Post entry

TagMaster underpresterar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det luktar nitlott om Tagmaster och jag våndas över mitt innehav.

Blickar vi ner i Tagmasters niomånadersrapport framstår fjolårets positiva helårsresultat som en engångsföreteelse. Hittills i år uppgår förlusten till 8,5 Mkr, varav Q3 bidrog med - 3,7 Mkr. Omsättningen på 24,9 Mkr är en försämring med 11,5 Mkr, eller drygt 30 procent, jämfört med motsvarande period ifjol och försäljningen på 7 Mkr i Q3 imponerar sannerligen inte. Någon återhämtning som företaget spådde i den svaga Q1-rapporten har således inte kunnat skönjas och det är bara att konstatera att Tagmaster underpresterar rejält och att jag har svettpärlor i pannan.

Positivt är att Tagmaster nu genomför ett besparingsprogram som spås sänka kostnaderna radikalt. Detta bäddar för att företaget skall kunna återgå till lönsamhet. Styrelsen gör även bedömningen att Tagmaster har kapital för de kommande 12 månaderna. Även fastän det låter tryggt känns det dock som att styrelsen balanserar på förtroendekapitalet då kassan vid kvartalsperiodens slut uppgick till 1,5 Mkr. Å andra sidan ser Q4 ut att kunna bli riktigt hyggligt då ett par större projekt kommer att levereras. Med snabba besparingsåtgärder kanske Tagmaster också lyckas banta sig igenom krisen, vilket dessvärre också kommer att slå på bolagets konkurrenskraft, åtminstone om handbromsen tvingas vara uppdragen under en längre tid. Naturligtvis finns det även hopp om större affärer och det kan också vara möjligt att resultatet i Q3 var bottennivån och att siffrorna från och med nu kommer att förbättras. Den låga likviditeten i aktien och att bolaget underpresterar är dock tillsammans med den finansiella turbulensen i världen ett tydligt stoppmärke som signalerar att man bör vända investeringsnäsan åt ett annat håll. Det finns dock lite positivt som är värt att åtminstone belysa:

För det första pågår fortfarande integrationen av det förvärvade Free2move:s rfid-verksamhet vars produkter placerats i affärsområdena Asset management och Environmental monitoring. Det är naturligt att det tar tid innan förvärvet bidrar till ett lyft i försäljningen då befintliga säljkanaler(partners) skall köras in samt då det ovanpå detta tillkommer en tidsperiod för upphandlingar. Dock befinner sig nu ett antal projekt under förhandling vilket kan innebära att skördetid närmar sig. Tagmaster avslöjar även att vissa förseningar inom de nya affärsområdena påverkat kvartalsresultatet negativt. Det rör sig sannolikt om leveranser av rfid-utrustning till ett system för hantering av industrigas som det förvärvade Free2move Asia vann i februari i år och som estimerades generera ca 600 000 usd under 2011 samt därefter 500 000 – 900 000 usd per år och totalt vara värt mer än 7 musd.

I Kina har Tagmaster även haft otur då myndigheterna i somras stoppade alla pågående järnvägsbyggen pga en allvarlig olycka mellan två hastighetståg, vilket påverkat två pågående rfid-projekt. Projekten som drabbats är sannolikt det varningssystem som skall testas på en flotta med lok vid huvudlinjen samt det tunnelbanesystem som Bombardier levererar med Tagmasters rfid till utbyggnaden av tunnelbanan i Shenzen. Redan under innevarande kvartal spås dock utbyggnaderna komma igång igen vilket talar för att Tagmaster skall kunna återuppta leveranserna och att detta kommer att medverka till att Q4 kommer att bli bättre.

Värt att notera är även att de största ägarna nyligen köpte Free2move:s ägarandel i Tagmaster, motsvarande 7,6 miljoner aktier. Dessa aktier användes som delbetalning då Tagmaster förvärvade Free2move:s rfid-verksamhet. Att de största ägarna relativt omgående köpt upp dessa är positivt då det ger en tydlig signal om att ägarna fortfarande ser stor potential i bolaget. Dessutom ger affären ett tecken om att någon nyemission inte är i annalkande.

Inom Access(inpasseringssystem) försämras naturligtvis visibiliteten pga makroekonomin. Då Access idag är det största affärsområdet är det också förståeligt att Tagmaster drar i handbromsen och anpassar kostymen efter marknadsläget. Inom affärsområdet Transportation, som omfattar rfid-lösningar till järnvägsindustrin, rapporterar dock bolaget om att aktiviteten är hög och att förfrågningarna ökar. Det är också här som det kan dyka upp större orders men det är givetvis oerhört svårt att sia om när dessa kommer att kunna materialiseras. Till det positiva hör dock att Tagmaster i Q2-rapporten avslöjade att de är utvalda som leverantör i flera stora järnvägsprojekt vilket kommer att resultera i ordrar. Höjer vi blicken finns det också skäl för att känna viss optimism gällande affärsområdet.

Innan 2020 kommer Kina t ex att bygga ut järnvägsnätet för hastighetståg med 13 000 km. Det är en stor satsning vilket också sannolikt kommer att bidra till att hålla efterfrågan av olika rfid-lösningar på en hög nivå, t ex på Tagmasters rfid-system för underhållsverkstäder för tåg eller till varningssystemet.

I Indien kommer även hela järnvägsparken att rfid-märkas. Då det indiska järnvägsnätet är ett av världens största samt då järnvägsparken omfattar ca 11 000 lok samt ca 300 000 gods- och passagerarvagnar öppnas naturligtvis en mycket stor affärspotential för såväl läsare som taggar. En upphandling gällande ett större pilotprojekt är också på gång och ytterligare satsar landet på ett anti-kollitionssystem med rfid med syfte att minska det höga antal olyckor som järnvägen orsakar varje år.

I USA gör nu Obama-administrationen stora satsningar på utbyggnad av järnvägsnätet för höghastighets- och intercitytåg då ca 53 miljarder usd spås spenderas under de kommande sex åren. Utbyggnaden förväntas omfatta minst tio regioner och kommer sannolikt att erbjuda Tagmaster tillväxtmöjligheter, dels då bolaget har samarbete med flera av världens största tågtillverkare samt dels då bolaget dessutom sitter med partners som levererar signalsystem, underhållssystem m.m.

I Sverige vann Tagmaster i somras tillsammans med två andra leverantörer upphandlingen av läsare till Trafikverkets rfid-projekt gällande märkning av samtliga järnvägsvagnar i landet. Denna utrullning spås börja på allvar under nästa år och förväntas även vara startskottet till att hela EU följer efter vilket naturligtvis väcker hopp om att nya framgångar är att vänta, särskilt då Tagmaster nu sitter med ett viktigt referensprojekt i fickan. Värt att notera är även att Tagmaster i år medverkat i ett framgångsrikt test vid en linje för höghastighetståg i norra Frankrike. Huruvida aktien kommer att kunna hålla sig på banan för att bli en ”tenbagger” eller om den kommer att spåra ur fullständigt till en ”nitlott” återstår fortfarande att se, även fastän det första alternativet börjar kännas avlägset.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?