Post entry

Spekulativt köp: G5 Entertainment

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Är aktien i dataspelsfirman G5 Entertainment köpvärd eller ej?

G5:s inriktning är väl en massa små tidsfördrivs-spel för främst mobiltelefoner.

Positivt eftersom det väl ger en större stabilitet och lägre risknivå än om man typ utvecklar ett stort spel tex varje år eller vartannat år om det spelet sedan visar sig bli en flopp.

Alternativa upplägg för att ta betalt för dataspel:

1)

...Tidigare hade väl bolaget standardupplägget att ta betalt för spelen med ett fast pris per spel man vill spela.

Dessa spel kallas väl "upp-låsbara spel" eller unlockable-spel (dvs man får väl börja att testa att spela spelet gratis, men får betala ett fast pris för att fortsätta.

2)

...Men på sistone har fokus bytts till att istället låta folk börja spela spelen gratis, men att man under spelens gång kan göra inbetalningar av olika skäl.

Dessa spel kallas "F2P-spel" eller free-to-play-spel.

//Edit: Så här definierar G5 de olika uppläggen:

...Betalspel (premium) – köps av kunden direkt

...Upplåsbara spel – gratis provperiod med möjlighet att låsa upp hela spelet

...Free-to-play-spel – ger intäkter genom försäljningen av virtuella varor i spelet

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_AB_publ_prospekt_SWE.pdf

//

+ Fördelen med F2P-spel är väl att intäktspotentialen är större.

- Nackdelen är väl att det tar längre tid innan resultatet kommer igång ordentligt (jämfört med upplåsbara spel där kunden betalar mer typ "cash up front").

Och om ett bolag som G5 plötsligt helt ställer om från fokus på upplåsbara spel till F2P-spel borde väl det visa sig i högre intäktstillväxt men inledningsvis sämre lönsamhet (vilket också är som det sett ut för G5:s ekonomiska utveckling enl nedan).

Dessutom spännande att G5 har börjat tangera kasinomarknaden med kasinospel.

Går man tex in på bolagets hemsida www.g5e.com kommer det bla upp en stor bild med texten "G5 Jackpot Casino" och att det är ett spel som finns tillgängligt för Apple-surfplattan iPad.

Klickar man på bilden kommer mer info om spelet och ikon för att ladda ner det.

Det står bla:

G5 Jackpot Casino: Free Vegas Slots

Endless slots with 200 free сrystal chips and 1000 free coins!

Description

It’s time to win big at the G5 Jackpot Casino!

The first way is to spin it to win it!

Endless slots options make your chances better than ever at the G5 Jackpot Casino.

Try the unique Fever Mode and rack up out-of-this-world prizes!

Then double down on your winnings with the Gamble mini-game – or try your luck with Big Spin, where you could win it all in just one spin of the wheel!

But that’s not all!

In G5 Jackpot Casino, you have the unique opportunity to complete daily quests and gather items collections to earn special awards.

So get ready to win (and keep winning) in this unparalleled new slots game!

Six slot machines to start, with new ones coming in regular free updates!

Six unique bonus games with lots of surprise chances for extra earnings!

Over 200 quests and loads of collections – how quickly can you complete them all?

Maximize your winnings with Gamble and Big Spin, two exciting mini-games!

Hitting the jackpot – do you think you can take home the biggest prize of all?

http://www.g5e.com/games/g5_slots_ipad

Det är alltså tydligen spel på "slotmaskiner" (enarmade banditer).

Även Youtube-klipp (på 41 sek, upplagt 14 okt 2014) om hur spelet ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=g4kuRgeeDXA

I klippet får man se hur spelet ser ut, och bla följande text kommer upp i klippet:

Win big at the G5 Jackpot Casino!

Spin it to win it - endless slots options for you!

Win it all with Big Spin!

Or double down your winnings in the Gamble mini-game!

Complete quests to earn very special awards!

Six slot machines and more in updates!

Six unique bonus games

Over 200 quests and loads of collections

Gamble and Big Spin mini-game

G5:s kasinospels-satsning lär vara ett resultat av att stora internetbaserade spelbolaget Unibets fd vd Petter Nylander sitter i G5:s styrelse sedan 2013.

Han är tom styrelseordförande och beskrivs så här på G5:s hemsida:

Petter Nylander, Chairman

Born in 1964, Petter has Bachelor’s Degree in Business Administration from University of Stockholm.

In 1994, Petter joined MTG AB and made it to several senior positions including

...CEO of TV3 Sweden (Sweden’s first commercially financed TV station)

...CEO TV3 Scandinavia

...and Vice President MTG Broadcasting Channels

During 2003-2005 he was CEO of OMD Sweden AB (Omnicom Media Group), a global communications services company.

During 2005-2010 he served as CEO for Unibet Group Plc, one of Europe’s leading online gambling sites.

Other experience from gaming sector include:

...2000-2003 Director of the Board, Cherry Företagen AB (Later split into Betsson, Net Entertainment and Cherry)

...2004-2005 Director of the Board, Ongame e-Solutions AB (Acquired by Bwin)

...2006-2011 Director of the Board, European Betting and Gaming Association (EGBA)

...2010-2011 Director of the Board, Bingo.com.

Currently, Petter is

...Director of the Board in Cint AB

...Chairman of the Board in Besedo Services AB

...and CEO of Universum Group AB.

http://www.g5e.com/corporate/management

G5 är baserat i Stockholm.

Enl G5:s hemsida har bolaget nästan 200 pers anställda på olika positioner på olika håll i världen:

experienced managers

marketing executives

game producers and designers

client and server-side programmers

database programmers

artists

modelers

level designers

QA engineers

http://www.g5e.com/corporate/about

Så här beskriver sig G5 självt i sin q3/2014-resultatrapport (som kom 31 okt 2014):

G5 Entertainment är utvecklare och förläggare av högklassiga nedladdningsbara vardagsspel för

Iphone

Ipad

Android

Mac

och

Windows 8

G5 utvecklar och publicerar spel som är

familjevänliga

lätta att lära

och riktade mot en bred grupp av erfarna och nya spelare

G5 Entertainments portfölj rymmer populära vardagsspel som

The Secret Society

Supermarket Mania

Special Enquiry Detail

Virtual City

Stand O’Food

och Mahjong Artifacts

G5 Entertainment AB är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2014.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q3_Swe.pdf

G5 har knappt 9 miljoner st utestående aktier och börskursen slutade fre 12 dec 2014 i 24 kr.

Bolagets börsvärde (antal utestående aktier gånger senaste börskurs) blir alltså drygt 200 miljoner kr.

G5 verkar vara finansiellt starkt med en kassa på över 30 miljoner kr per slutet av sep 2014.

Och bolaget verkar ej ha några vanliga räntebärande lån.

Dvs nettokassan (kassa minus räntebärande lån) blir därmed också drygt 30 miljoner kr.

Det motsvarar

...16% av börsvärdet

...eller 3-4 kr per aktie (jämfört med börskursen 24 kr).

Utveckling av G5:s intäkter och resultat de senaste kvartalen:

Intäkter:

q1/2012: 17 miljoner kr

q2/2012: 19 miljoner kr

q3/2012: 24 miljoner kr

q4/2012: 21 miljoner kr

q1/2013: 28 miljoner kr (+58%)

q2/2013: 22 miljoner kr (+17%)

q3/2013: 22 miljoner kr (-9%)

q4/2013: 29 miljoner kr (+39%)

q1/2014: 39 miljoner kr (+42%)

q2/2014: 41 miljoner kr (+86%)

q3/2014: 45 miljoner kr (+104%)

Nettoresultat (resultat efter skatt):

q1/2012: 5 miljoner kr

q2/2012: 3 miljoner kr

q3/2012: 6 miljoner kr

q4/2012: 9 miljoner kr

q1/2013: 8 miljoner kr

q2/2013: 3 miljoner kr

q3/2013: -4 miljoner kr

q4/2013: -19 miljoner kr

q1/2014: 4 miljoner kr

q2/2014: 2 miljoner kr

q3/2014: -2 miljoner kr

Nettoresultat per aktie:

q1/2012: ?

q2/2012: 0,38 kr

q3/2012: 0,70 kr

q4/2012: 1,11 kr

q1/2013: 0,97 kr

q2/2013: 0,36 kr

q3/2013: -0,41 kr

q4/2013: -2,19 kr

q1/2014: 0,46 kr

q2/2014: 0,20 kr

q3/2014: -0,25 kr

Dvs:

...Mycket fin intäktstillväxt med undantag av 1-2 kvartal under 2013 vilket väl berodde väl på omställningen till fokus på F2P-spel.

...Vad gäller resultatet verkar tredje kvartalet ha varit säsongsmässigt svagt de senaste två åren (pga bra sommarväder?).

Vad berodde brakförlusten i q4/2013 på?

Ovannämnda kvartalssiffror innebär följande intäkts- och resultatnivåer i årstakt för G5 under senast rapporterade 12 mån:

Intäkter:

okt 2012-sep 2013: 92 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: 153 miljoner kr (+66%)

Nettoresultat:

okt 2012-sep 2013: 17 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: -16 miljoner kr

Nettoresultat per aktie:

okt 2012-sep 2013: 2,03 kr

okt 2013-sep 2014: -1,78 kr

Dvs vid börskurs 24 kr är G5 värt drygt 200 miljoner kr.

I och för sig ingår då alltså en nettokassa på drygt 30 miljoner kr.

Och bolaget har intäkter på ca 150 miljoner kr per år med hög tillväxttakt.

Men lönsamhetsmässigt visar G5 ganska stor förlust.

Dvs utgår man bara ifrån de siffrorna är G5-aktien inget givet köp.

Brakförlusten i q4/2013

Som G5 beskriver det hade bolaget olika engångskostnader på bla 18 miljoner kr i q4/2013, och att nettoresultatet per aktie hade varit -0,29 kr under kvartalet exkl dessa engångskostnader.

Dvs G5:s resultat per aktie exkl engångskostnaderna i q4/2013:

Nettoresultat per aktie:

q1/2012: ?

q2/2012: 0,38 kr

q3/2012: 0,70 kr

q4/2012: 1,11 kr

q1/2013: 0,97 kr

q2/2013: 0,36 kr

q3/2013: -0,41 kr

q4/2013: -0,29 kr

q1/2014: 0,46 kr

q2/2014: 0,20 kr

q3/2014: -0,25 kr

Då blir siffrorna följande i årstakt:

Nettoresultat per aktie:

okt 2012-sep 2013: 2,03 kr

okt 2013-sep 2014: 0,12 kr

Dvs G5 hade tidigare ett resultat per aktie kring 2 kr per år med den gamla modellen med upplåsbara spel.

Men potentialen bedömdes högre med övergång till fokus på free-to-play-spel.

På kort sikt innebär det dock en viss belastning.

Inkl olika engångskostnader blev G5:s resultat per aktie därför nästan en förlust på 2 kr per aktie under senast rapporterade 12 mån (okt 2013-sep 2014).

Men exkl dessa engångskostnader blev det ca nollresultat i alla fall.

Om man då framöver kan hoppas på en resultatboost i takt med att free-to-play-spelen tar fart (plus resultattillskott från tex G5:s nya kasinospel), kan det bli riktigt bra.

Och dessutom är G5 finansiellt starkt med en nettokassa på över 30 miljoner kr motsvarande 15-20% av börsvärdet (3-4 kr av börskursen 24 kr).

Då ser det väl ganska bra ut för G5, särskilt som intäkterna har god tillväxttakt.

Mer om engångskostnaderna i q4/2013:

Enl G5:s q4/2013-resultatrapport:

Resultatet för perioden har påverkats av

1) engångskostnader i samband med den planerade omnoteringen till ett

belopp av 2 344 kSEK

2) och nedskrivningar av

...balanserade utvecklingsutgifter (11 486 kSEK)

...och förskott till externa utvecklare (4 100 kSEK)

till ett (totalt) belopp av 15 586 kSEK

3) samt tillfälligt högre kostnader för rekrytering av användare och royalties till externa utvecklare.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_AB_Report_Q4_Sw_final.pdf

Punkterna 1 och 2 ovan blir tillsammans ca 18 miljoner kr före skatt, så om man lägger till punkt 3 borde det innebära ännu högre engångskostnader för G5 i q4/2013.

Med "den planerade omnoteringen" i punkt 1 ovan avses väl då att G5-aktien

...tidigare var noterad på alternativa småbolagsbörsen Aktietorget

...men numera har flyttat till den riktiga Stockholmsbörsen from 10 jun 2014: http://www.g5e.com/documents/2014/Project_Game_-_PR_-_Notering_pa_Nasdaq_OMX_SWE_-_20140605_FINALv2.pdf

Den omnoteringern har väl då krävt vissa engångskostnader.

Allvarligare är väl då punkten 2 med bla "nedskrivningar av balanserade utvecklingsavgifter".

Visar sig alltså att G5 ej direkt bokför alla uppkomna produktutvecklingskostnader i resultatet.

Istället skjuts en del av denna bokföring upp tills det spel (som produktutvecklingen avser) lanseras.

Det verkar vara enl gällande bokföringsregler, men kan ändå tyckas innebära en risk eftersom G5 då blir sittande med stora uppsamlade utvecklingskostnader som bokfört tillgång men som ännu ej bokförts i resultatet.

Om de berörda spelen senare floppar (dvs säljer dåligt) innebär ju det att G5 i efterhand måste göra stora nedskrivningar av dessa spels uppsamlade (men ännu ej resultatförda) utvecklingskostnader.

Visar sig att G5 än idag per slutet av sep 2014 hade uppsamlade (men ännu ej resultatförda) utvecklingskostnader på 63 miljoner kr.

Det var merparten av G5:s totala ev "luft" i balansräkningen i form av så kallade immateriella anläggningstillgångar (ia-tillgångar) bokförda i 65 miljoner kr per slutet av sep 2014.

Det är mycket eftersom den posten då motsvarade

...50% av det bokförda värdet på G5:s totala tillångar

...67% av G5:s egna kapital (bokfört tillgångsvärde minus skulder)

Dvs om ia-tillgångarna i värsta fall måste skrivas ned till noll kr gör det att nästan 70% av G5:s egna kapital utraderas.

Det kvarvarande egna kapitalet skulle då bli bara 32 miljoner kr vilket kan tyckas utgöra en för liten buffert mot framtida förluster.

Per definition gäller ju att om ett bolag får negativt eget kapital (dvs större skulder än tillgångar), är ju bolaget konkursmässigt och behöver då omgående stort kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådant kapitaltillskott kan begäras genom utförsäljning av stora mängder nya aktier till aktieägarna, vilket då i sig brukar leda till stor kursnedgång.

Stort bokfört värde på ia-tillgångar innebär alltså en förhöjd risknivå i ett bolags aktie.

G5 gjorde alltså under q4/2013 nedskrivningar på 11-12 miljoner kr avseende bokfört värde på uppsamlade (men ännu ej resultatförda) utvecklingskostnader.

Visar sig att G5 därutöver gjorde sådana nedskrivningar på 2-3 miljoner kr i q3/2013.

Och även under 2014 har nedskrivningarna fortsatt.

Hittills under 2014 har G5 gjort nedskrivningar med 1,5 miljoner kr avseende uppsamlade utvecklingskostnader.

Det var i q3/2014.

Och utöver de uppsamlade utvecklingskostnaderna finns enl ovan även andra risker i G5:s balansräkning; förskott som betalats till externa spelutvecklare.

Även det bokför G5 tydligen inte direkt som kostnad i resultaträkningen, utan de pengarna samlas upp och bokförs ev senare som kostnad när de berörda spelen lanseras.

Men om spelen aldrig lanseras eller floppar, blir även denna bokförda tillgångspost värdelös.

Som synes ovan gjorde alltså G5 under q4/2013. en nedskrivning på ca 4 miljoner kr avseende utbetalda förskott till externa spelutvecklare.

Tex per slutet av q3/2014 hade G5 "övriga fordringar" bokförda till 5-6 miljoner kr, vilket bla omfattar 4-5 miljoner kr i förskott till externa spelutvecklare.

Det finns alltså (per slutet av sep 2014) ev "luft" i G5:s balansräkning (dvs tillgångar vars bokförda värde ej är motiverat) avseende

...uppsamlade utvecklingskostnader 63 miljoner kr

...övriga ia-tillgångar 2 miljoner kr

...förskott till externa spelutvecklare 5 miljoner kr


Summa 69 miljoner kr

Och det motsvarade då:

...54% av totalt bokfört tillgångsvärde

...72% av eget kapital

Nedskrivningar

Dessa bokförda tillgångsvärden avseende uppsamlade (dvs ej resultatförda) utvecklingskostnader verkar alltså ha lett till följande nedskrivningar de senaste kvartalen:

q1/2013:

q2/2013:

q3/2013: 2,4 miljoner kr

q4/2013: 11,5 miljoner kr

q1/2014:

q2/2014:

q3/2014: 1,5 miljoner kr

Och förskotten till externa spelutvecklare verkar ha lett till följande nedskrivningar:

q1/2013:

q2/2013:

q3/2013:

q4/2013: 4,1 miljoner kr

q1/2014:

q2/2014:

q3/2014: 0,9 miljoner kr

Dvs att dessa nedskrivningar återkommer då och då förstärker ju inte intrycket av att det bokförda tillgångsvärdet på totalt nästan 70 miljoner kr (avseende ej resultatförda utvecklingskostnader) är motiverat.

Dessa höga nivåer på de bokförda tillgångsvärdena (dvs totalt nästan 70 miljoner kr) kan alltså anses utgöra en förhöjd risknivå i G5-aktien pga ev framtida stora nedskrivningar (även om dessa nedskrivningar i sig bara är bokföringsmässiga och ej påverkar kassaflödet).

Här i bloggen är uppfattningen att det är ett otyg att bolag ej direkt bokför sådant som i praktiken utgör löpande kostnader, utan istället samlar upp dessa poster som bokförda tillgångsvärden.

Sedan kan bolagen hävda att bokföringsreglerna är sådana.

Men effekten blir att bolagens resultat kan anses vara överskattade, eftersom dessa kostnader ej belastat resultatet direkt.

Därmed blir det desto viktigare att istället se på utveckling av bolagens kassaflöden istället för bokförda resultat.

G5:s kassaflöde

G5:s kassa påverkas ju direkt av bolagets löpande produktutvecklingskostnader, oavsett om dessa bokförs direkt i resultaträkningen eller ej.

Kassans förändring borde därför vara ett bättre mått på G5:s verkliga ekonomiska utveckling, snarare än det bokförda resultatet.

G5:s kassa har legat på följande nivåer per slutet av resp kvartal:

q4/2011: 18 miljoner kr

q1/2012: 19 miljoner kr

q2/2012: 16 miljoner kr

q3/2012: 19 miljoner kr

q4/2012: 14 miljoner kr

q1/2013: 44 miljoner kr

q2/2013: 40 miljoner kr

q3/2013: 34 miljoner kr

q4/2013: 27 miljoner kr

q1/2014: 34 miljoner kr

q2/2014: 25 miljoner kr

q3/2014: 33 miljoner kr

Det innebär i sin tur följande förändringar av kassan per kvartal (dvs nivå per slutet av kvartalet minus nivå i slutet av närmast föregående kvartal):

q1/2012: +1 miljon kr

q2/2012: -3 miljoner kr

q3/2012: +4 miljoner kr

q4/2012: -5 miljoner kr

q1/2013: +31 miljoner kr

q2/2013: -5 miljoner kr

q3/2013: -6 miljoner kr

q4/2013: -7 miljoner kr

q1/2014: +7 miljoner kr

q2/2014: -9 miljoner kr

q3/2014: +8 miljoner kr

Härav ingår då i q1/2013 ett kapitaltillsskott från aktieägarna på 37-38 miljoner kr.

Exkl kostnader för det på 3-4 miljoner kr fick G5 därmed in netto ca 34 miljoner kr i kapitaltillskott.

Pengarna erhölls genom att G5 sålde ut 800 000 st nya G5-aktier för 47 kr per st.

Dvs positivt att G5 tajmade kapitaltillskottet väl och sålde ut de nya aktierna när börskursen fortfarande låg så högt.

Men negativt att de aktieinvesterare som köpte de nya G5-aktierna för 47 kr per st säkert idag är besvikna för att aktiekursen fallit till 24 kr.

Det stärker ju inte förtroendet för G5 och G5-aktien bland aktieinvesterare, vilket riskerar leda till att aktien under lång tid värderas lågt (eller lägre än annars i alla fall) pga skepsis hos investerarna.

Dvs exkl ovannämnda kapitaltillskott i q1/2013 blir G5:s kassaförändringar följande från kvartal till kvartal:

q1/2012: +1 miljon kr

q2/2012: -3 miljoner kr

q3/2012: +4 miljoner kr

q4/2012: -5 miljoner kr

q1/2013: -3 miljoner kr

q2/2013: -5 miljoner kr

q3/2013: -6 miljoner kr

q4/2013: -7 miljoner kr

q1/2014: +7 miljoner kr

q2/2014: -9 miljoner kr

q3/2014: +8 miljoner kr

Och det ger i sin tur följande kassaförändringar under senast rapporterade 12 mån:

okt 2012-sep 2013: -19 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: -1 miljon kr

Det kan jämföras med att G5 enl ovan hade följande bokförda nettoresultat under samma perioder:

Nettoresultat:

okt 2012-sep 2013: 17 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: -16 miljoner kr

Dvs oroväckande att G5 under okt 2012-sep 2013 när nettoresultatet uppgick till 17 miljoner kr, i själva verket hade ett kassaflöde på -19 miljoner kr!

Det visar väl hur dåligt mått det bokförda resultatet kan vara!

Positivt i alla fall att G5 med intäkter kring 150 miljoner kr under okt 2013-sep 2014 verkar visa både ca nollresultat och ett kassaflöde kring noll.

Eller visst hade det varit bättre med ett stort positivt resultat och kassaflöde, men bra i alla fall att pengarna inte flödar ut.

Och med fortsatta intäktsökningar borde det framöver kunna bli bättre resultat och kassaflöden.

Här i bloggen bedöms detta räcka för att ge aktien rekommendationen "spekulativt köp" vid börskurs 24 kr.

  • Därtill positivt med stor nettokassa. Det sänker risknivån i aktien.

  • Men negativt med stort bokfört värde på uppsamlade (men ej resultatförda) spelutvecklingskostnader på nästan 70 miljoner kr (inkl förskott till externa spelutvecklare. Det höjer risknivån i aktien.

Konkurrens

En annan risk med G5 är att konkurrensen i dataspelsbranschen är hög.

Som nämnts kan dock denna risk vara lägre för G5 tack vare att bolaget istället för att ha några få, stora spel, satsar på många små spel med låga kostnader för kunderna.

Enl G5 om bolagets konkurrens (i prospektet från maj 2014 inför börsintroduktionen av G5-aktien på Stockholmsbörsen):

Ingångströsklarna till mobilspelsbranschen är relativt låga jämfört med övriga spelmarknader, och konkurrensen är stor när det gäller spelutveckling.

G5 förväntar sig att fler företag går in på detta område och att utbudet av spel breddas.

De av Bolagets konkurrenter som utvecklar spel för mobila enheter varierar i storlek och omfattar stora internationella spelutgivare som

Electronic Arts

Zynga

Gameloft

liksom globala spelnätverk som

DeNA

och Gree

och mindre utgivare som

Gamevil

och Glu Mobile

liksom leverantörer som är mer fokuserade på mobila vardagsspel, däribland

Rovio

Konkurrenter inom free-to-play-spel är bland annat

King.com

Supercell

och Pocket Gems

Vidare kan traditionella utvecklare och leverantörer av onlinespel som för närvarande är fokuserade på specifika internationella marknadssegment eller segment på TV-spelsmarknaden, som

Activision i USA

eller Tencent Holdings Limited i Asien

bestämma sig för att börja utveckla mobilspel som skulle konkurrera med G5s spel.

Dessa befintliga eller potentiella konkurrenter har resurser för att utveckla och/eller förvärva rättigheter till ytterligare mobilspel.

De kan även introducera befintliga varumärken och tillgångar i mobilspel, de har fler intäktskällor än G5 och kan komma att påverkas mindre av förändringar i konsumentpreferenser, nya regleringar och övrig utveckling som omfattar mobilspelsbranschen.

G5 förväntar sig att nya mobilspelskonkurrenter kommer in på marknaden och att befintliga konkurrenter kommer att avsätta mer resurser för att utveckla och marknadsföra konkurrerande spel och applikationer.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_AB_publ_prospekt_SWE.pdf

Beroende av få spel

Även enl prospektet (i länken ovan) risk för G5 att bolagets intäkter för närvarande verkar vara beroende av ett fåtal spel:

Historiskt sett har inte G5 behövt förlita sig på ett enskilt spel eller ett litet antal spel för merparten av intäkterna.

Innan G5 började ge ut free-to-play-spel arbetade Bolaget utifrån en balanserad portfölj.

Situationen har nyligen börjat förändras då framgångsrika free-to-play-spel genererar en oproportionerligt större vinst per spel än upplåsbara spel.

För närvarande är G5 beroende av ett litet antal free-to-play-spel.

Framgent kommer G5 att sträva efter att minska detta beroende genom att lansera fler free-to-play-spel och därmed bygga upp en portfölj.

Det finns en risk att Bolagets nya free-to-play-spel inte kommer att bli lika framgångsrika som de befintliga.

Det finns en risk att Bolagets nya free-to-play-spel kan komma att konkurrera ut samtliga andra spel.

Därmed är det inte säkert om G5 fortfarande kommer att vara beroende av ett litet antal spel för merparten av intäkterna i framtiden.

Enl prospektet (per maj 2014) var följande spel de som bidrog mest till G5:s resultat (i fallande ordning):

  1. The secret society

  2. Virtual city playground

  3. Virtual city

  4. Mystery of the crystal porta

  5. Special enquiry detail

  6. Supermarket mania

  7. Supermarket mania 2

  8. Stand o'food

  9. Stand o'food 3

  10. The island castaway

Härav var bara The secret society och Virtual city playground free-to-play-spel, medan övriga åtta var upplåsbara spel.

//Edit: Dvs

...om merparten av G5:s intäkter numera utgörs av free-to-play-spel

...och TSS och VCP är G5:s enda f2p-spel

...så borde det innebära att TSS och VCP (förmodligen särskilt TSS) står för merparten av G5:s intäkter.

Dvs förhöjd risk i G5-aktien för att bolaget i så fall är så beroende av ett fåtal spel.

Tex i q3/2014 hade G5 totala intäkter kring 45 miljoner kr varav

ca 35 miljoner kr från f2p-spel (knappt 80% av intäkterna)

ca 10 miljoner kr från upplåsbara spel (drygt 20% av intäkterna)

Och intäkterna från upplåsbara spel verkar krympa från kvartal till kvartal.

De verkar ha legat på följande nivåer de senaste kvartalen (avläst från diagram i G5:s q3/2014-resultatrapport):

q1/2014: 13 miljoner kr

q2/2014; 11 miljoner kr

q3/2014: 10 miljoner kr

Tex i q1/2012 hade G5 totala intäkter kring 17 miljoner kr varav:

...f2p-spel 2 miljoner kr

...upplåsbara spel 15 miljoner kr

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q3_Swe.pdf

//

Och The secret society var inte ens G5:s eget spel utan ett inlicensierat spel.

Dock enl tex G5:s vd Vlad Suglobov i G5:s q3/2014-resultatrapport:

Det är fortfarande vårt mål att ha över 10 free-to-play-spel i vår portfölj före 2015.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q3_Swe.pdf

Dvs redan i år (under 2014) ska G5 ha över tio free-to-play-spel i sitt sortiment.

Han beskriver för övrigt 2013 som ett "övergångsår" för G5 (från fokus på upplåsbara spel till free-to-play-spel) och att free-to-play-spel numera står för merparten av G5:s intäkter.

Han pratar även om att G5:s resultat stundtals kan drabbas tillfälligt negativt av marknadsförings-satsningar för att attrahera nya spelare, men är långsiktigt optimistisk om G5:s lönsamhetspotential.

Suglobov i q3/2014-resultatrapporten:

Trots tillfälligt lägre marginaler i den nya affärsmodellen har företaget

...en stor hävstång i denna

...en god likviditet

...och free-to-play intäkter kan skalas upp väsentligt.

I linje med dessa förbättringar och styrkor så är ledningen fortsatt övertygad om att framtida resultat kommer att avspegla en återgång till 30% marginal över tiden genom organisk försäljningstillväxt

men vi behåller flexibiliteten att öka eller minska användaranskaffningsutgifter (redovisade under försäljning och marknadsföring) som vi anser lämpligt för att balansera tillväxt, lönsamhet och kassaflöde.

Detta kan ha både positiva och negativa effekter på rörelsemarginalen

på kort sikt.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q3_Swe.pdf

G5-vd:n Vlad Suglobov är tydligen själv ryss.

Så här beskrivs han på G5:s hemsida:

Vlad Suglobov, CEO, Member of the Board, Co-Founder

Born in 1977, Vlad Suglobov possesses over 18 years of industry experience.

Before co-founding G5 in 2001 and serving for over 12 years as CEO of the group, Vlad graduated from Lomonosov Moscow State University with M.Sc. in Computer Science, and worked in a number of Russian and US companies in games and IT industry.

Growing with G5, Vlad was active in many essential roles, establishing company’s

strategy

client relations

product development

and sales.

Today, Vlad is concentrating on expanding G5’s business internationally.

http://www.g5e.com/corporate/management

Enl Finansinspektionens insynsregister äger han själv 590 000 st G5-aktier.

Vid börskurs 24 kr är de värda 14 miljoner kr.

Han köpte 10 000 st fler aktier 3 nov 2014 (då aktien handlades i 25-26,20 kr).

(Dvs då ökade hans innehav till 590 000 st G5-aktier.)

Värdet på hans innehav har dock varit betydligt högre historiskt i takt med G5-aktiens kursutveckling:

...För fem år sedan (dvs i slutet av 2009) låg aktien i 2-3 kr.

...Därefter steg aktien kraftigt till en topp på nästan 60 kr under våren 2013.

...Men besvikelse och kursnedgång till 22-23 kr som lägst under våren 2014.

...Viss uppgång till nästan 40 kr under sommaren 2014.

...Men därefter på nytt besvikelse och nedgång till nuvarande kursnivå på 24 kr.

http://www.bloomberg.com/quote/G5EN:SS/chart

Här pratar Suglobov om G5:s q2/2014-resultatrapport i ett videoklipp från aug 2014: https://www.youtube.com/watch?v=0LZe-u_exZ4

  • Han var där nöjd med G5:s intäktstillväxt på över 80% (från q2/2013 till q2/2014)

  • och att bolagets säsongsvariationer inte verkar vara lika stora längre (tack vare övergången till free-to-play-spel och ökade marknadsförings-satsningar).

  • Däremot hängde resultatet inte med intäktsökningen. Bla har G5:s fasta kostnader ökat (pga omlistningen av G5-aktien till Stockholmsbörsen, samt pga fler anställda).

Antalet anställda ökade som led i G5:s satsning på att utveckla alla de free-to-play-spel som G5 har och planerar lansera under 2014.

Det har gjort att G5:s fasta kostnader ökat ganska mycket.

Men Suglobov menar i klippet på att de fasta kostnadernas storlek relativt sett kommer att minska i betydelse i takt med ökade intäkter, vilket väntas leda till bättre vinstmarginaler för bolaget framöver.

Osv.

Ukraina

Även ev risk att G5 har del av sin verksamhet i det krigsdrabbade Ukraina.

Enl prospektet har G5 kontor på följande ställen:

Stockholm

Moskva

Kharkov (Ukraina)

Malta

San Francisco (USA)

Ukraina-kontoret svarade för 165 pers anställda (dvs 88%) av G5:s totalt 187 anställda per slutet av maj 2014.

//Edit: Fördelningen av G5:s anställda var enl följande per slutet av maj 2014 enl prospektet:

Kharkov 165 pers

Moskva 16 pers

San Francisco 3 pers

Malta 2 pers

Stockholm 1 pers


Summa 187 pers

Som G5 beskriver det leds utvecklingen av G5:s egna spel från Moskva (där även G5:s företagsledningen i praktiken är baserad).

Men själva jobbet med att utveckla de egna spelen görs tydligen i Kharkov.

Det finns säkert många smarta personer i Kharkov men risk för att folk drar sig undan att bo där nära krigszoner?

//

Enl prospektet:

Den nuvarande politiska instabiliteten i Ukraina kan ha negativ effekt på Bolagets verksamhet under förutsättning av dramatiska händelser i framöver.

Men enl G5:s q3/2014-resultatrapport (från 31 okt 2014):

Koncernens kontor i Kharkov fortsätter sin verksamhet som vanligt.

Det är koncernens policy att

...hålla backuper av kritisk källkod och annan material utanför Ukraina,

...hålla immateriella rättigheter i EU-baserade

enheter

...och överföra pengar till dotterbolag endast vid behov.

http://www.g5e.com/documents/2014/G5_Entertainment_14Q3_Swe.pdf

Negativt att en stor del av G5:s spel faktiskt inte är bolagets egna, utan bara återförsäljs av G5.

Enl prospektet:

...För närvarande är grovt räknat 20 procent av antalet spel i Bolagets portfölj egenutvecklade spel där G5 äger de immateriella rättigheterna.

...Cirka 5 procent är skapade av oberoende utvecklare under G5s överseende, där G5 också äger de immateriella rättigheterna.

...Återstående 75 procent innehas på licens från oberoende utvecklare.

I dessa fall är de immateriella rättigheterna licensierade.

Remium-prognoser

G5 betalar aktiemäklarfirman Remium för att bla göra prognoser för G5:s framtida ekonomiska utveckling.

Remiums senaste G5-prognoser är daterade 4 nov 2014 och gjorda av Remiums aktieanalytiker Nils Sjögren: http://www.introduce.se/Global/Bolag/G5%20Entertainment/PDF/G5_3.014.pdf

Han räknar med följande ekonomiska utveckling för G5 de närmaste åren:

Intäkter:

2013 (faktiskt utfall): 100 miljoner kr (+24%)

2014: 173 miljoner kr (+73%)

2015: 222 miljoner kr (+28%)

2016: 284 miljoner kr (+28%)

Rörelsemarginal (justerat rörelseresultat delat med intäkter):

2013 (faktiskt utfall): 8%

2014: 8%

2015: 10%

2016: 13%

Nettoresultat:

2013 (faktiskt utfall): -12 miljoner kr

2014: 7 miljoner kr

2015: 18 miljoner kr

2016: 28 miljoner kr

Nettoresultat per aktie:

2013 (faktiskt utfall): -1,32 kr

2014: 0,77 kr

2015: 2,05 kr

2016: 3,20 kr

Dvs ett resultat per aktie på över 3 kr år 2016 gör ju att aktien verkar billig vid börskurs 24 kr idag, med den fina intäktstillväxt G5 visar.

Ett p/e-tal på minst 20 borde ju då vara motiverat?

Det skulle (förenklat sett) ge en börskurs på 60-70 kr år 2016 (dvs resultat per aktie 3,20 kr år 2016 gånger p/e 20 = börskurs 64 kr).

Dock risk för att ovannämnda resultat är överskattat för att spelutvecklingskostnaderna ej bokförs direkt i resultatet.

Men Sjögren räknar med att G5:s nettokassa kommer att utvecklas enl följande (nivå per slutet av respektive år):

2013 (faktiskt utfall): 27 miljoner kr

2014: 24 miljoner kr

2015: 42 miljoner kr

2016: 71 miljoner kr

Och det innebär i sin tur följande förändring av nettokassan per år:

2014: -3 miljoner kr

2015: +18 miljoner kr

2016: +29 miljoner kr

Dvs ett årligt nettokassaflöde år 2016 på nästan +30 miljoner kr gör ju att aktien verkar billig vid börskurs 24 kr om det innebär att hela bolaget har ett börsvärde på bara drygt 200 miljoner kr.

Men återstår att se om dessa kassaförändringar kan uppnås.

Till att börja med har Remium (enl länken ovan) följande prognoser för G5:s q4/2014:

...intäkter 49 miljoner kr (+70% från q4/2013)

...rörelsemarginal 8% (dvs bättre än -15% i q4/2013)

...nettoresultat 3 miljoner kr (dvs bättre än -19 miljoner kr i q4/2013)

...resultat per aktie 0,35 kr (dvs bättre än -2,19 kr i q4/2013)

Sådana siffror skulle väl ge positiv effekt på G5-aktiens börskurs?

G5:s q4/2014-resultatrapport ska dock offentliggöras först 24 feb 2015.

Hur trovärdiga är Remiums G5-prognoser?

Tex i nov 2013 hade Nils Sjögren följande prognoser för G5:

Intäkter:

2012 (faktiskt utfall): 81 miljoner kr (+76%)

2013: 98 miljoner kr (+21%)

2014: 129 miljoner kr (+33%)

2015: 178 miljoner kr (+38%)

Nettoresultat:

2012 (faktiskt utfall): 22 miljoner kr

2013: 12 miljoner kr

2014: 26 miljoner kr

2015: 37 miljoner kr

Nettoresultat per aktie:

2012 (faktiskt utfall): 2,77 kr

2013: 1,41 kr

2014: 2,99 kr

2015: 4,17 kr

Det kan då jämföras med att G5:s verkliga utveckling hittills har blivit enl följande:

Intäkter:

2013: 100 miljoner kr (+24%)

2014 (9 mån): 124 miljoner kr (+74%)

Nettoresultat:

2013: -12 miljoner kr

2014 (9 mån): 4 miljoner kr

Nettoresultat per aktie:

2013: -1,34 kr

2014 (9 mån): 0,40 kr

Dvs intäkterna har blivit bättre än väntat, men resultatet klart sämre än väntat.

Jämfört särskilt Sjögrens prognoser för G5:s resultat per aktie i nov 2013:

2013: 1,41 kr

2014: 2,99 kr

2015: 4,17 kr

med hur de såg ut enl hans senaste prognoser från nov 2014:

2013 (faktiskt utfall): -1,32 kr

2014: 0,77 kr

2015: 2,05 kr

2016: 3,20 kr

Det innebär följande skillnader i kronor:

2013: -2,73 kr

2014: -2,22 kr

2015: -2,12 kr

Och i procent:

2013: -194%

2014: -74%

2015: -51%

Dvs det är inga små skillnader.

Sjögren verkar alltså i nov 2013 ha grovt överskattat G5:s framtida resultatutveckling.

//Tillägg 14 dec 2014

Man kan även fråga sig hur trovärdig denna blogg är när det gäller att ge rekommendationer om G5-aktien.

Tex tidigare blogginlägg om G5 (från 11 aug 2014): http://www.redeye.se/aktiebloggen/g5-entertainment/spekulativt-kop-g5-entertainment-0

Även då fick aktien rekommendationen "spekulativt köp".

...Då låg aktien i 32 kr.

...Och nu ligger den i 24 kr.

Dvs aktien är -25% på ca fyra månader.

Hittills har alltså den rekommendationen från aug 2014 varit ganska grovt felaktig.

Dock kan tilläggas att rekommendationerna i denna blogg ej avser utvecklingen på kort sikt, utan istället på lång sikt (dvs några års rikt).

//

//Tillägg 16 dec 2014

Om sju spel i veckans spelnyheter från G5 tis 16 dec 2014:

  1. Survivors: The Quest (lanserat för iPad)

  2. Mahjong Journey (lanserat för iPad)

  3. The Secret Society - Hidden Mystery (uppdatering för Kindle Fire)

  4. Letters From Nowhere: A Hidden Object Mystery (uppdatering för Kindle Fire)

  5. Brave Tribe: Village and Farm Building and Management (uppdatering för Kindle Fire)

  6. Dream Catchers: The Beginning (lanserat på Google Play)

  7. Nightmares from the Deep™: Davy Jones (lanserad som betalversion för iPhone, iPad, Google Play och Kindle Fire)

http://www.g5e.com/documents/2014/new_games_141216_eng.pdf

Om de sju spelen:

  1. har utvecklats av G5, säljs av G5

  2. har utvecklats av G5, säljs av G5

  3. har utvecklats av utomstående bolaget Mytona, säljs av G5

  4. har utvecklats av utomstående bolaget Awem Games, säljs av G5

  5. har utvecklats av utomstående bolaget Taploft, säljs av G5

  6. har utvecklats av utomstående bolaget Boon Troll, säljs av G5

  7. har utveklats av utomstående bolaget Artifex Mundi, säljs av G5

Dvs negativt att fem av de ovannämnda sju spelen är utvecklade av andra bolag än G5 (vilket innebär mindre vinstmarginal för G5 jämfört med när det är spel utvecklade av G5)?

Dvs är G5 främst en återförsäljare av andra bolags dataspel?

//


Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra:http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys

På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.

Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.

Det har även visat sig i vetenskapliga studier.

Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.

Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.

Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.

2) Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

3) Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "spekulativt köp" för G5-aktien vid rådande börskurs 24 kr.

Det var aktiens slutkurs på Stockholmsbörsen fre 12 dec 2014.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?