Post entry

Kontigo Care har allt man som investerare kan önska sig

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kontigo Care är ett bolag inom e-hälsa som nu äntligen är på väg ut ur startgroparna. Den försiktiga ledningen har kommunicerat att man har kapital att nå break-even, börjat en utlandsexpansion och för andra året i rad lyckas man teckna avtal med kommunkunder under semestertiden.

Jag ska inte påstå att jag är någon jätteexpert på aktier och investeringar. Jag har dock genom åren tillskansat mig några lärdomar som gör att jag känner en hel del förtroende för att jag nu har hittat något som är värt att dela med sig av. Det jag nu tänkte skriva om är prenumerationsfokuserade företag. Affärsmodeller där man hela tiden måste jaga nya affärer för att kunna få intäkter är inte särskilt attraktiva. Det är inte bara min åsikt, utan här finns det många företag som delar den uppfattningen och därför fokuserar mycket av sin energi på eftermarknad. Om man istället lyckas få igenom en försäljning som skapar löpande intäkter (och gärna ökande sådana) under en lång tid så finns det många stora fördelar med det. 

Jag ska här försöka redogöra för några av mina tankar kring hur jag tänker när jag letar dessa typer av bolag och använder mitt senaste favoritbolag Kontigo Care som utgångspunkt. För de som inte känner till Kontigo Care så rekommenderar jag er att läsa på. Innan ni har hunnit sätta er in själva så kan jag nämna i korthet att man säljer en lösning som underlättar för människor med en missbruksproblematik att hålla sig ifrån missbruk. Framförallt är det alkohol som är fokuset men man täcker även in spelberoende och man har även initierat ett samarbete med mjukvarubolaget Imint för att se om biometri kan användas för att detektera förekomster av annan påverkan.

Vad tittar jag på då? Det är inget hemligt eller magiskt i mina ögon.

 -Tid

 -Pengar

 -Möjligheter

 -Verkligheten

 -Övrigt

Tiden

I vilket skede är bolaget egentligen? Bara för att man har en idé så betyder det inte att man har en produkt. Man måste därför vara försiktig med de som inte kommit igång med att leverera. Det är också så att det kan finnas en omsättning men att den är kostsam att få fram (kostnaden för säljaren att få in abonnemanget är inte långt ifrån värdet av att få in kunden). Jag rekommenderar därför att man har fått en chans att se tillväxt en tid. Jag tycker inte heller om bolag som kommit för långt med sin marknadspenetrering och där alla vet precis vad som kommer att levereras de kommande åren. Här kan man inte direkt fynda och värderingen i bolag med förutbestämda vinster tenderar att vara marknadsmässig. Det kan till och med vara så att bolaget har det bästa bakom sig och deras erbjudande är utdöende, de vet bara inte om det ännu.

För att titta på detta ur perspektivet Kontigo Care så påbörjade man försäljningen i slutet av 2016. Sedan dess har man kunnat påvisa att man klarar av att genomföra en effektiv införsäljning till kunderna. Under H1 2018 såg man dock att tillväxten i antal abonnemang avstannade. Det tillskrevs tillfälliga omständigheter såsom GDPR. För de som inte är insatta i vad GDPR är så är det en lagstiftning som trädde i kraft i slutet på maj som styr hanteringen av personuppgifter. Eftersom ett av de stora argumenten för att använda sig av produkten är den avancerade analysen av användardata så är det inte svårt att förstå att det här har varit ett problem för att sälja. Som företaget skriver i rapporten för första halvåret 2018 så är dessa problem av temporär karaktär vilket även går att se av att man efter periodens utgång skrivit avtal med flera kommuner, varav två är bland de större i landet.

Pengarna

När det gäller alla typer av företag som man investerar i så är det givetvis intressant med pengar. I den här typen av bolag så ska det vara enklare än hos andra bolag att räkna på potentialen med hjälp av faktiska siffror. Kommer pengarna in och vad är kostnaden för att generera dessa intäkter? Hur snabbt ökar intäkterna? Varifrån kommer pengarna? Framförallt den sista frågan kan vara något som man missar. En prenumerationstjänst är ju ofta något som kan avslutas. Det är en väldigt stor skillnad på att få intäkter från massiva fysiska installationer på plats eller från spelare i ett onlinespel.

I fallet Kontigo Care så kommer intäkterna främst ifrån Kommunal sektor, men också från den privata behandlingsvården. Slutkunden är de med beroenden, i nuläget alkohol och spel. Att behovet av den här produkten skulle minska känns därmed högst osannolikt i närtid och konkurrensen är begränsad i dagsläget. Med tanke på de ledtider som förekommer inom den offentliga sektorn så kan man betrakta dessa abonnemang som långtidsprenumerationer.

Möjligheter

Rubriken möjligheter är den där man lättast tappar objektiviteten skulle jag nog vilja påstå. Här tittar jag i första hand på de möjligheter som finns att växa inom det befintliga området. Alla drömmer om expansioner åt alla möjliga håll, men om man inte klarar av att växa inom sitt kärnområde så behöver man nog vara försiktig som investerare. Att sätta sig in i nya marknader ska inte vara lättare än att jobba på hemmaplan. Sen finns det andra sätt att växa också. Dels tittar jag på möjligheterna att expandera geografiskt, och ibland är det till och med ännu mer intressant att titta på möjligheterna att växa in i andra segment och affärsområden.

För att översätta det här till Kontigo Care så har man haft en tidig tillväxt som nu alltså (tillfälligt?) avstannat. Bolaget har kommunicerat att plattformen nu är översatt till engelska och att man skickat provenheter till utomnordiska distributörer. Nu har bolaget också precis kommunicerat samarbete med en av de större aktörerna i Finland som första internationella avtal. Bolaget har också gått från endast alkoholberoende till att också ha en lösning för spelberoendevård. Dessutom har man inlett ett samarbete för att utreda om man kan använda lösningen för att identifiera andra rusmedel. I senaste rapporten kommunicerade man pågående tester med gruppbehandling.Expansion eller möjlig expansion på alla fronter alltså.

När man tittar på alla möjligheter som finns så är det också viktigt att se vad som krävs för att dessa möjligheter ska infrias. Krävs det utökningar av kontor och personal. Stora logistiska processer eller omfattande marknadsföring? Hur långa ledtider krävs för expansionerna?

För Kontigos del så har man inte gått ut med vilka partners det är man jobbar med för den utomnordiska expansionen, men att de benämns som distributörer får ändå ses som ett gott tecken. Det indikerar befintliga resurser och distributionskanaler som inte ska tära för mycket på Kontigos resurser samtidigt som man kortar ner ledtiderna till intäkter. Vad gäller arbetet att utöka beroendehanteringen så handlar det om samma produkt och samma kunder så även här bör belastningen på Kontigo vara minimal.

Verkligheten

Det här är förmodligen den viktigaste och också svåraste punkten av alla. Här handlar det om att sakligt plita ner vad verkligheten egentligen är. Finns det verkligen en marknad? Är det en seriös aktör som ligger bakom aktien? Överrensstämmer siffror med budskap? Är det drömmar eller lösningar som man investerar i? Ett knep jag har när jag försöker göra den här typen av bedömningar är hur jag skulle titta på företaget om jag blev erbjuden en anställning. Hur skulle jag se på att flytta med familjen för att ta en anställning på det företaget?

För att balansera allt haussande så får man försöka hitta problemen som finns, och sen försöka värdera dem.

Ännu ett Kontigoexempel. Kontigo Care går med förlust. Man har under ca ett halvårs tid inte haft någon egentlig tillväxt på abonnemangen (tillväxten på intäkterna för Q1 2018 berodde på en förändrad licensmodellen och inte en ökad försäljning). Det är givetvis klara minus. Jag ser det såhär. Jag litar på att man inte kommer att behöva göra någon mer emission. GDPR (och även valet har nämnts) är tillfälliga faktorer. Man har tidigare varit väldigt ödmjuk och försiktig i sina uttalanden om försäljning och intäkter.så uttalanden nu ser jag inte någon anledning att tvivla på.

Det övriga

Som alltid när man handlar med aktier så behöver man givetvis titta på när man ska kliva in, omsättningen på värdepappret, stämningen på forum och allt annat man kan tänkas ha för preferenser. Själv har jag svårt för att kliva in i ett värdepapper där alla är helt lyriska och det finns ingen acceptans för motsägelser. Det är för mig en indikator på övervärdering.

Som jag ser det så är Kontigo Care ett alldeles utmärkt bidrag till en långsiktig portfölj. Vare sig det rör sig om månadssparande till barn/barnbarn eller egna pensionskontot så tror jag nog att man har mycket goda möjligheter att slå de flesta långsiktiga investeringsalternativen som man som småsparare springer på.

Jag vill dock poängtera att handeln i aktien ser ut att vara sådan att man relativt enkelt kan påverka kursen. Det såg till exempel ut som att en enskild aktör under våren lyft kursen under april genom sina köp utan några kursdrivande nyheter. Det kan därför vara bra att börja köpa på sig en post nu om man avser att ha ett långsiktigt eller större innehav. Ytterligare nyheter om utlandsexpansion till exempel kan innebära att det blir svårt att genomföra större inköp till ett attraktivt pris.

Jag ser fram emot kommentarer på både det allmänna och på Kontigo Care. Skulle det visa sig att jag är ute och cyklar i detta så vill jag höra det så tidigt som möjligt i min investerarkarriär. Jag vet att jag inte fått med allt så släng gärna in era egna tankar om vad man kan titta på för att fatta bra beslut.

Disclaimer

Den som läst hela detta inlägg förstår förhoppningsvis att jag är ägare i Kontigo Care. Jag har ett ganska stort innehav som jag vill hålla på så länge det bara går men kan ändå inte utesluta att jag är tvungen att minska något framöver av privatekonomiska skäl. Informationen som tillhandahålls häri är helt baserat på min uppfattning av publicerad information och bör givetvis kontrolleras av var och en innan ett eventuellt investeringsbeslut.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?