Post entry

Klaria AB tar snabbfilen till läkemedelsmarknaden.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det var när VD:n för Klaria provade ett sluta-röka-hjälpmedel som han fick idén. Nikotinmedicinen bestod av en tunn film som man placerade i munnen på kindens insida, varvid nikotinet snabbt kunde tas upp, direkt in i blodet. Det var den snabba verkan på bara någon minut, som fick honom att reagera.

- Men hur kan man använda det här i läkemedelsbranschen? Tänkte han.

Svaret blev att använda sig av redan existerande och godkända läkemedel, vars patent är utgångna och på så sätt ta snabbfilen in på marknaden. Hur detta fungerar kommer vi in på senare.

Affärsidé

Hur man får i sig ett läkemedel kallas drug delivery-teknologi. De vanligaste sätten är via tabletter, injektioner, eller genom nässlemhinnan, dvs. med nässpray. Att ta läkemedlet via den tunna filmen som smälter i munnen var en ny idé! Man sökte patent och idag har Klaria ett världstäckande patent som är giltigt t.o.m. år 2026!

Intresset för bolaget blev stort och vid börsintroduktionen förra hösten var hela finansieringen redan säkrad. Därför behövde man inte ta in några pengar vid introduktionen eftersom bolaget redan var färdigfinansierat sedan tidigare. Detta gjorde Klaria kom in på First North ”under radarn” och många missade detta fantastiska bolag.

Detta har gjort att företaget (och således även aktien), är ganska anonym och man får i dag aktierna till rena rama vrakpriset, vilketger möjligheten att just nu ta position före den "allmänna" aktiemarknaden fått upp ögonen.

Marknad

Klarias första produkt KL-00119 med det aktiva ämnet Sumatriptan inriktar sig mot smärtlindring i den jättelika marknaden mot Migrän. Men även den nästan lika stora marknaden med medicin mot smärta i samband med Cancer. Migrän är den största marknaden just nu, men cancermarknaden väntas växa med 15% per år då cancerpatienter nu lever länge och längre.

Det som behövs vid de båda sjukdomstillstånden är snabbhet. D.v.s. det är viktigt att få ut medicinen i blodet vid första symtom, för att stoppa smärtan innan den bryter ut. Här kommer Klarias produkt in i bilden. Den ger ett snabbverkande resultat direkt och en lika stor dos varje gång. Vid användande av tabletter kan dosen variera, eftersom det är väldigt vanligt bland Migränpatienter att man har svårt att behålla maginnehållet vid ett anfall. Man spyr alltså helt enkelt upp medicinen och det blir svårt att dosera i rätt mängder. Detta undkommer man till 100% med Klarias produkt!

Marknadsvärde

De två marknaderna räknar man vara värda mer än 50 miljoner dollar styck. Styck! Dvs 100 miljoner dollar. Inte nog med detta! Klaria har inte bara den här produkten i sin patentportfölj. Detta är bara en av 6 produkter man har för avsikt att lansera de närmsta två åren. Och man räknar med att de andra fem produkterna är värda minst lika mycket, alltså 300 miljoner dollar.

Snabbfilen”

I och med att Klaria inte behöver gå den långa vägen (med Fas1, -2 , och -3 studier osv), utan använder sig av redan välkända, väl ansedda läkemedelsubstanser i sin tunna film, så kan man hoppa över väldigt många steg på vägen. Som att passera direkt till ”gå”. Man använder sig av läkemedelsubstanser vars patent har gått ut och som således är fria att göra vad man vill med. Smart!

Därför kommer den första dosen KL-00119 kunna ges redan under maj månad, detta i studien som sedan är planerad att avslutas i slutet på juni. Resultat från studien förväntas sedan komma bara några veckor därefter.

Man kommer sedan licensiera ut läkemedlet till större bolag som står för tillverkning och distribution mm. Intäkterna till Klaria kommer således komma via royaltys, fast pris per licens (eller en kombination av de båda). Intresset är stort för Klarias produkter och man är redan uppvaktade av flera utav läkemedelsjättarna. Förhandlingar pågår alltså redan.

Fördelar är också att själva filmen som baseras på brunalger från Nordsjön och Atlanten är väldigt billig att framkalla. Det är även en process som väldigt enkel och beräknas kunna vara igång förhållandevis snabbt.

Bolaget räknar sedan med att kunna fortsätta med de andra 5 projekten i ungefär samma takt. 1-2 kandidater per kvartal, de kommande 2-3 åren. Klarias portfoliovärde med de 6 projekten uppskattas som sagt till ett värde över 300 Miljoner dollar.

Detta ger ett börsvärde som är 15-20 gånger högre än det vi ser idag, bara inom ett år eller ett par år. När de fem första projekten sedan är avslutade har man dessutom licens på 26 molekyler till! Framtiden ser därför väldigt ljus ut för Klaria och dess aktieägare. Aktien handlas i skrivande stund till noteringskursen förra hösten!

Styrelse och ledning

I styrelsen finner vi en hel del bekanta namn, bland annat Thomas Olin, Kaceras VD. Men även Erik Nerpin (styrelseordf i Kancera) och Hans Richter, även han verksam i Kancera. Ett annat respektingivande namn är Susan Suchdev, (CEO i Klaria) verksam som nordisk chef för Nestlé.

Dessa fyra utgör tillsammans med Klarias VD dr Scott Boyer, (som bl.a. arbetat på Pfizer, AztraZeneca och Kungliga Institutet). Detta är en del utav ledningen i Klaria, där vi ser en oerhörd kompetens och erfarenhet av forskning, avtalsskrivning och affärsstruktur.

Ägarstruktur

Erik Nerpin äger idag 60.000 aktier
VD dr Scott Bayer äger idag 2 258 000 optioner

Intressant är också ägarstrukturen där vi ser att utländska storbanker tagit stora positioner i paritet mot det totala aktieantalet.

I toppskiktet hittar vi storbankerna Nordea Luxenburg (36,7%), SHB Luxenburg (13,3%), samt UBS Zürich (12,5%). Men även uppfinnaren av själva filmen; Fredrik Hübernette (13.2%).

Sammantaget en mycket intressant ägarstruktur som talar för ett starkt förtroende för bolagets potential.

Finansiering

Det egna kapitalet uppgår till ca 200 Mkr och likvida medel till ca 50 Mkr. Och med dessa pengar räknar man med att klara samtliga av samtliga sex projekt som ligger i pipelinen utan problem. Man ligger tillochmed i skrivande stund en bit under budget!

Då man kombinerar två redan befintliga och väl fungerande produkter till en helt ny produkt finns väldigt liten risk i detta företag. VD:n dr Scott Bayer nämner i flera intervjuer att Klaria är ett lågrisk-företag med mycket stor utvecklingspotential.

Källor:

http://cloud.magneetto.com/wonderland/2015_1104_Klaria/view

http://cloud.magneetto.com/wonderland/2016_0224_Klaria/view

http://www.klaria.com/sv/press/filmer/

www.klaria.se

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?