Post entry

Det bubblar under ytan hos Bublar Group AB

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bublar Group, ett måste i varje högriskportfölj.

Bublar Group, ett litet företag som utvecklar spelapplikationer, har potentiellt enorm uppsida tack vare deras unika teknologi som möjliggör för miljontals spelare att spela samtidigt, påverka varandra och miljöerna runtom sig i realtid. Har ett licensavtal med Sanrio, där Bublar ska använda sig av Sanrios mer än 400 älskade karaktärer och skapa ett "pokemon"-liknande spel.

Produkter;

Placie, en social app, rätt cool, typ ett platsbaserat instagram, har inte alls slagit igenom men har nog inte marknadsförts särskilt mycket heller.

Kommande produkter;

Glowing Gloves, ett free-to-play boxarspel i sportgenren. Här har vi nog företagets första intäktsgenererande produkt. Ett spel där du, boxar mot andra spelanvändare, tränar din boxare, smyckar ut din boxare med såkallade "microtransactions". VD:n Magnus Granqvist säger också att spelet kommer att ha reklamintäkter, men att de som laddat hem Glowing Gloves kan bli av med reklamerna genom att köpa en "reklam-fri" version av spelet. Glowing Gloves befinner sig just nu i closed beta och förväntas släppas som öppen beta någon gång i september.

Mercury,ett platsbaserat MMO-spel som kommer mest troligt att utnyttja hela Bublars tekniska arsenal, med AR(augmented reality) och deras skalbara server-lösning som möjliggör för att miljontals spelare kan befinna sig i samma "värld" och påverka miljö och spelare runtom sig i realtid. Ska förhoppningsvis släppas någon gång under 2018.

Hello Kitty; här har Bublar verkligen något stort på gång. De har fått förtroendet av Sanrio att utveckla ett Hello Kitty-spel i vilket kan bli i klass med Pokemon Go. En världsomspännande Hello Kitty-dimension som kommer bli så Kawaii (söt på japanska) att varenda fan av genren kommer att spela det. Och fans finns, miljontals sådana där för många är det en livsstil. Hello Kitty hittas även i de flesta svenska barnfamiljers hem, i form av leksaker, spel och kläder. En snabb inventering av dotterns garderob och jag hittar fort två linnen och ett par jeans med Hello Kitty's logotyp på.

Detta spel, är i mina ögon, bolagets flaggskepp. Med rätt marknadsföring kan detta bli hur stort som helst.

Närtida triggers:

Glowing Gloves: Preliminärt release-datum 19:e september, enligt Glowing Gloves itunes-sida.

https://itunes.apple.com/us/app/glowing-gloves/id1348678366?mt=8

AR-shopping: Bublar har idag ett projekt med en stor koncern med över 500 miljoner kundmöten årligen. Detta är ju i och för sig en produkt, men jag sätter den som en närtida trigger då jag tror vi snart får veta vilka de samarbetar med och hur Bublars teknik kan hjälpa.

Hur ska Bublar lyckas?

Stenhård marknadsföring är vad som gäller. För Glowing Gloves vill jag se morgonsofforna i TV utmana varandra, varenda kampsportare med ett following lägga ut bilder på sina vinster och pokaler i alla möjliga sociala flöden och Ryan Reynolds förstås, bara för att han är Ryan Reynolds.

Bublar är idag min största högriskare, men ser jag minsta tecken på att marknadsföringen kickar igång i något av deras kommande spel så är jag beredd att köpa betydligt mer.

Kursen ligger i skrivande stund vid 6,78 kr, men lär vid nyhetstorka falla ner mot åtminstone 6,4 där jag ser ett motstånd i form av teckningsoptionernas inlösen. Kan vara en bra ingång, vem vet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?