Post entry

Långsiktigt köp: Odd Molly

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

En ny skördetid för klädföretaget Odd Molly har inletts. Aktien är långsiktigt billig men med tålamod kan lägre kursnivåer inväntas.

Odd Molly-aktien nu i 41,90 kr men vid en kraftig generell börsnedgång tex senare under hösten 2013 kan aktien ev i ett panikläge hamna ner mot tex 30-35 kr då man kan fiska in aktien till ännu bättre fyndpris.

Handeln i aktien är liten och börskursen kan därmed röra sig kraftigt om någon tex snabbt vill sälja ut Odd Molly-aktier.

Exkl dagens jätteomsättning (tis 24 sep 2013) där det handlades över 40 000 Odd Molly-aktier för ca 1,8 miljoner kr har handeln i aktien varit enl följande de senaste drygt två veckorna:

• drygt 3 000 handlade Odd Molly-aktier per dag

• Odd Molly-aktier handlade för drygt 100 000 kr per dag

Men idag när det blev ett rejält köptryck i aktien var den +25% (som högst hela +40% tidigare under dagen).

Sammanfattning

Klädföretaget Odd Molly har genomgått en djup svacka, men nu kommer allt fler tecken på att vändningen har kommit.

Besked idag (tis 24 sep 2013) om att orderingången för vår-/sommarkollektionen 2014 uppgick till 120 miljoner kr (+26% från orderingången för motsvarande kollektion ett år tidigare).

Som reaktion var Odd Molly-aktien idag +25% till 41,90 kr (47 kr som högst under dagen).

Kunderna hos aktiemäklarfirmorna Avanza och Nordnet var största nettoköpare av Odd Molly-aktier under dagen, medan kunderna hos Swedbank var största nettosäljare.

Är aktien fortfarande köpvärd?

Bolagets resultat per aktie -0,63 kr för senast rapporterade 12 mån (juli 2012-juni 2013.

Dvs Odd Molly går med förlust.

• Men det är utifrån tidigare låga intäktsnivåer före vändningen började synas i och med orderingången för andra halvåret 2013 (höst-/vinterkollektionen för 2013 som meddelades i mars 2013 och var +9% jämfört med samma kollektion ett år tidigare).

• Och därefter har alltså orderingången för första halvåret 2014 meddelats idag (tis 24 sep 2013) och var +26% jämfört med motsvarande orderingång ett år tidigare.

Fd H&M-medarbetaren Anna Attemarks magi börjar alltså äntligen ge verkan för Odd Molly sedan hon tillträdde som ny vd för bolaget i dec 2011, även om det ev tagit något längre tid än väntat.

Och Attemark har klart högre ambitioner än de tidiga förbättringstecken som börjat synas nu.

Som hon sa i dagens pressmeddelande:

"(...) vi vill självklart prestera ännu bättre."

http://mb.cision.com/Main/495/9470901/163391.pdf

På några års sikt är säkert ambitionen att nå upp till Odd Mollys resultatnivåer från toppåren 2008 och 2009 då bolagets nettoresultat uppgick till 40-50 miljoner kr per år (7-9 kr per aktie).

Det är högt jämfört med att hela bolaget fortfarande bara värderas till knappt 240 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 41,90 kr.

Och då har bolaget dessutom en nettokassa på hela 65 miljoner kr!

Dessutom finns chans att Odd Molly blir uppköpt av tex H&M framöver.

En spekulation är ju att Attemark lämnade sitt tidigare jobb som stjärna på H&M:s inköpsavdelning för att i själva verket kratta manegen inför ett H&M-uppköp av Odd Molly.

Det är på samma tema som att Stephen Elop från Microsoft kom in som vd för Nokia för att kratta manegen inför Microsofts köp av Nokias mobiltelefon-division.

Och nu ser det ut som att Elop efter väl förrättat värv är god kandidat att bli ny vd för hela Microsoft.

På samma sätt lär Odd Molly-vd:n Anna Attemark ha god chans att i nästa steg blev vd för hela H&M.

Som led i det kan hennes tid på Odd Molly betraktas som ett "mästarprov" på H&M:s initiativ för att se om hon klarar av att vända Odd Molly.

H&M-huvudägaren och styrelseordförande Stefan Perssons son Karl-Johan Persson (38 år) tillträdde som H&M-vd 1 juli 2009 (dvs för drygt fyra år sedan).

Så välbeställd som familjen Persson är har Karl-Johan säkert inget emot att bli avbytt av Attemark någon gång under de kommande åren.

Och H&M har ju tidigare köpt välskötta och framgångsrika nischbolag i klädbranschen.

Tex har H&M köpt bolaget Fabric Scandinavien inkl butikskedjorna Weekday och Monki samt klädmärket Cheap Monday.

En uppköpare måste dock först komma överens med Odd Mollys storägare:

• fastighetsmagnaten Rutger Arnhult (ägarandel 19%)

• aktieanalytikern Patrik Tillman (ägarandel 18%)

• affärsmannen och Odd Mollys tidiga finansiär Christer Andersson (ägarandel 12%)

Ägarandelarna per slutet av aug 2013: https://www.oddmolly.com/investors-sv/investor-relations/ownership-structure

Dvs det garanterar att ett ev bud i så fall måste ligga högt för att accepteras av storägarna.

I Odd Mollys styrelse på totalt 6 pers sitter bla Patrik Tillman (som styrelseordförande), Christer Andersson och Rutger Arnhults fru Mia Arnhult.

Ansedda namn i klädbranschen som Gant-grundaren Lennart Björk och fd Björn Borg-vd:n Nils Vinberg sitter också i styrelsen.

Carolina Gynning

Odd Molly har tydligen inlett samarbete med dokusåpastjärnan Carolina Gynning.

Hon har fått en särskild avdelning på Odd Mollys hemsida kallad "Carolinas favourites" där hon väljer sina favoritplagg ur Odd Mollys klädsortiment: http://www.oddmolly.com/carolinas-favourites

Gynning själv i en kommentar på Odd Mollys hemsida:

_"Odd Molly has always felt like a strong and vibrant brand to me.

The new collection captures me and the woman absolutely fantastically, both in fabric and form.

With their long skirts and shirts with lacing, they are just right in time.

I'm an Odd Molly girl."_

Odd Molly på sin hemsida om Carolina Gynning:

_"Carolina Gynning writes one of the most popular lifestyle and fashion blogs in Sweden.

Artist, model, actor and mum.

We love Carolina!"_

Mer om Carolina Gynning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carolina_Gynning

Dvs kan detta samarbete ge Odd Molly ett lyft?

Gynning är nu 34 år (född 6 okt 1978, dvs fyller 35 den 6 okt).

Ska man tolka det som att hon är urtypen för Odd Mollys målgrupp?

Är Odd Molly-aktien köpvärd?

Positivt att orderingången för nästa års vår- och sommarkollektion var +26% till 120 miljoner kr jämfört med samma kollektion ett år tidigare.

Odd Molly ger ju besked om orderingången för sina kollektioner två gånger per år.

De senaste beskeden om orderingången för Odd Mollys kollektioner:

• 8 okt 2009: vår/sommar 2010 180 miljoner kr (+25%)
• 13 apr 2010: höst/vinter 2010 175 miljoner kr (+11%)
- - -
Summa orderingång för 2010 355 miljoner kr

• 8 okt 2010: vår/sommar 2011 165 miljoner kr (-9%)
• 8 apr 2011: höst/vinter 2011 140 miljoner kr (-20%)
- - -
Summa orderingång för 2011 305 miljoner kr (-14%)

• 30 sep 2011: vår/sommar 2012 114 miljoner kr (-31%)
• 28 mars 2012: höst/vinter 2012 87 miljoner kr (-36%)
- - -
Summa orderingång för 2012 201 miljoner kr (-34%)

• 25 sep 2012: vår/sommar 2013 95 miljoner kr (-17%)
• 27 mars 2013: höst/vinter 2013 95 miljoner kr (+9%)
- - -
Summa orderingång för 2013 190 miljoner kr (-5%)

• 24 sep 2013: vår/sommar 2014 120 miljoner kr (+26%)

Förenklat kan ju vår/sommar-orderingången och höst/vinter-orderingången betraktas som Odd Mollys intäkter för kommande kalenderår.

Dvs enl ovan:

orderingång för 2010: 355 miljoner kr

orderingång för 2011: 305 miljoner kr (-14%)

orderingång för 2012: 201 miljoner kr (-34%)

orderingång för 2013: 190 miljoner kr (-5%)

orderingång för 2014 (6 mån): 120 miljoner kr (+26%)

Det kan jämföras med Odd Mollys därefter faktiskt erhållna intäkter och resultat:

2008: 268 miljoner kr
2009: 330 miljoner kr (+23%)
2010: 356 miljoner kr (+8%)
2011: 292 miljoner kr (-18%)
2012: 224 miljoner kr (-23%)
2013 (6 mån): 111 miljoner kr (-6%)

Rörelsemarginal:
2008: 25%
2009: 18%
2010: 14%
2011: 7%
2012: 0%
2013 (6 mån): -10%

Nettoresultat:
2008: 50 miljoner kr
2009: 43 miljoner kr
2010: 36 miljoner kr
2011: 14 miljoner kr
2012: 3 miljoner kr
2013 (6 mån): -10 miljoner kr

Resultat per aktie:
2008: 8,66 kr
2009: 7,48 kr
2010: 6,30 kr
2011: 2,48 kr
2012: 0,52 kr
2013 (6 mån): -1,67 kr

Dvs orderingången och de efterföljande fakturerade intäkterna som det sedan faktiskt blev, stämmer någorlunda överens (både i nivå och förändring).

Nästa steg är alltså:

• intäkterna för andra halvåret 2013 (som förenklat avser tidigare orderingång för höst/vinter 2013), dvs 95 miljoner kr (+9%)

• intäkterna för första halvåret 2014 (som förenklat avser tidigare orderingång för vår/sommar 2014), dvs 120 miljoner kr (+26%)

Intrycket är alltså att fd H&M-medarbetaren Anna Attemark har lyckats få till stånd en vändning för Odd Molly sedan hon tillträdde som ny vd för bolaget i dec 2011, och att skörderna från den vändningen nu ska börja skördas.

Och samtidigt verkar stor förbättringspotential kvarstå.

Enl Anna Attemark i dagens pressmeddelande om orderingången för vår-/sommarkollektionen 2014:

"Det arbete vi genomfört för att göra tydligare kollektioner och öka både det totala och genomsnittliga ordervärdet ger resultat, men vi vill självklart prestera ännu bättre."

http://mb.cision.com/Main/495/9470901/163391.pdf

Ambitionen är säkert att till att börja med nå upp till de tidigare toppåren 2008 och 2009 då Odd Molly tjänade ett nettoresultat på ca 40-50 miljoner kr (motsvarande ca 7-9 kr per år i resultat per aktie).

Positivt i det perspektivet att Odd Molly är finansiellt jättestarkt med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) som motsvarade 11-12 kr per aktie per slutet av juni 2013.

Dvs om börskursen är drygt 40 kr och Odd Molly kan tjäna 7-9 kr per aktie i årstakt inom senast 4-5 år, och bolaget dessutom har en kassa på över 10 kr per aktie, så måste ju det vara en långsiktigt köpvärd aktie?

Ett nettoresultat på 40-50 miljoner kr i årstakt kan alltså jämföras med att Odd Molly är värt knappt 240 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 1,90 kr.

I så fall är ju Odd Molly-aktien fortfarande långsiktigt billig vid nuvarande börskurs 41,90 kr (slutkursen tis 24 sep 2013) trots dagens kursuppgång i aktien på hela 25% (från gårdagens slutkurs 33,50 kr igår mån 23 sep 2013 till dagens slutkurs 41,90 kr idag tis 24 sep 2013).

Som högst var aktien uppe i hela 47 kr idag under dagen (tis 24 sep 2013) efter beskedet om orderingången för vår-/sommarkollektionen 2014 (som alltså var +26% jämfört med vår-/sommarkollektionen 2013).

Balansräkning

Nettokassa

Positivt alltså att Odd Molly hade 65 miljoner kr i kassan och inga räntebärande skulder var det verkar, enl q2/2013-resultatrapporten per slutet av juni 2013.

65 miljoner kr i nettokassa är ganska mycket i relation till OM:s börsvärde på 238 miljoner kr.

Nettokassan utgör därmed 27-28% av börsvärdet, eller 11-12 kr per aktie jämfört med börskursen 41,90 kr.

Immateriella anläggningstillgångar

OM:s totala tillgångar var bokförda till 136 miljoner kr per slutet av jun 2013.

Tillgångarna var finansierade med:

• ett eget kapital på 93 miljoner kr (68% av tillgångarna)
• skulder på 44 miljoner kr (32% av tillgångarna)

Dvs positivt med stort eget kapital i relation till tillgångarna.

Och positivt att kassan alltså utgjorde 65 miljoner kr (48%, dvs nästan hälften av tillgångarna).

"Luft" i balansräkningen i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar svarade endast för 1 miljon kr (0,75% av tillgångarna).

Kort sagt; en föredömlig balansräkning.

Tidigare blogginlägg

• 21 maj 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/langsiktigt-kop-odd-molly

Där fick aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid dåvarande börskurs 29 kr.

Sedan dess är aktien +44% till 41,90 kr på ca 4 månader.

Det är klart bättre än börsen som helhet som under samma period bara var +4%.

• 28 mars 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/koplage-i-odd-molly-aktien

Där blev rekommendationen "köpläge" vid dåvarande börskurs 34 kr.

Sedan dess har aktieutdelningar på 4,50 kr avskiljts från aktien och utbetalats till aktieägarna (3 kr under våren 2012 och 1,50 kr under våren 2013).

34 kr investerat i Odd Molly-aktien i mars 2012 har därmed förändrats med +36% till 46,40 kr (börskurs 41,90 kr plus aktieutdelningar 4,50 kr) på ca 1,5 år.

Det var bättre än börsen som helhet som under samma period var +27% (inkl aktieutdelningar).

• 28 okt 2011: http://www.redeye.se/aktiebloggen/vd-byte-koplage-i-odd-molly

Rekommendation "köpläge" vid dåvarande börskurs 36 kr.

Sedan dess har aktieutdelningar på 4,50 kr avskiljts från aktien (3 kr som utbetalades våren 2012 och 1,50 kr som utbetalades våren 2013).

Dvs 36 kr investerat i Odd Molly-aktien i okt 2011 har sedan dess förändrats med +29% till 46,40 kr (börskurs 41,90 kr plus aktieutdelningar 4,50 kr) på ca 2 år.

Det var dock sämre än börsen som helhet som under samma period var +37% (inkl aktieutdelningar).

Geografisk fördelning

Geografisk fördelning av Odd Mollys orderingång för vår-/sommarkollektionen 2014 (dvs förenklat uttryckt; för första halvåret 2014):

Sverige 51%
Tyskland 9%
Danmark 6%
Schweiz 5%
Storbritannien 4%
Finland 3%

övriga länder 22%
- - -
Summa 100% (120 miljoner kr)

Som jämförelse var fördelningen följande vad gäller Odd Mollys fakturerade intäkter för helåret 2012:

Sverige 48%
Tyskland 9%
Danmark 7%
Schweiz 5%
Norge 4%
Storbritannien 4%

övriga länder 23%
- - -
Summa 100% (224 miljoner kr)

Dvs nästan exakt samma fördelning.

Men vart tog Norge vägen ovan i orderingången för vår/sommar 2014?

Det kan ha med följande att göra enl Odd Mollys resultatrapport för q2/2013 (som kom 20 aug 2013):

"Samarbetet med bolagets agenter i Norge och Danmark har avslutats.

Odd Molly övertar försäljningsansvaret på dessa marknader.

Hänförliga engångskostnader om 4 MSEK belastar resultatet."

"Under kvartalet genomförde vi planenligt förändringar i det skandinaviska agentnätverket med målet att öka försäljningen.

För att få bättre kontroll och komma närmare våra kunder har vi själva tagit över ansvaret för försäljningen i Norge och Danmark från och med slutet av juni (2013)".

"Kostnader av engångskaraktär för uppsägning av samarbetsavtal med bolagets agenter i Norge och Danmark uppgick till 4,0 MSEK."

https://mb.cision.com/Main/495/9453245/150839.pdf

Dvs positivt att Odd Molly säger upp samarbete med trötta försäljningsagenter som ej prioriterar försäljning Odd Molly-kläderna.

Dessutom positivt att Odd Mollys ovannämnda resultat för första halvåret 2013 i själva verket är bättre än -10 miljoner kr om man beaktar att det belastades av en engångspost på -4 miljoner kr enl ovan.

Bäst utveckling vad gäller orderingången för vår/sommar 2014 hade tydligen Sverige.

Enl Odd Molly-vd:n Anna Attemark i dagens pressmeddelande (tis 24 sep 2013):

"Den största ökningen har skett på vår hemmamarknad Sverige, vilket vi ser som ett tecken på att varumärket stärkts."

https://mb.cision.com/Main/495/9470901/163391.pdf

Vd Anna Attemarks åtgärder

Vad har Attemark fokuserat på i Odd Molly sedan hon tillträdde i dec 2011?

Det har väl bla handlat om:

• förstärkning med bra nyckelpersoner i styrelse och ledning etc

• att förbättra och förnya Odd Mollys klädsortiment

• att förbättra Odd Mollys försäljningskanaler

Att skapa en långsiktigt god utveckling för ett bolag som Odd Molly är givetvis ingen "one man show" (eller "one woman show") utan ett teamwork där ett recept för framgång är att skapa rätt personer som tillsammans i ett väl sammansvetsat team kan göra jobbet.

Attemark har nu bla en del annat folk från H&M i Odd Molly och som nämnt bla Gant-grundaren Lennart Björk i styrelsen.

På senare år har väl en kritisk synpunkt varit att Odd Mollys klädsortiment sett ungefär likadant ut år efter år så att kunderna ej blev sugna på att köpa nytt eftersom de redan tidigare köpt de Odd Molly-kläder de gillar.

Med förnyelse och breddning av klädsortimentet avhjälps det.

Och förbättringen av försäljningskanalerna handlar väl dels om att byta till engagerade agenter och ev ta över den rollen själv, samt att öka andelen försäljning via Odd Mollys egenkontrollerade kanaler såsom internet, egna butiker och avdelningar inom andras butiker ("shop-in-shops").

Tex ur beskrivningen av Odd Molly i dagens pressmeddelande (från tis 24 sep 2013):

"Om Odd Molly

Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer mode.

Odd Mollys produkter säljs genom externa återförsäljare i ett trettiotal länder runt om i världen.

Därutöver har Odd Molly idag:

• fyra egna fysiska butiker (i Stockholm, Kungsbacka, Barkarby och Köpenhamn)

• en egen webbshop

• tre shop-in-shops

Odd Molly har 57 anställda.

Bolagets historiskt lönsamma tillväxt bygger på kreativ design,
konsekvent varumärkesarbete och en affärsmodell som möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov och låg lagerrisk.

Odd Mollys aktie handlas sedan den 21 juni 2010 på NASDAQ OMX Stockholm."

http://mb.cision.com/Main/495/9470901/163391.pdf

Dvs Odd Molly-kläderna säljs i ca 30 länder runt om i världen, och även enl pressmeddelandet:

"I 21 (av dessa totalt ca 30 länder) länder har Odd Molly egen representation via agent eller distributör."

Och enl Odd Mollys q2/2013-resultatrapport (från 20 aug 2013):

"(...)en ökande försäljning i våra egna kanaler vilket också förklarar den högre bruttomarginalen."

"Våra egna kanaler och shop-in-shops, framförallt Odd Mollys webbshop samt Åhléns City i Stockholm, fortsätter utvecklas mycket bra.

Jag ser stor potential i att stärka försäljningsarbetet i både extern och egen regi, i agent- och återförsäljarled, och vi fortsätter därför genomföra förändringar i vår distribution.

Under innevarande kvartal (dvs q3/2013) har vi bytt agent i Holland och tecknat avtal för en egen butik i Täby Centrum som öppnar den 29 augusti."

http://www.oddmolly.com/investors-sv/press-releases?q=616

Dvs utöver ovannämnda uppsägning av agentavtalen i Norge/Danmark har Odd Molly bytt agent i Holland.

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg fick alltså Odd Molly-aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid nuvarande börskurs 41,90 kr (aktiens slutkurs tis 24 sep 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?