Post entry

Husqvarna-aktien fullvärderad

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Trädgårdsprodukt-bolaget Husqvarna väntas visa goda resultatökningar framöver, men hög skuldsättning innebär förhöjd risknivå.

//Tillägg 10 maj 2012:

Sammanfattning

Så billig är väl inte Husqvarna-aktien?

• Bolaget genererade ett resultat per aktie på ca 2 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2011-mars 2012).

• För helåret 2012 räknar analytikerna i snitt med knappt 3 kr.

• Och inom tre år (2014) väntas ett resultat per aktie på knappt 4 kr.

Jämför med nuvarande börskurs 36-37 kr.

Dessutom har Husqvarna en ganska hög skuldsättning med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på nästan 10 miljarder kr (jämfört med att bolaget är värt drygt 20 miljarder kr på börsen). Det förhöjer risknivån i aktien.

-

• Affärsområde Europa/Asien svarar för knappt hälften av Husqvarnas intäkter, och där är det ingen intäktstillväxt.

• Potentialen ligger väl i affärsområde Amerika som också svarar för knappt hälften av Husqvarnas totala intäkter. Där var det god intäktstillväxt i q1/2012 vilket bidrog till att Husqvarnas totala intäkter ökade med 9% under kvartalet (exkl valutaeffekter).

Dessutom potential att höja rörelsemarginalen inom Amerika från 2% i q1/2012.

I tex Europa/Asien var rörelsemarginalen 18% under kvartalet, vilket bidrog till att Husqvarnas rörelsemarginal totalt sett uppgick till drygt 9% under kvartalet.

-

Husqvarnas vd Hans Linnarson var försiktig i q1/2012-rapportens framtidsutsikter:

_"Utsikter för 2012

Husqvarnakoncernens konsumentinriktade verksamhet
påverkas naturligtvis av nedgången i den globala
konsumentefterfrågan. I södra Europa är flera stora
nationella finansieringsfrågor fortfarande olösta och
problemen riskerar att medföra följdeffekter i resten av
Europa, med en lägre konsumentefterfrågan som följd.
Osäkerheten är stor och vi försöker hålla en hög beredskap
för att snabbt kunna möta förändringar i efterfrågan."_

Men enl rapporten gick det bra för Husqvarna i Amerika under kvartalet:

"Den amerikanska marknaden var gynnsam, med en ökad konsumtion av park- och trädgårdsprodukter. Det samlade ekonomiska läget i USA utvecklades positivt och marknaden för utomhusprodukter drevs också av en tidig och varm vår."

Och i Europa finns det länder som går bra:

"Koncernens utveckling i Europa var stabil, vilket var i linje med marknadsutvecklingen. Efterfrågan i södra Europa och i Frankrike var svagare än förra året, medan efterfrågan i Tyskland och norra Europa hade en positiv utveckling."

-

Husqvarna är ju störst i världen inom sin bransch (trädgårdsmaskiner och -redskap etc) med intäkter på över 30 miljarder kr/år (jämfört med branschen som globalt omsätter 150 miljarder kr/år). Världsmarknadsandel alltså över 20%.

Dvs att ett bolag är världsledande bör ju kunna bidra till en högre värdering av aktien än annars.

Branschen har en långsiktig tillväxttakt på 2-3%/år medan Husqvarnas mål är att ha en intäktstillväxt på 5%/år.

-

Dvs sammantaget finns det både plus och minus med Husqvarna, men aktien verkar väl någorlunda rätt värderad vid nuvarande börskurs på knappt 40 kr om bolaget väntas nå ett resultat per aktie på knappt 4 kr inom tre år?

-

Dock ett rekordår som 2007 var Husqvarna-aktien uppe i över 80 kr samtidigt som bolaget hade ett resultat per aktie på 4-5 kr det året (dvs bolaget värderades nästan till ett p/e-tal på 20).

Så under riktigt goda tider då allt går bra kan aktien stiga högt.//

- - -

Nu under hockey-VM är det reklam i TV4 för åkgräsklippare från Husqvarnas amerikanska märke McCulloch.

Bra för Husqvarna?

Är inte det lite bakvänt att Husqvarna gör reklam för sitt amerikanska märke i Sverige?

Dvs borde inte Husqvarna sälja McCulloch i USA och Husqvarna-gräsklippare här i Sverige?

Annars blir det ju intern konkurrens mellan varumärkena McCulloch och Husqvarna.

Eller är de tex inriktade på olika pris-segment?

På sin hemsida skriver Husqvarna under rubriken "initiativ för att stärka verksamheten" bla att lansera McCulloch som ett "globalt premiumvarumärke", dvs att McCulloch ska bli ett globalt varumärke med lite dyrare, och bättre produkter än andra.

Tanken verkar vara att ha Husqvarna som huvudvarumärke i tex Sverige, men parallellt ha McCulloch som typ ett lyxvarumärke - även om det är Husqvarna som gör tex åkgräsklipparna med båda varumärkena.

-

Husqvarnas resultatrapport för q1/2012 kom i förra veckan (tors 26 apr 2012).

Aktieinvesterare blev besvikna över rapporten och Husqvarna-aktien föll den dagen med 6-7% till ca 37 kr. (Börskursen ligger i dagsläget kvar ungefär på den nivån.)

Rapporten i sig verkar rätt bra och visar på en tydlig förbättring av bolagets ekonomiska utveckling.

Husqvarnas q1/2012:
• Intäkter: 9,8 miljarder kr (+9% exkl valutaeffekter).
• Rörelsemarginal: drygt 9% (jämfört med 7-8% i q1/2011).
• Resultat per aktie: 1,10 kr (+31% jämfört med q1/2011).
• Skuldsättning: Hög med en nettoskuld på 9-10 miljarder kr i slutet av q1/2012 (jämfört med att bolaget är värt 21 miljarder kr på börsen).

http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/201204254872-1.pdf

För senast rapporterade 12 mån (apr 2011-mars 2012) blev Husqvarnas resultat per aktie 1,99 kr.

Aktien verkar i så fall dyr vid nuvarande börskurs 36,81 kr. P/e-talet blir 18-19.

Och som sagt har Husqvarna hög skuldsättning, vilket ökar risknivån i aktien.

För helåret 2012 räknar dock aktieanalytikerna i snitt med att Husqvarna ska kunna uppnå ett resultat per aktie på 2,76 kr. http://www.4-traders.com/HUSQVARNA-AB-6498674/financials/

Då blir aktiens p/e-tal 13 vilket ser lite billigare ut.

Och till år 2014 väntas resultatet per aktie ha fortsatt förbättrats till 3,81 kr, vilket ger ett p/e-tal på 9-10.

I så fall börjar aktien se rätt billig ut vid nuvarande börskurs kring 37 kr.

18 aktieanalytiker anser i snitt att Husqvarna-aktien är värd 39,80 kr. http://www.4-traders.com/HUSQVARNA-AB-6498674/consensus/

Det innebär en uppgångspotential på ca 8% från nuvarande börskurs 36,81 kr.

Dvs risknivån i Husqvarna-aktien är ganska stor pga hög skuldsättning, men bolagets ekonomiska utveckling väntas förbättras ganska kraftigt de kommande åren vilket i så fall lär leda till kursuppgång.

Tex för fem år sedan (våren 2007) var Husqvarna-aktien uppe i över 80 kr.

För helåret 2007 genererade Husqvarna ett resultat per aktie på 4-5 kr, vilket visar potentialen i bolaget när utvecklingen är god.

Husqvarnas finansiella mål:
• en långsiktig intäktstillväxt på 5%/år (exkl företagsköp)
• en långsiktig rörelsemarginal på över 10%

Dvs om de målen nås lär Husqvarna-aktien säkert kunna värderas till åtminstone ett p/e-tal på 12, och med ett resultat per aktie på 3,81 kr innebär det en börskurs på 45-46 kr.

Dvs potential att Husqvarna-aktien kan nå åtminstone den nivån inom 1,5-2 år?

-

Husqvarnas vd Hans Linnarson målar dock upp en ganska dyster framtidsbild, framför allt vad gäller Europa (enl bolagets årsredovisning för 2011 som är daterad 23 feb 2012):

"Utsikter för 2012

Husqvarnakoncernens konsumentinriktade verksamhet
påverkas naturligtvis av nedgången i den globala
konsumentefterfrågan. I södra Europa är flera stora
nationella finansieringsfrågor fortfarande olösta och
problemen riskerar att medföra följdeffekter i resten av
Europa, med en lägre konsumentefterfrågan som följd.
Osäkerheten är stor och vi försöker hålla en hög beredskap
för att snabbt kunna möta förändringar i efterfrågan."

http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/201203072202-1.pdf

Dvs analytikerna kanske främst hoppas på att det är Amerika som ska kunna driva Husqvarnas resultatökning framöver.

I q1/2012-rapporten (som kom 26 apr 2012) är Linnarson positiv om just Amerika under kvartalet:

"Den amerikanska marknaden var gynnsam, med en ökad konsumtion av park- och trädgårdsprodukter. Det samlade ekonomiska läget i USA utvecklades positivt och marknaden för utomhusprodukter drevs också av en tidig och varm vår."

Läget i Europa var blandat:

"Koncernens utveckling i Europa var stabil, vilket var i linje med marknadsutvecklingen. Efterfrågan i södra Europa och i Frankrike var svagare än förra året, medan efterfrågan i Tyskland och norra Europa hade en positiv utveckling."

http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/201204254872-1.pdf

Och trenden i Amerika respektive Europa väntas bestå, enl vad Linnarson säger i q1/2012-rapporten:

"För den amerikanska marknaden är utsikterna på kort sikt att den starkare efterfrågan jämfört med föregående år fortsätter, medan utsikterna vad avser efterfrågan på den europeiska marknaden är svårare
att bedöma."

Utöver själva kundefterfrågan i de olika regionerna nämner Linnarson positiva effekter av att Husqvarna genomför interna förbättringar såsom nya produktlanseringar och ökad effektivitet.

-

• McCullochs åkgräsklippare: http://www.mcculloch.com/se/products/tractors/

Det verkar vara ganska rejäla grejer.

• Husqvarnas egna åkgräsklippare är inte så tokiga heller, men verkar ev vara lite "vekare" än McCulloch: http://www.husqvarna.com/se/products/garden-tractors/husqvarna-garden-tractors-for-homeowners/

Husqvarna-åkgräsklipparna kostar tydligen ca 15 000-30 000 kr enl Husqvarnas hemsida.

CDON-ägda sajten Tretti.se har börjat sälja McCulloch-produkter, och har tex en åkgräsklippare från McCulloch för 17 000 kr: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/mcculloch-m145107h

Den har en motorstyrka på ca 9 kilowatt.

Husqvarnas prismässigt närmaste modell kostar 19 000 kr och har en motorstyrka på 6-7 kilowatt.

Dvs då verkar McCulloch-klipparen vara den bättre produkten?

-

Här är tv-reklamen för McCulloch som visades på TV4: http://www.youtube.com/watch?v=3jih1euwqNA&feature=plcp

Det är tydligen en special-åkgräsklippare som kallas "front-mower" med bla större framhjul och styrning med bakhjulen: http://www.mcculloch.com/se/products/front-mowers/

Det kanske är den nya trenden för åkgräsklippare nu?

Husqvarna har också sådana åkgräsklippare och kallar dem "riders": http://www.husqvarna.com/se/products/riders/husqvarna-riders-for-homeowners/

De verkar vara dyrare än de vanliga åkgräsklipparna och kostar 23 000-34 000 kr enl H:s hemsida.

- - -

_Skala för aktie-rekommendationer:

• "Köpläge": En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex 1-2 års tid. Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs.

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst._

Här fick alltså Husqvarnas B-aktie rekommendationen "fullvärderad" vid nuvarande börskurs 36,81 kr.

Det värdefullaste med Husqvarna är att bolaget är störst i världen inom sin bransch och har starka varumärken där, och branschen har historiskt uppvisat en hygglig tillväxttakt. Det ger en grundläggande stabilitet åt Husqvarnas utveckling vilket lär motivera ett högre p/e-tal än ett genomsnittligt börsbolag.

Och Husqvarna-aktien verkar ha viss uppgångspotential om bolaget kan uppnå de resultatökningar som aktieanalytikerna räknar med de kommande åren.

Men samtidigt är Husqvarna ganska konjunkturkänsligt och bolagets höga skuldsättning gör att en försämrad ekonomisk utveckling får större negativ inverkan. (Det gäller i och för sig även åt andra hållet, dvs en god ekonomisk utveckling förstärks av en hög skuldsättning genom den "hävstång" som skuldsättningen innebär.)

Väger man samman vågskålarna blir helhetsintrycket (enl en något försiktig bedömning) att Husqvarna-aktien i dagsläget är ganska fullvärderad vid nuvarande börskurs kring 37 kr (när analytikerna i snitt räknar med att bolaget kommer att nå ett resultat per aktie på nästan 4 kr inom tre år).

- - -

Produktområden, världsmarknad, affärsområden

Husqvarnas verksamhet är egentligen indelad i flera produktområden.

Förenklat kan man säga att det är trädgårdsprodukter för privatpersoner och proffs, och därutöver vissa specialprodukter för byggbranschen.

Så här delar Husqvarna in sin verksamhet:

Skog & trädgård: Produktsortiment för skog och trädgård.
Professionellt skogsbruk: Professionella motorsågar, röjsågar och andra skogsmaskiner och utrustning för skogsindustrin.
Professionell grönyteskötsel: Professionella hjulburna trädgårdsmaskiner och handhållen utrustning för storskalig grönyteskötsel.
Byggindustri: Professionella maskiner och diamantverktyg för byggindustrin.

http://www.husqvarna.com/se/home/

Dvs Skog & trädgård är väl trädgårdsprodukter för privatpersoner medan övriga produktområden är för yrkesfolk.

Trädgårdsprodukterna för privatpersoner kan i sin tur delas in i följande kategorier:

gräsklippning
trimning
sågning
jord & mark
gräsvård
vinter

På sin hemsida beskriver sig Husqvarna som världsledande inom sin bransch:

"Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer.

Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna.

Koncernen erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare.

Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder."

"(Försäljningen på) Den globala marknaden för Husqvarnas produkter uppskattas totalt till cirka 150 miljarder kronor (per år).

Nordamerika svarar för cirka 60%, Europa drygt 30% och övriga världen för mindre än 10%."

"Efterfrågan på Husqvarnakoncernens produkter bedöms i genomsnitt öka med 2–3% per år i volym över en konjunkturcykel."

http://husqvarnagroup.com/sv/om

Positivt att Husqvarna har som mål att ha en intäktstillväxt på 5%/år (exkl företagsköp), samtidigt som branschen som helhet har en tillväxttakt på 2-3%/år. Dvs att Husqvarna ska växa mer än branschen innebär att bolaget siktar på att öka sin marknadsandel (för befintlig verksamhet, alltså exkl ev företagsköp).

Att Husqvarna bedömer att bolagets branscher totalt har en försäljning på 150 miljarder kr/år kan jämföras med att Husqvarna självt har intäkter på drygt 30 miljarder kr/år, dvs det innebär att bolagets marknadsandel uppgår till över 20%.

-

I sina resultatrapporter delar Husqvarna in sin verksamhet i tre affärsområden:

• Europa/Asien
• Amerika
• Bygg

Dvs de två förstnämnda affärsområdena avser trädgårdsprodukterna för olika geografiska regioner, medan det sistnämnda avser Husqvarnas specialprodukter för byggbranschen.

Under q1/2012 svarade de två första affärsområdena för knappt hälften var av Husqvarnas totala intäkter, medan bygg-affärsområdet svarade för bara 7-8% av Husqvarnas totala intäkter.

Under kvartalet hade Amerika och Bygg bäst intäktstillväxt, medan Europa/Asien i princip hade oförändrade intäkter.

Lönsamhetsmässigt var dock Europa/Asien klart bäst med en rörelsemarginal på 18% under q1/2012, medan Amerika bara låg på 2% och Bygg på 5%.

Dvs nästan hela Husqvarnas resultat kommer från affärsområdet Europa/Asien.

-

Största aktieägare, styrelse

En stor kvalitetsstämpel för Husqvarna är att bolaget har väldigt högt ansedda aktörer som största aktieägare.

Allra största aktieägare är familjen Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor med en ägarandel på 17% av Husqvarna.

Tredje största aktieägare är det av affärsmannen Fredrik Lundberg kontrollerade investmentbolaget Lundbergs med en ägarandel på 7% av Husqvarna.

Tack vare att dessa båda storägare äger röststarka A-aktier i Husqvarna, så har de desto högre röstandelar av Husqvarna och kontrollerar därmed i praktiken Husqvarna.

Investors röstandel i Husqvarna uppgår till 30% medan röstandelen för Lundbergs uppgår till 22%.

Det är främst röstandelen som är avgörande för de viktiga besluten på ett aktiebolags bolagsstämma, tex val av styrelseledamöter. Och den/de som kan bestämma vem som ska sitta i styrelsen, kontrollerar i praktiken bolaget och har tex makt över tillsättandet av vd etc.

Positivt även att Danske Banks svenska aktiefond (Danske Invest Sverige) är Husqvarnas nionde största aktieägare med en ägarandel på 1-2%.

Danske Invest Sverige (med sin stjärnförvaltare Ulric Grönvall) tillhör de allra bästa svenska aktiefonderna på både fem års sikt och hittills i år enl fondanalyssajten Morningstar.se http://www.morningstar.se/, så om Danske Invest Sverige äger Husqvarna-aktier är det ett gott tecken.

Ovannämnda ägarandelar är de som gällde i slutet av q1/2012 enl Husqvarnas hemsida: http://husqvarnagroup.com/sv/ir/aktien/agarstruktur

-

Husqvarna har nio styrelseledamöter inkl vd Hans Linnarson.

I styrelsen sitter bla Investors vd Börje Ekholm, Tom Johnstone (som bla är styrelseledamot i Investor och vd för kullagertillverkaren SKF som också har Investor som huvudägare), och Ulla Litzén (som har bakgrund inom Wallenberg-sfären).

Och från Lundberg-sidan finns Lundbergs vice vd Ulf Lundahl och Katarina Martinson (som sitter i Lundbergs styrelse).

Övriga tre styrelseledamöter är styrelseordförande Lars Westerberg (som har varit vd för flera börsbolag och kan betraktas som oberoende i förhållande till Husqvarnas största aktieägare), samt två personer med tidigare Ikea-bakgrund (Anders Moberg och Magdalena Gerger).

Storägarna anser alltså tydligen att Ikea-bakgrund är en fördel för att leda Husqvarnas utveckling. (Det kan tex finnas viktig erfarenhet där om detaljhandelsföretag som ju tillhör Husqvarnas direkta kunder, som sedan i sin tur säljer Husqvarnas gräsklippare etc till själva slutkunderna.)

-

Videoklipp med Husqvarna-produkter:

http://www.husqvarna.com/se/video-bank/

http://husqvarnagroup.com/sv/press/video

Bla ett klipp om Husqvarnas robot-gräsklippare Automower 305: http://husqvarnagroup.com/sv/video/775

Ljudinspelning av telefonkonferensen (26 apr 2012) om Husqvarnas q1/2012-rapport som kom den dagen: http://media.fronto.com/streaming/husqvarna/120426/

Bla pratar Husqvarnas vd Hans Linnarson och finanschefen Ulf Liljedahl under inspelningen.

Tex inleder Linnarson med att han var "mycket nöjd" med Husqvarnas q1/2012 jämfört med i fjol.

Han pekar på att många särskilt har fokuserat på hur det går för Husqvarna i USA (där bolaget har haft en del problem), men under q1/2012 hade Husqvarna god tillväxt där.

Linnarson nämner att intäkterna dock var i stort sett oförändrade i Europa, däremot med stora skillnader mellan olika länder. Sydeuropa har drabbats negativt av den generellt dåliga ekonomin där, vilket även drabbat Husqvarnas intäkter negativt i de länderna. Men i Central- och Nordeuropa har det sett bättre ut för Husqvarna, med "ganska god" tillväxt enl Linnarson.

-

Bakgrund

Husqvarna var ju tidigare en del av vitvarukoncernen Electrolux, men har sedermera knoppats av därifrån och blivit ett separat börsbolag.

Electrolux tidigare vd Hans Stråberg beklagade sig över Husqvarnas förrförra vd Hans Andersson. Stråberg menade bla att Andersson varit för långsam med att flytta Husqvarnas produktion till billigare fabriker i Asien: http://www.realtid.se/ArticlePages/201012/28/20101228152924_Realtid380/20101228152924_Realtid380.dbp.asp

Stråberg trodde därför mycket på den efterföljande Husqvarna-vd:n Magnus Yngen. Stråberg och Yngen hade jobbat nära ihop i Electrolux. Stråberg hade goda erfarenheter av det och hyllade Yngen och menade på att Yngen skulle ge Husqvarna ett lyft efter den tidigare vd:n Hans Andersson. Bla hade Stråberg själv köpt en större mängd Husqvarna-aktier på förhoppningar om Yngens kommande prestation som Husqvarna-vd.

Men märkligt nog så fick Husqvarna stora interna problem under Yngens tid, samtidigt som Husqvarna drabbades negativt av den allmänna globala finanskrisen 2008/2009.

De interna problemen handlade tydligen om att Husqvarna valt att effektivisera sin amerikanska verksamhet genom att samla all tillverkning där till ett ställe, men omstruktureringen var inte så välplanerad utan det uppstod en hel del problem i samband med den.

Det var tydligen Husqvarnas fabrik i staden Beatrice i delstaten Nebraska ungefär mitt i USA som Husqvarna valde att stänga, för att istället flytta den tillverkningen till Husqvarnas fabrik i staden Orangeburg i delstaten South Carolina i sydöstra USA.

Videoklipp från Youtube där någon har filmat Husqvarnas Orangeburg-fabrik: http://www.youtube.com/watch?v=CEJcArEQAoE

(I klippet nämns att det är i Husqvarnas Orangeburg-fabrik som bla gräsklippare med varumärket Craftsman tillverkas. Just Craftsman är dock ej Husqvarnas eget varumärke, utan det är ett varumärke som tillhör amerikanska varuhuskedjan Sears och säljs i Sears-varuhusen fast det är Husqvarna som tillverkar Craftsman-gräsklipparna.)

Problemen gjorde att Yngen jobbade för högtryck och flög så gott som hela tiden till USA för att få ordning på situationen.

Men det blev till slut för mycket för honom och han valde att sjukskriva sig och avgå som vd för Husqvarna.

Husqvarnas vice vd Hans Linnarson trädde in som tillfällig vd när Yngen fallit ifrån, och efter en tid utsågs istället Linnarson till Husqvarnas nya vd.

Och nu verkar de interna USA-problemen börja komma till ordning, samtidigt som konjunkturen ser lite bättre ut än under finanskrisen. Hittills verkar alltså Linnarson ha en del vind i seglen under sin tid som Husqvarnas nya vd (jämfört med Yngen som hade allt emot sig).

Ändå hör Husqvarna-aktien fortfarande till de som ännu inte återhämtat sig särskilt mycket sedan finanskrisen. Aktiens börskurs hade en bottennivå på 22-23 kr i mars 2009 och ligger nu drygt tre år senare alltså kring 37 kr.

Så visst är det nästan en dubbling sedan bottennivån, men många andra aktier har flerfaldigats sedan sina bottennivåer då finanskrisen var som djupast.

Så här beskriver Husqvarnas vd Hans Linnarson produktionsproblemen i USA enl Husqvarnas årsredovisning för 2011:

"De produktionsstörningar som Husqvarna drabbades av i
koncernens största anläggning i Nordamerika uppstod
delvis då tillverkning flyttades från en mindre fabrik in i
en större. Syftet var att sänka de fasta kostnaderna för
tillverkningen av åkgräsklippare, vilket är en nödvändighet
på den starkt konkurrensutsatta Nordamerikanska
marknaden. Kapaciteten i anläggningen har successivt
återställts efter omfattande insatser."

Som ett parallellfall håller Husqvarna nu även på att flytta produktion av åkgräsklippare från Sverige till en helt ny fabrik i det billigare landet Polen, men vis av erfarenheten från USA-flytten kommer flytten från Sverige till Polen nu att genomföras över en längre tidsperiod än planerat. Linnarson i årsredovisningen:

"Som en konsekvens av den försiktigare förändringstakten
kommer den nya produktionsanläggningen i
Polen att trimmas in under längre tid än vad som
planerades från början. Flytten av produktionen av
åkgräsklippare till Polen kommer att ta upp till två år i
stället för ett år. Så här långt är våra erfarenheter från den
nya produktionsanläggningen mycket goda."

Flytten från Sverige till Polen omfattar tillverkningen av åkgräsklippare ("riders") i orten Huskvarna, samt tillverkningen av vanliga gräsklippare i orten Höör.

Enl planen kommer denna tillverkning i Sverige pågå parallellt med Polen en bit in i 2012, men till hösten 2012 ska all tillverkning vara flyttad till den nya fabriken i Polen.

http://di.se/Telegram/2012/2/23/1368984/HUSQVARNA-PRODUKTION-POLSK-FABRIK-GAR-BRA---VD/

Dvs temat verkar vara att USA-problemen berodde på att produktionsflytten där stressades fram i för snabb takt, och att flytten till Polen därför hellre görs i långsam takt utan att liknande problem uppstår.

-

Husqvarna är baserat i Stockholm och hade 17 000-18 000 pers anställda under q1/2012.

Enl Husqvarnas årsredovisning för 2011 har bolaget 36 fabriker runt om i världen, och som ett led i ett effektiviseringsprogram är planen att minska det till 28 fabriker.

Planen innebär att nio fabriker läggs ned samtidigt som en ny startas. De som läggs ned ligger främst i Nordamerika och Sverige. Den nya är den ovan nämnda i Polen.

Den polska fabriken ligger i Mielec i södra Polen och kördes successivt igång under 2011.

Husqvarnas årsredovisning för 2011 indikerar att ovannämnda kritiske fd Electrolux-vd:n Hans Stråberg hade fel om att Husqvarna borde varit snabbare med att flytta mer produktion till billigare fabriker i Asien. Enl årsredovisningen understryks att den största delen av Husqvarnas fabriker fortfarande ligger i bolagets huvudmarknader i Nordamerika och Europa:

"En betydande del av produktionsresurserna
finns i Nordamerika och Europa

Eftersom försäljningssäsongen är kort och
efterfrågan kan påverkas av vädrets växlingar
är ledtiderna från beställning till leverans
korta. Tillverkningen sker därför ofta nära de
största marknaderna för att kunna säkerställa
hög leveransförmåga, optimera lagerhållningen
och minimera fraktkostnaderna. En
stor del av såväl koncernens som branschens
tillverkning sker därför i Europa och
Nordamerika."

Produktionen i Nordamerika och Europa avser dock huvudsakligen montering av komponenter som köps in från utomstående leverantörer. Dessa komponentinköp utgör Husqvarnas enskilt största kostnadspost, och där har Husqvarna jobbat med att höja andelen komponenter som köps in från lågkostnadsländer. På fyra år har andelen inköp från lågkostnadsländer ökats från 18% till 30%, och enl årsredovisningen ser Husqvarna potential att fortsätta höja den andelen till 60% inom fem år.

Bla har Husqvarna skapat en global inköpsorganisation, vilket ska underlätta höjningen av andelen lågkostnadsinköp.

(I och för sig kanske det var komponentinköpen som Stråberg menade snabbare borde ha kommit från lågkostnadsländer i Asien etc.)

-

Varumärken

Husqvarna har en särskild avdelning på sin hemsida med beskrivning av bolagets olika varumärken: http://husqvarnagroup.com/sv/om/varumarken

Så här delar Husqvarna in sina varumärken:

• Globala varumärken:

Husqvarna
Gardena
McCulloch
Diamant Boart

• Taktiska varumärken (några exempel):

Jonsered
Poulan Pro
Weedeater
Dixon ZTR

• Regionala varumärken (några exempel):

Klippo
Flymo
Zenoah
Bluebird

Där står bla att Husqvarna är ett "premium-varumärke", dvs precis som McCulloch. Vad är då tanken med att sälja båda varumärkena i tex Sverige?

Så här står det på hemsidan:

"Husqvarna är sedan länge ett starkt globalt premiumvarumärke för professionella användare och konsumenter med höga krav på prestanda. Varumärket står för tekniskt ledarskap, professionell prestanda och hög kvalitet. Varumärket svarar för cirka 48% av koncernens omsättning."

"Höga krav på prestanda"? Hur stämmer det överens med att Husqvarnas åkgräsklippare för 19 000 kr hade 6-7 kilowatts motorstyrka, jämfört med att McCullochs åkgräsklippare för 17 000 kr hade 9 kilowatt? (Kanske McCullochs produkter är för kunder med ännu högre krav på prestanda?)

Så här beskrivs varumärket McCulloch på Husqvarnas hemsida:

"McCulloch lanserades som ett globalt premiumvarumärke under 2011 och under 2012 kommer produkterna att finnas tillgängliga för konsumenter i detaljhandeln. Utbudet omfattar skogs-och trädgårdsprodukter."

Så här beskriver Husqvarna sina taktiska och regionala varumärken:

"Husqvarnas taktiska varumärken har starka positioner på regionala och lokala marknader och inom specifika produktkategorier. De taktiska varumärkena skapar utrymme för flexibilitet och kan exempelvis expanderas till nya marknader eller produktkategorier.

"Koncernens regionala varumärken har också starka positioner på sina lokala marknader, men det finns inte någon ambition att expandera dem till nya marknader."

Gardena är ett varumärke för bevattningsprodukter och trädgårdsverktyg och svarar för 12% av Husqvarnas intäkter. Gardena är ett tyskt företag som köptes av Husqvarna år 2006 för 6-7 miljarder kr av riskkapitalbolaget Industri Kapital. Då hade Gardena intäkter på knappt 4 miljarder kr/år, och det verkar inte ha förändrats så mycket sedan dess eftersom Husqvarna idag har totala intäkter på drygt 30 miljarder kr/år och Gardena svarar för 12% av det. (Som tumregel bör man undvika att göra affärer med riskkapitalbolag eftersom det är så slipade affärsmän som jobbar där, så att man alltid köper för dyrt av riskkapitalbolagen och säljer för billigt till dem.)

En av Gardenas produkter är trädgårdsslangar, och som ett exempel har det i ett lägenhetshus (i garagets biltvätt-utrymme) nyligen bytts från de tjocka gamla fina slangarna (som tyvärr hade börjat spricka) till nya, smala trädgårdsslangar från Gardena. Men Gardena-slangarna är helt omöjliga att använda. De är alldeles stela, korvar sig och är jättesvåra att rulla upp på hållaren. Gardenas huvudfokus där verkar endast ha varit att göra så billiga slangar som möjligt, snarare än att lägga fokus på att slangarna ska vara lätta och bekväma att använda.

Även om Gardenas trädgårdsslangar alltså lämnar en del i övrigt att önska, så finns det däremot en sekatör från Gardena som heter Gardena 8754 som fungerar väldigt bra.

Dock finns det bättre sekatörer. Enl ett test som ICA-kuriren gjorde fick Gardena 8754 betyget tre (på en skala där ett är sämst och fem är bäst), dvs i princip bara "godkänt". Av tio testade sekatörer fanns det tre andra som fick betyget fyra. http://www.icakuriren.se/Documents/Tester/sekatör.pdf De som fick en fyra är från Fiskars, Serva och Felco. Sekatören från Serva (Serva 502363) ansågs vara bäst av alla tio testade sekatörer. Serva http://www.servagarden.se/ verkar vara ett svenskt bolag som ingår i Malmö-baserade bolaget Lomond Industrier. (Kanske Serva kan vara en uppköpskandidat för Husqvarna?)

Diamant Boart är Husqvarnas varumärke inom affärsområde Bygg. Det avser diamantverktyg för behandling av natursten.

-

Konkurrenter

Här är de konkurrenter Husqvarna nämner i sin årsredovisning för 2011.

Gräsklippare:

• MTD (finns i Nordamerika och Europa): Gräsklippare och åkgräsklippare för konsumenter.

• Toro (finns i Nordamerika och Europa): Åkgräsklippare för professionell grönyteskötsel samt åkgräsklippare och gräsklippare för konsumenter.

• John Deere (finns i Nordamerika och Europa): Trädgårdstraktorer och åkgräsklippare för professionell grönyteskötsel och konsumenter.

• GGP (finns i Europa): Främst åkgräsklippare och gräsklippare.

Trädgårdsverktyg:

• Stihl (finns i hela världen): Främst handhållna produkter för skog, park och trädgård som motorsågar, röjsågar och trimmers för professionella användare och konsumenter.

• Echo, Shindaiwa (finns i hela världen): Handhållna produkter för skog, park och trädgård för professionella användare och konsumenter.

• TTI (finns i hela världen): Främst handhållna produkter för skog, park och trädgård samt gräsklippare för konsumenter.

• Stanley Black & Decker (finns i hela världen): El- och batteridrivna trädgårdsprodukter för konsumenter.

• Bosch (finns i Europa): Elektriska och batteridrivna trädgårdsprodukter samt bevattningsprodukter för konsumenter.

• Hozelock (finns i Storbritannien och Norden): Trädgårdsbevattning och trädgårdsredskap för konsumenter.

Konkurrenter inom Husqvarnas affärsområde Bygg:

Hilti
St Gobain
Stihl
Tyrolit

-

Inom Husqvarnas affärsområde Europa/Asien har Husqvarna följande varumärken:

Husqvarna
Gardena
McCulloch
Jonsered
Flymo
Klippo
Zenoah

Och följande konkurrenter:

Bosch
Echo
Fiskars
Global Garden Products (GGP)
Hozelock
John Deere
Modern Tool and Die Company (MTD)
Shindaiwa
Stihl
Toro

Inom affärsområde Amerika har Husqvarna följande varumärken:

Husqvarna
Gardena
McCulloch
PoulanPro
WeedEater
Dixon
Bluebird
RedMax
Craftsman (=varuhuskedjan Sears varumärke som Husqvarna är leverantör till)

Och följande konkurrenter:

Echo
John Deere
Modern Tool and Die Company (MTD)
Stanley Black & Decker
Shindaiwa
Stihl
Toro
(OEM-tillverkare, dvs bolag som tillverkar produkter som tex detaljhandelsföretag sätter sitt eget varumärke på)

Inom affärsområde Bygg har Husqvarna följande varumärken:

Husqvarna
Diamant Boart

Och följande konkurrenter:

Hilti
St Gobain
Stihl
Tyrolit

-

Stihl är det enda bolaget som är konkurrent med alla Husqvarnas tre olika affärsområden.

Det är ett tyskt bolag med ca 12 000 pers anställda (jämfört med Husqvarnas 17 000-18 000 anställda).

Potential för samgående mellan Husqvarna och Stihl? (Eller skulle konkurrensmyndigheterna stoppa det för att bolagen tillsammans skulle få för stora marknadsandelar?)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?