Post entry

Sälj SAS-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Flygbolaget SAS har dålig historik och hög skuldsättning, vilket gör att aktien inte lockar.

Samtidigt finns en del potential i SAS och dess aktie vilket kan göra aktien till ett alternativ om man är väldigt riskbenägen (dvs villig att ta hög risk, vilket även innebär hög sannolikhet för att det kommer att gå dåligt men även en liten sannolikhet för att det kan gå riktigt bra).

SAS-annons på DN.se

Såg stor annons från SAS nu på DN.se ovanför följande artikel: http://www.dn.se/sport/fotboll/zlatan-motte-djokovic/

Text i annonsen:

_"Boka weekend!

1 000 000 billiga resor på SAS.se.

Köp senast 5 november.

Boka här (och så en pil där man kan klicka).

SAS: A Star alliance member"_

I bakgrunden av annonsen ser man klocktornet Big Ben i London.

Och i annonsens övre vänstra hörn finns en tidnedräkningar som i skrivande stund visar ca 3 dagar 4 timmar 35 minuter kvar av kampanjen.

Klickar man på annonsen kommer man hit: http://www.sas.se/erbjudanden/billiga-resor-U10zZu/?WT.mc_id=SEBANOV13DN_BIG19

Där står det följande:

_"Boka resan nu!

1 000 000 billiga resor.

Till över 100 resmål."_

Och så ser man ett antal exempel på resmål och biljettpriser för att resa dit.

Tex enkel biljett till London för från 499 kr.

Och enkel biljett till Paris för från 599 kr.

Osv.

Det finns även en ruta där man kan boka biljetten genom att fylla i avreseort och resmål etc.

Väljer man tex från Stockholm till London kommer det upp följande alternativ:

söndag 17 nov: 669 kr
måndag 18 nov 669 kr
tisdag 19 nov 669 kr

Dvs inga 499 kr där.

Är det inte lite lurigt och visar på desperation hos SAS att ha denna typ av kampanjer som kan anses vara lite oseriösa och locka folk fast det inte är så billigt som de beskriver det från början?

I och för sig är 669 kr inte så långt ifrån 499 kr, men ändå.

Det står även att alternativet 669 kr avser biljettupplägget "SAS Go", medan upplägget "SAS Plus" kostar 1 971 kr och "SAS Plus Full Flex" kostar 6 464 kr.

Vad betyder då SAS Go?

Det står bla att en SAS Go-biljett är ombokningsbar, men att det då kostar en avgift på 500 kr.

Det står även att en bokad SAS Go-biljett inte är återbetalningsbar (dvs om man tex ångrar sig helt efter att ha bokat en SAS Go-biljett?).

En bokad SAS Plus-biljett däremot kan ombokas utan avgift och är dessutom återbetalningsbar.

//Tillägg 8 nov 2013

Nu plötsligt har SAS istället börjat köra en annonskampanj om SAS Plus på tex Di.se.

Enl annonsen:

_"Plus: Boka om eller av.
Plus: När något är viktigt.
Plus: Sist på, först av.

För bara några hundralappar extra får du en helt ombokningsbar biljett och sitter längst fram så du kan gå sist på och först av. Bland mycket annat. Boka SAS Plus här.

Makes your travel easier.

SAS

A Star Alliance Member."_

//

Frånvarande personal?

Och bör man vara orolig över detta:

_"Var femte kabinanställd på SAS är sjukskriven

Sjukskrivningarna bland SAS kabinanställda i Sverige pendlar på rekordnivåer._

Enligt uppgifter till DN är nära var femte anställd sjukskriven."

http://www.dn.se/ekonomi/var-femte-kabinanstalld-pa-sas-ar-sjukskriven/

SAS-aktien

...Hade en botten ner mot 5 kr i juni 2012.

...Steg sedan till en topp på 25-26 kr i okt 2013.

...Därefter föll den ner till 18 kr under den gångna veckan.

...Och nu ligger kursen alltså i 19 kr.

Hela SAS värt drygt 6 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs.

Ekonomisk utveckling

Under det förkortade bokföringsåret jan-okt 2012 hade SAS:

...intäkter på 36 miljarder kr (+3% från jan-okt 2011)

...en nettoförlust på drygt 1 miljard kr

...ett resultat per aktie på -2,99 kr

Dvs positivt med intäktstillväxt men negativt att SAS gick med förlust under perioden.

Under de 9 månaderna nov 2012-juli 2013 hade SAS:

...intäkter på ca 31 miljarder kr (ca oförändrat från samma period ett år tidigare)

...ett nettoresultat på -174 miljoner kr

...ett resultat per aktie på -0,53 kr

Positivt att intäkterna höll sig uppe men negativt att det återigen blev förlust (även om förlusten var liten).

Per kvartal har SAS senaste resultat per aktie blivit enl följande:

nov 2011-jan 2012: -7,72 kr

feb-apr 2012: -1,30 kr

maj-juli 2012: 1,62 kr

aug-okt 2012: ?

nov 2012-jan 2013: -1,91 kr

feb-apr 2013: -1,18 kr

maj-juli 2013: 2,57 kr

Dvs det ser ju ut att gå åt rätt håll, men det är vanskligt att tolka in för mycket i kvartalssiffrorna eftersom SAS har stora säsongsvariationer från kvartal till kvartal varje år.

Vissa kvartal är alltid svagare medan andra kvartal är alltid starkare varje år.

Utifrån sifforna ovan verkar vår/sommar (maj-juli) vara en bra period varje år för SAS (den bästa?).

Om säsongsvariationer i SAS senaste resultatrapport (för maj-juli 2013):

"Säsongsvariationer

Efterfrågan, mätt som antal transporterade passagerare, i SAS marknader är säsongsmässigt:

...låg under december–februari

...och högst under april–juni samt september–oktober

Andelen förtidsbokningar är däremot störst under perioden januari-maj
som ger en stor positiv påverkan på rörelsekapitalet inför semesterperioden.

Säsongsvariationerna i efterfrågan påverkar kassaflödet och resultatet olika, eftersom passagerarintäkterna redovisas när SAS eller annat flygbolag utför transporten, vilket gör att intäkterna normalt ökar under månader då fler passagerare transporteras.

Eftersom en stor andel av ett flygbolags kostnader är fasta påverkas resultatet med svängningarna i intäktsnivåerna.

Säsongsvariationerna visar att det tredje och fjärde kvartalet säsongsmässigt är de starkaste kvartalen resultatmässigt.

Kassaflödet från löpande verksamheten är däremot säsongsmässigt svagt under tredje kvartalet till följd av negativ förändring av rörelsekapitalet då andel förbokningar minskar under sommarperioden."

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/3q2013se.pdf

Med SAS nya bokföringsår nov-okt borde alltså q3 omfatta maj-juli och q4 aug-okt.

Dvs det stämmer med ovannämnda kvartalsvisa resultat per aktie för SAS att det blev bra i maj-juli, vilket då åtminstone delvis kan förklaras med att det är en säsongsmässigt stark period för SAS varje år (snarare än att det tyder på något stort långsiktigt genombrott i SAS resultatutveckling).

Men positivt i alla fall att resultatet var +59% från maj-juli 2012 till maj-juli 2013.

Skuldsättning

Negativt att SAS är högt skuldsatt med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på knappt 6 miljarder kr per slutet av juli 2013.

Nettoskulden motsvarar därmed 93% av börsvärdet.

Det innebär inte mycket spelrum om SAS ekonomiska utveckling skulle försämras (pga tex generellt sämre konjunktur?).

Den höga skuldsättningen leder därmed till en förhöjd risknivå i SAS-aktien.

Nettoskuldens utveckling per slutet av respektive månad nedan:

dec 2011: 7 017 miljoner kr
mars 2012: 6 890 miljoner kr
jun 2012: 6 445 miljoner kr
sep 2012: 6 883 miljoner kr
okt 2012: 6 549 miljoner kr
jan 2013: 7 760 miljoner kr
apr 2013: 5 957 miljoner kr
juli 2013: 5 791 miljoner kr

Dvs med lite god vilja kan man tolka det som att SAS nettoskuld är på väg nedåt vilket är positivt.

Positivt att SAS per slutet av sep 2013 har sålt 80% av norska flygbolaget Wideröe vilket ger ett kapitaltillskott på 2 miljarder kr till SAS.

Enl pressmeddelande per 30 sep 2013:

"SAS har idag överfört 80% av aktierna i Widerøe till investerargruppen.

Den sammanlagda transaktionslikviden uppgår till cirka 2 mdr SEK, inklusive relaterade flygplanstransaktioner, vilket minskar SAS nettoskuld med motsvarande belopp."

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/press-allPressReleases.asp#

Men negativt att SAS from nästa bokföringsår måste börja redovisa sin pensionsskuld på ca 11 miljarder kr.

SAS har tidigare talat om att bolagets egna kapital kommer att minska med 7 miljarder kr när pensionsskulden börjar redovisas (om man inkluderar positiv effekt av Wideröe-försäljningen).

Dvs det kan tolkas som att Wideröe-försäljningen och redovisandet av pensionsskulden kommer att öka SAS nettoskuld med netto 7 miljarder kr (allt annat lika).

Dvs i så fall ökar nettoskulden från knappt 6 miljarder per slutet av juli 2013 till nästan 13 miljarder kr motsvarande 205% av börsvärdet på drygt 6 miljarder kr.

Är inte det en väldigt mastig skuldsättning för ett konjunkturkänsligt bolag med stora fasta kostnader i form av flygplan etc som SAS?

Dvs risk för att SAS kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott genom utgivning av nya SAS-aktier via nyemission vilket då lär sänka börskursen?

//Edit: Ur tidigare SAS-blogginlägg (från 27 sep 2013):

_Otillåtet statligt stöd till SAS?

Har SAS fått otillåtet statligt stöd från svenska och danska staterna under SAS-krisen 2012?

EU har inlett utredning om det: www.avanza.se/placera/telegram/2013/06/19/sas-eu-startar-fordjupad-undersokning-om-statstod.html

Det handlar tydligen om att SAS fick möjlighet att förlänga sina lån, och EU-kommissionen undrar då om det var tack vare stöd från svenska och danska staterna i någon form (tex att de gick i borgen för SAS lån?).

Frågan är om det kan leda till stora EU-böter för SAS om EU kommer fram till att det var otillåtna statsstöd._

_EU-kommissionens eget pressmeddelande om saken (från juni 2013): http://www.europaportalen.se/2013/06/kommissionen-granskar-statsstod-till-sas

Där står det att även Norge kan vara inblandat, och att det handlar med en omfinansering av SAS lån på 3,5 miljarder kr som till hälften kom från svenska, norska och danska staterna.

EU uppges inleda en "hårdgranskning" av ärendet och tvivlar på att omfinansieringen skedde till marknadsmässiga villkor._

//

Å andra sidan chans att SAS blir uppköpt av tex tyska flygbolaget Lufthansa?

Det har kommit lite signaler från Lufthansa om att det skulle kunna bli aktuellt, medan andra avfärdar de ryktena enl tex tidigare blogginlägg om SAS-aktien (från 27 sep 2013): http://www.redeye.se/aktiebloggen/sas/salj-sas-aktien

Där fick aktien rekommendationen "sälj" vid börskurs 22,50 kr.

Och nu drygt 1 månad senare ligger alltså aktien i 19 kr.

Dvs sedan blogginlägget är aktien ner 15-16%.

Aktieanalytikerna

Enl det blogginlägget räknade aktieanalytikerna i snitt med följande resultat per aktie för SAS under innevarande plus de två kommande bokföringsåren (enl 4-traders.com):

nov 2012-okt 2013: 0,79 kr
nov 2013-okt 2014: 1,80 kr
nov 2014-okt 2015: 3,36 kr

Och i skrivande stund (på kvällen lör 2 nov 2013) har aktieanalytikerna följande snittförväntningar:

nov 2012-okt 2013: 0,97 kr
nov 2013-okt 2014: 1,81 kr
nov 2014-okt 2015: 3,41 kr

http://www.4-traders.com/SAS-AB-6491100/financials/

Dvs de har höjt sina resultatprognoser för alla bokföringsår på drygt 1 månad sedan förra blogginlägget.

Om SAS når upp till ett årsresultat på 3-4 kr per aktie per år kan man ju tycka att aktien verkar billig vid nuvarande börskurs 19 kr.

Det blir ett p/e-tal på bara 5-6.

Men risknivån är som sagt hög, både pga att SAS är konjunkturkänsligt och dessutom att skuldsättningen är hög.

Dessutom finns det väl en långsiktigt negativ faktor i form av de framväxande lågpris-flygbolagen såsom Ryanair och Norwegian som slår hårt mot det gamla, dyra flygbolaget SAS som sedan länge försöker ställa om sig för att klara det nya konkurrensläget.

Kostnadsbesparingar

I nov 2012 lanserade SAS kostnadsbesparings-programmet 4XNG (4Excellence Next Generation).

Målet med programmet är att vidta åtgärder så att SAS årliga kostnadsnivå blir 3 miljarder kr lägre from år 2015.

En kostnadssänkning på 3 miljarder kr i årstakt kan beräknas ge en positiv resultateffekt på nettoresultatet på drygt 2 miljarder kr vilket motsvarar hela 7 kr per aktie.

Dvs en resultatökning på 7 kr per aktie innebär ju en enorm effekt för SAS.

Men som vanligt är det osannolikt att det i slutändan kommer att bli den totala effekten, pga fortsatt hård konkurrens etc.

SAS har ju genom åren jobbat med ständiga kostnadsbesparings-program utan att det i slutändan har lett till särskilt mycket bättre resultat.

Å andra sidan skulle SAS resultat säkert ha varit mycket sämre om tidigare kostnadsbesparingar ej jämförts.

Nästa hållpunkter

Nästa hållpunkter för info från SAS:

• 7 nov 2013: månadsrapport med trafiksiffror för okt 2013

• 6 dec 2013: månadsrapport med trafiksiffror för nov 2013

• 19 dec 2013: resultatrapport för kvartalet aug-okt 2013 (dvs det fjärde och sista kvartalet i SAS innevarande bokföringsår nov 2012-okt 2013)

Månadsrapport för sep 2013

SAS senast rapporterade kvartal var ju maj-juli 2013.

Sedan dess har månadsrapporter med trafiksiffror kommit för aug 2013 och sep 2013.

Rapporten för sep 2013 kom 7 okt 2013 och visade bla följande:

• betalt antal passagerar-kilometer +1,6% från sep 2012

• kabinfaktor (beläggning) 73,9% vilket var -2,6 procentenheter

• antal passagerare 2,7 miljoner st +1,1% från sep 2012

Nyhetsbyrån Direkt skrev då att den månadsrapporten var oväntat svag och att SAS-aktien den dagen var -11%.

Bla sa danska banken Sydbanks aktieanalytiker Jacob Pedersen till Direkt att han inte hade förväntat sig att tillväxten i SAS trafiksiffror skulle minska så mycket jämfört med tidigare månader.

www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/10/07/sasdyker-pa-svag-septembertrafik.html

Flygplan i luften

Hörde i skrivande stund precis ett flygplan i luften.

Det visade sig vara ett Airbas A320-plan från Freebird Airlines på väg från turkiska semesterorten Antalya till Göteborg enl internet-hemsidan Flightradar24.com: http://www.flightradar24.com/

Freebird Airlines är tydligen ett turkiskt flygbolag med inriktning på semesterresor: http://en.wikipedia.org/wiki/Freebird_Airlines

Och nu här i närheten passerar ett Ryanair-plan på väg söderut.

Det är ett Boeing 737-plan på väg från Oslo till Spanien (Girona vid Medelhavs-kusten).

Bland övriga plan i trakten finns ett British Airways-plan (Airbus A320) på väg från London till Helsingfors.

Och äntligen hittades ett SAS-plan i området; ett Canadair CRJ900 på väg från Köpenhamn till Göteborg.

Dvs positivt att SAS inte var helt frånvarande, men negativt att det bara var med ett litet plan.

Ett Canadair CRJ900 tar "bara" 80-90 passagerare medan av övriga ovannämnda plan så tar en Airbus A320 180 passagerare och ett Boeing 737 tar ca 100-200 passagerare beroende på utformning.

Dvs utifrån detta stickprov blev väl resultatet negativt för SAS del.

SAS fanns med i stickprovet men bara med ett litet plan.

//Tillägg 4 nov 2013

Hörde nu ett flygplan åka förbi ovanför.

Det visade sig vara en Boeing 737 från Air Berlin på väg från Göteborg till Berlin.

Dvs inget ordentligt SAS-plan heller denna gång.

Air Berlin är tydligen Tysklands näst största flygbolag (efter ettan Lufthansa): http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Berlin

Enl bolagets hemsida är Air Berlin inriktat både på affärsresenärer och semesterresenärer, och satsar på kvalitet: http://www.airberlingroup.com/en/about-airberlin/strategy-and-business-model

Dvs det låter väl ungefär som SAS?

Medan Air Berlin har över 120 flygplan som flyger till över 170 destinationer, så har SAS 130 flygplan som flyger till över 100 destinationer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Berlin

http://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines

Medan Air Berlin ingår i flygbolags-samarbetet One World (med bla British Airways och Finnair), så ingår SAS i Star Alliance (med bla Lufthansa och amerikanska United Airlines).

Medan One World har drygt 10 flygbolag som medlemmar så är Star Alliance mycket större med nästan 30 flygbolag som medlemmar.

http://www.staralliance.com/en/about/member_airlines/

Edit: Hör nu ett flygplan till.

Men det var en Boeing 737 från Norwegian på väg från Wien till Oslo.

Norwegian har 80 flygplan som flyger till över 120 destinationer.

Norwegian verkar varken tillhöra One World eller Star Alliance.

Norwegian är ett lågpris-flygbolag, och är det tredje största i Europa i den kategorin: http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttle

Enl en hemsida är de största lågpris-flygbolagen i Europa följande:

1. Easyjet
2. Ryanair
3. Germanwings
4. Air Berlin

http://wikitravel.org/en/Discount_airlines_in_Europe

Dvs där är inte ens Norwegian med, men däremot är Air Berlin med.

Edit: Germanwings är tydligen Lufthansas separata lågpris-flygbolag: http://en.wikipedia.org/wiki/Germanwings

//Tillägg 8 nov 2013

Annons från Germanwings på Aftonbladet.se idag.

Enl annonsen:

_"Germanwings

Say 'hej' to Germany!

Fly from Stockholm to Germany.

Book now via germanwings.com or with your travel agent.

From 449 kr incl. miles. + surcharge for checked baggage + 99 kr transaction surcharge.

Book now.

Lufthansa Group."_

Dvs en kampanj om lågprisflyg till Tyskland.

Klickar man på annonsen kommer man hit: http://www.germanwings.com/en/Top-Offers/lowfarecalendar.html?DEPSTA=ARN&ARRVSTA=HAM&FLIGHTDATE=1-2014&gwc=add2_b404_aftonbladet.se

//

Enl en annan lista är Norwegian med men inte Air Berlin: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_low-cost_airlines#Europe

Dvs ev är den senare länken mer uppdater, och att Air Berlin har bytt strategi från att vara ett lågpris-flygbolag till att satsa mer på kvalitet?

Och hörde nu ett till flygplan.

Denna gång ett Boeing 737-plan från Air Berlin på väg från Oslo till Berlin.

SAS, var är du?

SAS-aktien slutade idag (mån 4 nov 2013) i 18,40 kr senast betalt (-3% från slutkursen fre 1 nov 2013).

Artikel från jan 2013 där Air Berlins vd Wolfgang Prock-Schauer intervjuas: http://www.fvw.com/air-berlin-new-ceo-faces-strategic-challenges/393/113987/11245

Han hade då precis tillträtt hastigt efter att förra vd:n Hartmut Mehdorn plötsligt avgått.

Enl artikeln var det då svåra tider för Air Berlin.

Prock-Schauer började på Air Berlin under hösten 2012 som strategichef.

Det var tack vare Mehdorn som Air Berlin kom med i One World-samarbetet, och därutöver har Air Berlin inlett ett särskilt samarbete med flygbolaget Etihad Airways från Förenade Arabemiraten.

Edit: Hör nu ett flygplan till; ett av Ryanairs Boeing 737 på väg från Oslo till Berlin, dvs exakt samma sträcka som förutnämnda Air Berlin-plan.

Undrar om Air Berlin eller Ryanair hade flest passagerare på dessa plan på sträckan Oslo-Berlin.

Ryanair verkar vara större än alla ovannämnda flygbolag, och har över 300 flygplan som flyger till 180 destinationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair

Edit: Nu ett Boeing 737 från Norwegian på väg från Trondheim till Köpenhamn.

//

//Tillägg 5 nov 2013

Lustigt att medan SAS har sin pågående annonskampanj på bla DN.se så kör konkurrenten Finnair med sin annonskampanj bla här på Redeye.se.

Enl en sidoannons om Finnair på Redeye.se:

"Ett nytt sätt att flyga

Upplev Finnair

The airline designed for you

Finnair"

Och enl en bred annons om Finnair längst upp på Redeye.se:

"Livet går ut på att bli ompysslad.

Livet går ut på att äta gott.

Livet går ut på att sova gott.

Livet går ut på att hitta genvägen hem.

_Ett nytt sätt att flyga.

Finnair.

The airline designed for you.

Upplev Finnair."_

Klickar man på annonserna kommer man till en avdelning på Finnairs hemsida: http://www.finnair.com/SE/SE/lifeisfor?utm_source=dagmar:finnair-sweden&utm_medium=banner&utm_content=productmarketing&utm_campaign=product+marketing+H2

Text på den sidan:

_"Livet är GOD MAT

Den perfekta upplevelsen: gourmetmat i luften. Maten på våra interkontinentala flygningar har fått många priser. Njut av den unika kombinationen av autentisk, asiatisk mat och mat från den arktiska vildmarken på vår gourmetmeny under flygningarna till Europa.

Vår matfilosofi är fräsch smak och lokala råvaror. Välj din favoriträtt på menyn ombord eller förbeställ någon av våra "Meals designed for you". I businessklass avnjuter du unika nordiska och asiatiska smaker från våra fyra nya signaturmenyer, som skapats av Michelin-stjärnkockar från Finland._

_Livet är att SOVA GOTT

Slumra in i Tokyo och vakna utvilad i Europa. Nu har du mer plats att arbeta, äta och sova. Våra nya helt nedfällbara säten ger dig bästa möjliga resekomfort med mer avskildhet än någonsin. Upplev den ombord, i norra Europas bästa businessklass._

Dvs inget om låga biljettpriser etc utan istället fokus på Finnairs goda kvaliteter etc som flygbolag."

_Livet är att BLI OMPYSSLAD

Res på ett nytt sätt med Finnair. Vi tar hand om dig på bästa sätt genom att göra din flygupplevelse så unik och bekväm som möjligt. Vår mångkulturella kabinbesättning tar hand om dig på alla sätt. Vi gör vårt bästa för att du ska känna dig som hemma, även när du befinner dig långt hemifrån._

_Livet är BEKYMMERSFRIA STUNDER

När det gäller resor tror vi på lugn och ro. Njut av resan med alla sinnen ombord på Finnair. Låt lugnet i kabinen, som inspirerats av den finländska skogen, omsluta dig på resan, och sov en stund i kabinens rogivande atmosfär._

_Livet är att UPPTÄCKA GENVÄGEN HEM

Helsingfors-Vanda flygplats är utformad med tanke på smidiga förbindelser. Kom snabbt och smidigt hem till dina nära och kära – flyg den kortare och snabbare nordliga rutten via Helsingfors till 13 destinationer i Asien_.

_Livet är att UPPLEVA FLYGGLÄDJE

Finnair – flygbolaget som skapats för dig. Med vårt nya samarbete med Marimekko, det legendariska finska designvarumärket som grundades 1951, vill vi vara säkra på att din flygresa blir minnesvärd. Låt det finländska landskapets lugna färger skapa en varm och mysig känsla på resan."_

Och för var och en av ovannämnda sex egenskaper kan man klicka vidare för att läsa 2-3 beskrivningar per egenskap med mer info.

Tex om "Livet är GOD MAT" kan man läsa följande 3 beskrivningar:

_"I businessklass kan du kombinera fräscha smaker från Finland och Asien med noggrant utvalda, prisbelönta viner och drycker av hög kvalitet."

"På de flesta reguljära kortdistansrutter inom Europa (turistklass) kan du nu förbeställa en av fem delikata måltider med smaker från världens alla hörn. Du hittar mer information när du har bokat ett flyg. Klicka på 'Hantera min bokning'."

"Gourmetmat i luften. I businessklass på långdistansflygningar kan du avnjuta våra fyra nya signaturmenyer som är specialiserade på det nordiska och det asiatiska köket. De har skapats av två Michelin-stjärnkockar från Finland (Pekka Terävä och Tomi Björck)."_

Dvs Finnair verkar verkligen satsa på att bli ett premium-flygbolag ("lyx-flygbolag") snarare än ett lågpris-flygbolag, vilket väl är rätt sätt att differentiera sig om man ej vill gå "heads on" och konkurrera med lågpris-flygbolagen.

Finnair har en flygplansflotta på 46 flygplan (plus 14 beställda flygplan plus möjlighet att beställa ytterligare 8 plan) som flyger till 75 destinationer.

Det är alltså en storleksklass mindre än SAS.

Edit 8 nov 2013:

Ny annonskampanj från Finnair på tex Bloomberg.com.

Enl annonsen:

_"Flyg genvägen till Asien.

Flyg till 13 destinationer i Asien.

Se vårt senaste erbjudande.

Boka nu.

Finnair.

One World."_

Dvs Finnair brukar väl ha som ett argument att snabbaste vägen från Europa till Asien faktiskt går "bakvägen" över Finland, varför det är särskilt gynnsamt att flyga till Asien med Finnair.

//

//Tillägg 7 nov 2013

SAS månadsrapport med trafiksiffror för okt 2013 har kommit: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/22/56/92/wkr0006.pdf

SAS-aktien nu i 17,40 kr (-5% från gårdagens slutkurs) vid ca kl 12 idag tors 7 nov 2013.

Som lägst var aktien nere i 16,70 kr tidigare under dagen.

Enl rapporten bla:

"Sedan juli har tillväxten i marknaden minskat samtidigt som konkurrensen ökat.

Trots detta steg SAS trafik med 0,8% i oktober.

Ökningen drevs främst av en god tillväxt på de interkontinentala linjerna samt vissa inrikeslinjer inom Skandinavien.

SAS ökade kapaciteten under oktober med 4%.

Den lägre tillväxten tillsammans med en ökande konkurrens medförde att kapaciteten inte absorberades helt vilket gjorde att totala kabinfaktorn sjönk med 2,3 procentenhet till 72,3%."

Enl rapporten är trafiksiffrorna för okt 2013 exkl norska flygbolaget Wideröe som såldes 30 sep 2013.

Dvs tydligen är då trafikförändringen +0,8% från okt 2012 till okt 2013 inkl Wideröe i okt 2012 men exkl Wideröe i okt 2013, vilket så fall gör siffran +0,8% något bättre i sig.

Dock stor det i rapporten att rearesultatet från Wideröe-försäljningen blir 98 miljoner kr sämre än tidigare angett.

I pressmeddelande per 30 sep 2013 uppgavs rearesultatet från Wideröe-försäljningen uppgå till -300 miljoner kr (men att slutgiltigt rearesultat skulle anges senare): http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/21/90/43/wkr0006.pdf

Dvs det totala rearesultatet verkar alltså ha blivit -398 miljoner kr.

Enligt det pressmeddelandet från 30 sep 2013 kommer effekten på SAS egna kapital bli -6 miljarder kr av att SAS börjar redovisa sin pensionsskuld under nästa bokföringsår (jämfört med att SAS tidigare talat om att effekten skulle bli -7 miljarder kr).

Dvs det kan alltså tolkas som att nettoskulden ökar med 6 miljarder kr när pensionsskulden börjar redovisas (istället för med 7 miljarder kr som angetts i blogginlägget ovan).

Vd Rickard Gustafson ger även kommentarer i månadsrapporten för okt 2013.

Så här säger han:

"Jag glädjer mig över månadens tillväxt på våra interkontinentala linjer som understryker att SAS har det starkaste erbjudandet i Skandinavien.

Generellt för oktober ser vi, att lägre marknadstillväxt i kombination med ökad konkurrens har gjort att marknadsförhållandena gradvis försämrats.

Under dessa marknadsförhållanden väljer vi att försvara vår yield och ser att våra åtgärder för att effektivisera den operativa plattformen förbättrat vår konkurrenskraft.

Men marknadssituationen visar också att det är helt nödvändigt att vi fortsätter att leverera på vårt omställningsprogram."

Vad menar han då med att SAS taktik varit att "försvara sin yield"?

Enl SAS årsredovisning för jan-okt 2012:

• Yield: Passagerarintäkter/RPK (scheduled).

• RPK (Betalda passagerarkilometer): Antalet betalande passagerare multiplicerat med den sträcka i kilometer som dessa flygs.

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2012se.pdf

Yield borde alltså i någon mening avse intäkt per betald flygkilometer per passagerare.

Enl månadsrapporten för okt 2013 står det följande om yielden:

"Yielden var under september (2013) 3,9% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning)"

Under oktober 2013 förväntas förändringen av yield (...) också att bli negativ."

Enl årsredovisningen har SAS yield uppgått till följande nivåer under de senaste 10 åren:

2003: 1,27 kr
2004: 1,11 kr
2005: 1,10 kr
2006: 1,12 kr
2007: 1,25 kr
2008: 1,27 kr
2009: 1,30 kr
2010: 1,16 kr
2011: 1,12 kr
2012 (jan-okt): 1,09 kr

Det finns även en känslighetsanalys med följande info (allt annat lika):

1% förändring i passagerarintäkten per passagerarkm (yield), MSEK:

Scandinavian Airlines 240 miljoner kr
Wideröe 30 miljoner kr
- - -
Summa koncernen 270 miljoner kr

Dvs nu när Wideröe har sålts blir väl då resultatförändringen 240 miljoner kr i årstakt per procentenhets förändring av yielden.

Om det då står i månadsrapporten för okt 2013 att yielden för sep 2013 var ca -4% från sep 2012 till sep 2013 och att yielden därefter fortsatte försämras i okt 2013, är ju det inte bra för SAS resultat.

Enl årsredovisningen för 2011 såg känsligheten ut enl följande:

Scandinavian Airlines 260 miljoner kr
Wideröe 25 miljoner kr
Blue1 15 miljoner kr
- - -
Summa 300 miljoner kr

Blue1 är tydligen ett finskt flygbolag som tidigare hette Air Botnia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blue1

Det var tidigare ett finskt inrikesbolag som köptes av SAS i början av 1998: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9705

Namnbytet till Blue1 gjordes år 2003.

Enl artikeln fick Blue1 lönsamhetsproblem pga konkurrens från Finnair och Norwegian, och har sedan nov 2012 upphört att vara ett separat flygbolag.

Sedan dess är det endast ett internt "produktionsbolag" åt SAS.

Det står även i följande artikel från jan 2013: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9631

Enl den första artikeln var det SAS fel att Blue1 gick omkull.

//Edit: Mejlfråga (skickad 7 nov 2013) till SAS om känslighetsanalysen i årsredovisningen för jan-okt 2012:

_I senaste årsredovisningen står det i känslighetsanalysen att effekten på SAS resultat blir 240 miljoner kr (exkl Wideröe) vid en procentenhets förändring av yielden.

Enl tabellen avser känslighetsanalysen bokföringsåret jan-okt 2012, men avser resultateffekten 240 miljoner kr i årstakt eller i "10-månaderstakt"? Är det 10-månaderstakt borde effekten därmed bli 288 miljoner kr (240 miljoner kr delat med 10 månader gånger 12 månader)?

Om det avser årstakt och ni nu äger att yielden föll med nästan 4% från sep 2012 till sep 2013 borde ju det förenklat innebära att SAS resultat (allt annat lika) påverkas med -960 miljoner kr i årstakt (240 miljoner kr gånger fyra)?_

Mejlsvar (erhållet 8 nov 2013) från SAS investerarkontakt Björn Tibell:

Känslighetsanalysen i förra årsredovisningen avser bara tio-månadersperioden så effekten blir alltså större på tolv månader.

En yieldpress på 4% har en stor press på intäkterna kort uttryckt, MEN kom ihåg att känslighetsanalysen avser allt annat lika dvs den antar inte att vi har någon RPK tillväxt.

Det har vi faktiskt vilket kommer att motverka yieldpressen någon.

Tyvärr kan du inte slå ihop de individuella effekterna så det enda jag kan guida är att yieldeffekten blir något motverkad av en växande RPK.

Oavsett måste enhetskostnaden sänkas för att motverka intäktspressen.

Mvh
Björn

//

//Edit: Hör nu ett plan i luften ovanför.

Enl Flightradar24.com är det ett Lufthansa-plan på väg från Göteborg till München.

Det var ett plan tillverkat av brasilianska bolaget Embraer (ett Embraer ERJ190-200LR med plats för drygt 100 passagerare): http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_E-Jet_family

//

//

//Tillägg 8 nov 2013

Besked idag om att brittiska banken HSBC justerar sin rekommendation för SAS-aktien:

• från "neutral" med riktkurs 22 kr

• till "undervikt" med riktkurs 17,10 kr

www.avanza.se/placera/telegram/2013/11/08/sas-hsbc-sanker-till-undervikt-fran-neutral.html

SAS-aktien i skrivande stund i 17,20 kr på eftermiddagen fre 8 nov 2013.

Som lägst har aktien varit nere i 16,80 kr tidigare under dagen.

Igår tors 7 nov 2013 var aktien nere i 16,70 kr som lägst under dagen.

Det är aktiens lägsta nivå sedan toppen på 25,50 kr den 4 okt 2013.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "sälj" för SAS-aktien vid en börskurs på 19 kr (slutkursen igår fre 1 nov 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?