Post entry

Jays framtid med VD-kommentarer

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Senaste veckorna har inte varit allt för muntra för oss Jaysägare. Efter rapporten har aktien sjunkit som en sten och det har varit svårt att se ljuset i tunneln. Efter att ha smält nergången i Jays under de senaste veckorna är det nu dags att komma igen . Bryt ihop och kom igen brukar det ju heta. Jag är ju rätt van vid stora upp och nedgångar i min portfölj då jag har väldigt få aktier i portföljen (1-5). Men nu när portföljens värde handlas i ganska stora belopp är den inte allt för roligt att se vilka stora summor som kan gå upp i rök på så kort tid. Min initiala plan var ju att ju egentligen att sälja en del av innehavet innan rapport men dum/girig som jag var så behöll jag allt. Det är lätt att bli fartblind ibland när det går bra. Nu ser jag framåt och det ser ju faktiskt inte så dåligt ut för Jays som det verkar.

På diverse forum skriks det nu om att en nyemission är nära förestående och att Jays produkter är omoderna. Kursen har rasat från 32kr till 23kr och den masspsykologi som råder kan få vem som helst att bli orolig och sälja av sina aktier. Jag ser dock en hel del positiva tendenser som kan ge oss hopp framöver.

1. VD skriver i en kommentar till mig när jag frågar om det finns risk för en nyemission att Jays har tillräckliga resurser att på egen hand hantera en stark expansion precis som det står under kassaflöde i den senaste rapporten.

2. På frågan om hur Jays tar fram sina nya produkter och hur de testar dem skriver VD:

Alla våra idéer testas på många olika sätt innan vi bestämmer oss för massproduktion av vår design och bara de allra bästa når så långt. Som litet bolag kan vi inte kosta på oss att misslyckas och därför investerar vi också allra mest av vår egen energi, tid, talang och vårt erfarna omdöme. Våra idéer drivs av lust och talang för det vi gör. Vårt uppdrag är fortfarande allra ytterst att tillhandahålla bästa tänkbara musikaliska upplevelse för våra användare, vänner och fans. På så sätt blir det svårare för oss att misslyckas i framtagandet av nya produkter.

3. På frågan om hur han ser på den trådlösa utvecklingen där allt fler tillbehör till Smartphones och läsplattor blir trådlösa skriver VD:

I många avseenden är trådlösa lösningar en utmärkt ide, dock ännu inte för ljud. Många andra märken har möjligheten att presentera produkter som inte riktigt håller måttet för sina köpare, men det har aldrig varit och kommer aldrig att bli ett övervägande för oss. Som starka utvecklare av våra egna produkter har vi för närvarande bättre alternativ för att hålla vår kvalitet och innovation i absoluta framkant. För andra varumärken kanske trådlösa lösningar för ljud nu framstår som en helt självklar väg att gå - men för oss är tiden av rent tekniska skäl helt enkelt ännu inte mogen. När trådlösa lösningar kan tillföra något för våra användare kan detta dock bli aktuellt.

När jag försöker titta på hur försäljningen går i dagsläget kan jag även här se en hel del positiva tendenser

1. Nedladdningen av Jays applikation på google play, Jays Headset Control, hämtar sig ordentligt under de senaste två veckorna och detta tyder på att det säljs mer Jayslurar. Se diagrammet med nedladdningskurvan till höger på: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.jays.headsetcontrol&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsInNlLmpheXMuaGVhZHNldGNvbnRyb2wiXQ..

2. Utvecklingen på Radioshack i Usa forsätter att vara positiv. Nu har Jays 4 lurar på top 40 varav A Jays one ligger på 13:e plats i kategorin bästsäljande in ear lurar. http://www.radioshack.com/family/index.jsp?fbn=Headphone+type%2FEarbuds+%26%23038%3B+earclips&fbc=1&filterName=Headphone+type&categoryId=4388386&filterValue=Earbuds+%26%23038%3B+earclips&allCount=445&f=PAD%2FHeadphones+Type%2FEarbuds+%26%23038%3B+earclips&pg=1. Radioschack har ett nätverk om 7300 butiker i världen varav 6000 i USA. Jays lurar säljs bara på Radioschacks webbshop än så länge och vi vet att Jays lurar totalt säljs i ca 8000 butiker världen över än så länge. Så om Radioschack skulle välja att ingå ett butiksavtal med Jays skulle antalet försäljningsställen nästan fördubblas.

3. I England har man 2 lurar på top tio på Englands motsvarighet till prisjakt i kategorin bästsäljande in earlurar (http://pricespy.co.uk/search.php?query=in+ear).

4. I Norge har man 4 lurar på top 20 på prisjakt i samma kategori (http://www.prisjakt.no/category.php?k=148#rparams=l=s122623440).

5.I Asien/pacific verkar försäljningen kommit igång efter bytet av distributör i höstas och VD sa i en intervju med Introduce den 3:e april att lurarna nu sälj i Samsungs, HTC och Apples flaggskeppsbutiker i Taiwan och att man nu kommit in på Vodaphones butiker i Australien . Dessa nya och övriga befintliga avtal ger en väldigt bra plattform när Jays släpper sina nya produkterna i sommar http://www.introduce.se/foretag/jays/intervjuer/2013/4/jays-intervju-med-vd-rune-torbjornsen

Framtiden ser med andra ord inte alls så dålig ut som kursen visar i dagsläget. Även placera har nu svängt i sin uppfattning om Jays och sätter nu köp på aktien från att tidigare ha varit skeptiska se: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=243887&fromPage=newsModule. Får vi en positiv nyhet om exempelvis nya avtal eller mer information om de nya produkterna som ska släppas under sommaren tror jag att kursen kan återhämta sig ganska snabbt. Jag vill påstå att Jays produkter har en väldigt bra renome på marknaden och man skulle kunna använda sig av Levis slogan ” Quality never goes out of time” när man pratar om Jays produkter. De håller en väldigt hög kvalitet till ett väldigt bra pris vilket är en av de viktigaste aspekterna för att ett företag skall nå hållbara långsiktiga framgångar. Detta visar sig genom att Jays vinner de flesta av de tester som genomförs av branschtidningar( http://www.jays.se/products/awards-and-reviews). Marknaden för hörlurar väntas växa i många år framöver och påverkas av hur försäljningen av smartphones och läsplattor utvecklas. Förra året såldes det mer är 700 miljoner enheter och i år vänts denna siffra stiga till ca 1 miljard enheter, 2014 1,4 miljarder och 2015 nästan 1,7 miljarder (katy Huberty, ehud Gelblum, morgan Stanley research. September 2012). Så även om vi får vänta med att se kraftiga vinst- och omsättningsökningar några månader framöver tror jag på riktigt fina siffror i höst och många år framöver för Jays. Nu börjar jag se ljuset i tunnel igen och har bestämt mig för att hålla mina Jaysaktier ett bra tag framöver. Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?