Post entry

Nya Tesla eller Buss på villovägar?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tja, båda är ju världssuccéer. Den 6 juli släpps Hybricon bus löst på Aktietorget. Även om emissionen övertecknades, måste många ha förbisett potentialen och den låga värderingen.

Hybricon bus tillverkar en snabbladdad elbuss. Det möjliggör att bussen kan gå dygnet runt i linjetrafik, då laddning sker under i tidtabeller redan inlagda rasttider. Elbussen har lägre livstidskostnad för kunden jämfört med motsvarande diselbuss bl.a. beroende på en genomtänkt moduluppbyggnad som ger låga servicekostnader. Man anger själva att man har 2-3 års försprång till konkurrenterna, som till stor del bara kan visa upp ombyggda diselbussar. Hybricons buss har bl.a. integrerat batterier i chassi, drivsystem för eldrift, modulariserad konstruktion och är särskilt anpassad för drift i kalla klimat. I kalla klimat går det åt mer energi till att hålla bussen varm än det åtgår till att framdriva den. Elbussar i kalla klimat är den nich inom vilken Hybricon anser sig kunna försvara en marknadsledande position, och snabbladdning på 3-5 minuter är en avgörande konkurrensfördel. Kunder är t.ex. kommuner och flygplatser, marknadsdrivande är bl.a. myndighets krav och målsättningar om en omställning till ett fosilfritt samhälle. Marknaden är global. Inte minst Norge som är världsledande på elbils användning, och t.ex. Oslo har stora ambitioner när det gäller elbussar.

Det finns en utmärkt analys på länken http://www.investerarbrevet.se/files/hybricon_analys.pdfsom innehåller en hel del godis som normalt bara insiders ser. Nedan utgör en sammanställning av kommande års utveckling baserat på bolagets egna enligt uppgift modesta prognoser och investerarbrevets försiktiga prognos. Vi har vinst och en värdering (vinstmultipel) under börssnittet redan i år. Kraftig tillväxt de kommande åren och P/E 3,8 år 2017, baserat på prognostiserat resultat och introduktionskursen 10kr.

Bolagets egna modesta prognos Investerarbrevets försiktiga prognos

År Oms vinst P/E Oms vinst P/E

2015 115 mkr 6,7 14,8 108 6,3 15,8

2016 215 mkr +87% 15,5 6,4 165 11,9 8,4

2017 325 mkr +51% 26 3,8

Börsvärdet är 100 mkr vid en börskurs på 10kr.

Amerikanska konkurrenten Proterra värderades till 15 gånger omsättningen vid senaste kapitalanskaffning.

Om bolaget uppfyller vad man själva betecknar som en modest prognos 2017 kommer aktien att uppvärderas 300 % vid p/e 15, vilket snarast torde vara en låg multipel för ett bolag med en tillväxt på runt 50%. Skulle man däremot värderas med samma multipel som den för Proterra kommer aktien att uppvärderas över 5000%, även om detta inte är sannolikt indikerar det potentialen om bolaget värderas som ett internationellt clean-tech bolag, i stället för som idag, en fordonstillverkaren. Till detta kommer den som jag ser det uppenbara möjligheten att Hybricon bus blir uppköpta, flera buss tillverkare har visat intresse för bolagets teknik enligt vd. Förutom emissionen till allmänheten har senare aktier för 9 miljoner - också till kursen 10kr - tecknats av den internationella investeringsfonden GFG Fund Sicav Global Medium Risk, efter denna emission är börsvärdet ca 100 miljoner vid kurs på 10kr. Man kan notera att fonden tittar på bolag med medium risk. Risken ligger väl i att man hittills bara har en kund, Umeå kommun, samtidigt är det en utmärkt referens anläggning. Den försiktige kan avvakta nya order annars torde det finnas stora möjligheter att initialt komma över aktier till ett låg pris.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?