Post entry

Mobilmässan under luppen

På måndag är det dags för världens största mobilmässa i spanska Barcelona. Här tar mobiljättarna chansen att brösta upp sig och armbåga varandra. Evenemanget är också småttingarnas chans att visa sig i strålkastarljuset och som i förlängningen kan blända aktiemarknaden.

Lilla telefontillverkaren Doro brukar t ex ta tillfället i akt för att lansera nya modeller på den gigantiska mässan. Årets evenemang gör inget undantag då Doro nu ämnar bjuda på något alldeles extra då de spås lansera sin första smartphone och läsplatta tillsammans med Doro Experience, vilket är bolagets mHealth-koncept som ger seniorer större tillgång till applikationer och internet. Möjligtvis skulle denna uppmärksamhet kunna ändra färdriktning på aktien som haft en nedåtgående trend sedan bokslutsrapporten kommunicerades.

Doro ger sig nu in på den aningen yngre ålderskategorin användare samtidigt som mer teknikvana seniorer kanske lockas till produkterna. På den nordiska marknaden där Doro redan har en stark marknadsandel känns satsningen rätt för att bolaget skall kunna upprätthålla tillväxten. Det är dock sannolikt den amerikanska marknaden telefontillverkaren i första hand riktar blickarna mot eftersom m-Health växer mycket kraftigt på den nordamerikanska kontinenten.

Doro handlas till drygt fem gånger fjolårets kassaflöde och delar ut 1 krona per aktie. Mobilförsäljningen ökade med 40 % i Q4 men börsen gäspar. Anledningen är antagligen att aktiemarknaden fortfarande inte tror att Doro kommer att bli långlivade på mobiltelefonmarknaden. Hittills går det dock rätt bra. Patenttvister vinns kontinuerligt vilket innebär att kunderna får färre valmöjligheter när de skall välja enkla telefoner med trygghetsfunktion och detta tillsammans med inbrytningen på smartphone-marknaden ger ju förutsättningar för tillväxt. Det som aktieägarna nu kan hoppas på är att mHealth-konceptet inkluderande de nya produktlanseringarna skulle kunna ge Doro en sexigare utstyrsel så att aktiemarknaden skulle kunna förföras och skapa en premievärdering med tillväxtförväntningar inbakade i kursen. Där befinner vi oss inte idag.

För hörlurstillverkaren JAYS ser det dock annorlunda ut då nya portioner ”förhoppningar” kontinuerligt staplas under aktien som nu rusat med över 120 % sedan årsskiftet. Visserligen växer JAYS så det knakar men främsta kursbränslet har sannolikt varit samarbetet med Samsung som kablades ut för några veckor sedan och som omfattar gemensamma marknadsaktiviteter i Sydkorea under februari månad. Det spekuleras nu ifall mobiljätten testar hemmamarknaden inför en internationell satsning där JAYS hörlurar kommer att ingå i framtida smartphone-modeller. Det faller således i sin naturlighet att blicken nu vänds mot Barcelona ifall Samsung där kommer att avslöja om samarbetet enbart var en sommarförälskelse eller inte.

På mässan spås konkurrenten, HTC, annonsera nya modeller innehållande Beats by Dr. Dre:s hörlurar, ett varumärke som vuxit enormt i popularitet de senaste åren. Naturligtvis lär inte Samsung välja samma spår eftersom de då skulle uppfattas som en ”stalker” till den taiwanesiska konkurrenten och eftersom trendiga hörlursvarumärken är ett hett villebråd då även Nokia inlett ett samarbete med Monster finns det en hygglig chans att JAYS nu är på väg mot något stort. Samsung släpper nu tre olika telefonmodeller(Samsung Galaxy Ace 2, Samsung Galaxy Mini 2 och Samsung Galaxy S Advance) och längre fram spås Samsung Galaxy S III lanseras som kommer att vara efterföljaren till flaggskeppet Galaxy S II. Detta innebär naturligtvis att det finns förutsättningar för att spekulationerna skall fortsätta även fastän det inte dyker upp någon modell med JAYS lurar i Barcelona.

JAYS kommer dock att vara representerade på mässan via brittiska Frequency som är Storbritanniens ledande distributör av mobiltelefontillbehör och som i Barcelona kommer att marknadsföra JAYS med att erbjuda mässbesökarna att testa hörlursmodellen v-JAYS i kombination med appen ”JAYS Headset Control”. Det intressanta är att det är just modellen v-JAYS som Samsung marknadsför i Sydkorea och frågan jag grubblar på är hur Samsung skulle uppfattas om de lanserade ett globalt samarbete med en svensk uppstickare och testvinnare. Skulle de uppfattas som tuffare om de valde ett etablerat internationellt varumärke som t ex Sennheiser som riskerar att ha uppnått ”bäst före datum”?

Blickar vi vidare mot andra ”tillbehör” som kan uppmärksammas på mässan finner vi Precise biometrics senaste innovation, Precise Tactivo. Produkten är en skalformad kombinerad smartkorts- och fingeravtrycksläsare, tänkt att fästas på en iPhone och en modell anpassad för iPad ligger i pipeline. Precise har tidigare vid ett par tillfällen fått uppmärksamhet i Barcelona när de deltagit i tävlingen SIM-Magine som de även vunnit tack vare deras lösning, BioXpress, för snabbare incheckning vid flygplatser. Med årets produkt torde de ju gott och väl vara kvalificerade för att delta men ingen info har ännu annonserats från bolaget.

Personligen har jag faktiskt tappat hoppet kring lundabolaget. Ordertorkan fortsätter och försäljningen ligger fortfarande på korvkiosksnivå och snart är det dags att återigen räcka ut kollekthoven om inte trenden vänder. I torsdags kablade de även ut ett pressmeddelande om samarbete med programvarutillverkaren Thursby som de egentligen redan berättat om i oktober ifjol samt i ett pressmeddelande från 25 januari. Återupprepningar är lite av en specialitet för Precise biometrics och en naturlig misstanke till följd av detta är att de givetvis nu försöker haussa aktien inför en kommande nyemission.

Förväntningar om stora framgångar finns även inteckande i kursen då Precise börsvärde t ex överstiger JAYS med 160 %. Det är uppseendeväckande mycket med tanke på att hörlursföretagets försäljning i sin tur överstiger biometribolagets och att försäljningsutvecklingen för båda bolagen går i motsatt riktning. Tactivo framstår visserligen som intressant men frågan är om inte Precise redan blivit omsprungna av konkurrenterna eller om bolaget valt fel spår. Nyligen publicerades nämligen att amerikanska militären dissar Apples produkter för att istället satsa på Android och här ligger Precise efter då de inledningsvis valt att fokusera på att få fram Tactivo-produkter baserade på Apple:s plattform. Därtill finns det redan smartphones och läsplattor ute på marknaden med inbyggda smartkorts- och fingeravtrycksläsare. Raptor lanserade nyligen en ”ruggad” produktfamilj som dessutom är förstärkta med iris-skanning och som riktas mot amerikanska myndigheter, i synnerhet militären. Det är denna utveckling som är faran för Precise satsning, att inte ”skalet” kommer att ha någon funktion om det nu börjar dyka upp smartphones med inbyggda läsare.

Det krävs dock sensorer för att läsa av fingret och då är steget inte långt till branschkollegan Fingerprint Cards som ifjol lanserade en ny linjesensor särskilt anpassad för just mobiltelefoner. Hos Fingerprint är det dock intressantare att följa insideraffärerna än själva företagsutvecklingen. VD, Johan Carlström, framstår nämligen lida av en gammal yrkesskada sedan han arbetade som telekomanalytiker hos Handelsbanken och Fischer Partners eftersom han tycks trada bolagets aktie. I januari sålde han 320 000 aktier i samband med att Fingerprint annonserade en rekordorder och när sedan aktien sjunkit 30 % från toppen, pga dels säljsignalen affären gav, köpte han tillbaka 15 000 aktier vilket informerades om i torsdags. Man får väl visserligen göra som man vill med sina pengar men förtroendegivande är det ju inte hur man än skyller försäljningen på privatekonomiska skäl.

Två mobiltillverkare ämnar dock integrera Fingerprints sensor i sina plattformar för smartphones vilket annonserades i slutet av fjolåret och potentialen i detta skall kanske inte underskattas. I det första pressmeddelandet där det avslöjades att en av världens tio största mobiltelefontillverkare, s.k. Tier 1, valt linjesensorn skriver Fingerprint; ”Vilken modell eller modeller linjesensorn kommer att sitta i är ännu inte bestämt men vår förhoppning är att beslut fattas under det första halvåret 2012”. Därmed är det inte osannolikt att Tier 1-tillverkaren avslöjas under mässan i Barcelona eftersom evenemanget brukar bjuda på överraskningar.

Helt klart är att Fujitsu kommer att vara representerat och lansera modeller med integrerade fingersensorer. Det japanska företaget gör nu en storsatsning på att etablera sig utanför Japan men mobiltillverkaren använder dessvärre Authentec:s sensorer varför vi nog kan utesluta Fingerprint. Fujitsus satsning kan dock ge eko i branschen och medföra att biometri i mobilen kanske blir årets snackis på mässan. Stalltipset är att kinesiska ZTE kommer att vara först ut med Fingerprints sensorer och facit skulle ju kunna dyka upp under nästa vecka.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?