Post entry

Seatwirl - en doldis som kan lyfta rejält

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det satsas mycket pengar på cleantech, bolag som Minesto och Powercell har fått mycket uppmärksamhet och nu kan doldisen Seatwirl stå inför en rejäl uppvärdering. Kortsiktiga triggers är nytt patent som kommer att utfärdas 19:e mars i USA och en riktad nyemission till större samarbetspartners på minst 65 kronor per aktie.

Seatwirl noterades på Firsth North den 22:a december 2016. Bolaget är i en utvecklingsfas för att ta fram ett vertikalaxlat flytande vindkraftverk vilket jag kommer att återkomma till.

I dagens läge så är den vindkraft vi ser i havet utplacerade en liten bit i havet där det inte är så djupt. Med dagens bottenförankrade havsvindkraftverk så är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga sådana kraftverk där det är djupare än 50-60 meter. Därför har man under 5-10 år tillbaka börjat undersöka möjligheten i att utveckla flytande vindkraftverk för att komma ut på djupare vatten.

Kommer man ut en längre bit i havet så blåser det kraftigare vindar, oftare och jämnare. Många känner säkert till att det är ett kubiskt förhållande mellan vindhastigheten in i en vindkraftsturbin och den el man kan generera. Om vindhastigheten fördubblas får man alltså ut 8 gånger så mycket el. Skulle man kunna komma ut dit det bara blåser 5% snabbare innebär detta att man då genererar nästan 16% mer el än vad man annars hade gjort. Ute i havet blåser det dessutom oftare vilket innebär att ett flytande kraftverk kan generera el oftare. Kapacitetsfaktor är ett ord som nämns i dessa sammanhang. Kapacitetsfaktorn är den verkliga andel el man får ut jämfört med det teoretiska maxvärdet på ett kraftverk. Vindkraft på land har en kapacitetsfaktor på 25-30%, dagens vindkraftverk i havet 35-40%. Med flytande vindkraftverk längre ut i havet har man kunnat påvisa en kapacitetsfaktor på 50%.

Kombinationen av snabbare vindar längre ut i havet och en högre kapacitetsfaktor ger då fantastiska resultat vad det gäller elproduktionen för ett vindkraftverk med en förväntad livslängd på 20 år. Nu förstår ni varför det är riktigt intressant med flytande vindkraftverk.

Låt mig därför återkomma till Seatwirl. Bolaget startades 2012 av Daniel Ehrnberg som också är uppfinnaren. Åren innan dess hade lyckade prototyptester gjorts i liten skala. År 2015 installerades en prototyp på 30 kw i Lysekil och sen dess har den klarat tidens tand väldigt väl, det har inte skett några oplanerade driftstopp överhuvudtaget. Bolaget tog in 24 miljoner i samband med en nyemission och notering på First North under december 2016. Aktiekursen har varit en riktig berg och dalbana och idag är kursen mer än 50% över IPO-kurs. Det får man säga ändå är en bra utveckling. Bolaget har i dagsläget både en stark styrelse och starka ägare för att vara ett såhär litet bolag. Detta kan ni själva se genom att kolla på ägarlistan och styrelsen:

https://seatwirl.com/sv/for-investerare/

Bolaget håller som sagt på att utveckla ett flytande vertikalaxlat vindkraftverk. Under 2020 (troligen andra halvåret) skall man sjösätta en större prototyp på 1MW (1000kW) för att ytterligare verifiera tekniken och dess kostnadseffektivitet. Redan nu har man ingått ett avtal med ett lokalt elbolag i Norge att sälja den el som produceras. Man tittar även på en rad andra platser för att sjösätta detta kraftverk men det lutar troligen åt Norge.

https://seatwirl.com/sv/news/seatwirl-tecknar-el-avtal-med-haugaland-kraft/

I prospektet som utfärdades i samband med IPO kan man läsa att siffrorna kring kostnaden för att producera el indikerade på att det skulle röra sig om en 30% kostnadsbesparing jämfört med traditionella bottenförankrade vindkraftverk i havet. Det finns idag vad jag förstår ett 10-tal seriösa satsningar på utveckling av flytande vindkraftverk. Jag tror att bara 2-3 kommer att lyckas och stå kvar om 5-10 år. Varför skall då Seatwirl klara sig frågar ni er nog då?

Seatwirl har en bra patentportfölj och är nu i begrepp att ta in större samarbetspartners via en riktad nyemission. Detta kommer röra sig om större spelare med erfarenhet från industrin. Med hjälp av dessa större spelare som storägare kommer man kunna försvara sina patent och man kommer även då ha muskler att fortsätta driva utvecklingen. Det ger även större trovärdighet inför kommande kapitalanskaffningsrundor. Seatwirl kommer även att kunna säkra bidrag från statliga fonder och EU för fortsatt utveckling.

Seatwirl har nyligen tagit in före detta VD, Jens Tommerup från MHI Vestas, in i styrelsen. Att en så välkänd figur från industrin är redo att ta ett styrelseuppdrag i lilla Seatwirl visar tydligt på att här finns potential. Varför skulle han annars gått in i bolaget? Det är ju knappast det lilla arvodet på 40 000 kronor om året som lockade honom om man säger så...

Service och underhåll utgör en väldigt stor kostnad för havsbaserade vindkraftverk. Här har Seatwirls konstruktion av själva kraftverket en stor fördel. Generatorhuset ligger strax ovanför havsytan. Jämför detta med dagens havsbaserade vindkraftverk där generatorhuset är 100-tals meter upp i luften. Som ni själva redan säkert har räknat ut innebär detta att Seatwirl kan sköta service och underhåll med betydligt mindre båtar som givetvis är bra mycket billigare att hyra.

Sandia National Laboratories som är en statlig organisation i USA har kommit fram till att det är väldigt troligt att ett vertikalaxlat vindkraftverk kan vara betydligt mer kostnadseffektivt i de fall där man skall placera ut vindkraftverk i havet på flytande plattformar. En för Seatwirl oberoende organisation har alltså bekräftat att deras design troligen kan vara bättre än de traditionella som finns där ute i dagsläget.

https://www.offshorewind.biz/2018/10/18/sandia-makes-case-for-floating-vertical-axis-wind-turbines/

Många andra satsningar på flytande vindkraftverk är traditionella vindkraftverk förankrade på en flytande plattform. Vad de försöker att göra är att ta en lösning som fungerar väl på land och tvinga ner det i havet. Detta tror jag är helt fel väg att gå.

En mindre trigger i närtid ett patent som kommer att utfärdas i USA 19:e mars som avser service och underhåll. Detta är ingenting som bolaget själva har sagt något om ännu utan detta har hittats genom research från en aktiesparargrupp för Seatwirl på Facebook.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/53146060_10156233627407066_5386653081045827584_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=0385e9a6d220039b49a36d1c6198c114&oe=5D1BF10A

Seatwirl står nu i begrepp att genomföra en riktad nyemission till en eller flera större partners som då blir delägare i bolaget. I enlighet med beslutet på årsstämman kommer detta ske till en kurs på minst 65 kronor. När man tar in större delägare från industrin kommer bolagets trovärdighet att öka rejält. Man får då mer muskler för ytterligare kapitalansamling i framtiden. Om och när bolaget verifierar sin teknik i större skala år 2020 är jag inte främmande för att bolaget får en liknande värdering som Minesto har i skrivande stund (omkring) en miljard kronor. Som jag ser det kan aktiekursen i Seatwirl öka 9-10x på så kort tid som två år. I dagens läge är ju aktien enbart värderad till drygt 100 miljoner kronor vilket är en klar undervärdering jämfört med den potential som bolaget har. När bolaget får samma uppmärksamhet som Minesto och Powercell kommer värderingen troligen ha ökat rejält. Alltså vill man komma in i aktien i ett tidigt skede innan det blir dyrt att köpa in sig.

Skulle Seatwirl lyckas bra med sjösättningen och verifiera tekniken fullt med testdata från skarp drift under 1-2 års tid är detta troligen en uppköpskandidat och då kan vi se en budstrid mellan jättar som Siemens och Vestas. Min tro är att bolaget kommer att säljas för 2 - 3 miljarder kronor till en stor spelare inom vindkraftsbranschen om man lyckas verifiera tekniken i en större skala. Detta rör sig dock om flera år i framtiden.

Sist vill jag ha sagt att detta är bara mina egna tankar om bolaget. Då jag själv äger aktier i bolaget kan är detta givetvis inte en helt objektiv analys.

Det är skyhög risk att investera i utvecklingsbolag i ett såhär tidigt skede då det finns mycket som kan gå fel. Se detta inte som någon slags rådgivning att köpa aktien. Gör alltid er egen analys innan ni köper några aktier.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?