSEK över en 36-månadersperiod, och vid 4000 st. nya fordon 2019 ytterligare 383,3 MSEK fördelat över 36 månader. Det visar att redan vid en bråkdel av marknaden genereras stora intäkter.

Riktkurs

Analyst Group hävdar att Clean Motion handlades med 73% rabatt, vilket ger en uppsida från introduktionspriset på 270% och en riktkurs på 29.60kr. Uträkningen är baserad på så låga volymer som 1000 enheter 2017, 2000 enheter 2018 och 4000 enheter 2019, samt en årsintäkt per Zbee på 95.825 kr fördelat över tre år och inkluderar enbart Indien. Det är alltså relativt lågt räknat, och särskilt med tanke på att Clean Motion redan sålt fordon till svenska kommuner. Om det skulle produceras 4000st skulle det ge intäkter på nära 400 MSEK och det är lågt räknat. Marknaden som Panasonic spår är på 10 miljoner trehjulingar, om Clean Motion skulle ta 1% av den så motsvarar det 100.000st vilket i sin tur ger intäkter på nära 3.5 miljarder per år. Med en vinstmarginal på 10% och p/e 15 så ger det en riktkurs på 350kr och detta är alltså bara den asiatiska marknaden. Zbee har redan lanserats i Göteborg och kommer expandera över Stockholm nästa år. Man får givetvis ha i åtanke att det troligtvis krävs extra kapitaltillskott för att leverera dessa siffror men det är viktigt att förstå potentialen, och personligen skulle jag gladeligen skjuta in pengar i ett bolag för att täcka produktionskapaciteten för en högre orderingång än väntat.

Den enorma marknaden och den betryggande och kompetenta ledningen motiverar också ett högre pris, då en större potential motiverar en högre risk, samtidigt som en bevisligen erfaren och kompetent ledning sänker den. Den korta ledtiden från ökat marknadsbehov till produktion och den relativt låga pengen som behövs för att starta nya fabriker på plats är också attraktivt då det sänker risken för nyemissioner vid expansion. Med det i åtanke vågar jag påstå att aktien borde nå 35kr inför 2017. Med ett P/S på 8 och nuvarande aktieantal skull det motsvara en förväntad omsättning på drygt 111MSEK 2017. Triggers i närtid är förstås inregistreringsgodkännande i Indonesien samt avtal på den Indiska marknaden, men även makronyheter såsom striktare miljöbestämmelser och liknande.

Sammanfattning

Med en växande marknad på i dagsläget över 60 miljarder kronor där Clean Motion är första spelaren så är utgångsläget inget annat än fantastiskt. Med flera projekt så som “green bali”, “100 smart cities projekt”, “FAMEK-programmet(fast adoption and manufacturiing of electric vehicles) samt efter mötet i Paris där länder presenterade sina INDC(intended nationally determined contribution) så ligger Clean motion helt rätt i tiden.

Att Indien enbart ska sälja eldrivna fordon 2030 gör att varje marknadsandel och marknadsföring innan det blir ännu viktigare och med en intäktsmodell som är så bred som Clean motions finns det enorm potential för företaget att göra riktigt stora vinster på sikt. Med 1.3 miljarder invånare bara i Indien och en tillväxt på 7% så är det en enorm marknad vi pratar om och den ökande urbanisering ökar både marknaden och det akuta behovet att hitta en lösning på föroreningsproblemen. Att Jakartas guvernör också visar stort intresse för att använda Zbee i olika projekt gör att det ska mycket till för att Clean Motion ska misslyckas och med en så stabil och kompetent ledning ser jag den risken som obefintlig.

Med den försiktiga riktkursen från Analyst Group på 29.60kr ger jag Clean motion en uppsida på 180-200% från dagens kurs på 10.35kr och en minimal nedsida. Då Clean Motion inte ens synts till så är det många som fortfarande missat bolagets enorma potential. Ju längre tiden går, desto fler hinner läsa på om bolaget och fler köpare kommer. Med den låga free-floaten och mångas långsiktiga investerande så behövs det inte särskilt mycket omsättning för att kursen ska nå sina rätta nivåer.

-

Länkar och rekommenderad läsning

https://www.youtube.com/watch?v=EXxzR_ubEy8

http://www.ekocentrum.se/forsta-taxibolaget-med-miljomarkta-resor/

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Ta-rygg-p%C3%A5-Zennstroem-kan-bli-%C3%A5rets-IPO-1001157154

http://www.redeye.se/aktiebloggen/hybricon-bus-systems/clean-motion-hybricon-bus-elfordonhype

http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2016/0417/Global-electric-car-sales-on-the-rise

http://analystgroup.se/pdf-analyses/Analystgroup.CleanMotion.pdf

http://www.va.se/nyheter/2016/04/04/bara-eldrivna-fordon/

http://www.lerumstidning.se/2016/02/lerumsfordon-pa-indiska-vagar/

http://pv.energytrend.com/news/Midsummer_to_Develop_Lightweight_Solar_Modules_for_Vehicles.html

http://yourchennai.com/2016/05/06/beat-the-heat-in-a-cool-and-lemony-way-with-zbee/

http://www.pocketnewsalert.com/2016/05/Celebrate-Mothers-Day-with-Zbee.html

http://www.drivespark.com/four-wheelers/2016/clean-motion-usd-10-million-india-investment-014733.html

Disclaimer

Denna text ska inte ses som någon form av rådgivning då den främst är till för att informera marknaden om företaget och deras position. Jag är inte professionell rådgivare, så gör en egen analys av företaget innan du väljer att investera. Informationen är hämtad från flera olika källor och jag kan inte garantera att informationen är korrekt. Utan informationen är hämtad från bolagets egna påståenden om föreliggande förhållanden. Jag äger själv aktien i detta företag och har skrivit denna text då jag själv tror på företaget och deras framtid. All aktiehandel innebär en risk som kan innebära större förluster än intäkter. Jag äger även aktier i företaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?