Post entry

Sarsys Intervju

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Scandinavian Airport and Road Systems AB är ett världsledande bolag inom friktionsmätning av flygplatser och vägar. Senaste tiden har bolaget bland annat erhållit ett stort avtal med FMV värt minst drygt 19 MSEK. Bolaget har helt klart fångat mitt intresse och här följer en intervju med bolagets ordförande.

Scandinavian Airport and Road Systems AB är ett världsledande bolag inom friktionsmätning av flygplatser och vägar. Sarsys bildades 1998 via en av-knoppning från Saab. Sarsys produkter inom friktionstestning är inbyggda i Volvo V90, Volvo V70, VW Transporter, Opel (Buick, Vauxaul, Holden, Chevrolet), Trailer typ och Saab 9-5. Sarsys har producerat mer än 300 enheter i världen och mer en 450 enheter servas av sarsys tekniker,

Senaste tiden har bolaget meddelat ett stort avtal med FMV värt minst drygt 19 MSEK samt mindre ordrar från Kina, Tyskland och Grekland. Dessutom leverera bolaget just nu en stor order till Turkiet värd över 7 MSEK Än mer intressant är att Sarsys skall dubbla sin produktion nästa år då man flyttar till nya lokaler i år.

Bolaget har helt klart fångat mitt intresse och efter att ha tittat igenom siffror, ägareförhållandena och management känns det som ett riktigt intressant case. För er som vill läsa mer om bolaget rekommenderar jag hemsidan:http://www.sarsys.se/ourcompany/  och bloggen av profilen The Emperor 

http://www.redeye.se/aktiebloggen/sarsys/nynoterade-sarsys-redo-att-lyfta

Samt:

https://www.youtube.com/watch?v=PZc3ZwhOe1A&t=677s

Jag bestämde mig för att intervjua bolaget och fick intervjua ordförande Stefan Nordström. Här kommer intervjun.

Intervju:

1. Hur stor är er kapacitet i de nuvarande lokalerna, ni har tidigare sagt att ni kommer att nå en omsättning på 25-30 MSEK och en EBIT på minst 2,5 MSEK i år?

Svar: Idag kör vi för fullt dvs 100 %.

2. Hur stor blir er kapacitet i de nya lokalerna och när beräknas ni kunna starta produktion dessa?

Svar: I det nya lokalerna kan vi dubbla produktionen.

3. Det verkar som att ni tror att marknaden kommer växa ganska kraftigt from 2017/2018 i och med att ni ökar kapaciteten så mycket. Stämmer det och i sådana fall vilka är orsakerna till att marknaden väntas växa kraftigt?

Svar: Ja, vår marknadsandel ökar genom ett mera intensivt marknadsarbete i kombination med en ny finansiell struktur. Denna struktur gör att vi kan delta i större upphandlingar än vad man har kunnat göra tidigare.

4. Hur ser offertläget ut om man jämför med förra året?

Svar: Offertläget kan jag inte uttala mig om (selektiv informationsgivning) men jag kan informera om att en så stor orderstock som bolaget har nu har Sarsys aldrig haft räknat från 1998.

5. Var kan jag hitta offertsidor där ni offererar?

Svar: Det finns ingen sådan samlad information. Offentliga upphandlingar offentliggörs oftast i respektive land och det är där som Sarsys eller någon av våra agenter/representanter får kännedom om upphandlingen.

6. Hur går det med ert förvärv, Ser ni redan nu att ni kan dra nytta av Tradewind Aero?

Svar: Tradewind Aero och deras produkter är en affär som över tiden ska utvecklas. Som alltid när det gäller förvärv så är det inga quick fix utan det tar lite tid för att få allt att fungera så som vi önskar.

7. Varför gjorde ni organisationsförändringar?

Svar: Mycket enkelt, vi blev en koncern i och med förvärvet av Tradewind Aero. Som koncern ställs det högre krav på bla. ekonomistyrning. I de läget valde styrelsen att göra förändringen så att Christian kan koncentrera sig på marknadsföring, försäljning och inte minst olika investeraraktiviteter.

8. Hur finansierar ni den nya lokalen? hyr?

Svar: De nya lokalerna hyr vi så där är inget större finansieringsbehov.

9. Finns det fler potentiella förvärv, sammanslagningar som ni tittar på, eller att ni själva blir uppköpta?

Svar: Eventuella pågående förhandlingar och utvärderingar av bolag kan jag inte uttala mig om (selektiv informationsgivning). Sarsys har dock som strategi att växa genom förvärv vilket finns beskrivet i anslutningsmemorandum. Sid 11; ” SARSYS utvärderar från tid till annan möjliga förvärv med potential till en positiv utveckling av Bolaget”. Denna strategi har inte ändrats.

10. Var ser ni den största tillväxten i vilket land eller världsdel?

Svar: Inte helt enkelt att svara på då tillväxten för Sarsys är rent generellt god. Det är klart att Sverige får en mycket kraftig tillväxt tack vare FMV men i övrigt handlar det mycket om EU, Asien och Afrika.

11. Hur stor del av era intäkter består av service/nyförsäljning?

Svar: Jag tror att Christian brukar nämna en siffra på drygt 10%.

12. Något mer ni vill förmedla?

Svar: Vi har massor som vi skulle vilja presentera men som du säkert vet så måste vi släppa pressmeddelande på allt annars blir det så kallad selektiv information och då blir det problem med marknadsövervakningen och FI.

Sammanfattning:

Med en stundande fördubbling av kapaciteten, ökade marknadsinsatser och potentiellt hägrande förvärv känns bolaget som en intressant investering. Marknaden för företagets produkter växer kraftig och bolaget har en ny finansiell struktur som gör det möjligt att offerera i större upphandlingar. Man använder sig nu av statliga garantier från EKN, remburser och valutaterminer när man ger sig in i större upphandlingar (enligt https://www.youtube.com/watch?v=PZc3ZwhOe1A&t=677s). 

 Värdering och Slutsats:

Företaget värderas just nu med en kurs på 6,6 kr och 6,588 miljoner utestående aktier till 43,5 MSEK och har inga långfristiga skulder. Nästa år tror jag att bolaget kan nå upp till en vinst på ca 6 MSEK EBIT och då även ha en kraftigt positivt kassaflöde på ca 4 MSEK. Just nu handlas aktien på EV/EBIT på 6,6 för 2018. Jag tror att aktien kan gå till 10 - 12 kr på ett års sikt. Då har jag inte räknat in några potentiella förvärv som kan förbättra siffrorna.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?