Post entry

IT, media och mining-seminarium - Liveblogg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Nordic Mines kl 16.00

Bolaget grundades 2005. Visionen var att bli en ledande guldproducent i Europa säger Mikael Nilsson, VD. Fokus ligger på prospektering i de nordiska länderna.

Guldproduktionen ligger lägre än under 2000-talet. Det är en brist i produktionen vilket driver upp guldpriset långsiktigt.

Laiva projektet är det primära projektet. Detta projekt visar sig ha varit en mycket bra fyndighet. Det finns en feasibility studie som var klar i maj 2009. När den var klar så gjordes en genomarbetat studie med en stor "gruv-bank" som gick till godkännande under juli i år. Man menade i denna studie att projektet var godkänt finansiellt sett på bland annat lönsamhet.

Gruvan ligger nära infrastruktur (väg och vatten). Mikael går igenom processerna i Laiva-projektet och visa bilder på byggnader och anläggningar på plats. Mikael kommenterar hur lång tid dessa typer av processen tar. Han nämner att det som tagit betydligt längre tid än beräknat var bolaget miljötillstånd tog i Laiva-projketet. Han menar därför att de andra projekten har lång tid kvar innan de kan gå i drift.

VD konstaterar att Laiva-projektet börja "sköta sig självt". Det finns expansionsmöjligheter i området i Laiva, men givetvis även i andra områden. Man konstaterar storheten i fyndigheten i Laiva och menar att det är det största i Norden efter Boliden-projektet. Man nämner en gruvdrift på 20 år.

Commodity Quest (fd Benchmark Oil and Gas) kl 15.37

Den unga VD:n Petter Elmstedt har varit förkyld men ger ändå ett stabilt intryck. Man är numera inte ett renodlat oljebolag utan ett investeringsbolag inom råvaror och energi. Bolaget vill vara en aktiv ägare som skall satsa på bolag i ett relativt tidigt skede. Potentiellt hög avkastning är viktigt (därmed också en hög risk).

Man går igenom de olika innehaven. Benchmark OIl är det största. Det finns även fyra mindre med olika energifokus spridda i olika delar av världen. Det bolag som jag känner igen är Central Asia Gold ett gammalt svenskt noterat bolag.

Frågestund. Man frågar om riskerna och kapitalbehovet som brukar finnas i tidigt skede. VD menar att man tror att man kan påverka och få bäst värdeutveckling med detta fokus. Han är medveten om att det kommer komma emissioner.

Man talar om några av de största ägarna. Vissa har valt att vara anonyma, vilket kan tyckas ge brist i förtroendet för bolaget i stort.

Artic Gold 15.02
VD Lars-Åke Claesson börjar med att säga att man ligger ungefär tre år längre bak i tid jämfört med Endomines. Namnbytet ligger i att man vill uppmärksamma på att bolaget ligger i ett nytt skede med sin fyndighet i Norge (Bidjovagge).

Man vill bli mer en ett renodlat prospekteringsbolag till att bli ett mer mångsidigt gruvbolag med gruvproduktion som sköts i egen regi.
Bidjovagge har en lång historia. Boliden började prospektering redan 1950. Man vill bilda ett norskt produktionsbolag i Bidjovagge.

Man (Outokumpu) har lämnat efter sig 300 000 ton bruten marginalmalm som Artic Gold kan ta del av. Malmupplagen innebär en produktion på ungefär ett år.

Man kommer återkomma med beräkningar och kalkyler för malmtillgångarna inom en relativt snar framtid.

För att möjliggöra ett investeringsbeslut 2013 skall man bland annat göra en feasibility studie. Efter ett antal tester har man kommit fram till att man har goda förutsättningar för lönsam produktion. Investeringsbehov på ungefär 20 miljoner per år fram till 2013.

På måndag går man från Aktietorget till NasdaqOMX.

Vad har överraskat med Bidjovagge? Positivt är att man inte bommat ån så länge. Negativt är att det finns en del komplicerande faktorer i Norge.

Endomines kl 14.20
VD Markus Ekberg börjat med gott självförtroende med gjort de saker som var målsättningen för ett år sedan. Man går ganska snabbt in på Pampalo gruvan som har fina guldfyndigheter. Man skall vara så miljövänliga som möjligt i prospekteringen. Nästa år skall man ha positivt kassaflöde.

Det finns inget annat bolag som jobbar i närheten av Pampalo vilket både har för och nackdelar. Ordförande i styrelsen har varit VD på Lundin Mining och är nu VD på Northland Resources (Karl Axel Waplan). Man har en bra blandning mellan finskar och svenskar med god erfarenhet av gruvbranschen.

Bolaget har en liten stab och satsar pengar där pengarna skall satsas vilket betyder bra vinstmaximering i verksamheten.
Man köpte Pampalo 2006. Även har har Dragon Mining varit delaktiga och Endomines köpte gruvan av just dem.

Man går igenom de lyckosamma emissionen och vad pengarna har använts till i Pampalo gruvan. I Pampalo är den tekniska risken mycket låg. I de andra projekten är risken och osäkerheten större.

Likt de andra gruv-presentationerna får talaren direkt en applåd före frågeställningen börjar. Jag kan även meddela att intresset är större vad gäller antalet åskådare än tidigare under dagen. En hel del glada aktieägare kanske? Men tanke på hur gruv-aktierna gått under de senaste två åren.

Botnia Exploration kl 13.45
VD Bengt Ljung. Visionen är att inom 2-3 år ta steget bort från ett juniorbolag som lever på aktieägarna. Man skall inom kort alltså börja generera cash.
Man har köpt Hansa Resources (kanadaägt), vilket snabbat på utvecklingen för bolaget rejält.

Pengarna från aktieägarna skall helt användas till guldprospektering till senare beslut om kommersiell brytning. Bolagets fokus är alltså guld.

VD säger att han har en mycket lång erfarenhet av gruvbranschen där han bland annat varit chef för Atlas Copcos gruvverksamhet.

Man talar om att 510 miljoner ligger och väntar i Vargbäcken. Andra högprioritesprojekt som ligger bra infrastrukturmässigt nära Aitik gruvan. Purnu, Middagsberget etc.

Större delen av presentationen handlar om de prioriterade projekten, roliga episoder samt mycket fackspråk, som blir svår att gå in på alltför mycket. Jag kan dock garantera att Bengt är både rolig och karismatisk.

Man har gjort ett Joint Venture med Dragon Mining i närheten av Svartliden. Bengt Ljung går igenom en kassaflödes analys. 82% av emissionen är garanterad och den stänger i morgon fredag. Det ser ut som det blir en lyckad emission menar Bengt.

Dannemora Mineral 13.15

CFO Niklas Kihl går upp på scenen. Man vill nå lönsamhet efter två år i drift. Den största fördelen är läget på gruvan. Han går igenom bolagets styrelse som alla har en mycket imponerande erfarenhet av gruvbranschen.

Marknaden inom stålkonsumtionen ser väldigt bra ut. Den kommer förmodligen nå ett nytt ATH under 2011. Niklas går igenom stålpriser och relativt blygsamma priser ligger i beräkningarna.

Niklas går igenom de olika processerna och hur man gynnas starkt av banverket och den infrastruktur och effektivitet detta innebär. Man tror att det finns betydligt mycket större volymer nere i gruvan än vad man har i sina analyser, vilket beror på att man måste rätta sig efter vissa riskjusteringar.
Man tar upp dollarns betydelse och menar att man räknat med en dollar som ligger på 8 kronor mot dagens 7 kr.

Man har löst logistiken ned till hamnen. Den största uppsidan vad gäller intäkterna ligger i fyndigheterna som man alltså tror är betydligt större än vad som ligger i beräkningarna.

Det kan bli en ytterligare emission i bolaget. Förhandlingar sker med banker vilket kommer att avgöra om det blir en ytterligare emission eller ej.

VD tror på framtiden för bolaget:
Man har alla tillstånd på plats. 15 duktiga anställda. Marknaden har aldrig sett bättre ut. Järnvägen är på plats. Man tror man kan få fram ytterligare fyndigheter.

Hur långt tar det att få tillbaka pengarna för investeringarna? 4-5 år.

Metro 12.45
VD Per Mikael Jensen säger att Metro är den mest lästa tidningen i Sverige, med uppskattningsvis 1,5 miljoner läsare.

Metro var först med gratistidningar och idag finns det gratistidningar på de flesta platser i världen. Schibsted köpte en del av Metro, Sverige (35%) nyligen. Totalt i världen har Metro 25 miljoner dagliga läsare.

Tillväxten i antalet läsare är helt klart imponerande, det är dock lönsamheten som inte imponerar. Man menar att man har lönsamhetsmål på kort sikt och långsiktigt mer fokus på tillväxtmål.

VD går igenom de olika marknaderna Sverige, Brasilien etc. Man går igenom siffrorna som presenterades under den senaste kvartalsrapporten. Man kommenterar en mycket bra annonsmarknad i Sverige, men ser även en ljusning hos våra nordiska grannar.

Frågestund. Man talar om partnerskapet med Schibsted. Varför sålde ni aktier. VD menar att man fick ett gynnsamt pris och att Schibsted är en mycket bra partner i deras erbjudande till annonsörer.

Keynote 12.15
Ola Ahlvarsson börjar med att förklara visionen som lades för företaget 2009. Trenden har varit att tidningar har gått över i digital form. Han menar att man skall ha flera kärnverksamheter. Man har en förebild nämligen Schibsted. Annonsmarknaden upplever just nu en stark återhämtning, som ofta visar ökningar på 20-25 procent.

Fredrik Sellgren, VD går upp på scenen. Han går igenom hur intäktströmmarna fördelas på de olika verksamheterna. Spraydate, spray.se, Passagen, Bidster, SIME , Nöjesguiden med flera. SIME (events) gör det möjligt för bolaget att träffa duktiga entreprenörer inom IT på världsmarknaden och skapa affärsrelationer.

Det som gör affärsidén intressant är att Keynote har en närvaro i alla steg inom de olika mediakanalerna och kan vara med och påverka. Keynote levererar exempelvis synnergier genom att ha intäktsdelning inom flera steg i processen. VD tar upp kampanjer som görs på kunderna på Spraydate som exempel.

Man tror att man fortsättningsvis kan fortsätta att förädla verksamheten så att den blir mer lönsam.

Bolaget vill bygga värden med Joint-Ventures och förvärv med mediabolaget som motorn. Man nämner Schibsted som förebild även här.

Intäktsmodellen. Var kommer intäkterna ifrån? 50% annonsintäkter och 50% konsumentintäkter. Man nämner HP (annons) och Kalle på Spraydate (konsumentintäkter).

Den röda tråden i bolaget är underhållning och sociala media menar Ahlvarsson.

Paneldebatt 11.15
Här hänvisar jag till den webcast som kommer senare under kvällen. Jag kan dock redan nu nämna det aktietips som gavs under debatten. Ericsson, Teliasonera, Doro, Nokia och IT-konsulter.
Uppköpskandidater: Readsoft, Addnode.

Bredband2 10.45

VD Daniel Krook säger att fokus ligger på fiber (då allt högre krav ställs på hastighet). Man har en nationell lokal närvaro.

Man går igenom företaget där det skedde ett förvärv 2007 då man övertog Bradband2:s kunder. Under 2008 gjorde man en renodling i verksamheten och förvärvade Adamo för att nå en kritisk nivå sett till antalet kunder.

Man har haft en bra tillväxt vad gäller antalet kunder med hjälp av förvärv men även organisk tillväxt. Daniel talar om styrelseledamöterna som har bra och blandad erfarenhet

Fiber har blivit den näst största tekniken efter ADSL. Fiber är helt klart på frammarsch. Främjas av Skanova och infrastrukturen som gjort det möjligt för mindre aktörer att ta del av fibernäten i Sverige.

Daniel menar att man lägger stor tyngd på supporten till kunderna. Man nämner att man fått bra utmärkelser just vad gäller kundnöjdhet för supporten.

Bredband2 och Bahnhof är största tjänsteleverantör i öppna nät på fiber. Man vill komma upp i 200 000 kunder utan att grundinvesteringarna överträds. Man har positivt kassaflöde med tre kvartal bra kvartal bakom sig.

Frågestund. Vad är era konkurrensfördelar? Vi har en stor spridning, bra närvaro, vilket håller ned kostnaderna. När blir ni uppköpta? Styrelsen och ägarna har ett långsiktigt fokus. Vill ni inte gå ihop med Alltele? Daniel ser inga större fördelar och synnergier med att gå ihop med Alltele.

Free2Move 10.16

VD och grundare Per-Arne Wiberg förklarar affärsidén. År 2000 kom man fram till att man ville tillhandahålla blåtands-tekniken inom industrin.

HIOD är en helt unik produkt avsedd för cykelmarknaden. När man är ute och cyklar kan man med PalTalk prata med sina kompisar. Man har bra räckvidd 500 meter och samtidigt som det finns en koppling till mobiltelefonen vilket betyder att man exempelvis kan strömma musik.

Varför HIOD? Tre starka trender:
Hälsa , miljö och "Alltid uppkopplad".

Motionscyklisterna är: Köpstarka, köpbenägna, en stor grupp (marknaden är stor i Tyskland, Frankrike och Holland).
En infrastruktur byggs upp för cyklister, trängselavgift etc.

HIOD skall vara en livsstilsprodukt, som kostar en peng. Det blir alltså inte en helt billig produkt avsedd för konsumentmarknaden. Funktionerna skall motivera det något högre priset. Man har ett patent inom området.

VD förklarar produkten som alltså är lokal kommunikation via två blåtandsheadset utan uppkoppling till telefonen. Därmed räckvidden på 500 meter som nämdes ovan. HIOD har en sämre räckvidd inomhus.

Vad hände med ordern på Filippinerna? Det är satt på "On Hold" .

3L 09.30
VD Fredrik Ruben talar om verksamheten och dess två verksamhetsområden. förvaltningssystem och 3L Media (sökordsoptimering, sociala media etc).
Bolaget har kunder inom offentlig sektor och privat. Man satsar ofta på större volymer.

3L Förvaltningssystem. VD tar ett exempel med byggföretag där allt större krav ställs vad gäller affärssystem/ ekonomisystem som 3L kan erbjuda. Stor potential inom självbetjäningssystem. Bolaget tittar på ett antal förvärvsobjekt som är lönsamma.

3L Media. Media Buisness Systems, 3L Core, Övergångar från katalog till digital media, Social Media Platform. VD tar upp hur slagkraftiga och avgörande vänners åsikter är för konsumenters köpbeslut.

VD tar upp en felräkning som tog bort bolagets vinst under året. 3L Media stod för 72 procent av omsättningen under året.

Frågeställning. Katalogbolagen har problem, Eniro exempelvis. Men 3L tror man kan effektivisera verksamheten och få detta till en bra affär. Man talar om IT-program som bolaget levererar och VD menar att hos 3L har man bara en version av sitt sina program vilket underlättar komplikationer (och håller nere kostnaderna).

Cryptzone 09.00
VD Peter Davin talar om Cryptzones historia.Det var han själv som grundade bolaget och han tar upp hur en egen upplevelse med fokus på datasäkerhet gjort att han såg ett utrymme för en mindre ingenjörbaserad lösning.

Man har köpt ett antal mindre bolag under senare tid. Tillverkningsindustrin, medicin, militären är tre viktiga kunder. Man ökar på bra med intäkter ni och Davin talar om hur bolaget gynnas av den nya tekniken vad gäller molntjänster.

18 personer finns i det egna säljteamet. Davin förklarar produkten som alltså krypterar information. Man tar ett exempel med folk som har på sin blåtand och inte har informationen skyddad, vilket gör det enkelt för vem som helst att läsa informationen på din dator.

Man talar om konkurrenter och nämner endast ett antal mycket stora bolag. Cryptzone är det enda världstäckande mindre bolaget i denna bransch som inte är uppköpt. 90 procent av bolaget intäkter kommer från partners.

Bolaget har nått en kritisk massa vad gäller befintliga kunder. Bolaget har en vision att bli ett heltäckande IT-säkerhetsföretag, med global närvaro.

Frågeställning.
Populäraste tjänsten är USB-krypteringen.

08.33
Addnodes VD Staffan Hanstorp talar om bolagets produkter och tjänster. Systemdesign inom industrin. Process management. Content Management.

Man går igenom Q3 rapporten och konstaterar att det fortfarande är en tuff marknad då industrin inte helt återhämtat sig. Man menar att det är fortsatt prispress, men marknaden är helt klart tillbaka. Resultatmässigt har man tappat under 2009 och 2010 jämfört med 2007 och 2008. Man är ett utdelande bolag med ett stark ekonomisk ställning.

Man har förvärvat ett finskt och ett danskt bolag för att förstärka sin position i Norden. Förvärven ger även synergieffekter. Offentlig sektor och kartor har fått Addnode även att förvärva ett tredje bolag.

Frågestund. Bolaget säljer IT-lösningen och support. Kunder är exempelvis Scania, Nokia, GE. Staffan menar att utvecklingen i den offentliga sektorn är bristfällig jämfört med industrin. Man ser därmed en potential här för Addnode. Man talar om ägarstrukturen (med tanke på alla förvärv). Staffan menar att man gillar entreprenörer och man har därför många av ägarna till de förvärvade bolagen som ägare i Addnode.

Content Managment har varit sämre under de senaste två åren, då tillväxt är en mycket viktig drivkraft här. Verksamheten är dock tillbaka.

Addnode kommer vara fortsatt aktiva på förvärvsfronten.

08.00 Sensys Traffic

Sensys Traffics Anders Norling (styrelseledamot) talar om vägverkets nollvision. Sensys gör livsavgörande affärer och räddar faktiskt liv. Om staten valde att lägga mer pengar på bolagets fartkameror så skulle man inte bara rädda fler liv utan också spara massor av pengar. Det är därmed obegripligt att man inte gör det.

Målsökande radar (från försvarsindustrin). Sensys teknik är unik på marknaden. Man talar om Dubai, som har den högsta systemsäkerheten i världen och de lägsta dödstalen i mellanöstern. VD konstaterar att man fått en stor order som inte leverarts än, man menar dock att mellanöstern är en mycket stor marknad för Sensys. Man skulle behöva 400 000 system för att komma ikapp Västeuropa.

Man tjänar väldigt mycket pengar på system. Staten sparar som sagt också mycket vilket egentligen gör det hela till en "no brainer" rent logiskt. Det hela är dock kritiskt då det är "känsligt" att sätta upp systemkameror överallt.

Sensys har världens bästa system med sin unika kamera och har vunnit 10 av 18 upphandlingar 2010. Men det görs nästan inga affärer de senaste två åren vilket oroar. Sverige och Mellanöstern är Sensys viktigaste marknader. 2006 fick bolaget sitt genombrott och nådde ett ATH vad gäller intäkter till bolaget. Bolaget gör nu en nyemission på 50 miljoner för att stärka upp balansräkningen. Man har mycket kapital i bolaget, men detta är bundet i lager.

Frågestund. Man talar om marknaden i USA, där man det senaste året fått en del inledande orders. Men USA är en svår marknad menar man. Kina är också en svår marknad.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?