Post entry

SENSYS ==> PRICER

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sedan min blog i november har Sensys redan dubblats. Siktet är inställt på högre kurser framöver men det har gått fort sista biten och jag väljer att säkra hem lite drygt hälften av vinsten för att återköpa en mindre del om vi rekylerar. Fortsätter de upp har jag ändå lite aktier kvar. Nu ökar jag i Pricer där uppsidan torde vara betydande.

Timingen i Blogen 100% på några månader http://www.redeye.se/aktiebloggen/sensys-traffic/100-pa-nagra-manader visade sig inte oväntat vara helt rätt.

Vinstpengar åker idag in i det världsledande elektroniska prismärkningsföretaget Pricer. Pricer är i mitt tycke fundamentalt undervärderad och grafen visar äntligen klara och tydliga tecken på turnaround. Då är det köpläge. Bolaget är stabilt gör fina vinster och ger utdelning. Dessutom saknas det knappast rejäla Triggers då antalet pilotinstallationer aldrig varit fler, enligt VD.

Orders och viktiga genombrott kan komma från världens alla hörn. Franska Carrefour hintar även om möjligt återupptagande av sina omfattande installationer. Carrefours installationspaus har även varit anledningen till att Pricer haft ett konsolideringsår under 2012. Men efter fina ordrar under sommaren och givet att något av alla piloter blir till order kan 2013 bli ett lysande år. Det bästa någonsin. I ett längre perspektiv är det frågan om världen inte står inför massinstallationer. Endast 1-2 % av marknaden har installerats. Det kan knappast vara rätt i dagens moderna värld att butikerna fortsätter prismärka för hand. Nedan ett exempel på hur pricers hyllkantlister ser ut anno 2013. http://www.google.se/imgres?q=pricer+esl&um=1&hl=sv&tbo=d&biw=1280&bih=821&tbm=isch&tbnid=F6_lV-xoMbIuIM:&imgrefurl=http://www.retailresellernews.com/100405.html&docid=fS86SrL6j3V76M&imgurl=http://www.retailresellernews.com/images/Pricer%252520ESL%252520Family%2525204-5-2010.jpg&w=361&h=250&ei=s6fqUNDHCqr_4QSNhYDQCg&zoom=1&iact=hc&vpx=4&vpy=130&dur=1799&hovh=187&hovw=270&tx=107&ty=94&sig=109640191981444966497&page=1&tbnh=139&tbnw=208&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:0,i:84

"Pricers stora fördel gentemot andra bolag på börsen är att gamla order över tid blir en installerad kundbas som många gånger uppgraderar sig själv när äldre etiketter skall bytas ut. Livslängden på ett batteri är ca 7 år. Med nära 7000 installationer i över 40 länder blir det i teorin ett genomsnitt på 1000 butiker per år. Hur stor del av dessa 1000 som i realiteten blir en uppgradering / nytt avtal har jag ingen siffra på men VD har tidigare understukit betydelsen / värdet av detta.. Många av dessa uppgraderingar hör vi aldrig om i pm men de återkommer ändå år efter år. Många glömmer att denna grundtrygghet skall premieras när man gör en värdering av bolaget. " // InZaire

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?