Post entry

Online Brands Nordic – Sänk blicken, även små kan leverera!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Online Brands Nordic AB (OBAB) är för mig ungefär som det där barnet som står och ropar till den vuxne, den vuxne hör men ser inte då barnet är utanför blickfånget. Sänker bara den vuxne blicken ser den barnet och kanske förstår. OBAB är ett litet företag, men sådana case kan också vara intressanta om man har mindre summor likvida att investera. Börsvärdet är ca 10 miljoner kronor och antalet aktier ca 17 miljoner – troligen blir resultatet vinst i år och en ganska tydlig uppvärdering i det korta loppet bör vänta… iaf om den vuxne bara orkar sänka blicken.

OBAB säljer smycken genom onlineförsäljning. Mer om verksamheten i sig kan ni läsa om här http://www.onlinebrands.se/. Jag riktar in mig på att kolla igenom rapporterna senaste året.

Förutsättningarna vi har att jobba med i det här caset är följande:

Omsättning på 17,5 MSEK

Resultat på -1,9 MSEK

Noterbart är att nettoomsättningen under 2015 ökade med 21% jämfört med 2014 och att resultatet för 2014 var -3,7 MSEK, så nästintill en halvering av förlustsiffran i absoluta tal. Som ni då förstår blir förhållandet ungefär att för varje ökad krona i omsättning fick man en krona i ökning av resultatet – vad man kan utläsa av det är helt enkelt att företaget måste ha effektiviserats. Det är något som dessutom VD:n själv meddelar att är centralt i hans ledarskap, ett ledarskap som påbörjades i augusti. Här fångas mitt intresse, företaget är redan igång samt växande och att man då i samma veva kan dra in på kostnader är förtroendeingivande.

Bolagets likvida medel ligger på 672 KSEK, satt i förhållande till bolagets storlek ger det i min mening bra förutsättningar för investeringsverksamhet utan emission – så tillvida man inte är ute efter något större projekt, men då bör det också vara gynnsamt för oss aktieägare.

I sista bokslutskommunikéen meddelade man att man lyckats skära i personalkostnaderna, ca 2 MSEK mot föregående år. Vilket även det är en siffra man skulle kunna hänföra till det förbättrade resultatet. Jag finner det positivt att en så stor skärning kunnat göras och ändå har man lyckats öka sin omsättning med 21%.

Resultatet blev lidande av ett svagt Q1 framförallt där -970 KSEK finns att läsa, därefter lyckades man förbättra sig även om Q4 var svagare än Q2 och Q3.

Jag rekommenderar dock att man läser rapporterna och försöker bilda sig en uppfattning om vad man tror på. Jag lockas mycket av den rapporterade effektiviseringen och att man även verkar vara så kostnadsmedvetna – detta i kombination med att försäljningen tilltar lovar gott.

Man rapporterade i bokslutskommunikéen att man sett tillväxt under det som gått av året (rapporten släpptes 18:e februari). Tonvikten ligger fortsatt på effektivisering i form av förbättrade marginaler och kostnadsmedvetenhet. Någon prognos vill inte bolaget ge. Men att man under 2015 lyckades förbättra sig så pass jämfört mot 2014 lovar gott i kombination med att man sett att utvecklingen fortsatt.

Jag köpte aktier på 0,62 SEK. Jag har gjort det på chans om att marknaden ska börja värdera bolaget utefter förväntningar om ett resultat kring 1 MSEK. Sätter man då ett P/E om 25 vilket inte är helt uppåt väggarna med den tillväxt man visat i omsättningen och faktiskt även i det förbättrade resultatet så har vi ett börsvärde om 25 MSEK, detta ger i sin tur ett aktiepris om ca 1,45-1,50 SEK, en uppsida om 140-150% mot kurs om 0,60 SEK. Detta utan någon större överprestation. Mitt perspektiv är dock relativt kortsiktigt, jag utgår ifrån att den vuxne snart ska titta ner och möta oss på mitten och jag siktar mot kronan ungefär inom närtid.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?