Post entry

Sälj Electrolux

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Electrolux-aktien verkar dyr med p/e-tal 19. Kommer bolaget klara av de resultatökningar som aktieinvesterare verkar räkna med?

Vitvarutillverkaren Electrolux berördes i ett tidigare blogginlägg från 2 jan 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/electrolux/plus-och-minus-med-electrolux Där framkom att bolaget är välskött men möter stenhård konkurrens från tex sydkoreanska Samsung.

Då låg Electrolux-aktiens börskurs i ca 110 kr och sedan dess har den på ca 2 månader stigit till över 145 kr.

Nu (i fredags, 2 mars 2012) har Electrolux publicerat sin årsredovisning för 2011: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/89/F6/wkr0001.pdf Det är en rejäl lunta på 189 sidor. Där framgår bla att Electrolux resultat per aktie föll från 16-17 kr 2010 till 7-8 kr 2011 (dvs mer än en halvering).

Electrolux-aktien verkar därmed dyr vid nuvarande börskurs på drygt 145 kr. (Det blir ett p/e-tal på 19 beräknat som nuvarande börskurs delat med resultat per aktie för 2011). Aktieinvesterare verkar alltså hoppas på en kraftig resultatökning framöver (för att motivera nuvarande börskurs).

Nästa hållpunkt är Electrolux resultatrapport för q1/2012 som ska presenteras 25 apr 2012. Kommer Electrolux då att kunna visa upp god tillväxt i resultatet per aktie?

Hoppas att Electrolux vd (amerikanaren Keith McLoughlin) kan fixa det för medan resultatet per aktie mer än halverades under 2011 så fick han en lön på över 20 miljoner kr under 2011, vilket var en höjning jämfört med hans föregångare Hans Stråberg som fick drygt 19 miljoner kr under 2010. (McLoughlin tillträdde som vd för Electrolux 1 jan 2011.)

Det är säkert särskilt förhoppningar om stärkt efterfrågan i USA som ligger bakom Electrolux-aktiens kursuppgång på börsen från nästan 90 kr i sept 2011 till nuvarande börskurs på över 145 kr. USA är Electrolux intäktsmässigt största land som svarade för 26% av bolagets totala intäkter 2011.

Info från årsredovisningen bla:

Redan på sid 2 får man veta följande:

• Under 2011 tog Electrolux en rad viktiga strategiska beslut som kommer att ha stor betydelse för koncernens långsiktiga utveckling.
• Electrolux har både ökat sin närvaro på tillväxtmarknader
och fortsatt att lansera en lång rad produkter och lösningar speciellt anpassade för såväl globala som regionala behov.
• Genom ett utökat samarbetet mellan koncernens funktioner för marknadsföring, FoU och design ska produkter kunna utvecklas snabbare och som fler konsumenter föredrar.

Dvs bra om en stor del av Electrolux intäkter kommer från snabbväxande u-länder, och att bolaget snabbare kan lansera nya produkter.

På sid 3 lite bakgrund:

_"Electrolux har bedrivit verksamhet sedan 1919.

Idag är företaget en världsledande tillverkare av hushållsprodukter samt motsvarande utrustning för professionell användning – och säljer över 40 miljoner produkter till konsumenter på 150 marknader varje år.

Electrolux fokuserar på att ta fram innovativa produkter som är designade med omtanke och som bygger på konsumentinsikt, allt för att möta konsumenters och professionella användares behov.

Under 2011 hade Electrolux en omsättning på 102 miljarder kronor och 58 000 anställda."_

Av ett tårtdiagram ser man att:
• ca 60% av Electrolux intäkter kommer från köksspisar och kylskåp
• ca 20% från tvättmaskiner
• under 10% från Electrolux ursprungsprodukt dammsugaren

(Det var högre andel köksspisar/kylskåp än man skulle kunna tro?)

Enl ett tårtdiagram på sid 4 framgår den geografiska fördelningen av Electrolux intäkter:
• Västeuropa över 30%
• Nordamerika 30%
• "u-länder" 20-25%

(Det var väl en högre andel u-länder än vad man skulle kunna tro, vilket är positivt.)

Totalt säljs Electrolux produkter i 150 länder runt om i världen.

Electrolux anställda fördelar sig dock enl följande geografiskt:
• Västeuropa under 30%
• Nordamerika under 20%
• u-länder över 50%

Dvs det speglar väl ungefär var Electrolux har sin tillverkning.

På sid 4 står det att Electrolux mål är att andelen intäkter från tillväxtmarknader (u-länder) ska uppgå till 50% inom 5 år (dvs senast år 2016). Inkl gjorda företagsköp bedöms andelen intäkter från tillväxtmarknader nu ligga på 35%.

Enl sid 5 ökade Electrolux intäkter bara med 2% under 2011. Det låter magert.

• Geografiskt så krympte intäkterna i Europa och Nordamerika, medan de ökade i tillväxtländer.
• Prissänkningar och råmaterialprishöjningar gav en negativ effekt på resultatet.

Efterfrågan på vitvaror i Europa och Nordamerika är svag och ligger på samma nivå som i slutet av 90-talet. I Nordamerika är det 25% under toppnivån 2006 och i Europa är det 10% under tidigare toppnivå.

Electrolux försöker nu höja sina produktpriser i Europa och Nordamerika.

Electrolux köper in komponenter och råmaterial för ca 40 miljarder kr/år varav 20 miljarder kr/år är råmaterial som stål, plast, koppar och aluminium. (Jämför med Electrolux intäkter på drygt 100 miljarder kr/år.) Råmaterialkostnaderna ökade med 2 miljarder kr under 2011.

Medan råmaterial och komponenter står för ca 40% av Electrolux totala kostnader, så svarar personalen för ca 16% av kostnaderna. I dagsläget har Electrolux knappt 60 000 anställda.

• Enl femårsdiagram har Electrolux intäkter ungefär legat oförändrade på ca 100 miljarder kr/år de senaste fem åren (jämfört med Electrolux mål att intäkterna ska växa med minst 4%/år).
• Rörelsemarginalen har legat i intervallet 2-6% de senaste fem åren, och ca 3% under 2011.
• Exkl engångsposter blev rörelsemarginalen 4% under 2011 (jämfört med Electrolux rörelsemarginalmål på minst 6%).
• Rörelseresultatet sjönk från ca 6 miljarder kr 2010 till ca 4 miljarder kr 2011. (Dvs ganska skralt med tanke på intäkter på över 100 miljarder kr.)

Intressant på sid 67 med "vanliga frågor från aktieanalytiker". Där framgår bla följande:
• Electrolux tappade marknadsandel i Europa under 2011, men började återhämta marknadsandel under andra halvåret 2011. I Nordamerika låg marknadsandelen oförändrad.
• Electrolux inledde år 2004 ett stort kostnadsbesparingsprogram som när det är genomfört innebär att kostndsnivån sänkts med 4-5 miljarder kr/år.

Enl sid 68 föreslår Electrolux bolagsstämman 27 mars 2012 en aktieutdelning på 6,50 kr/aktie för 2011 (utbetalas nu våren 2012). Det motsvarar 4-5% av börskursen. 6,50 kr innebär samma utdelningsnivå som i fjol.

Där framgår även att Electrolux-aktiens "betavärde" de senaste fem åren uppgått till 1,12 (dvs aktien svänger i snitt 12% mer än börsindex). Det indikerar att Electrolux är ett konjunkturkänsligt bolag.

Så här förklaras det att Electrolux-aktien sjönk under 2011:

_"Electrolux-aktiens utveckling

Efter den mycket starka resultat- och kursutvecklingen under 2009 och 2010 var marknadens förväntningar på Electrolux resultat mycket höga i början av 2011.

• Stark prispress
• högre råmaterialkostnader
• svag efterfrågan på koncernens huvudmarknader
gjorde att koncernens lönsamhet sjönk under 2011.

• Den svagare resultatutvecklingen
• i kombination med den svaga utvecklingen på den svenska börsen
gjorde att Electrolux aktiekurs sjönk under året."_

Intressant beskrivning på sid 70-71 av saker som påverkat Electrolux-aktien under 2010 och 2011:

Electrolux resultatrapporter:

• Resultatrapport för q4/2009: Starkt resultat. På grund av
mycket höga förväntningar blev siffrorna en besvikelse.
• Resultatrapport för q1/2010: 6%-igt rörelseresultat uppnått
(rullande 12 månader), men är det hållbart?
• Resultatrapport för q2/2010: Ingen tillväxt i efterfrågan under
andra halvåret. Stark marginal på låga volymer.
• Resultatrapport för q3/2010: Ännu ett kvartal med kontinuerlig leverans.
• Resultatrapport för q4/2010: Solitt 4:e kvartal med en marginal >6%, men motvinden ökar.
• Resultatrapport för q1/2011: Efter ett väntat svagt första
kvartal, hur blir fortsättningen? En fråga om pris.
• Resultatrapport för q2/2011: Svagt andra kvartal och försiktig
utsikt för andra hälften av 2011, men ledningen agerar.
• Resultatrapport för q3/2011: Vinsterna kan ha bottnat.

Viktiga beslut inom Electrolux:

• Lansering av Frigidaire-produkter i Nordamerika
• Beslut att fasa ut tillverkningen av spisar i Motala
• Utdelning 4,00 kr per aktie
• Beslut om effektiviseringar i vitvarufabriker i Forli i Italien och Revin i Frankrike
• Förvärv av fabrik i Ukraina
• Lansering av AEG-inbyggnadsprodukter i Europa
• Ny VD och koncernchef tillkännages
• Avsiktsförklaring att förvärva Olympic Group i Egypten
• Beslut att stänga fabrik i l´Assomption, Kanada och minska antalet anställda i Europa
• Ny marknadsdirektör och ny teknik- och utvecklingsdirektör

Utdelning 6,50 kr per aktie
• Prishöjningar i Nordamerika
• Ny chef för Vitvaror Nordamerika
• Förvärv av egyptiska vitvarutillverkaren Olympic Group
• Förvärv av chilenska vitvarutillverkaren CTI
• Ny chef för Vitvaror EMEA, ny ekonomi- och finansdirektör och ny personaldirektör
• Overheadkostnadsbesparingar och optimering av kapacitet

Omvärldsfaktorer:

• Stigande marknadspriser på råmaterial
• Rabattprogram i Brasilien upphör, tillväxten avtar
• Valutajusterade prissänkningar i Europa
• Rabattprogram i Nordamerika ökar efterfrågan
• Efterfrågan i Nordamerika minskar efter att rabattprogrammen upphört. Kampanjer bedrivs för att upprätthålla efterfrågan
• Stigande efterfrågan i Östeuropa
• Konsolidering bland återförsäljare i Brasilien
• Vikande efterfrågan i Sydeuropa
• Efterfrågan minskar i Nordamerika
• Sjunkande marknadspriser på stål
• Sjunkande marknadspriser på plaster
• Stimulansprogram genomförs i Brasilien

Fördelningen av aktieanalytikernas rekommendationer för Electrolux-aktien (köp/behåll/sälj):

• Efter resultatrapporten för q4/2009: 38%/33%/29%
• Efter resultatrapporten för q1/2010: 45/35/20
• Efter resultatrapporten för q2/2010: 70/25/5
• Efter resultatrapporten för q3/2010: 70/20/10
• Efter resultatrapporten för q4/2010: 60/27/13
• Efter resultatrapporten för q1/2011: 57/33/10
• Efter resultatrapporten för q2/2011: 65/30/5
• Efter resultatrapporten för q3/2011: 60/35/5

Dvs först ökade andelen köprekommendationer kraftigt, men sedan avtog det en del mot slutet av 2011.

Enl årsredovisningen är det 24 aktieanalytiker som bevakar Electrolux-aktien.

På sid 72 finns en tioårsöversikt över bla Electrolux resultat per aktie.
• Där framgår att Electrolux som mest haft ett resultat per aktie (exkl jämförelsestörande poster) på nästan 17 kr under 2002, 2003 och 2010.
• Som sämst var det 2008 då resultatet per aktie blev drygt 2 kr.

Dvs positivt att Electrolux alltid gått med vinst under de senaste 10 åren. Inkl jämförelsestörande poster var resultatet per aktie som sämst drygt 1 kr (vilket var 2008).

År 2011 blev resultatet per aktie 7,55 kr exkl jämförelsestörande poster. Därmed blir aktiens p/e-tal 19 (beräknat som nuvarande börskurs delat med resultatet per aktie för 2011), vilket låter väldigt högt. Electrolux-aktien verkar därmed väldigt dyr med tanke på boalgets skrala intäktstillväxt. Aktieinvesterare verkar räkna med kraftiga resultatökningar framöver.

Kassaflödet per aktie har generellt genom åren varit högre än resultatet per aktie, och egentligen är det ju kassaflödena som är det viktiga för aktieinvesterare (och ej bokförda resultat). Toppåren 2009 och 2010 hade Electrolux kassaflöden på nästan 30 kr per aktie/år. Under 2011 blev det nästan 20 kr.

Electrolux definierar kassaflödet per aktie enl följande på sid 72: "Kassaflöde från löpande verksamhet minus investeringar dividerat med genomsnittligt antal aktier efter återköp."

Familjen Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor är största aktieägare i Electrolux med en ägarandel på 15-16% (av Electrolux som totalt är värt ca 45 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs).

Totalt har Electrolux knappt 60 000 aktieägare, varav aktieägare med en ägarandel på 76% har sin hemvist i Sverige. Electrolux är alltså ännu att betrakta som ett svenskägt bolag.

Intressant på sid 78-79 om Electrolux historia som började med att affärsmannen Axel Wenner-Gren promenerade längs en shoppinggata i Wien 1908 och fick syn på en dammsugare i ett skyltfönster. Han förbättrade dammsugaren vilket blev Electrolux grundprodukt.

Positivt att Electrolux har en låg skuldsättning med en nettoskuld som uppgick till drygt 6 miljarder kr i slutet av 2011 (jämfört med att hela Electrolux är värt ca 45 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs).

Så här ser Electrolux vd Keith McLoughlin ut (enl videoklipp upplagda under 2011):

• Bla om vikten av att Electrolux satsar på innovation i sina produkter: http://www.youtube.com/watch?v=HwSMcWLeYGU

• Keith diskuterar miljöfrågor: http://www.youtube.com/watch?v=LaUsUJUm7HY&feature=relmfu

• Om köpet av egyptiska vitvarubolaget Olympic: http://www.youtube.com/watch?v=tHUQ_ECl1GA&feature=relmfu

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?