Post entry

Jays - Företagets bästa kvartal

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter försenad lansering av nya hörluren sjönk aktiekursen som en sten under 2013. De nya a-Jays Five har fått toppbetyg överallt sedan lanseringen i oktober. i oktober som även var sista månaden i senaste kvartalsrapporten omsatte Jays 16 MSEK av kvartalets 21,2 MSEK. Hela 75%. Vi ser en kraftig uppvärdering inom kort.

PDF:http://aktieinsikt.files.wordpress.com/2014/03/jays-foretagets-basta-kvartal1.pdf

I oktober i fjol lanserade Jays sin nya hörlur - a-Jays Five - individuellt anpassad för Android, iOS samt Windows Phone. Oktober var sista månaden i kvartal två 2013,vilket även blev företagets helt klart bästa kvartal någonsin. Av de omsatta 21,2 MSEK stod sista månadsomsättningen för otroliga 16 MSEK. Hela 75%.

Likt Apple är Jays perfektionister. Allt ska stämma. Design, komfortabilitet som ljudkvalité. De nya hörlurarna skulle börja säljas under sommaren men lanserades först i oktober. Helt rätt gjort av företagsledningen då de nya hörlurarna fått högsta betyg i några av världens mest inflytelserika teknikmagasin - T3 som BeatWeek Magazine. I en av världens mest tongivande tekniksajter, The Verge, blev a-Jays Five utsedd till den bästa hörluren under $100. På en annan tekniksajt, Engadget, har de nya lurarna fått så högt användarbetyg som 9,5 av 10 möjliga.

På grund av uppskjuten lansering av a-Jays Five har aktiekursen pressats hårt. Den senaste rapporten blev således även en besvikelse då många distributörer varit avvaktande i sina beställningar i väntan på att kunna satsa stenhårt på de nya hörlurarna. Om vi ser till sista månaden på senaste kvartalet kan vi se att trenden nu är riktad i en positiv riktning. Distributörerna måste dels ta in den nylanserade a-Jays Five och dessutom fylla på de tomma lagerhyllorna efter de senaste månadernas avvaktande inköp. Lovande, minst sagt!

I en analys på Redeye läser jag något intressant om det optionsprogram för de anställda på Jays:

”/…/ Nu har det i alla fall totalt tecknats 360 000 teckningsoptioner med en teckningskurs på 200% av det volymvägda medeltalet under tio handelsdagar efter årsstämman (ca 40 kr) med teckningstid under hösten 2016. D.v.s. aktier för omkring 14.5 miljoner kronor delat på knappt 10 personer. Aktien måste således gå upp med 100 % på 3 år eller med omkring 27 % årligen bara för att teckningsoptionerna ska nå break-even.”

Något som även är värt att lägga tyngd på är den stora ägardelen av de i ledningen. Tillsammans äger de idag 6% av bolagets aktier och tillsammans med optionerna hela 10%. Detta är höga nivåer och visar enligt mitt tycke att de har en stort tilltro gentemot Jays utveckling de kommande åren.

Vad kan vi förvänta oss?

En ökad försäljning direkt till konsument via Jays hemsida i samband med lanseringen av a-Jays Five bidrog till oktobers ökade marginaler och kommer öka marginalen markant även i framtiden. Det nästan dubbelt så höga priset på de nya hörlurarna kommer även ha en bidragande orsak till de framtida högre marginalerna då det räcker med volymförsäljningen i nivå med de föregående modellerna.

Det är inte bara via webben och där deras egna shop som Jays utökad marknadsbilden. Fokus har legat på fysiska butiker och byggande av varumärke före internetbutiker där man främst konkurrerar med pris. I den senaste kvartalsrapporten rapporteras det att varumärket (84 %) följt av ljudkvalité (76 %) är det viktigaste för kunderna vid köp av premiumhörlurar enligt en undersökning gjord av The NDP Group. Den geografiska utbredningen har under senaste tiden ökat. I Norden har ett nytt avtal som tecknades med 20:20 i juni komma att betyda ökad försäljning och exponering utöver de redan befintliga marknaderna, Sverige, Norge och Danmark, dessutom ske även i Finland och Baltikum. I december blev 20:20 uppköpta av jätten Brightstar vilket kommer medföra distribution till hela 13 europeiska länder.

Under november skrev företaget även ett betydande avtal med Al Fahim Avenue Group som anses vara en av Mellanösterns ledande aktörer inom distribution och försäljning av prestigefulla märken som Jays. Genom detta avtal som VD Rune Torbjörnsen skrivit på utökas marknaden till viktiga länder som Förenade Arabemiraten, Qatar, Saudiarabien, Oman, Bahrain samt Kuwait.

Efter kvartalet har Jays skrivit ett betydande avtal med mäktiga Microsoft där de sistnämnda kommer distribuera a-Jays Five i sina 63 butiker (75 nya affärer ska öppnas inom de kommande tre åren). Dessutom kommer Microsoft etablera sig i 600 Best Buy butiker i USA samt Kanada. Även i Microsoft Retail Stores har a-Jays Five fått högsta betyg av användarna. Detta kommer medföra större marknadsandelar inom den stora marknaden i USA och är ett steg i rätt riktning. Kanske får vi se Jays i Apple Stores inom en snar framtid.

Nettomarginalen för det andra kvartalet uppgick till 17% av de 21,1 MSEK. För julförsäljningen 2013 hade introduce.se en prognos från den 17 juli där de förutspådde en omsättning på 55 MSEK (45) med ett rörelseresultat på 9 MSEK. Detta skulle innebära en vinstmarginal på 16% och en omsättningsökning på 20% jämfört med samma kvartal föregående år.

Efter den andra kvartalsrapporten 2013 justerades prognosen ner till 48 MSEK och en vinst på 6 MSEK. Detta skulle innebära en svag omsättningsökning på endast 6 % jämfört med samma kvartal föregående år och endast 12,5 % i vinstmarginal.

Om vi tittar lite närmare på nettomarginalen för det andra kvartalet 2013 låg den som tidigare nämnt på 17 %. Jays har i och med a-Jays Five och bland annat genom den egna försäljningen på jays.se ökat marginalerna. Jag är övertygad om att Introduce har varit överdrivet defensiva i sina prognoser. Om vi tar med den senaste tiden i åtanke bör vi se dessa siffror den 28 mars:

  • Omsättning: 50-60 MSEK (45)
  • Vinstmarginal: 20-25% (12 %)
  • Resultat efter skatt: 10-15 MSEK (5,4)
  • En aktiekurs på över 30 kr ska vi således se dagarna rund den 28 mars.

År 2012 såldes 260 miljoner hörlurar. Denna försäljning beräknas öka till 2016 då det förväntas säljas hela 330 miljoner enheter. Marknaden är värd 6 miljarder dollar och ökar årligen med 30 %. Framtiden är ljus för hörlurstillverkaren Jays och det avslutar även Rune Torbjörnsen sin kolumn i kvartalsrapporten med:

”Stärkta av det positiva mottagandet av a-JAYS Five och med ett utö- kat och mycket motiverat team fokuserar vi nu på att maximera den pågående julförsäljningen och skapa fortsatt god lönsamhet under kommande kvartal. Parallellt fortsätter utvecklingen med nya projekt i syfte att bredda Jays produktportfölj inom ramen för vårt plattforms- koncept iWA och vi ser fram emot att få bjuda på flera spännande produktsläpp under 2014.”

Mer om Jays här:

http://www.youtube.com/watch?v=mkrnm3zbEGs

http://www.youtube.com/watch?v=X962GNMWz0A

http://www.di.se/artiklar/2014/1/14/teknisk-analys-en-aktie-med-stor-potential/

http://www.stockpicker.se/ViewArticle.aspx?PageId=1013

http://jessicakrantzutveckling.com/2014/02/18/svenska-stjarnor/

http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Stock-Magazine/Artiklar/Intervjuer/Jays-hojer-volymen/

http://www.redeye.se/analys/userreport/jays-koplage-infor-en-stark-julforsaljning

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?