Post entry

Game Chest håller på utvecklas till lönsamt bolag med extrem potential.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Game Chest Group följer plan och har redan under fösta halvan av 2019 gjort tre lyckade förvärv och ingått samarbete med två streamers; Swebliss och Martin "MartinCreek" Bäcklund. Väntas redan H2 i år ha positivt kassaflöden. Omsätta minst 15 MSEK och minst 10 000 abonnenter. Prognos för antal abonnenter 2020 är imponerande 100 000. Antalet följare och likes på facebook har ökat över 100% på två månader och har idag över 26 000 följare. Börsvärdet är blygsamma 40 MSEK.

Game Chest Group (GCG) erbjuder digital distributiontjänst för PC-spel i form av abonnemangstjänster. Bolagets abonnemangsboxar innehåller en samling av högkvalitativa spel i olika spelgenres, allt från indie- till AAA-spel. GCG:s vision är att leverera den ultimata plattformen för abonnemangsgaming och att vara det självklara valet för spelare som vill ha ett varierat och högkvalitativt spelutbud.

Affärsmodell

Affärsmodellen tycker jag man kortfattat kan beskriva med att citera VD: "Idag utvecklas bolaget på alla fronter med nya streamers, möjliga förvärv och stora ökningar på sociala medier. I upptakten av GameThrill Market (market.gamethrill.io) ser vi en positiv utveckling i vår position på marknaden. När vi läser undersökningen Deloitte Consumer Change Study så ser vi att det som toppar köpares önskemål långt före tex personaliserat innehåll är “Great Deals”, det är inom detta område vi riktar plattformen, detta bland annat med hjälp av goda relationer till våra partners och leverantörer men framförallt med dygnet runt support och en garanti att produkterna kunder erhåller levereras och fungerar, vilket inte är en standard hos våra konkurrenter." säger VD i pm 2019-06-12.

Incitament för ledningen och huvudägarna.

Låg free float, ca 10 % av aktierna. Lockup från styrelse och VD. Väldigt få småsparare.

Ledningens erfarenhet .

VD Jesper Nord har både gedigen erfarenhet av att lotsa småbolag genom den viktiga tillväxtfasen och beprövade färdigheter inom app- och webbdesign, gränssnitt, m.m. för att maximera användarupplevelsen på onlineplattformar.

Väsentliga händelser under H1 2019.

  • Förvärv1: Objektet omsatte under 2018 cirka 420.000 kronor och gjorde en vinst omkring 355.000 kronor.
  • Förvärv2: Code Club omsätter omkring 5 miljoner kronor per år och genererar ett resultat efter skatt på 1 miljon kronor.
  • Förvärv3: Game Fiber är i dag kassaflödespositiva och hade under 2018 en omsättning på 7,6 miljoner kronor och nådde en vinst om cirka 2,8 miljoner kronor. 
  • Samarbete med streamern Swebliss.
  • Samarbete med streamern Martin "MartinCreek" Bäcklund.
  • Bolagets kommentar angående sammarbetet med streamers "Redan en vecka efter lanseringen kunde vi se ett tydligt mönster där streamers utklassade övriga marknadsföringskanaler sett till konvertering."
  • Ökning med över 100% följare och likes sedan maj 2019. Totalt över 26 000 nu.
  • VD kommunicerar att man känner sig trygg med att uppnå 10 000 abonnenter i år.
  • Målet är att uppnå 100 000 abonnenter 2020.

Värdering av Game Chest 10 000 abonnenter (bearcase scenariot). 20-30 kr per aktie.

I min värdering antar jag 10kr = 1Euro och endast inkomst via abonnemang, ingen försäljning av enstaka spel. Jag räknar med 10 miljoner aktier. PE=20. Marginalen per abonnent sätter jag till 60%, enligt bolagets bokslut verkar marginalen vara något högre. Vidare antar jag att synergin mellan förvärv och befintliga produkter är försumbar.

Abonnenter: Omsättning för 10 000 abonnenter ger ungefär 199kr/mån x 12 mån x 10 000 = 24 MSEK (jag antar 10kr =1 Euro). Med 60% marginalen blir resultatet 14,4 MSEK.

Personalkostnader etc 4 MSEK + för utvecklingskostnader relaterade till att samordna förvärv 5 MSEK.

Vinst relaterad till abonnenter = 14,4 - 4- 5 = 5,4 MSEK

Förvärv: Vinst relaterade till förvärv= 2.8 + 1 + 0.355 = 4.2 MSEK.

Total vinst = 5,4+4.2= 9.6 MSEK

Rimligt bolagsvärde = 9.6 x 20 = 196 MSEK

Rimligt värde per aktie = 196/10 = 19,60 kr per aktie.

Tar man även hänsyn till målsättningen 2020 och att försäljning av enstaka spel bidrar med 2 MSEK per år tycker jag motiverat värde per aktie är 20-30 kr aktie.

Värdering av Game Chest 100 000 abonnenter (bullcase scenariot). 200-300 kr per aktie.

Abonnenter: Omsättning för 100 000 abonnenter ger ungefär 199kr/mån x 12 mån x 100 000 = 240 MSEK. Vilket ger ett resultat på 240x0,6= 144 MSEK

Burnrate 20 MSEK, 20 MSEK för utvecklingskostnader relaterade till att samordna förvärv och befintlig plattform.

Vinst relaterad till abonnenter = 144-20-20 = 104 MSEK

Förvärv: Vinst relaterade till förvärv= 5 + 2 + 1 = 8 MSEK.

Total vinst = 104+8= 112 MSEK

Rimligt bolagsvärde = 112 x 20 = 2240 MSEK

Rimligt värde per aktie = 2240/10 = 224 kr per aktie.

Disclaimer: Jag äger själv aktier i Game Chest Group. Mitt inlägg skall inte ses som varken köp eller sälj råd. Var och en måste själv göra sin efterforskning innan placering. Jag ansvarar inte för förluster som andra kan komma få vid investering i Game Chest pga detta inlägg.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?