Post entry

Easyfill Q1 2014 – Dags för genombrott i år

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Idag släpptes Easyfills rapport över det första kvartalet 2014. Planerad rapportdag var egentligen först om ett par veckor, men av någon anledning valde bolaget att tidigarelägga rapporten. Många aktieägare hade nog hoppats på ett positivt rörelseresultat i denna rapport, men där snavade bolaget på målsnöret och redovisade ett rörelseresultat på – 27 tkr och ett resultat efter finansnetto som landade på - 243 tkr.

Omsättningen landade på 6 149 tsek vilket är en omsättningsökning på närmare 25 % jämfört med samma kvartal föregående år. Det tycks som om det fortfarande är kylskåpsförsäljningen som genererar nästan alla intäkter i Q1. Enligt resultaträkningen uppgår omsättningen i Easyfill (dvs hyllförsäljningen) till 617 tsek vilket alltså innebär att hyllförsäljningen börjat komma igång, men ännu inte uppgår till mer än 10 procent av omsättningen. I rapporten står att läsa att ”EasyFill’s till 100 % ägda dotterbolag Enjoy Sales säljer fler läskedryckskylskåp på den Svenska marknaden än på många år trots att konkurrensen hårdnat. Ett av skälen är att kylskåp med RotoShelf tar marknadsandelar”. Utvecklingen av RotoShelf har alltså gynnat försäljningen av kylskåp från Enjoy Sales. I framtiden måste dock förhoppningen vara att omsättningsfördelningen snarare ska vara den omvända, dvs. att merparten av intäkterna kommer från hyllförsäljningen.

Men är det inte hög tid för RotoShelf att verkligen slå igenom på marknaden nu kan man ju då undra? Jodå, det står trots allt i rapporten att många av Enjoy Sales konkurrenter inte har hunnit installera RotoShelf i sina kylskåp varför man tappar marknadsandelar till just Enjoy Sales. Det kommer alltså ut fler och fler RotoShelf på marknaden hela tiden. Än så länge främst i Norden, men förhandlingar sker för flera marknader i världen (på vissa håll tycks man ha kommit relativt långt, mer om det nedan).

Marknaden vill förstås gärna se att direktförsäljningen av plasthyllor ska komma igång på allvar, men då bör man komma ihåg vad ledningen skrev i memorandumet inför höstens nyemission. Där skrev ledningen att stora bryggerier och livsmedelskedjor väntas placera ut RotoShelf på redan utplacerade produkter och detta förväntas inte komma igång förrän 2015 och framåt. Vidare skrev ledningen att 2014 bedöms bli ett uppstartsår för de nya RotoShelfhyllorna i plast. De var tydliga med att marknadstest kommer att ske under 2014 innan försäljningen kommer att kunna komma upp i större volymer.

Finns det något i rapporten som tyder på att bolaget då är på väg att få sitt genombrott i år? Ja en säljare har anställts för att bygga upp ett återförsäljarnät i hela världen för försäljning av RotoShelf på second hand marknaden (alltså marknaden som förväntas komma igång på allvar 2015 och framåt),

Tillsammans med ett flertal av de stora internationella kylskåpstillverkarna sker nu lansering av RotoShelf i flera länder i Norden och Europa. Här kan vi ju misstänka att Frigoglass är en av tillverkarna som åsyftas, Klimasan kan ju vara en annan och Ügur låter väl också troligt. Att till exempel Norpe, Liebherr och Husky jobbar in RotoShelf i sortimentet låter inte heller otroligt.

Från amerikanskt håll har det tidigare rapporterats att det har funnits stort intresse för RotoShelf. Exempelvis ställde Easyfill ut på en mässa tillsammans med HillPHOENIX förra året. Men utan patent i USA och med hyllor i plåt har eventuella avtal i USA legat på is. I slutet av 2013 fick dock bolaget patent dels på RotoShelf Multi, men även på RotoSHelf SwingOut i USA och med dessa patent i ryggen har ett NDA slutits om med Hussman om lansering på de marknader där de är aktiva. Hussman är nu inge n liten spelare och enligt Easyfill är de världens största tillverkare av öppna kylskåp.

Vidare har avtal slutits med ett bolag i Sydafrika för lansering av RotoShelf på den marknaden, samt med ett bolag för lansering i Australien och Nya Zeeland.

Plasthyllor på 60 och 90 cm för kylskåp och öppna kylmöbler finns leveransklara står att läsa i rapporten och produktionsverktyg för universalhyllan med flyttbara avdelare (för kylskåp) finns klart i Taiwan och på väg till den norske underleverantören inom kort. Vidare har beställning skett av produktionsverktyg för RotoShelf SwingOut också.

Det sker uppenbarligen en hel del saker i bolaget och av vad som kan utläsas i rapporten ser det ut som om 2014 faktiskt kan bli det genombrott som ledningen och aktieägarna så länge har väntat på. Visst har det låtit positivt tidigare och det har varit en hel del besvikelser genom åren, Men om man ser tillbaka på när ledningen tog beslutet att lägga om och satsa på hyllorna i plast har bolaget steg för steg kommit närmare ett genombrott. Utifrån informationen i dagens rapport ser det snarast ut som om de problem som troligast skulle kunna uppstå närmast är att bolaget inte klarar av att leverera tillräckligt för att möta efterfrågan framöver. Men det är ju något av ett angenämt problem i så fall.

För den som inte tror att det här med snurrande hyllor i kylskåp är något att ha är tipset att göra enligt VD Håkan Sjölanders tips. Gå till en någorlunda stor matvarubutik i närområdet och studera kylskåpen där. Undertecknad är ju kylskåpsskadad, så jag gör det varje gång jag är och handlar och det är inte ofta nuförtiden som jag är i en butik där det inte finns några RotoShelf.

Jag låter solglasögonen sitta på, för jag tror mer och mer att framtiden kommer bli ljus för Easyfill.

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?