Post entry

Realfiction - VR utan glasögon

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Realfiction tillverkar produkter inom kategorin Mixed Reality i form av hologram som hjälper till att bygga ett stort intresse kring kundernas produkter. Främsta användningsområdet är som Point of Sale i butiker, på mässor och andra ställen där kunder normalt cirkulerar. Den nya teknologin DeepFrame som nyligen färdigställts och nu är redo för försäljning planerar man att via leksakstillverkare nå den gigantiska konsumentmarknaden. Ett samarbetsprojekt är redan igång med den för danskarna lokala jätten Lego. Bland dom av försjäljningssiffrorna att döma väldigt nöjda kunderna hittar vi många av världens största och mest kända företag, som t.ex. Apple, Coca Cola, Diesel, Mercedes och Nasa med flera.

Vad är det som gör Realfiction så spännande?

På en marknad som väntas explodera och vara värd upp till 80 miljarder USD (50% B2B, 50% B2C) under 2025 ligger redan Realfiction långt fram. Man har redan brutit mark med sina över 10 000 sålda Dreamoc och är nu på väg att släppa flera produkter riktade mot konsumentmarknaden och företagsmarknaden med den nya DeepFrame teknologin. Med kunder som Tag Heur, Huawei, Coca Cola, Gucci och flera fina case studies som i många fall visar ökad försäljning på över 100%. Realfictions kunder så är det svårt att hitta något negativt. Pågående projekt och dialoger med Lego och flera andra stora tillverkare inom leksaksindustrin kan leda till gigantiska intäkter inom kort. Ett pilotprojekt med en hotellkedja i Danmark är sannolikt värt mindre pengar på kort sikt men är otroligt spännande på sikt, och dialog förs med en av världens största biltillverkare om den nyss släppta DeepFrame-teknologin. Tillverkningen av deras patenterade teknologier sköts av en av världens största OEM-tillverkare av LCD-skärmar, Amtran, som också i viss mån anpassar deras teknologier till vissa större kunder (som t.ex. Lego). Särskilt intressant för oss investerare är att Amtran efter mycket tjat har fått köpa ca 9% av bolaget i en private placement, samt garanterade introduktionsemissionen till 100%. Tidigare i år så skedde en riktad emission utan företrädesrätt (en så kalla private placement) till 7.6 kr, samma som IPO-kurs. Amtran och tidigare ägare köpte samtliga aktier.

Realfiction

Realfiction grundades 2008 av Clas Dyrholm och Peter Simonsen efter att de såg ett växande intresse för just denna presentation av produkter genom sitt tidigare arbete som show designers. Både Clas och Peter har tidigare jobbat inom filmindustrin och tog år 2002 fram HM:s “Fashion Girl” show följt av Lexus “Why live in one dimension” och Diesels “Liquid space”.

Produkterna

Dreamoc

När Realfiction presenterade sin första Dreamoc 2008 så spreds youtubeklippet som en löpeld och fick snabbt över 1 miljon visningar. Dreamoc har sålt i över 10 000 exemplar sedan starten. Dreamoc finns i flera olika varianter och storlekar och riktar sig främst till retail. Produkterna säljs främst genom Realfictions över 100 partners som i dagsläget täcker 48 länder.

POP3 - Från 1799 dollar

Formad som en box med en synbar sida så fungerar den utmärkt att ha i hyllor eller byggas in i ett större ställ som t.ex Sennheiser gjorde. Sennheiser ville marknadsföra sina nya noice cancelling hörlurar och valde då att ha POP3 i ett ställ där kunderna kunde testa dessa hörlurar samtidigt som hologrammet lyfte fram USP:ar (Unique selling points) på flygplatslounger runt om i världen.

HD3 - Från 1999 dollar

Den bästsäljande HD3 med 3 synbara sidor gör sig utmärkt för att fånga uppmärksamhet på gavlar i butiker där det är svårt för kunderna att inte stanna till och spana in hologrammet.

XL3 - Från 7999 dollar

En större varian av HD3.

XXL3 - Från 39999 dollar

Den största modellen med 4 synbara sidor som bland annat finns på Karolinska sjukhuset och Dubais flygplats.

Fusion

Med Dreamoc så kan kunderna välja att köra ett hologram/animation som rullar över flera displayer som står bredvid varandra.  

DeepFrame

DeepFrame hade sin offentliga release i Köpenhamn den 18 maj där åskådarna fick bevittna en virtuell raketuppskjutning ute på havet. Mer om releasen går att se i detta youtube klipp: https://www.youtube.com/watch?v=ShfGydxB5D8&feature=youtu.be

Releasen fick snabbt stor spridning i medier runt om i världen där de fokuserade på att man inte behöver några glasögon för att uppleva DeepFrame. Amerikanska Mashable var en av medierna som uppmärksammade releasen.

“What DeepFrame eliminates is the need for any personal equipment at all, instead putting the AR heavy lifting in the hands of, for example, a retail location looking to present virtual objects to a group of consumers passing by. One demo video even shows a user being able to manipulate an AR object projection (a car) using nothing but hand gestures.“

Som artiklarna är inne på så bjuder DeepFrame in fler att uppleva den virtuella verkligheten samtidigt till skillnad från VR där man behöver använda särskilda VR-glasögon, eller dagens AR-modeller där man antingen också använder glasögon och en rejäl dator, eller en mobiltelefon som man spelar t.ex Pokemon Go på.

B2B - Väldigt skalbar och går att anpassa för varje kund

Produkten som lanserades den 18 maj på akvariet i Köpenhamn där besökarna kunde få beskåda en “Rocket launch” ute på vattnet.

https://www.youtube.com/watch?v=ShfGydxB5D8&feature=youtu.be

Med DeepFrame tekniken så kan man göra större produkter utan att de tar speciellt mycket plats i djup. Här är det i princip enbart kundernas fantasi som sätter stopp. Så här säger Realfiction själva om skalbarheten på DeepFram “DeepFrame-tekniken kan även skalas upp för att möjliggöra större glasoptik som kan kopplas ihop till stora biograflösningar.” . Just nu så pågår ett pilotprojekt med en dansk hotellkedja där första steget är en installation av DeepFrame i receptionen. Man har även en planerad presentation av DeepFrame för en av världens största biltillverkare som har visat intresse. Gavin Finn, VD för Kaon Interactive var mycket imponerad när han han fick se DeepFrame tekniken. Kaon Interactive tecknade nyligen ett samarbete tillsammans med Lenovo och Google kring AR.

"Where gesture interactions make sense, such as in museums, this can provide a 'holograph-like' experience for viewers in a way that could deliver engagement and understanding. The large screen size also has some potential value. I think that the combination of gesture interaction with the AR-like effect could very well have a unique effect," said Finn in an email to Next Reality News.

Consumer - Väldigt skalbar och anpassas till varje kund

Här finns den stora potentialen för både DeepFrame och Realfiction. Man har redan ett projekt igång med Lego och dialoger först med flera andra leksaksjättar. Man har även ett projekt igång med Amtran för att ta fram den första DeepFrame-leksaken riktad till ett speciellt produktbehov till ett icke namngivet internationellt företag på leksaksmarknaden. De viktigaste kunderna inom detta segment har identifierats till Lego, Hasbro, Mattel och Nintendo enligt bolaget själva. Tanken med konsumentprodukten är att man ska kunna använda sig av mobilens AI för att kunna kommunicera med Hologrammet. På så sätt kan även produkterna användas i utbildningssyfte där barnen kan kombinera lek med lära.

“Den stora fördel som DeepFrame erbjuder konsumentmarknaden är att en DeepFrame-optik, producerad i plast till en låg kostnad, kan förstora bilden från en mobiltelefon eller en surfplatta flera gånger om och överföra denna ut i det fria så att den uppträder i kombination med verkligheten. På kostnadssidan är detta intressant då det innebär att den fysiska produkten som produceras och säljs är en plastlins och en plastgjuten fot som behandlar både optik och mobila enheter – utan behov av någon elektrisk anslutning.”

Hologun

Utöver dialogerna och projekten som pågår med leksakstillverkare så har även Realfiction sökt patent på en egen produkt kallad Hologun. Hologun är ett plastgevär med DeepFrame optik samt en hållare för mobiltelefoner. Här förs redan tidiga dialoger med parter inom spelbranschen för att licensiera ut denna produkt. En tänkbar part här är Activision med Call of Duty. Mobilspelen når nya höjder varje månad. Tänk då tanken för en aktör att kunna sälja en produkt + spelet i mobilen och upplevelsen detta blir för kunderna. Även om det görs som en gimmick för ett 10års jubileum så innebär den låga tillverkningskostnaden och RealFiction’s goda marginaler riktigt bra intäkter.

Leasing/uthyrning

Sedan i mitten på juni så har företag numera möjlighet att leasa/hyra Realfictions Dreamoc-produkter, vilket har varit väldigt efterfrågat. Det gör det väldigt enkelt och smidigt för företag att integrera en eller flera Dreamoc i sina ofta tidsbegränsade kampanjer utan behov att hålla sina Dreamoc i lager när dom inte används. På så sätt blir det även enklare för nya kunder att utvärdera Realfictions produkter för att i framtida kampanjer kanske använda dem i större skala. Det ger även Realfiction möjligheten att öka intäkterna per produkt.

Bolagens marknadsföring

Varje år spenderas miljarder och åter miljarder på marknadsföring av alla världens bolag,  och de letar hela tiden efter nya sätt att locka kunder på. Med Realfictions produkter så får de ett helt nytt sätt att attrahera kunder. Flera case studies visar vilken enorm effekt Realfictions produkter kan ha. Några exempel är Kellogs, som ökade sin försäljning med 60%, Coca Cola med 36% och Lakrids by Johan Bülow med 110% första veckan, och 180% för hela månaden. Martell firade 100-års jubileum för sin cognac Cordon Blue och valde att sätta upp marknadsförings material på 3 olika flygplatser i Asien, men bara 1 flygplats med en Dreamoc, den flygplatsen sålde slut hela lagret på 3 veckor, medans de andra 2 inte ens sålde slut på 2 månader. Styrkan som Realfictions produkter medför är slående, och med sina många case studies och breda befintliga kundbas är dom en bra bit över tröskeln som bolag helt utan försäljning måste ta sig över innan pengarna börjar rulla in.

Marknad

Marknaden för MR (Mixed Reality) förväntas vara värd upp till 80 miljarder USD under 2025. Både Google och Microsoft investerar stora mängder pengar i denna marknad. På denna marknad ligger Realfiction redan i framkant med etablerade produkter och en stor kundbas. Något som har efterfrågats på B2B marknaden är möjligheten att hyra Realfictions produkter, då de ofta används under kampanjer som är tidsbestämda. Vilket i sig kommer bli väldigt lönsamt för Realfiction då de har möjligheten att tjäna än mer på sina produkter. De jobbar även på en mjukvarulösning som kunder och partners kan använda sig av för att ta fram animationerna till produkterna mot en mindre kostnad. På så sätt förenklar man införsäljning samtidigt som man får ännu en inkomstkälla.

“Eftersom mixed reality fortfarande är en teknik under utveckling är innehåll till mixed reality-lösningar inte en naturlig del av arbetet hos marknadsförare i processen för produktlansering eller kampanj. Idag är den enda lösningen för att skapa innehåll till Bolagets produkter anpassade och skräddarsydda avancerade 3D-animationer. Detta medför att varje gång kunden vill uppdatera videon behöver de kontakta en byrå och starta en videoproduktion – något som är tids- och kostnadskrävande. Avsaknaden av en billigare, snabbare och mer flexibel lösning är tydlig. Realfiction är därför redo att utveckla den första mjukvarulösningen som möjliggör för användarna att enklare skapa mixed reality-innehåll. Detta kommer inte bara att ge kunderna och Bolagets återförsäljare en mer flexibel, billigare och snabbare lösning utan kommer även att bidra med återkommande intäkter som kan utvecklas över åren. Innehållsplattformslösningarna är planerade att lanseras under det första halvåret 2018.”

Amtran

Amtran är idag en av världens största OEM-tillverkare av LCD-skärmar och elektronik och tillverkar bland annat åt Samsung. Amtran sköter även produktionen av Realfictions bäst säljande produkt, Dreamoc HD3. De har även visat stort intresse i Realfiction och tog lite mer än 50% i den private placement som ägde rum tidigare i år och har åtagit sig att teckna aktier för 4 msek, samt garanterade introduktionsemissionen till 100%. Både private placement och teckningsåtagandena skedde utan rabatter, vilket är ovanligt. Amtran har även ett brett kontaktnät och är till stor hjälp att identifiera och föra kontakt med kunder nu när man ska ta fram konsumentprodukten med DeepFrame tekniken. Amtran har ett nära samarbete med RealFiction’s kunder vid prototyputveckling. Att dom har valt att investera i bolaget med en 12 månaders lockup och dessutom ställer upp som teckningsgaranter helt utan ersättning är enormt förtroendeingivande. AmTran har tidigare ägt 23% i Vizio som värderades till 2 miljarder dollar förra året.

Lockup, ägare och Ledning

Clas och Peter har lyckats locka till sig helt rätt personer till bolagets viktigaste roller.

Michael Bjerregard - Global sales director

Har sen tidigare 24-års erfarenhet som försäljningschef på olika nivåer inom HP.

Flemming Kloster - Supply Chain Director

Har sen tidigare 20-års erfarenhet på Bang Olufsen som chef för utveckling och ansvar för samtliga större audio och videoprojekt. Bang Olufsen köpte under sina glansdagar LCD-skärmar från Amtran, och vi kan gissa att dom goda kontakterna med komponentleverantören och delägaren var något som Flemming tog med sig.

Andreas Andersson - Marketing Manager

Har sen tidigare flera års erfarenhet som marknadsföringschef på Diesel.

Lockup: Större aktieägare, VD, styrelse, medarbetare som innehar teckningsoptioner samt Amtran ser sina innehav som långsiktiga har lockup på 90% av sina innehav 12 mån från första handelsdag. Den totala lockupen är ca 80%.

Memorandum och övrigt material för investerare:

https://www.realfiction.com/investor

Finwire intervju med Clas på Realfictions kontor: https://www.youtube.com/watch?v=7rfgeRyYPFU

Case studies:

https://blog.realfiction.com/case-studies

Lookbook:

https://www.realfiction.com/inspiration/lookbook

Disclaimer

Denna text ska inte ses som någon form av rådgivning då den främst är till för att informera marknaden om företaget och deras position. Jag är inte en professionell rådgivare, så gör en egen analys av företaget innan du väljer att investera. Informationen är hämtad från flera olika källor och jag kan inte garantera att informationen är korrekt. Jag äger själv aktier i detta företag och har skrivit denna text då jag själv tror på företaget och deras framtid. All aktiehandel medför en risk som kan innebära större förluster än intäkter.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?