Post entry

Gold Town Games - Årets julklapp?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Gold Town Games har sedan sin börsnotering 2016 utvecklat två spel, WHM som är globalt lanserat och WFM som har påbörjat sin utrullning mot global lansering, som beräknas vara klar under våren 2021. Parallellt med spelutvecklingen har man internt utvecklat en av spelmotor ”W3XM” som dessa två spel är byggda på, och som tillskottet SFL byggs på. Utvecklingen har tagit tid och kostat pengar, och Gold Town Games har hittills haft en relativt tråkig tillvaro på NGM Nordic. Men under det senaste halvåret har en turn-around initierats.

Gold Town Games ($GTG) är en mobilspelsutvecklare som utvecklar sportmanagerspel. Sedan ett par år tillbaka har man lanserat World Hockey Manager (WHM), vilket nu följs upp av en förestående global release av World Football Manager (WFM). Under 2021 lanseras Sideline Football Leauge (SFL) genom det majoritetsägda dotterbolaget Sideline Labs.

För att få en bra bild av bolagets produkter, ladda ned WHM och WFM och testa!

Historik

Gold Town Games har sedan sin börsnotering 2016 utvecklat två spel, WHM som är globalt lanserat och WFM som har påbörjat sin utrullning mot global lansering, som beräknas vara klar under våren 2021. Parallellt med spelutvecklingen har man internt utvecklat en av spelmotor ”W3XM” som dessa två spel är byggda på, och som tillskottet SFL byggs på. Utvecklingen har tagit tid och kostat pengar, och Gold Town Games har hittills haft en relativt tråkig tillvaro på NGM Nordic. Men under det senaste halvåret har en turn-around initierats.  

Sedan man attraherat hockeylegendaren Wayne Gretzky till att bli både aktieägare och poster-boy för WHM i slutet av 2019, introducerades han i spelet under februari 2020. Bolaget drog i samband med detta igång en användarförvärvskampanj under slutfasen av NHL-säsongen, med relativt goda resultat, men när covid-19 slog till och ställde in ligan dog intresset för hockey snabbt och låg på ”sommarnivåer” från mitten av mars. Användarförvärvskampanjen bromsades då det blev dyrare att attrahera nya spelare och bolaget korttidspermitterade personal men fortsatte trots detta sitt hårda arbete med spelutvecklingen.

Under maj lanserade man WFM på utvalda europeiska marknader och växte intäkterna från spelet från ca 50kSEK/mån till det tredubbla, i juli fick man sedan en kvalitetsstämpel genom en feature på Appstore i Europa och fick samtidigt en kraftig ökning av spelare. Tyvärr är mid-core spel inte lika gynnade av dessa features som casual, då spelarna som trillar in inte håller tillräcklig ”kvalité” men intäkterna dubblades ändå jämfört med maj.

En stor nyhet som kom under sommaren var sedan att man slöt ett avtal med spelbolaget Sideline Labs som sedan ett par år tillbaka utvecklar ett managerspel kring amerikansk fotboll. Sideline Labs var intresserade av Gold Town Games spelmotor och kunskap vilket sammanfattat innebar att Sideline Labs licensierade spelmotorn genom att sälja majoriteten (ca 50%) av bolaget till Gold Town Games.

Spelen

World Hockey Manager (WHM) är som det låter ett managerspel kring hockey. Det har varit mer eller mindre globalt lanserat sedan 2017. Sedan våren 2020 har Wayne Gretzky introducerats i och frontat spelet. Nyckeltalen för spelet gällande retention är mycket starka och ligger i toppskicket för sportspel. ARPDAU i september uppgick till drygt 70 kr.

World Football Manager (WFM) är det motsvarande fotbollsspelet med den stora skillnaden att man kan live-coacha matcherna. Spelet lanserades i ett fåtal länder under 2019 men dessa har utökats under våren 2020. En förestående utökad lansering är planerad under Q420 till våren 2021. Nyckeltalen kring retention ligger kring medianen för sportspel, men dessa har hittills påverkats av den kraftiga användartillströmningen under featuren från i somras. ARPDAU i september uppgick till drygt 84 kr.

Sideline Football Leauge (SFL) är det nya spelet byggt på W3XM och beräknas lanseras på huvudmarknaden USA Q3 2021. I sedvanlig ordning är det rimligt att anta att softlaunch sker på utvalda marknader redan under våren. Då spelet är byggt på samma plattform som WHM och WFM är det troligt att det kommer vara likt övriga spel i både utseende, innehåll och nyckeltal. Enligt tidigare design är det möjligt att spelet kommer ha ytterligare sociala funktioner och att det är möjligt att betta på matcher.

Annonsering

WHM har under en tid haft annonsering i spelet, genom så kallade belöningsannonser. Med en viss frekvens har man i spelet efter en match kunnat återfå energi genom att kolla på en annons. Under 2019 låg intäkterna från annonsering på ett par procent av intäkterna. Under augusti bytte man ut den tidigare ad providern till IronSource, lade till ett val för spelaren att få spelvaluta för att kolla på annonser och introducerade dessutom annonser i WFM. Effekten av detta är mycket stor och man uppskattar hittills att intäkter från annonsering ökat till 10-15% av de totala intäkterna. Här finns det dock mer att göra, där den största potentialen ligger i att öka frekvensen av belöningsannonser efter match, där man istället för att hålla frekvensen till var 90 minut, ändrar till kanske var 3:e match, vilket gör att även längre spelsessioner belönas.

Sänkt avgift

Under november annonserade Apple att de tänker sänka sin avgift från 30% till 15% för mindre apputvecklare, där definitionen på mindre är att de har intäkter efter Apples avgift på högst 1 mUSD/år. Översatt till Gold Town Games innebär detta en nettoomsättning från Apples plattform kring 13 mSEK/år. Intäktsfördelningen mellan App Store och Google Play är idag okänd för bolagets spel, men det bör vara en stor övervikt mot App Store, vilket kommer bespara GTG miljonbelopp 2021. Rykten i branschen säger vidare att Google antas ta efter och kanske tillochmed trumfa Apples beslut, varför det är relativt troligt att Gold Town Games kommer få sänkt avgift även på Google Play inom en nära framtid. Med en kvartalsomsättning på idag ca 3 mSEK, innebär den sänkta avgiften en besparing på ca 450 kSEK/kvartal. Detta kommer vidare gynna kalkylen i användarförvärvskampanjer kraftigt positivt varför en ökad tillväxttakt är högst trolig. Då omsättningen från App Store inte får överstiga 13 mSEK, och ett liknande upplägg från Google är trolig, kommer den sänkta avgiften understödja bolagets tillväxt till en omsättning runt 25 mSEK/år, vilket skulle innebära en fördubbling jämfört med dagens nivå.

Betalning från Sideline

Affären med Sideline innebar förutom en licensförsäljning, även ett konsultuppdrag värt 2 mSEK. Med en förväntad lansering under Q3 2021 och ett uppdrag som startat under Q4 2020, kan en intäkt om 500 kSEK per kvartal förväntas från och med Q4 2020.

Siffror

Bolagets omsättning växte 46% i dollar sekventiellt Q4-19 till Q1-20 (i och med marknadspushen för WHM när Wayne Gretzky introducerades i spelet). Därefter har den sekventiella tillväxten legat på ca 10%. Med en fortsatt sekventiell tillväxt om ca 10% som primärt drivs av ytterligare landslanseringar av WFM och återstartad NHL säsong, en addering av ca 0,5 mSEK från annonsering och 0,5 mSEK från konsultintäkter, prognostiseras försäljningsintäkterna i Q1 21 landa på 4,2 mSEK. Med ytterligare 1,1 mSEK i redovisad intäkt från balanserade utvecklingskostnader hamnar totala intäkten på 5,3 mSEK.

Med en kostnadsmassa efter avgiftssänkning på 4,4 mSEK nås ett resultat före avskrivningar på totalt ca 0,9 mSEK, ett kassaflöde +/- 0 och ett på resultat efter avskrivningar och skatt på minus 0,5 mSEK. Detta är en förbättring med ca 2,3 mSEK jämfört med Q1 20. Härifrån kommer bolaget sedan växa vidare med utvecklingen från både befintliga och nya spel.

Peers-värdering

Utifrån Q3-resultaten för mindre svenska börsnoterade spelutvecklare ges nedan en jämförelse:

(Bolagsnamn, Omsättning Q3, Resultat Q3, Börsvärde):

  • Qiiwi, 23,5 mSEK, +1,6 mSEK, 479 mSEK
  • Gaming Corps, 0,2 mSEK, -4,1 mSEK, 148 mSEK
  • Gold Town Games, 2,9 mSEK, +4,7 mSEK, 43 mSEK
  • MAG, 55,1 mSEK, -4,7 mSEK, 588 mSEK
  • Zordix, 1,3 mSEK, +1,1 mSEK, 248 mSEK
  • Three Gates, 3,5 mSEK, -4,4 mSEK, 40 mSEK
  • Star Vault, 0,4 mSEK, -0,6 mSEK, 196 mSEK

Triggerlista

  1. Världslansering av WFM
  2. Växande momentum i spelförsäljningen
  3. Soft-launch SFL
  4. Break-even Q1
  5. Nya licensförsäljningar

Sammanfattning

Efter några tråkiga år, börjar hårt arbete ge effekt och bolaget gör en resultatmässig turnaround. Med en växande spelportfölj med ökande kvalité och en fördelaktig marknadsutveckling kommer tillväxten räknas i tvåsiffrigt under 2021. Utifrån dessa utsikter och jämfört med sektorkollegor finns en kraftig uppvärderingspotential, ett motiverat värde sätts kring 5 SEK, vilket motsvarar en potential på ca 250%.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?