Post entry

Långsiktigt köp: Kabe

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Husvagnstillverkaren Kabe har en svacka men bolaget är välskött så man kan man börja köpa på sig aktier.

Sammanfattning

• Marknaden för husvagnar och husbilar är svag just nu i Kabes huvudregioner Sverige och övriga Norden.

• Kabe missgynnas dessutom av den starka kronan mot euron som gör konkurrerande eurotillverkade märken billigare här men Kabes produkter dyrare i euroländer.

• Den negativa valutaeffekten kompenseras dock av en positiv effekt av att en stor del av Kabes verksamhet är importen av slovenska husvagns- och husbilstillverkaren Adrias produkter till Sverige, Norge och Finland. Dvs Adrias produkter gynnas av den stärkta kronan.

• Positivt att Kabe har en effektiv produktionsapparat som flexibelt kan justeras till rådande efterfrågan. Det gör att rörelsemarginalen har kunnat hållas uppe trots minskade intäkter.

• Kabe har ett fint produktsortiment med varumärket Kabe i det övre prissegmentet och Adria i det lägre samt mellanprissegmentet. Därtill tillbehör såsom förtält från dotterbolaget Kama Fritid.

• Positivt att Kabe har en stark finansiell ställning med en nettokassa på 14 miljoner kr jämfört med bolagets börsvärde på ca 940 miljoner kr vid nuvarande börskurs 104,50 kr.

• Under senast rapporterade 12 månader (apr 2012-mars 2013) genererade Kabe ett resultat per aktie på 9-10 kr. Utifrån det resultatet värderas Kabe-aktien till ett p/-e-tal på 10-11 vid rådande börskurs 104,50 kr.

• Som läget ser ut kommer det rullande 12-månadersresultatet ev att fortsätta minska för Kabe även under de närmaste kvartalen vilket ev lär sänka börskursen. Men långsiktigt ser det ut som att aktien är värd att börja köpa på sig redan nu.

Husvagns-campandet

Sverige är det land i hela Europa som har flest husvagnar per invånare enl branschorganisationen HRF (Husvagnsbranschens RiksFörbund). Det finns ca 300 husvagnar per 10 000 invånare i Sverige (dvs en husvagn per ca var 34:e invånare).

Det var väl efter andra världskriget som husvagns-campandet växte fram på 1950- och 1960-talen som ett billigt alternativ till sommarstugor, och dessutom med fördelen att man kan åka iväg med husvagnen nästan vart man vill.

Trenden växte sig sedan allt större och på 1970- och 1980-talen hade väl husvagnarna sin storhetstid. Tex var det år 1984 som affärsmannen Bert Karlsson öppnade bad-nöjesfältet Skara Sommarland med 800 campingplatser dit folk vallfärdade på semestern med husvagnen.

Husvagnarnas stora roll i den svenska folksjälen skildrades år 1986 av komedigruppen Galenskaparna och barbershopgruppen After Shave med låten "Man ska ha husvagn" som framfördes av dem i tv-serien "Macken": http://www.youtube.com/watch?v=ZCYpK9OWP8A

Dock krävs det normalt att man som husvagns-campare är förberedd på ett ganska spartanskt leverne där man tex får dela dusch och toalett med övriga på campingplatsen etc. En bekant har slutat åka husvagn med familjen bla just pga detta. Men innan dess brukade de tex åka till Lidköping och en campingplats som låg fint där vid den stora sjön Vänern.

"Överklassen" för sin del ser väl ner på husvagns-campare som något för "medel-Svensson" i sina matchande träningsoveraller att ägna sig åt på semestern.

Men bland många så verkar husvagn fortfarande vara populärt. Det visades tex åren 2010-2012 då Kanal 5 sände tv-programmet "Böda Camping" om livet på campingplatsen med samma namn som ligger vid en lång sandstrand på norra Öland.

Videoklipp från ett av tv-programmen: http://www.youtube.com/watch?v=eCXLl3UZgkQ Det verkar vara en husvagn av tyska märket Knaus i det klippet.

//Edit: Det gjordes tre säsonger av "Böda camping" (2010, 2011 och 2012) med 8 avsnitt per säsong, dvs totalt 24 avsnitt som fortfarande går att se på Kanal 5 play: http://www.kanal5play.se/#!/play/program/6707773/video/137479482|/program/227056/sasong/3

//

Har själv aldrig åkt husvagn men man kan förstå tjusningen med det.

Stickprov på en campingplats

För att kolla hur stark marknadsposition Kabe har gjordes ett stickprov på en campingplats ute i landet på eftermiddagen fre 5 juli 2013 i strålande sol (dvs högsäsong för husvagns-campandet).

På två "gator" (både höger- och vänstersidan) av campingplatsen kontrollerades vad det var för märke på alla husvagnar.

Totalt fanns det 35 st husvagnar i det avlästa området med märke (och även modellnamn när det gick att avläsa) enl nedan.

Numreringen avser här inte någon rangordning eller så utan är bara avsedd för att hålla koll på antal husvagnar.

Gata 1, vänstersidan:

1. Hobby
2. Adria Alpine
3. Adria Adora
4. Polar
5. Hobby
6. Cabby
7. Polar 560
8. Kabe Ametist GLE King Size
9. Eifelland

Gata 1, högersidan:

10. Öggestorp
11. Kabe Safir GLE King Size
12. Hobby
13. Kabe Royal King Size
14. Kabe Ametist GLE King Size
15. Wolf 625
16. TE Caravans Sprinter 600 (från år 1979)

Gata 2, vänstersidan

17. Hobby Prestige
18. Eifelland
19. Cabby 570+
20. Solifer Goldie
21. Eifelland Holiday
22. Kabe Ametist GLE King Size

Gata 2, högersidan

23. Polar
24. Hobby
25. Kabe Briljant XL King Size
26. Classica
27. Tabbert
28. Hobby
29. Kabe Smaragd 540 GLE
30. Hobby
31. Hobby
32. Adria
33. Hobby
34. Cabby
35. Polar

Utom tävlan fanns även vid sidan av det undersökta området ett par husbilar; en av märket Hymermobil som höll på att checka in på campingplatsen och en jättestor husbil av modellen Concorde Charisma:

Iveco Concorde Charisma från år 2008. På Blocket finns motsvarande ny årsmodell 2013 för ca 2,5 miljoner kr medan årsmodeller från 2008 finns för ca 1,6 miljoner kr.

Iveco (dvs själva chassit) görs i Italien men husbilstillverkaren Concorde Reisemobile (som gör påbyggnaden etc) är tysk: http://www.concorde.eu/

Total-sammanställning

Summerar man upp antal husvagnar per märke ser alltså sammanställningen ut enl nedan. Det visade sig att de 35 husvagnarna fördelade sig på tolv olika märken:

1)
Hobby (9 st)

2)
Kabe (7 st)

3)
Polar (4 st)

6)
Adria (3 st)
Cabby (3 st)
Eifelland (3 st)

12)
Classica (1 st)
Solifer (1 st)
Tabbert (1 st)
TE Caravans (1 st)
Wolf (1 st)
Öggestorp (1 st)

- - -

Summa 35 st husvagnar

Här är alltså numreringen en rangordning och visar att Hobby hade flest husvagnar i det undersökta området medan Kabe kom tvåa.

"Marknadsandelar"

Siffrorna ovan innebär följande marknadsandelar (antal husvagnar av respektive märke delat med det totala antalet husvagnar i undersökningen, dvs 35 st):

1)
Hobby (26%)

2)
Kabe (20%)

3)
Polar (11%)

6)
Adria (9%)
Cabby (9%)
Eifelland (9%)

12)
Classica (3%)
Solifer (3%)
Tabbert (3%)
TE Caravans (3%)
Wolf (3%)
Öggestorp (3%)

- - -

Summa 100%

Det kan man ju därmed tolka som negativt för Kabes aktieägare att Kabe inte blev etta utan bara tvåa.

Samtal med folk på campingplatsen

Man kring 70-75 år som äger Wolf-husvagnen nämnd ovan:

>Husvagnen är gjord i Tyskland och är en rejäl pjäs på 2,5 ton som är 6,5 meter lång och 2,5 meter bred. "Det är som en lägenhet med två rum och kök", sa han.

>Den är så stor att man inte får köra omkring den med vanlig bil, så han har den förvarad på vintern hos en bonde i närheten som släpar den en kort sträcka till campingplatsen varje sommar. Husvagnen är därför ej ens registrerad.

>Husvagnen är från år 1977 och köptes från början av hans bror för typ 60 000 kr. Sedan köpte han den av sin bror.

>Enl mannen är det ingen mening att köpa tex en ny Kabe-husvagn för ca 400 000 kr så länge Wolf-husvagnen fungerar bra. Den är enl honom i gott skick och har tex inget mögel. Vattenpump och värme är samma sedan husvagnen var ny, och har fungerat felfritt sedan dess.

>Han kommer att lägga ut husvagnen till försäljning snart för typ 15 000 kr och avser sälja den för kanske 10 000 kr om någon är intresserad av att köpa.

Tysk husvagn av modell Wolf 625 från år 1977.

Man kring 50-55 år som äger en Kabe-husvagn:

>Det är en Kabe Safir GLE King Size från år 2010 som han äger:

>Priset för husvagnen låg på 360 000-370 000 kr när den var ny vilket enl mannen inte är så farligt om man jämför med vad en sommarstuga kostar i motsvarande läge vid havet.

>Och enl honom håller sig andrahandsvärdet väl. Han räknar med att han idag (tre år efter att husvagnen var ny) kan sälja den för 300 000 kr.

>Bland fördelarna med Kabe nämner han särskilt att den är väldigt väl anpassad för att kunna användas även vintertid. Den är välisolerad och har både vattenburen värme (även i golvet), och om det blir riktigt kallt kan man ta till gasolvärmaren. Det är enl mannen mycket bättre än många andra husvagnsmärken som ev bara har luftvärme.

>Mannen räknar upp Kabe, Cabby och Polar som svenska husvagnsmärken med god kvalitet och vinteranpassning. "Det är som Volvo och Saab bland bilmärkena", säger han.

>Däremot är tex tyska husvagnsmärket Hobby snäppet billigare men även med sämre kvalitet.

//Edit: Man kanske ska uttrycka det som att Hobby-husvagnarna är billigare byggda än Kabe-husvagnarna. En Hobby-husvagn kan ju ändå ha god kvalitet jämfört med husvagnar från andra fabrikat i samma prisklass (dvs lägre prisnivåer än Kabe).

Och Hobby självt tycker säkert att deras husvagnar har minst lika god kvalitet som Kabe-husvagnarna. Men Hobby-husvagnarna lär ju tex inte ha lika god värmeisolering och värmesystem som Hobby-husvagnarna osv.//

>Han föreslår att man vid intresse för att köpa husvagn beger sig till Elmia-mässan i Jönköping där de varje höst har en stor husvagnsmässa där man kan titta på massor av husvagnar och gå in i dem och provsitta och se hur de ser ut etc.

>Mannen har kompletterat sitt vanliga körkort för personbil (B-körkort) med att nu ha ett BE-körkort som ger möjlighet att köra ekipage (personbil plus husvagn) som tillsammans väger upp till 4,2 ton.

>Hos Kabes husvagnar betyder modell-tillägget "King Size" att husvagnen är extra bred (2,5 meter istället för standardbredden 2,3 meter) vilket kostar extra.

Nypris för en Kabe Safir GLE King Size ligger på drygt 400 000 kr jämfört med knappt 390 000 kr för en Kabe Safir GLE med standardbredd, enl Kabes prislista för 2013: http://www.husvagnofritid.se/files/Kabe%20Prislista%20HVA%202013.pdf

Fler husvagnar från campingplatsen:

En annan Kabe Safir GLE King Size.

En gammal Kabe Safir XL.

Kabe Royal 610 DXL King Size. Enl nedan är Kabes modellserie Royal finare än Ädelsten-serien (dvs tex Kabe Safir).

En gammal Kabe Royal King Size.

En annan Kabe-husvagn ur Ädelsten-serien; Kabe Ametist GLE King Size. Kabe Ametist är storleken mindre än Kabe Safir.

Ytterligare en Kabe Ametist GLE King Size men mer sliten än den förra.

Också Kabe Ametist GLE. Verkar vara en vanlig Kabe-modell.

Körkortsregler

Ev verkar reglerna ha ändrats något 19 jan 2013.

• Innan dess innebar BE-körkort att man fick rätt att köra släp oavsett vikt.

• From dess får man dock inte längre köra släp som väger över 3,5 ton.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

• Enl de nya reglerna innebär B-kort att man alltid får köra en personbil som väger upp till 3,5 ton och därtill koppla ett släpp på upp till 750 kilo.

• Och man får även koppla ett släp som väger över 750 kilo om hela ekipaget inte väger över 4,25 ton.

http://www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/Nya%20körkortsregler%20januari%202013/121030_de%20nya%20behörigheterna.pdf

Husvagnsmarknaden i Sverige

Exempel på faktorer som påverkar totalmarknadens utveckling

• Konjunktur:

Det totala antalet sålda husvagnar per år i Sverige påverkas väl mycket av det allmänna konjunkturläget och särskilt privatkonsumtionen och möjligheterna för privatpersoner att låna pengar. Husvagnsköp finansieras ju väl oftast med lån.

• Husvagn året runt:

En trend är väl även att förutom husvagnar för sommarsemestern har fler börjat köpa husvagn för att bo i året runt, dels tack vare att det är relativt billigt jämfört med vanlig bostad och dels för att husvagnarna nuförtiden är så pass välgjorda att man kan bo i dem även på vintern.

• Lågprisflyg:

Allt billigare flygresor under senare år (pga framväxten av lågprisflyg etc) är väl en faktor som minskar husvagns-köpen eftersom det då blir billigare att istället flyga iväg utomlands på semestern.

• Husbilar:

Husbilar är ju ett segment av denna marknad som väl har vuxit mer än husvagnarna på senare år.

+Det är väl tex lättare att köra omkring en husbil än ett helt ekipage med personbil och husvagn på släp.

+Och om man då kan köpa en husbil för ungefär samma pris som en husvagn, så väljer väl många att köpa husbil istället.

+Dessutom kan man ju sova i husbil utan att vara på campingplats, eller det kanske inte är tillåtet men många verkar ändå sova i husbilen även om de inte står på någon campingplats (vilket är svårare med husvagn).

Exempel på faktorer som påverkar en husvagns- och husbils-tillverkares marknadsandel

• Låga inträdesbarriärer:

Husvagnar är egentligen ganska enkla produkter. Det är en plastlåda på hjul med lite inredning.

Nackdelen med det är väl att det är ganska enkelt för nya konkurrenter att försöka slå sig in i branschen. Det är alltså så kallade "låga inträdesbarriärer" med Harvardprofessorn Michael Porters terminologi, vilket är en faktor som gör att man som investerare ska undvika att investera i bolag i en sådan bransch.

Kabe håller säkert delvis inte med om att det är låga inträdesbarriärer utan menar väl att husvagnar är avancerade produkter som kräver lång tids utveckling, och att det dessutom krävs ett starkt varumärke för att få kundernas förtroende.

• Euron

Kabe möter hård konkurrens från stora tillverkare i främst Tyskland och tyskarna som har euron som valuta gynnas när euron försvagas mot kronan (dvs när kronan stärks mot euron). Ju svagare euro desto billigare blir tyskarnas husvagnar och husbilar att köpa för svenskar, samtidigt som Kabes husvagnar och husbilar blir dyrare att köpa för tex tyskar.

Kabes euroberoende dämpas dock av att en stor del av Kabes verksamhet är import av slovenska tillverkaren Adrias husvagnar och husbilar till Sverige, Norge och Finland, och Slovenien är ju med i EU och har euron som valuta. Dessutom är väl Slovenien i högre grad ett lågkostnadsland än Tyskland, vilket på det sättet ger Adria en konkurrensfördel jämfört med tillverkning i Tyskland.

Totalt sett är det dock nog mer positivt för Kabe med en stark euro än en svag, eftersom Kabes egna tillverkning av husvagnar och husbilar trots allt är bolagets kärnverksamhet.

Så här har euron (mätt som kronor per euro) utvecklats de senaste åren (eurons snittkurs under respektive år):

2008: 9,6055 (+4%)
2009: 10,6213 (+11%)
2010: 9,5413 (-10%)
2011: 9,0335 (-5%)
2012: 8,7053 (-4%)
2013 (första halvåret): 8,5299 (-2%)

Euron var som starkast mot kronan i mars 2009 då toppnivån 11,6919 kr nåddes.

Och i skrivande stund (på kvällen fre 5 juli 2013) ligger euron i 8,7302 kr dvs den har fallit med 25% sedan toppnivån 2011.

En trend sedan ett knappt år tillbaka verkar nu vara att euron återigen stärks från en bottennivå på 8,1771 kr i aug 2012. Hittills är euron upp 6-7% sedan dess så man får se om den trenden håller i sig.

Bla har finansminister Anders Borg nu i dagarna varnat för ev oro på finansmarknaderna under andra halvåret 2013 drivet bla av kriser i euroländerna Grekland, Portugal och Spanien: http://www.bloomberg.com/news/2013-07-04/sweden-s-borg-raises-unemployment-forecast-amid-slow-recovery.html

Så frågan är om det kommer att sänka euron mot kronan, eller om det blir så att euron stärks om aktörer söker sig till större valutor som trygghet. Utifrån Sveriges starka statsfinansiella läge med låg statsskuld etc finns det väl risk för att kronan då kommer att stärkas under andra halvåret 2013 om det enl Borgs scenario blir förnyad eurokris.

Totalt antal husvagnar i Sverige

Totalt uppgår husvagns-beståndet i Sverige till nästan 280 000 registrerade husvagnar enl HRF: http://www.husvagnsbranschen.se/media/husvagnar__kar.pdf

Det var 278 975 st per slutet av 2012.

>Sedan slutet av 2011 innebär det +0,3%.

>På fem år innebär det +2,3%.

>Och på tio år innebär det +9,3%.

Över tiden ökar alltså husvagnsbeståndet i Sverige, dvs förenklat uttryckt så köps det fler nya husvagnar än det skrotas husvagnar (justerat för export och import).

Det totala beståndet på nästan 280 000 husvagnar i Sverige gör vårt land till det husvagns-tätaste i Europa med 295 husvagnar per 10 000 invånare (ca en husvagn per 34 invånare). Alternativt uttryckt så uppgår antalet husvagnar till ca 3% av befolkningen.

Nyförsäljning av husvagnar i Sverige

Så här har nyförsäljningen av husvagnar utvecklats de senaste åren i Sverige (antal nyregistrerade husvagnar per år):

1999: 3 443 st
2000: 4 088 st (+19%)
2001: ?
2002: ca 4 800 st
2003: ca 5 000 st
2004: 5 336 st
2005: 6 234 st (+17%)
2006: 6 176 st (-1%)
2007: 6 323 st (+2%)
2008: 5 656 st (-11%)
2009: 4 074 st (-28%)
2010: 3 820 st (-6%)
2011: 4 207 st (+10%)
2012: 3 449 st (-18%)
2013 (första halvåret): 2 023 st (-8%)

Källa: Bil Sweden och HRF http://husvagnsbranschen.se/

Dvs en klar minskning i samband med den globala finanskrisen åren 2008 och 2009. Även 2010 blev det en minskning, så bottenåret 2010 låg nyförsäljningen på bara ca 60% av toppåret 2007.

Därefter en viss ökning 2011 följt av nya nedgångar 2012 och första halvåret 2013. 2012 blev alltså ett nytt bottenår på bara ca 55% av toppåret 2007 och som det ser ut verkar 2013 bli ett ännu sämre år än 2012.

Nyförsäljningsnivån 2012 var ungefär densamma som den låg på 13 år tidigare (dvs år 1999).

Slutsatsen är väl att det går trögt just nu för nyförsäljningen av husvagnar i Sverige (åtminstone jämfört med tidigare år).

Nyförsäljning av husbilar i Sverige

En förklaring kan vara att antalet nysålda husbilar istället ökat kraftigt de senaste åren.

Vad gäller husbilar så finns det 61 registrerade husbilar per 10 000 invånare i Sverige (dvs antalet husbilar uppgår till ca 0,6% av antalet invånare), vilket gör oss till det näst husbils-tätaste landet i Europa. (Etta på den listan är Finland.)

Så här har nyförsäljningen av husbilar utvecklats per år i Sverige (antal nyregistrerade husbilar):

Antal nyregistrerade husbilar per år i Sverige:

2002: ca 1 000 st
2003: ca 1 100 st
2004: 1 576 st
2005: 2 162 st (+37%)
2006: 2 525 st (+17%)
2007: 3 207 st (+27%)
2008: 3 434 st (+7%)
2009: 2 363 st (-31%)
2010: 3 073 st (+30%)
2011: 3 735 st (+22%)
2012: 3 598 st (-4%)
2013 (första halvåret): 2 145 st (-2%)

Källa: HRF http://husvagnsbranschen.se/

Dvs utvecklingen för antalet nysålda husbilar per år i Sverige har varit klart bättre än för husvagnarna.

På sistone har det även för husbilarna varit en minskad försäljning under 2012 och första halvåret 2013, men inte lika stora minskningar som för husvagnarna.

Och 2012 var första året när det registrerades fler husbilar än husvagnar i Sverige.

Totalmarknaden för campingfordon

Slår man ihop delmarknaderna för husvagnar och husbilar till en gemensam totalmarknad för "campingfordon" i Sverige ser utvecklingen för nyförsäljningen ut så här per år:

2002: ca 5 800 st
2003: ca 6 100 st (+5%)
2004: 6 912 st (+13%)
2005: 8 396 st (+21%)
2006: 8 701 st (+4%)
2007: 9 530 st (+10%)
2008: 9 090 st (-5%)
2009: 6 437 st (-29%)
2010: 6 893 st (+7%)
2011: 7 942 st (+15%)
2012: 7 047 st (-11%)
2013 (första halvåret): 4 168 st (-5%)

Och av den totalmarknaden har andelen nysålda husvagnar därmed minskat från över 80% år 2002 till nuvarande nivå på under 50%.

Andelen husvagnar av den totala nyförsäljningen av campingfordon i Sverige:
2002: 83%
2003: 82%
2004: 77%
2005: 74%
2006: 71%
2007: 66%
2008: 62%
2009: 63%
2010: 55%
2011: 53%
2012: 49%
2013 (första halvåret): 49%

Andelen husbilar av den totala nyförsäljningen av campingfordon i Sverige:
2002: 17%
2003: 18%
2004: 23%
2005: 26%
2006: 29%
2007: 34%
2008: 38%
2009: 37%
2010: 45%
2011: 47%
2012: 51%
2013 (första halvåret): 51%

Trenden är alltså tydlig att folk i ökad utsträckning föredrar husbilar istället för husvagnar. Frågan är hur hög andelen husbilar av nyförsäljningen kommer att bli under kommande år.

Kabe

Husvagnstillverkaren Kabe är baserad i orten Tenhult i Småland och har 300-400 pers anställda.

Bolaget har nu funnits i över 50 års tid. Det var entreprenören Kurt Blomqvist som grundade Kabe år 1957 som fritidssysselsättning när han var drygt 30 år.

1958 byggde han sin första husvagn och fick mersmak av det.

Och Kabe har inte gått miste om husbils-trenden. Utöver husvagnarna gör Kabe även husbilar. Husbilarna har varumärket Kabe Travel Master (som ursprungligen baserades på Renaults lätta lastbil Master).

Kabe har en kapacitet att bygga upp till 400 husbilar per år i fabriken på 12 000 kvadratmeter (förenklat ca 110 meter gånger 110 meter) i Småland.

Kabes egna husvagnar och husbilar är enl bolaget inriktade på "högsta kvalitet" vad gäller material och tillverkning.

Produkterna har bla god isolering vilket gör att de ska kunna användas lika bra i temperaturer på -30 grader Celsius upp till +30 grader Celsius.

Kabes husvagnar och husbilar säljs i tio länder via 120 fristående återförsäljare.

Av de tillverkade Kabe-husvagnarna exporteras 45% och säljs i länder utanför Sverige. Målet är att höja exportandelen till 50%.

Exporten sker främst till Norden medan 10% av Kabe-husvagnarna säljs i andra länder utomlands (nämligen i Tyskland och Holland).

• Kabes husvagnar säljs i fyra modellserier:

Classic (5 versioner)
Ädelsten (18 versioner)
Royal (20 versioner)
Hacienda (6 versioner)

Kabes prislista för husvagnarna 2013: http://www.husvagnofritid.se/files/Kabe%20Prislista%20HVA%202013.pdf

Utöver grundpriserna finns en rad olika tillval att välja på, tex luftkonditionerings-anläggningen "Aircondition Dometic Fresh Light" för nästan 30 000 kr.

Ett tillval att man tydligen kan beställa husvagnen med egen elmotor så att den med fjärrstyrning kan köras i rätt läge på campingplatsen. Videoklipp där det visas med stor Kabe-husvagn: http://www.youtube.com/watch?v=7qLnWWVvyVw

Det tillvalet kallas "Mover Truma" och kostar 27 000-35 000 kr beroende på version.

Det dyraste alternativet är "Mover Truma (4 motorer, tandem, max 2200 kg)" för 35 000 kr. Det är väl för Kabes husvagnar med dubbla hjulaxlar (fyra hjul).

Hacienda är paradmodellen bland Kabes husvagnar och det är enl Kabe den största husvagnen som görs i Europa av alla tillverkare.

I Kabes årsredovisning för 2012 beskrivs Hacienda som "ett mellanting mellan husvagn och villavagn" och att den även kan användas som "stationär sommarstuga eller som året runt-bostad".

Danskt videoklipp från mars 2012 om Kabe Hacienda: http://www.youtube.com/watch?v=A_9K-pvZuqY

På Blocket finns nya Kabe Haciendor för knappt 800 000 kr per st:

http://www.blocket.se/varmland/Kabe_Royal_Hacienda_880_TDL__13_42938755.htm?ca=20&w=3&last=1

De heter tydligen Kabe Royal Hacienda 880 TDL (årsmodell 2013) och Kabe Royal Hacienda 880 D-TDL (2013).

Värstingversionen är Kabe Royal Hacienda 1000 TDL som är 11 meter lång med en vikt på 2,65 ton och ett pris på över 840 000 kr inkl moms.

Som Kabe beskriver husvagnen på sin hemsida:

"För dig med extra stora krav på yta, lyx, kvalitet och komfort."

http://www.kabe.se/se/husvagnar/royal-hacienda-1000-tdl/

Som jämförelse väger en Kabe Safir GLE King Size 1,5-1,7 ton. Och bara den är ju hyfsat stor.

I Ädelsten-serien finns hela sju olika huvudmodeller:

Briljant
Smaragd
Ametist
Safir
Onyx
Diamant
Amber

Flera av dem finns dessutom i olika versioner. Tex finns Safir och Diamant i fyra olika versioner vardera, Ametist i tre versioner samt Smaragd, Onyx och Amber i två versioner vardera. Briljant finns dock bara i en version (Briljant XL).

• Kabes husbilar kallas som nämnt för Travel Master.

Videoklipp (upplagt i sep 2012) med en Kabe Travel Master i910 QB (årsmodell 2013): http://www.youtube.com/watch?v=PLyp_G10YGoP

På Blocket finns en sprillans ny sådan till salu för 1,5 miljon kr: http://www.blocket.se/varmland/Kabe_Travel_Master_910_QB__13_46838227.htm?ca=20&w=3&last=1

Den väger tydligen 5 ton.

Kabe Travel Master finns görs i fem modellserier:

700
740
750
Integrated
880

Kabes prislista 2013 för Travel Master-husbilarna: http://www.husvagnofritid.se/files/Kabe%20Prislista%20Husbil%202013.pdf

Värstingmodellen är just Kabe Travel Master i910 QB med ett listpris på 1,45 miljoner kr inkl moms. Den hör till modellserien "Integrated".

Utöver grundpriserna finns över 100 olika tillval att välja på vilket kostar extra. Det dyraste tillvalet är "chassi 4-Kanals luftfädring boggi" för 109 000 kr.

• Därutöver är Kabe importör av husvagnar och husbilar från slovenska tillverkaren Adria till Sverige, Norge och Finland.

Adrias produkter säljs i dessa tre länder via 80 fristående återförsäljare.

Adrias husvagnar och husbilar är inriktade på låg- och mellanprissegmenten.

Adrias husvagnar görs i fem modellserier:

>Action ("trendiga" husvagnar med fokus på design, för "det aktiva paret")
>Altea (en instegsmodell som kan dras även av mindre bilar)
>Adora
>Astella (mer påkostad inredning än Adora)
>Alpina (större husvagnar med mer utrustning och vinteranpassade)

Adrias husbilar kallas Sun Living och görs i fem modeller.

• Via det helägda dotterbolaget Kama Fritid gör Kabe även tillbehör till husvagnar såsom tex förtält.

Kabe brukar därför beskriva sig som den enda leverantören i Norden av ett heltäckande sortiment av husvagnar och husbilar i alla priskategorier, samt tillbehör till dem.

>Tillbehören svarade under 2012 för 12% (154 miljoner kr) av Kabes totala intäkter (på ca 1,3 miljarder kr) medan husvagnar och husbilar svarade för resten av intäkterna.

Medan Kabes totala intäkter var -16% under 2012 så var tillbörs-intäkterna -1%.

>Under q1/2013 svarade tillbehören för 10% (ca 36 miljoner kr) av Kabes totala intäkter (på 355 miljoner kr).

Medan Kabes totala intäkter var -15% under q1/2013 jämfört med q1/2012, så var tillbehörs-intäkterna -8%.

Dvs tillbehören verkar ha något mer stabila intäkter än husvagnarna och husbilarna.

Kurt Blomqvist gick bort år 2011 men familjen Blomqvist är fortfarande klart största aktieägare i Kabe med en ägarandel på 56%.

Blomqvists svärson Alf Ekström (dvs tydligen gift med en av Blomqvists döttrar eller om det bara är en dotter) är vd i Kabe sedan många år. Enl årsredovisningen för 2012 blev han styrelseledamot i Kabe redan år 1984 så det var väl även då han blev vd för bolaget.

I Kabes styrelse på sex pers sitter förutom vd Alf Ekström bla även en Maud Blomqvist som är designchef för Kabes husvagnar. Dvs är hon också en dotter till Kurt?

Marknadsandelar

Kabes marknadsandel på husvagnar i Sverige (inkl Adria):
2011: 39%
2012: 39%
q1/2013: 40%

Kabes marknadsandel på husbilar i Sverige (inkl Adria):
2011: 22%
2012: 22%
q1/2013: 18%

Kabes marknadsandel på husvagnar i Sverige (exkl Adria):
2008: drygt 20%
2009: drygt 20%
2010: 25%
2011: 21%
2012: 22%

Husvagnsmarknaden i Norden:
2008: 18 756 st (-13%)
2009: 13 193 st (-30%)
2010: 12 169 st (-8%)
2011: 11 650 st (-4%)
2012: 10 122 st (-13%)

Kraftigt krympande husvagnsmarknad i Norden de senaste åren.

Kabes marknadsandel för husvagnar i Norden (exkl Adria).
2008: 11%
2009: 12%
2010: 13%
2011: 13%
2012: 13%

Men Kabe har lyckats stärka sin marknadsandel något.

De konkurrerande husvagns-tillverkarna och deras marknadsandelar i Sverige 2012:

1) Hobby 26%
2) Kabe 22%
3) Adria 17%
4) Cabby 9%
5) Polar 8%
6) Knaus 6%
7) Solifer 3%
övriga 9%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2012: http://www.kabe.se/documents/pdf/arsred-2012.pdf

Det kan jämföras med hur det såg ut 2011:

1) Hobby 26%
2) Kabe 21%
3) Adria 17%
5) Cabby 9%
Polar 9%
6) Knaus 6%
7) Solifer 4%
övriga 8%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2011.

Och 2010:

1) Kabe 25%
2) Hobby 23%
3) Adria 12%
4) Cabby 10%
5) Polar 9%
6) Knaus 6%
7) Solifer 5%
övriga 10%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2010.

Dvs Hobby har tveklöst kapat åt sig ökad marknadsandel de senaste åren och tagit förstaplatsen från Kabe. Den fallande euron är väl en orsak till det.

Polar och Solifer tillverkas i samma fabrik på orten Dorotea lång norrut i Sverige. Polar marknadsförs som ett premium-varumärke i samma segment som Kabe, medan Solifer marknadsförs som ett varumärke i mellanpris-segmentet.

Cabby görs i Kristinehamn och marknadsförs som ett premiummärke i konkurrens med Kabe och Polar.

De konkurrerande husbils-tillverkarna och deras marknadsandelar i Sverige 2012:

1) Adria 15,5%
2) Bürstner 13%
3) Dethleffs 9%
4) Kabe 6,5%
5) Hobby 5%
6) Hymer 5%
7) Knaus 4%
8) Eura 2%
övriga 40%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2012.

Och så här såg det ut 2011:

1) Adria 17%
2) Bürstner 14%
3) Dethleffs 12%
4) Hymer 6%
6) Hobby 5%
Kabe 5%
7) Knaus 4%
8) Eura 3%
9) Ci/Roller 1%
övriga 33%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2011.

Och 2010:

1) Adria 16%
2) Bürstner 14%
3) Dethleffs 10%
5) Hobby 7%
Kabe 7%
5) Hymer 5%
6) Knaus 4%
7) Eura 2%
8) CI 1%
övriga 34%
- - -
Summa 100%

Källa: Kabes årsredovisning för 2010.

Dvs hyggligt stabila marknadsandelar för Kabe och Adria i alla fall.

Kabes antal anställda

2008: 439 st (0%)
2009: 339 st (-23%)
2010: 389 st (+15%)
2011: 398 st (+2%)
2012: 359 st (-10%)
q1/2013: 363 st (-9%)

Dvs ganska stora variationer i antal anställda från år till år. Bolaget verkar alltså ha en ganska flexibel kostnadsstruktur med möjlighet att minska eller öka personalstyrkan en hel del beroende på efterfrågan. Det är klart positivt ur aktieägarsynpunkt.

Så här sa Kabes vd Alf Ekström i bolagets årsredovisning för 2012 (som är daterad 12 apr 2013):

"År 2012 blev ett turbulent år för KABE-koncernen. Marknaden för fritidsfordon har fortsatt varit mycket pressad och osäker på grund av den macroekonomiska situationen.

Under hösten 2011 påbörjade vi neddragningar av produktionen för att anpassa verksamhetsvolymen till den försämrade konjunkturen.

Under 2012 har vi fortsatt anpassningen av verksamheten till det svaga konjunkturläget.

Detta har medfört att vi kontinuerligt under hela året tvingats att 'stå på bromsen' och vidta fortsatta personalminskningar.

Verksamheten är nu anpassad till den nuvarande marknadssituationen och försäljningsvolymen."

http://www.kabe.se/documents/pdf/arsred-2012.pdf

Och enl Kabes resultatrapport för q1/2013 (som är daterad 14 maj 2013):

"Produktionsvolymen har successivt anpassats till rådande marknadssituation.

Tack vare de investeringsprogram som genomförts de senaste åren har produktionsneddragningar endast gett begränsade effektivitetsförluster."

http://www.kabe.se/documents/pdf/delarsrapport-2013-1.pdf

Kabes ekonomiska utveckling

Intäkter:
2008: 1 353 miljoner kr (-6%)
2009: 1 145 miljoner kr (-15%)
2010: 1 408 miljoner kr (+23%)
2011: 1 544 miljoner kr (+10%)
2012: 1 301 miljoner kr (-16%)
q1/2013: 355 miljoner kr (-15%)

Ganska kraftiga intäktsminskningar under 2012 och början av 2013 alltså.

Kabes mål är att ha en intäktsförändring som är bättre än totalmarknadens årliga förändring. Och till det kan intäktsökningar från ev företagsköp komma.

Rörelsemarginal:
2008: 6%
2009: 6%
2010: 9%
2011: 10%
2012: 9%
q1/2013: 9%

Starkt gjort att rörelsemarginalen (rörelseresultat delat med intäkter) kunnat hållas uppe på 9% trots intäktsminskningarna under 2012 och början av 2013. Det är väl bla tack vare snabba justeringar av antalet anställda beroende på hur efterfrågan utvecklas.

Kabes mål är att rörelsemarginalen ska ligga på över 10% mätt över en konjunkturcykel.

Resultat efter skatt:
2008: 47 miljoner kr
2009: 52 miljoner kr
2010: 100 miljoner kr*
2011: 108 miljoner kr
2012: 92 miljoner kr
q1/2013: 24 miljoner kr

2011 var ett rekordår för Kabe vad gäller både intäkter och resultat.

*87 miljoner kr exkl engångsposter. Under 2010 hade Kabe engångsposter på 12 miljoner kr i resultatet efter skatt. Det var 9 miljoner kr i reavinst vid försäljningen av dotterbolaget Kabeland och 3 miljoner kr i reavinst vid försäljningen av dotterbolaget Kabe Fastigheter.

Resultat per aktie:
2008: 5,25 kr
2009: 5,81 kr
2010: 11,06 kr*
2011: 12,04 kr
2012: 10,24 kr
q1/2013: 2,61 kr

*9,71 kr exkl engångsposter i resultatet.

Aktieutdelning per aktie (andel av resultat per aktie):
2008: 2,50 kr (48%)
2009: 3,00 kr (52%)
2010: 4,50 kr (41%)
2011: 5,00 kr (42%)
2012: 4,00 kr (39%)

Hygglig utdelningsnivå i relation till börskursen som ligger i 104,50 kr (slutkurs fre 5 juli 2013).

Ekonomisk utveckling de senaste kvartalen

Intäkter:
q1/2011: 464 miljoner kr (+19%)
q2/2011: 456 miljoner kr (+15%)
q3/2011: 303 miljoner kr (+15%)
q4/2011: 321 miljoner kr (-11%)

q1/2012: 420 miljoner kr (-10%)
q2/2012: 405 miljoner kr (-11%)
q3/2012: 240 miljoner kr (-21%)
q4/2012: 236 miljoner kr (-26%)

q1/2013: 355 miljoner kr (-15%)

Dvs intäktsminskningar nu sex kvartal på raken.

Rörelsemarginal:
q1/2011: 9%
q2/2011: 12%
q3/2011: 8%
q4/2011: 8%

q1/2012: 10%
q2/2012: 10%
q3/2012: 9%
q4/2012: 8%

q1/2013: 9%

Återigen positivt att rörelsemarginalen kunnat hållas uppe trots intäktsminskningar.

Resultat efter skatt:
q1/2011: 31 miljoner kr (+57%)
q2/2011: 39 miljoner kr (+39%)
q3/2011: 18 miljoner kr (-27%)
q4/2011: 20 miljoner kr (-24%)

q1/2012: 29 miljoner kr (-7%)
q2/2012: 28 miljoner kr (-29%)
q3/2012: 15 miljoner kr (-21%)
q4/2012: 21 miljoner kr (+4%)

q1/2013: 23 miljoner kr (-18%)

Med undantag för q4/2012 har resultatet efter skatt minskat de senaste sju kvartalen.

Resultat per aktie:
q1/2011: 3,42 kr (+57%)
q2/2011: 4,30 kr (+38%)
q3/2011: 2,05 kr (-21%)
q4/2011: 2,27 kr (-29%)

q1/2012: 3,17 kr (-7%)
q2/2012: 3,09 kr (-28%)
q3/2012: 1,61 kr (-21%)
q4/2012: 2,37 kr (+4%)

q1/2013: 2,61 kr (-18%)

Även resultatet per aktie har minskat de senaste sju kvartalen (med undantag av q4/2012).

Värdering av aktien

• Hela Kabe värt ca 940 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 104,50 kr (slutkurs fre 5 juli 2013).

• Positivt att Kabe är finansiellt starkt med en liten nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 14 miljoner kr per slutet av mars 2013.

• Kabes resultat per aktie uppgick till 9,68 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013). Det var -18% från 12-månadersperioden dessförinnan.

• Utifrån resultatet per aktie på 9,68 kr för senast rapporterade 12 mån värderas Kabe-aktien till ett p/e-tal på 10-11 vid nuvarande börskurs 104,50 kr (beräknat alltså som börskurs 104,50 kr delat med 9,68 kr).

Dvs utifrån detta verkar Kabe-aktien inte värderas särskilt högt på börsen för närvarande, men intäktsminskningarna de senaste kvartalen är oroväckande och nyckelfrågan är om det kommer att fortsätta.

Som nämnt ovan minskade den svenska marknaden för campingfordon med 5% under första halvåret 2013 jämfört med första halvåret 2012, så det ser väl ut som att Kabes intäkter (och därmed resultat) kommer att minska under 2013 jämfört med resultatet per aktie på 10,24 kr för helåret 2012.

Utsikter för 2013

Så här sa Kabes vd Alf Ekström i bolagets årsredovisning för 2013 (som var daterad 12 apr 2013):

"Det är svårt att bedöma utvecklingen för verksamhetsåret 2013.

Verksamheten kommer att påverkas av en fortsatt finansoro och försämrad ekonomisk utveckling i Europa.

Återförsäljarnas lager av begagnade husvagnar och husbilar måste vara anpassade till marknadssituationen, innan försäljningen av nya produkter kan komma att öka igen.

Vi kommer långsiktigt att förstärka vår position på den nordiska marknaden, både vad gäller husvagnar och husbilar. KAMA Fritids försäljning av fritidsartiklar kommer att följa en ökad totalvolym av fritidsfordon oavsett konjunkturutveckling.

För tillfället har vi balans mellan försäljning och produktion när det gäller både husvagnar och husbilar. När vi återigen kan öka produktionen är förutsättningarna goda för att ytterligare förbättra marginalerna.

Vi firade under året 55-års jubileum. Med engagerade medarbetare, marknadsledande produkter och varumärken kommer vi att fortsätta vår positiva utveckling av både omsättning och resultat när konjunkturutvecklingen och privatkonsumtionen återigen förbättras."

http://www.kabe.se/documents/pdf/arsred-2012.pdf

Dvs han indikerar osäkerhet om utvecklingen på kort sikt men räknar med en god långsiktig utveckling för Kabe.

Negativt att det verkar finnas stora mängder begagnade husvagnar och husbilar ute hos återförsäljarna, vilket hämmar försäljningen av nya produkter.

Och negativt ur Kabes resultatrapport för q1/2013 (som är daterad 16 maj 2013):

"Den ekonomiska avmattningen har lett till en minskad efterfrågan på dyrare kapitalvaror, vilket påverkat försäljningsvolymen för både husvagnar och husbilar. Den långa vintern har också medfört att utleveranserna till slutkonsument har senarelagts."

Och:

"Oron på marknaden har lett till att flera aktörer har genomfört prisreduktioner, vilket medfört en ökad prispress för både husvagnar och husbilar."

Dvs stora osålda lager av begagnade produkter samt priskrig på marknaden låter inte bra.

I Norden uppges försäljningen av husvagnar ha klarat sig sämre än den för husbilar:

"Det är fortsatt ett stort intresse för husvagnar men den instabila konjunkturen har lett till att konsumenterna är mer avvaktande till större privatekonomiska investeringar."

"Köparna av husbilar består framförallt av mer kapitalstarka 40- och 50-talister, vilket gör att husbilsförsäljningen inte har påverkats lika mycket av den ekonomiska utvecklingen som husvagnsförsäljningen."

Kabe-husvagnarna och Kabe-husbilarna har drabbats negativt av den starka svenska kronan:

"Företagets försäljning av både husvagnar och husbilar har påverkats av kursutvecklingen av den svenska kronan, då importerade fabrikat från euroområdet har kunnat säljas till lägre priser."

Vad gäller Kabe-husvagnar:

"KABE’s marknadsposition är fortsatt stark i Sverige, men det höga värdet på den svenska kronan medför en försämrad prismässig konkurrenssituation mot importerade vagnar på den svenska marknaden."

Vad gäller Kabe-husbilar:

"Den höga kronkursen mot Euron har medfört att konkurrensen inom mellanprissegmentet har hårdnat och antalet importerade fabrikat har också ökat på den Nordiska marknaden."

Den stärkta kronan har inneburit en positiv effekt för de Adria-produkter Kabe importerar:

"Den höjda kronkursen mot Euron har påverkat marginalerna positivt (lägre kostnader för importerat material) för försäljningen på den svenska marknaden."

Men för exporten av Kabe-produkter från Sverige är den stärkta kronan (försvagade euron) negativ:

"På exportmarknaden har kronkursen haft en kraftigt negativ påverkan på marginalerna, då all export faktureras i lokal valuta."

http://www.kabe.se/documents/pdf/delarsrapport-2013-1.pdf

Företagsköp?

Som nämnt ovan är Kabes målsättning vad gäller intäkterna att de ska öka snabbare än i bolagets bransch som helhet och att det därtill kan komma intäktstillväxt genom företagsköp.

Kabe håller alltså dörren öppen för att genomföra företagsköp under rätt förutsättningar.

Och en fördel för Kabe med en svagare euro (starkare krona) är att det blir billigare för Kabe att köpa företag utomlands.

Och som nämnt är Kabe finansiellt starkt med en mindre nettokassa, så det finns säkert möjlighet att låna ett större belopp för ett intressant företagsköp.

Som nämnt ovan har Kabe redan en relation med slovenska husvagns- och husbilstillverkaren Adria, och frågan är om det finns möjlighet för Kabe att köpa hela eller en del av Adria.

Om den starka kronan består kan Kabe i så fall på sikt flytta över en del eller hela tillverkningen av Kabes egna husvagnar och husbilar till Adria i Slovenien.

Nu brukar det ju i och för sig heta att tex för bilmärken så är det viktigt för varumärket och bilens "själ" att fortsätta tillverkas i sitt hemland, så frågan är om det skulle försämra varumärket Kabe om de skulle börja tillverka sina husvagnar och husbilar i Slovenien istället för i Sverige.

Men Kabe skulle säkert kunna lära upp slovenerna att upprätthålla samma goda kvalitet som i den svenska tillverkningen.

Adria heter egentligen Adria Mobil. Bolagets internationella hemsida: http://www.adria-mobil.com/int-en/2013/

Enl hemsidan hade bolaget över 600 pers anställda per 2010 så personalstyrkan är nästan dubbelt så stor som hos Kabe.

Sloveniens egen president Danilo Türk besökte Adrias verksamhet i juni 2013: http://www.adria-mobil.com/int-en/2013/news/id-3121/

Där framgår att Adrias vd är Sonja Gole.

Dvs det är väl tex henne som Kabes vd Alf Ekström i så fall får ringa upp och fråga om Adria är till salu.

//Tillägg 8 juli 2013

Som nämnt ovan har tyska husvagns- och husbils-tillverkaren Hobby vuxit fram som en stor konkurrent i Sverige.

Hobbys svenska hemsida: http://hobbycaravan.se/

Enl hemsidan verkar bolaget sälja husvagnar i fem modellserier:

De Luxe
Excellent
Prestige
Landhaus
Premium

Tumbo Husvagnar utanför Eskilstuna är tydligen Sveriges största återförsäljare av Hobby-husvagnar.

Så här skriver Tumbo bla på sin hemsida:

"Hobby är (...) det största och mest sålda husvagnsmärket i både Europa och Sverige nu. Ingen present kunde vara bättre än att Hobby just under sitt 40-årsjubileum passerade ärkerivalen KABE i antal sålda vagnar.

Det har varit en långsiktig satsning med en målmedveten strategi som fört Hobby till den absoluta toppen på den svenska marknaden. En position man ämnar behålla lång tid framöver.

Konceptet har varit att sälja tyska kvalitetsvagnar med riklig standardutrustning till riktigt konkurrenskraftiga priser - ett koncept som gjort företaget världsledande inom produktion av husvagnar."

http://www.tumbo.se/Husvagnar/Hobby.aspx

På Tumbos hemsida finns en prislista för Hobby-husvagnarna. Listan är för 2012 (uppges gälla från 1 aug 2011) men ger väl ändå en fingervisning om var prisnivån ligger: http://www.tumbo.se/Portals/10/Husvagnar/Hobby/Nerladdning/ELMIA_Prislista%20Hobby_2012-låg.pdf

• Billigast bland Hobbys husvagnar är enl listan vara en Hobby 380 TB De Luxe för 168 800 kr. Den är 4,5 meter lång och väger 1,1 ton.

• Och dyrast på listan är en Hobby 720 KFU Excellent Nordic Edition som kostar 340 800 kr med vattenburna värmesystemet Alde. Den husvagnen är 7,66 meter lång och väger från 2,2 ton.

Kabes husvagnar som jämförelse (enl ovannämnda Kabe-prislista):

• Billigast är Kabe Classic 470 som kostar 270 000 kr. Den väger från 1,28 ton.

• Och dyraste Kabe-husvagnen är som nämnt ovan Kabe Hacienda 1000 TDL för 843 500 kr. Den väger 2,65 ton.

//

//Tillägg 19 juli 2013

Artikel i Svenska Dagbladet om husvagnar: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/husvagnar-star-sig-i-campingrallyt_8358140.svd

Bla:

• Husbilar och husvagnar är inte konkurrerande produkter. De har olika kundgrupper.

• Kabes försäljning av 516 husvagnar under första halvåret 2012 sjönk till 464 husvagnar första halvåret 2013. Det var en förändring med -10%.

Kabe-aktien i skrivande stund i 107 kr vid kl 9.45 fre 19 juli 2013.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

I detta blogginlägg fick alltså Kabe-aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid nuvarande börskurs 104,50 kr (slutkurs fre 5 juli 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?