Post entry

Laddstationsgiganten EVBOX kommer till börsen via merger med tickern TPGY

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

EV är en trend som växer och som bara är i startfasen sett till framtida potential. Men faktum är att för varje elbil som säljs så behövs fler laddstationer. Det inte många vet är att TPGY (EVBOX) är världens största laddstationsbolag sett till antal installerade stationer och de kommer nu till börsen. De har idag över installerat över 200Ks laddstationer och har som mål att uppnå 1Mst till 2023 och 2Mst till 2025. De är störst i Europa och håller även på att expandera till Amerika där de redan finns i 36 stater utspritt på 150 partners. Tittar vi på marknaden så kommer det behövas ungefär 3M laddstationer i Europa till 2030 och i USA pratar man om att installera över 500Kst fram till samma årtal.

Information om TPGY (EVBOX)

EVBOX är ett holländskt bolag med över 700 anställda varav 100 i Amerika som ska notera sig på börsen via merger med TPGY. Så för att köpa aktien handlar man (TPGY) som sedan blir (EVB) när mergern är fullbordad i mars. Bolaget var tidigare helägt av Engie som är ett av världens största greentech-bolag men som nu efter mergern äger 44% av bolaget.

Sett till antal laddstationer installerade är EVBOX världens största med över 200K världen över. Produktportföljen är bred och består av allt från hemmastationer och arbetsplatsstationer till de med kommersiella snabbladdarna vilket gör att de täcker i princip hela marknaden när det kommer till laddningsstationer. I och med noteringen så kommer de satsa mer på expansion till Amerika för att på riktigt slå igenom där, i dagsläget har de stationer i 36 stater utspritt på 150 partners i Amerika.

Deras intäktsmodell är en blandning av hårdvaruförsäljning (laddstationerna) och mjukvaran som sedan blir återkommande intäkter så länge stationen är installerad och används. Bolagets mål är att 55-60% ska vara återkommande intäkter vilket gör modellen väldigt skalbar och hållbar på lång sikt. Då även om taket för antal laddstationer världen över blir uppnått så fortsätter intäkter rulla in.

Målet på kort sikt är att uppnå 1Mst till 2023 och 2Mst till 2025. Så det är en rejäl tillväxt som väntar från dagens 200Kst. Med noteringen så är kassan full och de kan på allvar konkurrera och ta marknadsandelar även i Amerika.

Tittar vi på marknaden för laddstationer så finns det direktiv i USA där Biden sagt att han vill installera 500Kst fram till 2030 och i EU spås det behövas cirka 3Mst till 2030 och 12Mst till 2040. Detta är då enbart kommersiella laddare, lägg då till de privata och mindre så blir potentialen slående.

Idag har de redan kunder och distributörer som Vattenfall, Rexel, Engie, Total, Scania, DHL, Ikea, VW mfl. vilket ger dem möjligheten att skala upp väldigt snabbt och effektivt. Med en lång historik, bred produktportfölj och bra referenskunder så ger det en stor edge i kommande upphandlingar.

https://news.evbox.com/en-WW/194168-evbox-consolidates-its-global-leadership-by-reaching-the-milestone-of-200-000-installed-charge-ports-worldwide

"EVBOX GROUP, The leading provider of flexible and scalable electric vehicle charging solutions, reaches the milestone of 200,000 installed charge ports worldwide"

De ordnade även kunder som Scania, Carrefour, Solar, Unilever, Flashparking, Momentum groups mfl under 2020.

EVBOX kommer till Amerika = https://news.evbox.com/en-US/192391-evbox-s-next-generation-of-commercial-ev-charging-arrives-in-north-america

October 21, 2020— (EV) charging hardware and software company EVBox announced today that its award-winning Level 2 AC commercial charging station, EVBox Iqon, has received UL-certification and is available for installation across North America. Designed specifically for the scalability needs of the North American market, ”

“Backed by ENGIE, EVBox has already installed more than 150,000 charging ports across more than 70 countries and” 

EVBOX planerar att ha 100 anställda I USA 2020 = https://energynews.us/2020/07/08/midwest/dutch-charging-station-company-looks-to-plug-in-to-u-s-electric-vehicle-growth/

“EVBox expects about 100 employees by the end of 2020 at a new North American headquarters outside Chicago. 

EVBOX finns också redan i Amerika i 36 stater utspritt på 150 partners:

EVBOX kommer till Abu Dhabi = https://twitter.com/CatecMobility/status/1341602987605696513

Bolagets intäktsmodell är superintressant och skalbar. De får in intäkter för hårdvaran som är upfront och direkta men utöver det så består 55-60% av intäkterna av software-intäkter som de får genom successivt. Så för varje såld laddstation så skapas då en passiv inkomst så länge stationen är kvar och används. Ett viktigt koncept som även ger bra marginaler på sikt.

Deras kunder består av bland annat Scania, Avis, DHL, Migros, Ikea mfl.

Avtal med Scania = https://cdn.discordapp.com/attachments/790675490506932247/792068045237387324/Screenshot_20201225-173306_Drive.jpg

Institutioner börjat köpa - https://cdn.discordapp.com/attachments/766598465064665129/792463887110766682/unknown.png

Ägarlistan efter mergern = Engie 44% = https://cdn.discordapp.com/attachments/766598465064665129/792463775579242539/unknown.png

EVBOX har tillsammans med SBE och Allego en allians i Europa för att snabba på expanderingen av laddstationer - https://www.fleeteurope.com/en/new-energies/europe/features/evbox-allego-and-chargepoint-form-chargeup-europe-alliance?a=DQU04&t%5B0%5D=EVBox&t%5B1%5D=Allego&t%5B2%5D=Chargepoint&t%5B3%5D=ChargeUp%20Europe&t%5B4%5D=charging%20infrastructure&curl=1

"EVBox, Allego and ChargePoint, which together represent 150,000 public chargers on the continent, have created ChargeUp Europe.

The alliance wants to take away the current barriers that make the roll out of public charging infrastructure difficult today. Charging your EV should be at least as easy as getting fuel – the alliance refers to parking lots of supermarkets as the ideal place to top up the battery."

De har som mål att ha över 1M laddstationer installerade till 2023

EVBOX produkter

EVBOX businessline, laddstationen för boende, arbetsplatser och företag

Vår bästsäljande laddstation med beprövad pålitlighet samt teknologi. Byggd för att vara ansluten och intelligent, gör EVBox BusinessLine det enklare än någonsin att ladda på din arbetsplats/verksamhet.

1 timmes laddning = upp till 120km

22 KW per kontakt

EVBOX Iqon, den prisbelönta, kommersiella laddstationen

EVBox Iqon är den prisbelönta, kommersiella AC-laddstationen designad för att utlova en utomordentlig användarupplevelse. Den passar utmärkt på platser där man vill erbjuda sina kunder pålitlig elbilsladdning med en premium känsla.

1 timmes laddning = upp till 120km

22 KW per kontakt

EVBOX Troniq 50, snabbladdaren för all elbilar

Snabb, effektiv och pålitlig. Med en kraftfull laddeffekt upp till 50 kW, är EVBox Troniq perfekt för snabbladdning vid exempelvis korta pauser.

1 timmes laddning = 275km

50 KW per kontakt

EVBOX Ultroniq, sätter ny standard för kommersiell DC-laddning med hög effekt

Med upp till 350 KW och 500 A kontinuerlig effekt är Ultroniq idealisk för korta stopp och laddning av fordonspark.

15min laddning = 450km

350 KW per kontakt

EVBOX Elvi, laddstationen för hemladdning

Framtidssäker, lågt underhåll och hög prestanda. EVBox Elvi är den enda laddstationen du någonsin kommer att behöva för ditt hem. 

1 timmes laddning = 120km

22KW per kontakt

TPGY/EVBOX laddstationer har en kapacitet upp till 350 kw, det finns de bolag som har högre kapacitet än så men det kan då tilläggas att det i skrivande stund inte har någon konkurrensfördel. För idag så är max kapaciteten för bilarna 270 kw, om ni kollar på specifikationerna så har de flesta bilarna en kapacitet på cirka 80-150 kw. EVBOX har dock sagt att de kan skala upp ifall det behövs men i dagsläget finns inte efterfrågan för högre kw

Marknad

Det finns flera kalkyler som visar att för var 7-10e elbil behövs en laddstation. Så efterfrågan för elbilar och laddstationer går hand i hand och är beroende av varandra. Min tro är dock att laddstationerna måste ligga före efterfrågan på elbilar för att inte riskera att väntetiden avskräcker folk från att köpa en elbil. All politik talar för en snabb expansion för EV och det ser vi tydligt när man tittar på att Europa planerar att förbjuda nybilsförsäljning av bensinbilar från 2025-2030 och Asien och Amerika bör följa efter. Det tillsammans med bidrag och avdrag när du köper en elbil eller installerar en privat laddstation gör att det oundvikligt kommer bli en rejäl tillväxt i elbilar nu när priserna börjar bli mer attraktiva och fler aktörer släpper elbilsalternativ.

I Europa spås det behövas 2.8-3M laddstationer till 2030, det kan jämföras med dagens siffror på cirka 200K stationer.

https://autovistagroup.com/news-and-insights/boosting-europes-ev-charging-infrastructure?fbclid=IwAR2Puvq8-WyBJmZ1keEjn005NDnUZ8rzeEhDSq0ge2yb8iIEYSC3S8R-o4Y

”brought the total amount of charging points in the EU to over 190,000 in 2019.” 

Fram till 2040 spås det behövas 12M laddstationer https://europe.autonews.com/automakers/ev-charging-stations-pass-1-million-mark-globally

"BloombergNEF expects one in 10 vehicles purchased in 2025 will be battery-powered and by 2040, the world will need some 12 million public charging points"

Direktiv på att det behövs 1 laddstation per 10 elbilar i Europahttps://cdn.discordapp.com/attachments/790675490506932247/790924387544072195/Screenshot_20201215-064812_Drive.jpg

Nedan ser ni att efterfrågan i Europa kommer vara dubbelt så stor som i USA. Det är därför jag sätter TPGY (Evbox) som top pick framför SBE (Chargepoint) då jag anser det är viktigare att vara etablerad i Europa än i USA.

Engie som är storägare och kommer äga 44% av bolaget efter mergern

Information om storägaren och partnern ENGIE som äger 44% av det mergeade bolaget med 170.000 anställda och intäkter på 600 miljarder kronor = https://gyazo.com/c460fd8ad365e1171c9fb2c5284699ad

Engies egna kommentarer när de köpte in sig i EVBOX 2017 - https://gyazo.com/6c26705e698af124600ac9b44fbb0436

Ägarlistan med 44% ägande från Engie efter mergern - https://cdn.discordapp.com/attachments/766598465064665129/792463775579242539/unknown.png

Engie är en storspelare och detta multimiljardbolag kommer vara väldigt nödvändigt för kommande expansionen. Det är ett av världens största bolag inom greentech och deras kontaktnät och majoritetsägande blir en viktig ingrediens när det är dags att ta marknadsandelar i världen.

Värdering

Estimat med CAGR på 74% - https://gyazo.com/ca617d6803b0d474d7578b388f4dea86

Värdering i jämförelse med SBE - https://cdn.discordapp.com/attachments/790675490506932247/792067120896278529/Screenshot_20201225-173127_Drive.jpg

Visar att TPGY/Evbox värderas till runt x17 sett till EV och SBE närmare x70.

https://cdn.discordapp.com/attachments/790675490506932247/793729854339547166/original_268116543.png

Tittar vi på 2022 siffror värderas TPGY/Evbox till x14 och SBE närmare x36. Skulle TPGY värderas liknande SBE så skulle det innebära 2.5x högre kurs.

Jämför vi värderingen med peers i USA så ser vi följande:

BEEM $600M värdering - Har bara ett 100-tal laddstationer ute, källa: https://gyazo.com/bf8458735bcda275ed871cba67156277

BLNK $1.4B värdering - 23K laddstationer, källa: https://gyazo.com/6ecdfe4bf1a9e820bca4273e41122ef2

SBE $10B värdering - 120K laddstationer (från sept 2020, borde vara runt 160K nu?), källa: https://www.chargepoint.com/about/news/chargepoint-inc-become-public-company/

TPGY/Evbox $3.5B värdering - 200K laddstationer - https://gyazo.com/38a14f25589fdfbce42d39075e555017

Jämför vi med peers så är TPGY störst av alla men har också den lägsta värderingen. Något som jag anser är obefogat men som bör ändras när mergern närmar sig.

Sammanfattning

Att EV är och kommer förbli en trendig marknad är jag övertygad om, både på kort och lång sikt. I samband med att Biden tar över som president den 18-20e januari bör miljön uppmärksammas dagligen i media och med politiska beslut som alla pekar på att förbjuda bensinbilar så är det bara en tidsfråga innan majoriteten av bilarna på vägarna är elbilar. Och för att det ska bli verklighet måste infrastrukturen göra sitt vilket bäddar för succé för bolag som TPGY (EVBOX). Då de redan är världsledande med många OEMs, viktiga partners och referenskunder så har de ett stort övertag i pågående upphandlingar. När det gäller infrastruktur är det viktigt med trovärdighet och historik och det gör att de största oftast blir större i en sådan bransch.

Europa ska gå från 200K laddstationer till 3M fram till 2030 och även USA ska utöka sina kommersiella laddstationer med 500Kst. Detta är då bara de kommersiella, lägger vi till de privata och mindre installeringarna så är potentialen ännu större.

Tickern är just nu TPGY innan mergern och när mergern går igenom ändras tickern till EVB (EVBOX). Mer information om transaktionen finns att hitta här - https://news.evbox.com/en-WW/193402-evbox-group-to-become-public-company-via-business-combination-with-tpg-pace-beneficial-finance

Länk till aktien: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1162753/tpg-pace-beneficial-finance-corp-

Disclaimer:

Jag äger själv aktier i bolaget och är partisk i mitt skrivande. Detta är ingen köprekommendation eller råd utan endast en sammanställning av information jag hittat på internet. Om du ska investera rådgör med en professionell rådgivare eller din bankman. Glöm inte att du kan förlora allt du investerar och gör din egen analys innan beslut. Alla källor är från 3e part så jag kan inte garantera dess äkthet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?