Post entry

Sälj H&M-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tillväxtmaskinen H&M hackar. Aktien verkar dyr.

Sammanfattning

• H&M-aktiens börskurs nu drygt 230 kr.

• Resultat per aktie 10 kr för senast rapporterade 12 månader (mars 2012-feb 2013).

• Dvs aktien är i dagsläget högt värderad med ett p/e-tal på 23 (börskurs 232,30 kr delat med resultat per aktie 10 kr).

• Resultattillväxten för senast rapporterade 12 månader var bara 4% (jämfört med 12-månadersperioden dessförinnan).

• För de 3 senast rapporterade kvartalen var resultatförändringen -3% (jämfört med samma kvartal 1 år tidigare).

• Ett synsätt är dock att resultatutvecklingen har belastats av tillfälliga faktorer såsom följande:

negativa valutaeffekter (stärkt krona)
kallt väder
satsningar på nya varumärken (& Other Stories)
fortsatt kraftig ökning av antalet nya H&M-butiker runt om i världen

• Men aktieanalytikerna räknar inte med någon snar återgång till H&M:s historiskt höga resultattillväxt. För innevarande räkenskapsår (dec 2012-nov 2013) räknar analytikerna bara med en resultatförändring med +5%.

• Först from nästa räkenskapsår (dec 2013-nov 2014) väntas H&M återgå till en hög resultattillväxt kring 10%/år (8-12%år).

• Dvs risk för dålig kursutveckling i år i takt med fortsatta resultatrapporter med skral resultattillväxt.

• En strategi är alltså att vänta med att köpa H&M-aktien till senare i år på kursnivåer under 200 kr (helst nedåt 180 kr), då aktien blir köpvärd när resultattillväxten sedan väntas ta bättre fart under år 2014.

• Positivt att H&M har stark finansiell ställning med en stor kassa på knappt 20 miljarder kr (och nästan inga skulder), även om kassan inte är så stor jämfört med att H&M totalt är värt över 380 miljarder kr på börsen. Kassan motsvarar alltså 11-12 kr per aktie (jämfört med börskursen på drygt 230 kr).

Sponsringsavtal

Tennismatch idag (ons 8 maj 2013) i grusturneringen i Madrid:

• 27-årige tjecken Berdych (rankad som nr 6 i världen)
mot
• 22-årige polacken Janowicz (nr 24 i världen)

Och Berdych har H&M:s logotyp på keps och tröja.

Kan detta bidra till ökade intäkter för H&M?

Det var tydligen i januari 2013 som H&M ingick ett sponsringsavtal med Berdych: http://about.hm.com/AboutSection/en/news/newsroom/news.html/content/hm/NewsroomSection/sv_se/NewsRoom/NewsroomDetails/hm-signs-partnership-with-tennis-star.html

Berdych kommentar till sponsringsavtalet (enl ovannämnda pressmeddelande):

“I am very excited about this partnership. This is H&M’s first foray into tennis and it is very flattering for me to be their first ambassador.

H&M is young, cool and easy, everything I think clothing should be.

I love fashion, and it’s great to now have H&M to help me develop my tennis and off-court apparel.

I’m sure we will do great things together."

H&M:s vd Karl-Johan Persson om sponsringsavtalet (enl pressmeddelandet):

“I am so happy to welcome Tomas to the H&M family. Tomas is such an exciting player, and he also cares greatly about style.

We can’t wait to start working with him, to watch Tomas wear H&M on court, and to see our upcoming collection with him in H&M stores worldwide."

Edit: Dagens match Berdych-Janowicz slutade med Berdych-seger (6-7, 6-3, 6-2).

H&M:s ekonomiska utveckling de senaste kvartalen

Intäkter:
dec 2010-feb 2011: 24,5 miljarder kr (-1%)
mars 2011-maj 2011: 27,6 miljarder kr (+2%)
jun 2011-aug 2011: 26,9 miljarder kr (0%)
sep 2011-nov 2011: 31,0 miljarder kr (+4%)

dec 2011-feb 2012: 27,8 miljarder kr (+14%)
mars 2012-maj 2012: 31,7 miljarder kr (+15%)
jun 2012-aug 2012: 28,8 miljarder kr (+7%)
sep 2012-nov 2012: 32,5 miljarder kr (+5%)

dec 2012-feb 2013: 28,4 miljarder kr (+2%)

Intäktsförändringen påverkas väl positivt av att H&M öppnar nya butiker runt om i världen.

Men samtidigt finns tillfälliga negativa effekter av förstärkt svensk krona och kallt väder.

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
dec 2010-feb 2011: +9%
mars 2011-maj 2011: +12%
jun 2011-aug 2011: +5%
sep 2011-nov 2011: +6%

dec 2011-feb 2012: +13%
mars 2012-maj 2012: +12%
jun 2012-aug 2012: +10%
sep 2012-nov 2012: +9%

dec 2012-feb 2013: +6%
mars 2013: -4%

Dvs överlag ser intäktstillväxten högre ut utan valutaeffekter, men negativa effekter av kallt väder kvarstår väl (tex i mars 2013).

Egentligen kan man tycka att kallt väder borde vara bra för klädföretag eftersom folk då behöver ha mera kläder på sig. Men en negativ effekt är väl att folk inte går ut och handlar lika mycket om det är kallt, samt att klädföretagen som bullat upp med vårkläder i butikerna inte säljer så mycket av dem så länge det är fortsatt vinterväder.

H&M finns dock i så många länder runt om i världen så frågan är om det borde spela så stor roll att det varit en kall vår i de nordiska länderna.

Under 2013 har det även varit en kalendereffekt som innebär att jan-mars 2013 haft 5% färre arbetsdagar än jan-mars 2012. Bla så inföll påsken 2013 i mars (istället för i apr som under 2012).

Frågan är dock om det borde påverka H&M negativt, för om det är helgdagar så har ju folk tid att gå och handla istället för att jobba. Men H&M-butikerna är kanske inte öppna lika mycket under tex påsken.

Intäktsförändring i befintliga butiker:
dec 2010-feb 2011: +1%
mars 2011-maj 2011: +2%
jun 2011-aug 2011: -3%
sep 2011-nov 2011: -3%

dec 2011-feb 2012: +3%
mars 2012-maj 2012: +2%
jun 2012-aug 2012: 0%
sep 2012-nov 2012: 0%

dec 2012-feb 2013: -3%
mars 2013: -12%

Här märks väl särskilt effekterna av kallt väder på sistone.

Rörelsemarginal:
dec 2010-feb 2011: 14%
mars 2011-maj 2011: 20%
jun 2011-aug 2011: 18%
sep 2011-nov 2011: 22%

dec 2011-feb 2012: 13%
mars 2012-maj 2012: 22%
jun 2012-aug 2012: 17%
sep 2012-nov 2012: 20%

dec 2012-feb 2013: 11%

Rörelsemarginalen kan tyckas vara dålig senaste kvartalet men första kvartalet (dec-feb) verkar som synes vara säsongsmässigt svagt för H&M varje år.

Resultat efter skatt:
dec 2010-feb 2011: 2,6 miljarder kr (-30%)
mars 2011-maj 2011: 4,3 miljarder kr (-18%)
jun 2011-aug 2011: 3,6 miljarder kr (-15%)
sep 2011-nov 2011: 5,4 miljarder kr (-2%)

dec 2011-feb 2012: 2,7 miljarder kr (+5%)
mars 2012-maj 2012: 5,2 miljarder kr (+23%)
jun 2012-aug 2012: 3,6 miljarder kr (+1%)
sep 2012-nov 2012: 5,3 miljarder kr (-1%)

dec 2012-feb 2013: 2,5 miljarder kr (-10%)

Resultatminskningar under 6 av de senaste 9 kvartalen vilket kan tyckas skralt.

Under räkenskapsåret dec 2010-nov 2011 var det väl även bla höga bomullspriser som sänkte resultatet, medan det under senare kvartal väl mer beror på förstärkt krona och kallt väder.

Resultat per aktie:
dec 2010-feb 2011: 1,58 kr (-30%)
mars 2011-maj 2011: 2,57 kr (-18%)
jun 2011-aug 2011: 2,17 kr (-15%)
sep 2011-nov 2011: 3,24 kr (-2%)

dec 2011-feb 2012: 1,65 kr (+4%)
mars 2012-maj 2012: 3,15 kr (+23%)
jun 2012-aug 2012: 2,19 kr (+1%)
sep 2012-nov 2012: 3,19 kr (-2%)

dec 2012-feb 2013: 1,49 kr (-10%)

Värdering av H&M-aktien

Aktien handlas i skrivande stund (vid lunchtid ons 8 maj 2013) i 232,30 kr.

H&M:s resultat per aktie uppgick till 10 kr för senast rapporterade 12 månader (apr 2012-feb 2013).

Aktien handlas alltså utifrån det till ett p/e-tal på 23 (börskurs 232,30 kr delat med resultat per aktie 10 kr), vilket kan tyckas vara en hög värdering med tanke på den skrala resultatutvecklingen de senaste kvartalet.

Resultatet per aktie på 10 kr för senast rapporterade 12 månader var +4% jämfört med 12-månadersperioden dessförinnan.

Dvs vem vill köpa en aktie som handlas till ett p/e-tal på 23 om resultatet bara ökar med 4%/år?

Och obs då att det första kvartalet i den senast rapporterade 12-månadersperioden hade en stark resultatökning. Men räknar man bara med de senast rapporterade 3 kvartalen var resultatförändringen -3% (dvs en minskning).

Visst kan man säga att det berodde på allehanda tillfälliga faktorer såsom förstärkt krona och kallt väder, men aktieinvesterare har alltså ganska stora förhoppningar på en klart högre resultatförändrings-takt framöver med tanke på aktiens höga värdering.

Här är uppfattningen att H&M:s resultatutveckling framöver säkert kommer att bli bättre på sikt än på sistone, men frågan är om det blir tillräckligt för att motivera en värdering till ett p/e-tal på 23.

Aktieanalytikerna

Vad har aktieanalytikerna för förväntningar på H&M:s ekonomiska utveckling framöver?

Analytikernas snittprognoser för de kommande 5 åren (enl 4-traders.com):

Intäkter:
dec 2011-nov 2012 (faktiskt utfall): 121 miljarder kr (+10%)
dec 2012-nov 2013: 129 miljarder kr (+6%)
dec 2013-nov 2014: 143 miljarder kr (+11%)
dec 2014-nov 2015: 157 miljarder kr (+10%)
dec 2015-nov 2016: 174 miljarder kr (+11%)
dec 2016-nov 2017: 192 miljarder kr (+11%)

Rörelsemarginal:
dec 2011-nov 2012 (faktiskt utfall): 18%
dec 2012-nov 2013: 18%
dec 2013-nov 2014: 18%
dec 2014-nov 2015: 18%
dec 2015-nov 2016: 18%
dec 2016-nov 2017: 18%

Resultat efter skatt:
dec 2011-nov 2012 (faktiskt utfall): 17 miljarder kr (+7%)
dec 2012-nov 2013: 18 miljarder kr (+5%)
dec 2013-nov 2014: 20 miljarder kr (+12%)
dec 2014-nov 2015: 22 miljarder kr (+11%)
dec 2015-nov 2016: 24 miljarder kr (+8%)
dec 2016-nov 2017: 26 miljarder kr (+8%)

http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/

Dvs om man kan vara säker på att denna fina utveckling blir av, bör ju H&M-aktien förstås värderas högt.

Och långsiktigt har ju H&M haft en väldigt fin ekonomisk utveckling historiskt, med undantag av de senaste årens lite skakigare förlopp.

Men obs tex att även analytikerna räknar med att resultatet efter skatt (och därmed resultatet per aktie) kommer att öka med bara 5% under H&M:s innevarande räkenskapsår (dec 2012-nov 2013).

Dvs om en aktie värderas till ett p/e-tal på 23 för senast rapporterade 12 månader tycker man att resultattillväxten snabbt måste ta ganska ordentlig fart för att motivera en sådan hög värdering.

Men för H&M räknar alltså analytikerna med att resultattillväxten kommer upp i en för H&M mer "normal" tillväxttakt först from nästa räkenskapsår (dec 2013-nov 2014).

Det innebär en risk för att de närmaste resultatrapporterna kommer att leda till nedgång i H&M-aktiens börskurs när aktieinvesterare ser att resultatutvecklingen inte blivit bättre.

Nästa hållpunkter är:

• 15 maj 2013: månadsrapport om H&M:s försäljningsutveckling i apr 2013

• 12 jun 2013: månadsrapport om H&M:s försäljningsutveckling i maj 2013

• 19 jun 2013: resultatrapport för kvartalet mars 2013-maj 2013 (det andra kvartalet i H&M:s innevarande räkenskapsår dec 2012-nov 2013)

Då får man se hur den senaste ekonomiska utvecklingen varit för H&M.

Stor kassa

Oavsett H&M:s resultatutveckling är det positivt att bolaget har en stor kassa som uppgick till 19 miljarder kr (per slutet av feb 2013 enl senaste resultatrapporten).

H&M hade samtidigt nästan inga skulder.

I och för sig är kassan inte så stor i relation till att H&M totalt är värt över 380 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs.

Kassan utgör alltså ca 5% av H&M:s börsvärde (eller motsvarande 11-12 kr av börskursen på drygt 230 kr).

Orosmoln: H&M:s kassa minskar

Kassans nivåer i slutet av de senaste kvartalen:

sista nov 2010: 25 miljarder kr

sista feb 2011: 24 miljarder kr
sista maj 2011: 15 miljarder kr
sista aug 2011: 17 miljarder kr
sista nov 2011: 21 miljarder kr

sista feb 2012: 22 miljarder kr
sista maj 2012: 14 miljarder kr
sista aug 2012: 14 miljarder kr
sista nov 2012: 17 miljarder kr

sista feb 2013: 19 miljarder kr

Dvs negativt att kassan verkar ha minskat de senaste åren om man ser på nivån i slutet av det sista kvartalet av respektive räkenskapsår.

I och för sig har kassan under perioden minskat med följande belopp i form av utbetalade årliga aktieutdelningar till aktieägarna:

våren 2011: 16 miljarder kr
våren 2012: 16 miljarder kr

Men utdelningarna uppgår ju bara till en del av H&M:s totala resultat, så kassan borde ha ökat ändå.

Att så inte är fallet kan alltså tyda på att H&M har problem med sina kassaflöden.

Det kan i och för sig tex bero på en medveten satsning att öka antalet nya butiker kraftigt vilket väl inledningsvis slukar en hel del kapital.

Men det är oroväckande om ett bolags kassa minskar långsiktigt över flera år (och ev senare övergår i en nettoskuld som ökar). Det är ju inte hållbart i längden.

Kassans nivå per slutet av varje kvartal om utbetalade utdelningar återläggs:

sista nov 2010: 25 miljarder kr

sista feb 2011: 24 miljarder kr
sista maj 2011: 31 miljarder kr
sista aug 2011: 33 miljarder kr
sista nov 2011: 37 miljarder kr

sista feb 2012: 38 miljarder kr
sista maj 2012: 45 miljarder kr
sista aug 2012: 45 miljarder kr
sista nov 2012: 49 miljarder kr

sista feb 2013: 50 miljarder kr

Dvs då ökar kassan långsiktigt.

Kassans förändring per kvartal (när utbetalade aktieutdelningar återlagts):

dec 2010-feb 2011: -0,5 miljarder kr
mars 2011-maj 2011: 6,6 miljarder kr
jun 2011-aug 2011: 1,7 miljarder kr
sep 2011-nov 2011: 4,4 miljarder kr

dec 2011-feb 2012: 0,8 miljarder kr
mars 2012-maj 2012: 7,2 miljarder kr
jun 2012-aug 2012: 0 kr
sep 2012-nov 2012: 3,6 miljarder kr

dec 2012-feb 2013: 1,8 miljarder kr

Dvs det ser väl inte så tokigt ut ändå med ökningar av kassan under nästan varje kvartal.

Obs särskilt stora ökningar under H&M:s q2 (mars-maj dvs vårkvartalet) följt av q4 (sep-nov dvs höstkvartalet) varje år. Det är alltså tydligen de säsongsmässigt starkaste kvartalen för H&M varje år.

De sämsta kvartalen är q1 (dec-feb dvs vinterkvartalet) och q3 (jun-aug dvs sommarkvartalet).

Förändring av kassan de senaste kvartalen (inkl ovannämnda utbetalningar av aktieutdelningar):

dec 2010-feb 2011: -0,5 miljarder kr
mars 2011-maj 2011: -9,1 miljarder kr
jun 2011-aug 2011: 1,7 miljarder kr
sep 2011-nov 2011: 4,4 miljarder kr

dec 2011-feb 2012: 0,8 miljarder kr
mars 2012-maj 2012: -8,5 miljarder kr
jun 2012-aug 2012: 0 kr
sep 2012-nov 2012: 3,6 miljarder kr

dec 2012-feb 2013: 1,8 miljarder kr

Dvs här syns belastningarna av utdelnings-utbetalningarna på 16 miljarder kr/år tydligt under q2 respektive år.

Kassans förändringsbelopp per kvartal ovan innebär att H&M:s kassa har minskat med nästan 6 miljarder kr från slutet av nov 2010 till slutet av feb 2013.

Och det trots att H&M:s utdelningspolicy är att dela ut bara ca hälften av resultatet efter skatt.

De senaste åren har dock aktieutdelningen varit onormalt hög i relation till H&M:s resultat efter skatt:

• Utdelningen för räkenskapsåret dec 2010-nov 2011 (som utbetalades våren 2012) uppgick till 99% av resultatet efter skatt.

• Och utdelningen för räkenskapsåret dec 2011-nov 2012 (som utbetalades nu under våren 2013) uppgick till 93% av resultatet efter skatt.

Men trots alltså att inte hela resultatet efter skatt delades ut ens under dessa 2 år, så har kassan minskat med 6 miljarder kr under perioden vilket är lite oroväckande.

Dock så lär det som sagt ha med framtidssatsningar att göra i form av nya butiker etc.

Ett vågspel

Som aktieägare skulle det dock vara mer lugnande om framtidssatsningarna kunde begränsas så att kassan åtminstone inte minskar långsiktigt (alternativt att utdelningarna begränsades under år då stora framtidssatsningar görs).

H&M kanske dock menar att de är så säkra på att satsningarna kommer att löna sig på sikt, att det är värt att kassan minskar lite på kort sikt.

Men det blir alltså lite av ett vågspel att både göra stora framtidsinvesteringar och betala ut stora aktieutdelningar, vilket gör att bolagets utveckling blir desto sämre om det i efterhand visar sig att satsningarna misslyckas (eller inte blir så bra som väntat).

Huvudägare

H&M grundades väl år 1947 av Erling Persson som gick bort år 2002.

Hans son Stefan Persson tog över rodret som vd för H&M i början av 1980-talet och satte ordentlig fart på H&M:s internationella expansion med nya butiker i andra länder än Sverige.

Stefan Persson (nu 65 år) är ju idag H&M:s styrelseordförande och huvudägare med en ägarandel på 38% av H&M.

Hans ägarandel är därmed värd otroliga 145 miljarder kr vid nuvarande börskurs.

Hans syster Lottie Tham har därutöver en ägarandel på 5% av H&M och bara den ägarandelen är värd över 20 miljarder kr.

• Enl amerikanska tidningen Forbes är Stefan Persson världens 12:e rikaste person med en förmögenhet på totalt 180 miljarder kr per mars 2013: http://www.forbes.com/profile/stefan-persson/

• Lottie Tham var samtidigt världens 346:e rikaste person med en förmögenhet på totalt 25 miljarder kr enl Forbes (där kallad Liselott Persson): http://www.forbes.com/profile/liselott-persson/

Vilken otrolig framgångssaga H&M har varit för dem alltså.

Och positivt för H&M med en stark huvudägare som ser till att det är ordning på bolaget och att det får en god utveckling.

Turbulens i företagsledningen

Dock har det tidigare varit en del turbulens i H&M:s företagsledning:

• Stefan Persson var vd för H&M till slutet av 1990-talet då H&M:s dåvarande inköpschef Fabian Månsson tog över som vd.

• Efter mindre än 2 år som H&M-vd slutade Månsson därefter i mars år 2000 samtidigt som H&M presenterade en svag resultatrapport och aktien rasade 30%: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/23/fabian.html

Det var väl tal om att han fick sparken bla pga att H&M:s etablering i USA blivit kostsam.

Stefan Persson sa själv (enl artikeln i länken ovan) att Månssons avgång var bra för både Månsson och H&M och att H&M behöver en mer erfaren vd med bolagets höga expansionstakt.

• Sedan tillträdde den äldre dansken Rolf Eriksen som H&M-vd och under hans tid fick väl H&M en stabil utveckling.

Nuvarande vd Karl-Johan Persson

• I juli år 2009 tillträdde sedan Stefan Perssons son Karl-Johan Persson (nu 38 år) som ny vd för H&M.

Det vd-valet kan kritiseras för nepotism (dvs att man tillsätter egna släktingar på chefspositioner), vilket riskerar innebära att det inte är det bästa för H&M:s aktieägare.

Dvs H&M:s vd bör ju vara den person i hela världen som är bäst lämpad för jobbet, och sannolikheten är väl ganska hög att det inte är en släkting som är den bäst lämpade vd:n.

En invändning mot det kan vara att det kanske just är en släkting som är bäst lämpad. Stefan Persson lyckades ju otroligt bra under sin vd-tid och då finns det väl chans att Karl-Johan har lika goda möjligheter tack vare samma "gener" och uppväxt kring H&M.

Plus att Karl-Johan som medlem i ägarfamiljen utifrån det har starka incitament att göra så att H&M-aktien får en fortsatt långsiktigt god utveckling.

Samtidigt risk för att han redan är så rik att motivationen minskar pga det, och risk för att han inte har samma talang som Stefan Persson även om de är far och son.

En kritisk synpunkt är att det är ju sedan Karl-Johans tillträde som H&M-vd som bolagets skakiga ekonomiska utveckling på senare tid inleddes.

Å andra sidan kan man hävda att den skakigheten beror på tillfälliga utomstående faktorer som han inte kunnat påverka.

H&M-aktien sedan Karl-Johans vd-tillträde

Dagen före Karl-Johans vd-tillträde slutade H&M-aktien i 192,50 kr så sedan dess har aktien i alla fall stigit med över 20% till dagens kursnivå på drygt 230 kr.

Men på de nästan 4 åren som Karl-Johan hittills varit H&M-vd blir det bara en kursökning på 5%/år vilket kan tyckas vara för skralt.

Till kursökningen kommer dock den årliga aktieutdelningen.

Sedan Karl-Johans tillträde som vd har H&M utbetalat följande aktieutdelning per aktie:

våren 2010: 8,00 kr
våren 2011: 9,50 kr
våren 2012: 9,50 kr
våren 2013: 9,50 kr

Det blir alltså totalt 36,50 kr.

Lägger man det ovanpå dagens börskurs 232,30 kr kan man alltså säga att H&M:s aktieägare fått en totalavkastning (kursutveckling plus aktieutdelningar) på ca 40% under Karl-Johans vd-period hittills (från 192,50 kr till 268,80 kr där 268,80 kr är beräknat som dagens börskurs 232,30 kr plus sammanlagda utdelningar på 36,50 kr).

Det motsvarar en totalavkastning på 9%/år vilket väl inte är så tokigt i nuvarande lågränteläge.

Och siffran blir ännu högre om man antar att aktieutdelningarna löpande investerats i fler H&M-aktier.

Man kan väl säga att en totalavkastning på 9%/år är i nivå med vad man kan kräva (dvs aktieinvesterarnas avkastningskrav).

Det är inte bättre men heller inte sämre.

Utifrån det kan man alltså tycka att Karl-Johan hittills varit godkänd som H&M-vd.

Och säkert får han mycket stöd i sin vd-roll av Stefan Persson.

H&M-butikerna

• H&M hade 2 472 butiker i slutet av sitt räkenskapsår 2010/2011 (dvs per slutet av nov 2011).

• Målet för det följande räkenskapsåret (2011/2012) var att öppna 275 nya H&M-butiker runt om i världen. Det skulle inneburit en butiksökning på 11%.

• Men istället blev det en ökning med 304 butiker (12%) till 2 776 butiker per slutet av räkenskapsåret 2011/2012 (dvs per slutet av nov 2012).

• Enl resultatrapporten för kvartalet sep 2012-nov 2012 (daterad 29 jan 2013) var målet att öppna 325 nya butiker under räkenskapsåret 2012/2013 (dvs dec 2012-nov 2013). Det motsvarar en tillväxttakt på 12%.

• Enl den följande resultatrapporten (för kvartalet dec 2012-feb 2013 daterad 20 mars 2013) har målet för räkenskapsåret 2011/2012 höjts till 350 nya butiker (motsvarande en tillväxttakt på 13%).

• Under kvartalet dec 2012-feb 2013 öppnade H&M 42 nya butiker och per slutet av feb 2013 fanns det 2 818 H&M-butiker.

• Enl månadsrapporten för mars 2013 hade H&M 2 853 butiker per slutet av månaden (dvs tydligen öppnades ytterligare 35 butiker netto under mars 2013).

• H&M:s eget långsiktiga tillväxtmål enl årsredovisningen för 2012 (som är daterad i jan 2013):

"Tillväxtmålet är att öka antalet butiker med 10–15 procent per år och samtidigt öka försäljningen i jämförbara enheter."

http://about.hm.com/content/dam/hm/about/documents/sv/Annual%20Report/Annual-Report-2012_sv.pdf

• De länder som H&M hade flest butiker i per slutet av feb 2013 (andel av totalt antal H&M-butiker 2 818 st):

1) Tyskland 406 st (14%)
2) USA 269 st (10%)
3) Storbritannien 228 st (8%)

4) Frankrike 185 st (7%)
5) Sverige 176 st (6%)
6) Spanien 149 st (5%)

7) Kina 145 st (5%)
8) Holland 127 st (5%)
9) Norge 110 st (4%)

10) Polen 106 st (4%)
11) Italien 105 st (4%)

H&M:s framgångsfaktorer

Hur har H&M lyckats så bra i klädbranschen? Några förklaringar kan vara följande:

• butiker i bästa läge

• högprofilerad marknadsföring; reklam med de bästa fotomodellerna och stjärnor som David Beckham

• "McDonald's-effekten"; när kunderna ser en H&M-butik vet kunderna i stort sett vad man kan få tag på där

• låga priser

• brett sortiment, kläder för hela familjen i alla åldrar i en "one stop shop"

• hög modegrad

• Tidigare ansågs H&M vara "slit och släng"-kläder, men bolaget har väl under de senaste åren satsat på bättre kvalitet i sina kläder.

• att H&M kontrollerar hela kedjan från design av kläderna till hur de säljs till kunderna i butik

Långsiktig potential

Konceptet har lyckats så bra att H&M sedan starten för 66 år sedan (1947) nu har ett butiksnät på 176 butiker i sitt ursprungsland Sverige med dess 9,6 miljoner invånare. Det betyder 1 H&M-butik per ca 54 000 invånare. Även det senaste räkenskapsåret öppnade H&M 4 nya butiker netto (öppna minus stängda butiker) i Sverige.

Med världens befolkning på 7,1 miljarder invånare innebär det en potential för över 130 000 H&M-butiker i världen (med samma antal butiker per invånare som i Sverige).

Det är 46 gånger fler butiker än de 2 818 butikerna H&M hade per slutet av feb 2013.

Och med en tillväxttakt på 10-15% fler butiker/år är det inte så avlägset för H&M att nå över 130 000 butiker globalt. Med en tillväxttakt på 10%/år tar det drygt 40 år och med en tillväxttakt på 15%/år tar det knappt 30 år.

Med en mer försiktig takt på 10%/år de kommande 10 åren och därefter 5%/år tar det knappt 70 år.

Dock kanske inte H&M:s kläder går hem lika bra överallt i världen som i Sverige pga kulturella skillnader etc, men delvis kan väl det avhjälpas genom lokalt justerade klädsortiment i H&M-butikerna.

Och det lär finnas stor tillväxtpotential kvar i befintliga länder. H&M:s enskilt största land är Tyskland där bolaget har 406 butiker per sista feb 2013.

Med Tysklands 82 miljoner invånare innebär det en butikstäthet på drygt 200 000 invånare per H&M-butik. Dvs med samma butikstäthet som i Sverige innebär det en potential för drygt 1 500 H&M-butiker i Tyskland.

Nu kanske inte det går att nå fullt ut eftersom H&M har sitt ursprung i Sverige med start 1947 medan H&M startade sin första butik i Tyskland år 1980 och där möter andra etablerade konkurrenter, men potentialen lär i alla fall vara klart högre än nuvarande dryga 400 H&M-butiker i Tyskland.

Nya H&M-varumärket "& Other stories"

Som nämnt hade H&M totalt 2 818 butiker per slutet av feb 2013.

Härav utgjordes 95% av H&M-butiker och 5% av andra butikskoncept.

Vilka är H&M:s andra butikskoncept utöver H&M-butikerna?

De 5 procenten övriga butiker var 151 butiker fördelade enl följande:

COS 65 butiker
Monki 61 butiker
Weekday 21 butiker
Cheap Monday 4 butiker

Summa: 151 butiker

Efter feb 2013 har H&M även lanserat sin nya butikskoncept & Other stories. I mars 2013 öppnades 3 sådana butiker med plan att öppna ytterligare 4 butiker under resten av våren 2013.

H&M har därutöver separata butiker för heminredning. Enl senaste årsredovisningen är det hittills 9 st sådana butiker.

H&M ska även lansera ett särskilt sortiment av sportkläder från början av 2014.

Men som utgångspunkt har H&M alltså i dagsläget 5 alternativa butikskoncept:

COS
Monki
Weekday
Cheap Monday
& Other stories

De beskrivs så här i H&M:s senaste årsredovisning (för räkenskapsåret dec 2011-nov 2012, daterad 29 jan 2013):

• COS

"Modernt, tidlöst och funktionellt. Med en ständig utveckling av konceptet som sätter stil framför mode, erbjuder COS exklusiv design och hög
kvalitet som lever säsong efter säsong för dam, herr och barn.

Genom att förena traditionella metoder med nya tekniker och innovativa
material skapar COS modeplagg för den samtida garderoben."

• Monki

"Monki står för ett personligt och kreativt uttryck. Här finns individualistiska streetwear-kollektioner för främst unga kvinnor, men Monki handlar om stil, inte ålder.

Plagg och accessoarer presenteras i ett butikskoncept som är en helt egen värld av modeinspiration präglad av storytelling, lekfullhet och färgstark grafisk form."

• Weekday

"Weekday är ett progressivt multibrand-koncept med stort fokus på jeans.

Här säljs:

• egna varumärken som till exempel MTWTFSS Weekday, Weekday Storemade och Weekday Vintage

• externa varumärken som Cheap Monday, Rodebjer och Christophe Lemaire.

Även designsamarbeten presenteras, tidigare bland annat med Stine Goya och Bruno Pieters."

• Cheap Monday

"I Cheap Mondays kollektioner blandas influenser från gatumode och subkulturer med catwalkkänsla.

Stommen i sortimentet är ett ständigt uppdaterat jeanssortiment.

Detta kompletteras med modeaktuella kläder och accessoarer för både dam och herr – allt till priser som gör konceptet tillgängligt för alla."

• & Other Stories

"Här handlar det om hög modegrad med särskilt fokus på personlig stil och styling.

Skor, väskor, smycken och skönhetsprodukter utgör därför, utöver kläder, en betydande del av sortimentet som ger största möjlighet till kreativa modeuttryck.

& Other Stories kollektioner håller mycket god kvalitet med fina material och stor vikt vid detaljer."

Alla dessa 5 koncept säljs i egna butiker och via internet, och Cheap Mondays kläder säljs även delvis via utomstående återförsäljare.

//Tillägg 19 jun 2013

H&M:s resultatrapport för kvartalet mars-maj 2013 kom idag. Det visade sig vara ännu ett kvartal med fallande resultat per aktie för bolaget.

H&M:s resultat per aktie per kvartal sedan Karl-Johan Persson tillträdde som vd 1 juli 2009:

jun-aug 2009: 2,09 kr (+4%)
sep-nov 2009: 3,72 kr (+21%)

dec 2009-feb 2010: 2,26 kr (+45%)
mars-maj 2010: 3,15 kr (+25%)
jun-aug 2010: 2,56 kr (+22%)
sep-nov 2010: 3,32 kr (-11%)

dec 2010-feb 2011: 1,58 kr (-30%)
mars-maj 2011: 2,57 kr (-18%)
jun-aug 2011: 2,17 kr (-15%)
sep-nov 2011: 3,24 kr (-2%)

dec 2011-feb 2012: 1,65 kr (+4%)
mars-maj 2012: 3,15 kr (+23%)
jun-aug 2012: 2,19 kr (+1%)
sep-nov 2012: 3,19 kr (-2%)

dec 2012-feb 2013: 1,49 kr (-10%)
mars-maj 2013: 2,81 kr (-11%)

Anser själv ej att H&M-aktien är köpvärd vid nuvarande börskurs 225,10 kr (slutkurs ons 19 jun 2013).

Dagens resultatrapport var det tredje kvartalet i rad då H&M visat fallande resultat per aktie.

Karl-Johan Persson tillträdde som H&M:s vd 1 juli 2009 och sedan dess har som synes 8 av de 16 resultatrapporter han redovisat haft fallande resultat per aktie för kvartalet.

Visst kan man hänvisa till ogynnsamma omvärldsfaktorer såsom vädret och stärkt krona etc, men det är ett vanligt misstag hos bolag vars affärsmodell börjar brista.

För H&M:s del växer tex nya internetbaserade konkurrenter fram som Zalando och Nelly som svampar ur jorden.

För senast rapporterade 12 månader blev H&M:s resultat per aktie 9,68 kr (-5% från 10,21 kr föregående 12 månader).

Det blir ett p/e-tal på 23 vilket kan anses vara alldeles för högt. Visst har bolaget en fantastisk långsiktig utveckling historiskt, men så länge den dåliga resultatutvecklingen fortsätter kvarstår frågetecknen kring om det är tillfälligt eller bestående.

Positivt dock att H&M har en stark finansiell ställning med en kassa på 9 miljarder kr per slutet av maj 2013 och i princip inga räntebärande skulder. (Kassan är dock relativt liten i förhållande till H&M:s börsvärde på över 370 miljarder kr vid nuvarande börskurs kring 225 kr.)

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommandtionen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Här fick alltså H&M-aktien rekommendationen "sälj" vid nuvarande börskurs 232,30 kr (rådande kurs vid lunchtid ons 8 maj 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?