Post entry

Divio technologies - Break-even närmar sig

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Investeringar i AI spås öka från 50,1 miljarder USD till 110 miljader USD året 2024, enligt IDC är bank och detaljhandeln de två enskilda industrierna som förväntas lägga ned mest pengar.

■ Vad gör Divio Technologies?

https://www.divio.com/

▪︎Fokuserar på en molnbaserad tjänst.

▪︎ Plattformen ger möjlighet att driva in webbsida, webbprojekt och/eller

system via molnet.

▪︎Medför kostnadseffektivitet till kunderna då de inte behöver investera i

servrar och liknande anläggningar.

▪︎Sänker kundens kostnader för att förvalta och hålla koll på molntjänsterna.

▪︎Outsourcing av system eller webbprojekt till molnet tar med hjälp av Divios plattform mindre än fem minuter istället för några dagar vilket innebär att det inte finns behov av att anställa/konsultera en webbutvecklare.(=kostnadseffektivt för kunden)

▪︎ Divios AI-teknologi och automatiseringar underhåller och uppdaterar kundens plattform.

▪︎Divio är ett komplement till Google Cloud, AWS, Azur... (ingen konkurrent).

▪︎Erbjuder en prisvärd produkt men också på längre sikt och är därigenom ett mer kostnadseffektivt alternativ för kunden.

■ Divios senaste händelser:

▪︎Kundbasen har ökat från 390 till över 454 kunder i oktober 2020 en ökning med +16,4% jämfört med juni 2020.

(https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/10/27/divio-divio-technologies-ab-publ-has-been-ranked-number-one-for-customer-experience-among-all-first-north-companies-while-business-continues-to-grow-with-10.html

▪︎ Avtal med en ny schweizisk entreprisekund Kendris AG inom finans och banksektorn. Kendris AG är verksam i 40 länder och har årliga intäkter på över 46.36 miljoner dollar.

(https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.kendris_ag.b09b974c680ffe46b9e0ac9bac5013d2.html)

▪︎Divio blev rankad som 1 av 363 First Norths i GetJennys kundupplevelserapport. Divio är ett bolag som är mån om sina kunder och värdesätter de.

▪︎Ny styrelseledamot Niklas Köresaar, CFO i Flexion Mobile AB.

(https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/11/13/divio-kallelse-till-extra-bolagsstamma-i-divio-technologies-ab-publ-for-val-av-ny-styrelseledamot.html)

■Divio technologies attraherar kunder inom bank och finanssektorn, är det rätt kundsegment?

▪︎Den 12e mars 2020 har Jon Levin VD:n på Divio Technologie sagt i en intervju till studio direkt att de har mest kunder inom bank och finanssektorn:

"Q:Hur ser försäljningsplanen ut när det gäller kundsegment och geografi. Är det en speciell kund man vill gå på?

A:Vi har fler kunder inom bank och försäkring även om vår tjänst inte är byggd specifikt för de. Det som är bra med att ha dessa typer av kunder är att de ställer höga krav och det har tvingat oss att bygga en väldigt solid plattform men den funkar lika väl för de flesta andra branscher som har samma behov. Det är lättare om vi fokuserar på liknande branscher så att de känner igen sig och kan relatera till befintliga kunder, det är en fördel för Divio. Om man tittar geografiskt har vi en organisation i Sverige som just nu fokuserar på norden och sen har vi mycket kunder i Tyskland, UK och en hel del i USA där vi också vill fokusera. Våra huvudmarknader blir Norden, Europa och USA."

▪︎Efter Fidelity international har Divio tecknat avtal med två entreprisekunder inom bank och finanssektorn: UBS och Kendris under året 2020.

▪︎Enligt Data Gravity Index 1.5 kommer mängden data öka tio gånger till 2024 + att bank och finanssektorn är en av de tre områdena som kommer att växa snabbast.

"Stockholm är en väldigt viktig knutpunkt för datatrafiken i den nordiska regionen. Det kommer vi fortsätta vara. Vi befinner oss mitt i en digitaliseringsresa med nya tekniker som AI och 5G vilket medför att mängden data ökar lavinartat. Det gör att behovet av bra uppkopplingar och förbindelser till olika molnplattformar, nätverksleverantörer och IT-tjänsteleverantörer är större än någonsin, säger Martin Svensson, affärsutvecklingsdirektör i Norden på Interxion som är en del av Digital Realty."

"Rapporten pekar också på att utvecklinegn kommer gå snabbast i Indonesiens huvudstad Jakarta följt av Singapore, Rom, Hong Kong, Melbourne och Atlanta i USA. Även Stockholm pekas ut bland snabbväxarnas tio-i-topp inom tre områden: bank och finanstjänster, professionella tjänster och detaljhandeln."

(https://computersweden.idg.se/2.2683/1.745016/rapport-data-stockholm)

▪︎Divios nuvarande referenskunder inom bank och finanssektorn:

+UBS

+Fidelity International

+Kendris AG

+Walker Dunlop

+Zürcher Kantonalbank

+Diethelm Keller Group

▪︎Investeringar i AI spås öka från 50,1 miljarder USD till 110 miljader USD året 2024, enligt IDC är bank och detaljhandeln de två enskilda industrierna som förväntas lägga ned mest pengar.

"Två av de främsta drivkrafterna för adoption av AI är att skapa bättre kundupplevelser samt att hjälpa anställda att bli bättre på sina arbeten. De två enskilda industrier som förväntas lägga mest pengar på AI under prognosperioden är enligt IDC detaljhandel och bank".

(https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/08/26/tech-investeringar-i-ai-okar-till-110-mdr-usd-2024-enligt-idc.html)

Tankar:

Divio visar att deras plattform är innovativ och av hög kvalitet när det gäller användarvänligheten, säkerheten och kundupplevelsen. Att Divio lyckas dra till sig kunder som Fidelity inom en sektor som kräver en extremt stort säkerhet och kvalitet då det handlar om känslig data bekräftar att det lilla företaget är på rätt väg och attraherar rätt typ av kundsegment.

■Är Divio nära break-even?

Vi vet att:

▪︎ Divio idag har över 454 kunder

▪︎ Av 454 kunder har vi hittills 18 kända potentiella framtida entreprisekunder.

▪︎Att Fidelity international har ökat användningen av plattformen i Asien och USA (Fidelity Europe var dotterbolaget som använder plattformen mest) enligt Jon Levin i den senaste presskonferensen.

(https://tv.streamfabriken.com/2020-09-10-divio-presskonferens)

▪︎Burnraten är halverad med 50%. (Divio är idag en remote company)

▪︎Prenumerationspriserna:

https://www.divio.com/pricing/

•Business: kostar från 250$/månad

•Entreprise: kostar från 2 500$/månad upp till 35 000 - 40 000$.

▪︎Fidelity international står för hälften av 2019 totala omsättning via dotterbolaget Fidelity Europe(ungefär 5 miljoner kronor/400k/månad).

1▪︎Hur Divio kan växa organiskt med sina entreprisekunder? (Exempel: Fidelity)

Från 1'06'00: https://youtu.be/_gWvEQwh90c

FIDELITY EUROPE (400k kronor/månad)

FIDELITY US (200k-400k kronor/månad)

FIDELITY CANADA (200k-400k kronor/månad)

FIDELITY ASIAN (200k-400k kronor/månad)

Divio kan enbart med Fidelity international omsätta minst 10 miljoner kronor/år.

2▪︎Enligt Jon behövs enbart 3 till 4 entreprisekunder i Fidelitys storlek för att Divio ska nå break-even.

▪︎Vi säger att av de senaste 454 kunder:

• 436 är småkunder (Small)som betalar i snitt 350$ per månad.

• 14 är medelstora entreprisekunder som betalar snitt 3500$ per månad.

▪︎ 4 stora entreprise kunder som betalar I snitt 35 000$ per månad.

Intäkter utan att ta hänsyn till engångsarbete (konsult uppdrag)

Small: 152 600$/månad

Medelstor: 49 000$/månad

Stor  : 140 000$/månad

= 341 600$/ månad

= 4 099 200$

= 34 185 155 kronor

Slutstas:

Nuvarande kundbasen kan öka Divios omsättning kraftigt andra halvåret 2020 men kommer synnas tydligt under första halvåret 2021 när befintliga entreprise kunder ökar användningen av Divios plattformen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?