Post entry

Qiiwi – 10 X fläsket

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Wow, vilken resa detta från början lilla mobilspelsbolag från Alingsås gjort. Noterades till kurs 6,40 kr den 30 oktober 2017 och när aktien printade 64 kr förra veckan efter kanon Q1:an så kunde det konstateras att aktien tiofaldigats, en klockren tenbagger m a o !

Måste erkänna att Qiiwi från början kändes som ett ”one hit wonder” bolag med enbart spelet ”Backpacker” där man förvisso lyckades bra och attraherade mångmiljonanvändare.

Men se bolaget hade en hel del ytterligare speless i rockärmen och vad sägs om dessa uppföljare:

Ordpusselspelet Wordington lanserades slutet av 2018 och har blivit en veritabel succé.

19-08-27 nådde man en miljon registrerade spelare.

19-11-13 två miljoner.

19-12-30 tre miljoner.

20-02-24 fem miljoner.

20-04-14 7,5 miljoner.

Och nästa milstolpe som man lovat kommunicera är 10 miljoner registrerade användare. Man behöver inte vara en Einstein för att lista ut att den triggern torde nås inom kort.

Hösten 2019 lanserades Hell´s Kitchen som utvecklades då man såg vilket enormt intresse  TV-kocks programmen tilldrog sig.

20-03-23 nådde man milstenen en miljon registrerade användare innan ens mjuklanseringen var till ända,

20-04-21 meddelas att man nu trummar igång den globala lanseringen tillsammans med välrenommerade ITV Studios.

Och så var det det där med Q1 rapporten förra veckan:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=58050&publisher=370

Pangsuccéerna med Wordington och Hell´s Kitchen har alltså gjort att Qiiwi omsättningsökade med inte mindre än 1039 % jämfört med förra Q1.

En Ebitda-vinst på 5,2 m SEK och då känns det ändå som att utväxlingen på ovanstående spel just är i sin linda.

Jag vågar knappt gissa på vad årets totalvinst kommer landa på men allt talar ju för att den kommer bli nåt i hästväg.

Och medan de flesta bolag har det blytungt i Corona-tider så skriver VD Erik Dale Rundberg så här i kvartalsrapporten:

”Under sista delen av mars 2020 kunde vi tydligt se en effekt i spelarengagemang och aktivitet vilket är kopplat till rådande covid-19 situation där restriktioner frigör mer tid för mobilspelande generellt sätt. Dessa effekter har fortsatt påverkat bolaget positivt under det andra kvartalet och i april månad nådde bolaget ett nytt omsättningsrekord på månadsbasis på totalt 10,3 MSEK. En ökning med ca 26% jämfört med mars månad.”

Och mer spel är på gång, ”spelportföljen kommer växa kraftigt 2020-2021” heter det i Q1:an.

Närmast ut är ”Branded Games” spelet Coronation Street som ska mjuklanseras efter sommaren samt ett par egna spel som ska lanseras innan året är slut.

Ja som aktieägare så finns det nog många ytterligare fröjdefulla stunder att hoppas på redan i år.

Förutom triggers i form av ett antal mångmiljonanvändarpm och spelsläpp så känns ju kommande kvartalsrapporter 19 augusti samt 4 november som att vänta på julafton…

Bästa Hälsningar

Carpe Diem

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?