Post entry

Appsektorn - KÖP

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I denna blogg har jag tagit fram samtliga bolag som tjänar på "app" tillväxten. Varför skall man köpa dessa bolag? Läs varför!

Jag kommer att ge ut mindre analyser kring varje bolag närmsta tiden i form av olika bloggar. Vid frågor hör av dig! http://borssnack.di.se/diseconf/usersettings/showuser.aspx?actionUserId=409676&filter=fave_remove&showuser=Gekko_JR- G5 (mobilspel): - Värdering: 164 mkr - Årlig tillväxt(p2011): 107 % - Omsätter(p2011): 47mkr - Omsätter(2010): 22,7mkr - VPA(2011): 1,9 - VPA(2010): 1.01 - P/E-tal(p2011): 12 - PEG: 0.12 - P/S: 3.5

  • Gameloft (mobilspel):
  • Värdering: € 380M
  • Årlig tillväxt(2010): 16 %
  • Omsätter(2010): €141 miljoner
  • Omsätter(2009): €122 miljoner
  • EPS(2010): 0.18
  • EPS(2009): 0.08
  • P/E-tal(2010): 25.3
  • PEG: 1.6
  • P/S: 2.3
  • P/B: 4.5

  • Glu Games (mobilspel):

  • Värdering: $ 315M
  • Årlig tillväxt (p2011): -3 %
  • Omsätter(p2011): $ 63 miljoner
  • Omsätter(2010): $ 64 miljoner
  • Omsätter(2009): $ 79 miljoner
  • EPS(p2011): -0.14
  • EPS(2010): -0.61
  • EPS(2009): -0.38
  • P/S: 4
  • P/B: 10

  • Sky-Mobi (appar inkl. spel i Kina):

  • Värdering: $ 320M
  • Årlig tillväxt(p2011): 97 %
  • Omsätter(p2011): $ 146M
  • Omsätter(2010): $ 74M
  • EPS(p2011): 0.61
  • EPS(2010): 0.12
  • P/E-tal(p2011): 16
  • PEG: 0.17
  • P/S: 2.9
  • P/B: 3.9

  • Velti (advertising):

  • Värdering: $ 1.17B
  • Årlig tillväxt(p2011): 50 %
  • Omsätter(p2011): $ 174M
  • Omsätter(2010): $ 116M
  • EPS(2011): 0.4
  • EPS(2010): -0.41
  • P/E-tal(p2011):50
  • PEG(p2011): 1
  • P/S: 8.5
  • P/B: 5.7

  • KongZhong(appar):

  • Värdering: $ 210M
  • Årlig tillväxt(p2011): 16 %
  • Omsätter(p2011): $ 174M
  • Omsätter(2010): $ 150M
  • EPS(2011): 0.42
  • EPS(2010): 0.4
  • P/E-tal(p2011):13
  • PEG(p2011): 0.8
  • P/S: 1.4
  • P/B: 0.84

  • Yoc AG(advertising):

  • Värdering: € 55M
  • Årlig tillväxt: 10-15%, men de förväntar över 20 % för 2011.
  • Omsätter(p2011): €36-38M
  • Omsätter(2010): €30.5M
  • EPS(2010): EBITA €2.8M
  • EPS(2009) -0.08
  • P/E-tal(2010): 33
  • PEG: 1,5
  • P/S: 1.7
  • P/B: 2.9

  • Epocrates (app):

  • Värdering: $ 431M
  • Årlig tillväxt(p2011): 19 %
  • Omsätter(2010): $ 104M
  • Omsätter(p2011): $ 124M
  • EPS(p2011): 0.39
  • P/E-tal(p2011): 47
  • PEG: 2.9
  • P/S: 3.9
  • P/B: 5.5

  • Augmemobile (advertising+augmented reality):

  • Värdering: $ 274M
  • Årlig tillväxt(p2011): 767 %
  • Omsätter(2010): $340 000
  • Omsätter(p2011): $2.95 miljoner
  • Omsätter(p2012): $15.6 miljoner
  • EPS(2010): -0.14
  • EPS(p2011): 0
  • EPS(p2012): 0.16
  • P/S: 99
  • P/B: 9

  • VirnetX (4G+mobilsäkerhet):

  • Värdering: $ 1.93B
  • Årlig tillväxt(p2011): Ca 100%
  • Omsätter(2010): $68 000 net operating expenses bidrar positivt med $105M!
  • Omsätter(p2011): $200 miljoner
  • EPS(2010): 0.91
  • EPS(p2011): 1.51
  • P/E-tal(p2011): 15,5
  • P/B: 32.5

  • Trunkbow (mobilbetalning+ mobilkommunikation i Kina):

  • Värdering: $ 106M
  • Årlig tillväxt(2010): 85 %
  • Omsätter(2009): $13 miljoner
  • Omsätter(2010): $24 miljoner
  • EPS(2010): 0.44
  • EPS(p2011): 0.6
  • P/E-tal(p2011): 6,6
  • PEG: 0.11
  • P/S: 4.2
  • P/B: 1.6

  • Motricity (mobildata överförning):

  • Värdering: $ 322M
  • Årlig tillväxt(p2011): 29 %
  • Omsätter(p2011): $ 173M
  • Omsätter(2010): $ 134M
  • EPS(p2011): 0.62
  • EPS(2010): 0.39
  • P/E-tal(p2011): 12
  • PEG: 0.52
  • P/S: 2.34
  • P/B: 1.7

  • Majesco Entertainment (mobilspel):

  • Värdering: $ 122M
  • Årlig tillväxt(p2011): 66 %
  • Omsätter(p2011): $ 126M
  • Omsätter(2010): $ 75.6M
  • EPS(p2011): 0.37
  • EPS(2010): -0.03
  • P/E-tal(p2011): 8.5
  • PEG: 0.13
  • P/S: 1
  • P/B: 4.8

  • Realnetworks (underhållning inkl mobilspel):

  • Värdering: $ 486M
  • Årlig tillväxt(p2011): -10 %
  • Omsätter(p2011): $ 360M
  • Omsätter(2010): $ 402M
  • EPS(p2011): -0.12
  • EPS(2010): 0.05
  • P/S: 1.3
  • P/B: 1.2

Appstore hade en tillväxt på 67 % medans Android-Market hade en tillväxt på hela 233 % för 2010.Tillväxt skillnaden beror antagligen på att Android är nyare och att Appstore är tre gånger så större än Android.

Analysföretaget Canalys har tagit fram smartphones marknads andelar för q4 2010. Statistiken visar att Android är marknadsledande med 32,9 % av hela marknaden med en tillväxt 615,1 % året 2010. Apple har 16,3 % av marknaden och har en tillväxt på 85,9 %. Android mobilerna har inte funnits lika länge som Apples IPhone. Vilket helt klart talar för större skillnader i framtiden.

ABI Research visar att Android växte kraftigt under 2010. ” Under fjärde kvartalet såldes 30,9 miljoner enheter med operativsystemet, jämfört med 5,5 miljoner det första kvartalet.

Sett över helaåret var försäljningsökningen för Android-enheter 765 procent kvartal för kvartal. Det är en siffra som konkurrenterna, Symbian, Iphone och Blackberry inte var i närheten av.
Android stod för 23 procent av all smartphoneförsäljning 2010, vilket förvisso var mindre än dödsdömda Symbian som stod för 36 procent. Iphone och Blackberry stod för 16 procent vardera.
Android kommer att vara det operativsystem som tjänar mest på Symbian-döden och 2016 kommer operativsystemet att ha 45 procent av hela smartphonemarknaden” - Från IDG.se

Min personliga tro är att Android kommer fortsätta växa tack vare att de samarbetar med bl. a Samsung och Sony Ericsson som är två mycket välkända varumärken inom mobil branschen. Hela smartphone marknaden växte med 88,6 % under 2010 och beräknas vara ikapp innan år 2012.

Som statistiken säger kommer Android antagligen fortsätta växa kraftigt. Android är alltså bra mycket större än Apple. Som vi skrev ovan så är Apples Appstore drygt tre gånger så stort som Android-Market. (Skilj på Android och Android-Market. Android - Apple, Android-Market – Appstore.) Det finns alltså mycket stort utrymme för Android-Market att växa på.

Mobil-tillväxt enligt Gartner: “Mobile game sales are expected to grow to $11.4 billion by 2014” 2009 vart siffran enligt Juniper: “…total end-user revenues will surpass $11 billion annually by 2015, nearly double what they were in 2009 ($6bn).” Alltså även där en tillväxt på drygt 100 %.

Surfplattor-tillväxt enligt DI referat från Gartner: “Under perioden fram till och med år 2015 räknar Gartner med en tillväxt för den globala försäljningen av surfplattor på i genomsnitt 52 procent per år.”

Enligt analysföretaget ”iSuppli” ökade intäkterna i Apples App Store från 769musd i 2009 till 1782musd i 2010, i procent 132 %.

Enligt ”IHS data” växte Appstore (2009-2010) från $769 million till $1,782 billion = $1,013 billion ökning, vilket är en ökning med 132 %. Android-Market växte från $11 million till $102 million = $91 million ökning, vilket är en ökning med 827 %.

Med stöd av ABI Research så såldes under fjärde kvartalet 30,9 miljoner Android mobiler jämfört med 5,5 miljoner det första kvartalet. Under hela 2010 så var försäljningsökning 765 % kvartal för kvartal. Android stod för 23 % av all smartphone försäljning 2010. Enligt ABI kommer Android 2016 stå för 45 % av hela smartphonemarknaden

“Appar är viktigare i Asien än i Europa, även om det blir allt viktigare även här. Enligt en undersökning svarade fyra av tio användare i Indien, Kina och Indonesien att tillgängligheten på appar styrde deras val av smartphones. I Frankrike, Tyskland och Storbritannien svarande färre än fyra av tio samma sak.” – ABI Research från IDG.se

Mobile is “growing at an amazing, blazingly pace” – CFO Patrick Pichette, Google

Senior VP of Local Jeff Huber noted on the call: “In terms of where it trends over time, the smartphone is becoming an extension of the person, and how they do everything.”

Q. How much is a mobile user worth today, and how do you think about larger acquisitions? A. Senior VP Local and Commerce Jeff Huber:

Can’t answer about mobile user. Look at our focus, we’re very excited about mobile. Great potential there. Monetization side — click to call ads. Locally targeted ads, ability to engage users where they are. Smartphone will be way people do everything — inform, entertain. It will merge.

Q. Do you think value can go up order of magnitude in 3 years?

A. Senior VP Advertising Susan Wojcicki:

Very early in what mobile can do. Will grow overall opportunity, overall pie.

Länkar:

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?