Post entry

The Marketing Group från BV 130 miljoner till 3,5 miljarder inom "kort", Blockchainlösningen TRUTH, kryptovalutabaserad med "Truth Dollar"?

Ovanstående uttalande vad gäller börsvärde är från CEO Adam Graham vilket jag kommer till längre ner i denna bloggen och vad hans planer är samt hur de skall exerceras. Vad gäller en eventuell egen kryptovaluta kommer det från Sean Hargrave på MediaPost efter samtal med COO på TMGs Truth vilket jag med kommer till längre ner i bloggen. Först lite om The Marketing Group och bolagen som ingår i bolaget.

The Marketing Group

TMG listades på First North i början på Juni 2016 och fick en enorm uppvärdering från sin introduktionskurs på 1 euro och toppade efter ett par månader på 9,5 Euro.

Sedan dess har det dock varit en kraftig utförsbacke med en del konstiga turer vad gällde både förvärv och hur aktien dumpades. Kollapsen blev ett faktum och paniken spred sig till nyligen förvärvade bolag som drog sig ur och andra underpresterade kraftigt.

Dåvarande CEO Jeremy Harbour och övrig styrelse avgick/ fick lämna och Adam Graham tog över som CEO tillsammans med ny styrelse. Samtliga med erfarenhet av att driva marknadsföringsbolag för att försöka få bolaget på rätt kurs igen,

I början på detta året började utrensningen och i skrivande stund har man kvar 16 helägda dotterbolag med uppskattningsvis 250-350 anställda med 30 kontor i 8 länder.

http://tmg-plc.com

TMG Resultat 2017

Adam Graham som tillträdde i slutet av 2016 och nya styrelsen från i Mars 2017 har verkligen gjort ett mycket bra jobb att få ordning på/ konsolidera The Marketing Group.

Man har trots kaoset som började senhösten 2016 haft ett EBITDA resultat på drygt 14 miljoner kronor (1,45 miljoner Euro) under de 3 första kvartalen 2017 (främst pga Q3).

I Q3 2017 visade Adam Graham att han lyckats vända skutan och man hade under kvartalet en omsättning på nästan 70 miljoner kronor, ett EBITDA resultat för perioden på ca 6,6 miljoner. Kassan ökade med nästan 8 miljoner kronor till totalt ca 22 miljoner kronor (mot ca 14 miljoner i slutet på Q2 2017).

Total omsättning för de kvarvarande bolagen Q1 till Q3 2017 låg på lite knappt 200 miljoner kronor. Q4 är normalt det starkaste kvartalet och kan företaget presentera minst lika bra siffror som i Q3 rapporten bör det vara realistiskt att uppnå (troligtvis blir den än bättre) en omsättning runt 280 miljoner för helåret 2017.

TMG har ca 34,8 miljoner aktier och dagskurs på ca 0,38 Euro/aktie vilket i skrivande stund ger ett börsvärde på ca 130 miljoner SEK. Kassan lär troligtvis ligga på minst 25 miljoner SEK trots delbetalningen man gjorde på 2,6 miljoner SEK under Q4 för förvärvet av Wildcard Communications.

Man kommer säkerligen göra ett EBITDA resultat på minst 20 miljoner kronor för helåret vilket lågt räknat ger en multipel på 4.5-5 om man drar av kassan.

För ett skuldfritt bolag får detta ses som extremt billigt. En faktor på 10 vore mer motiverat då man dessutom troligtvis kan komma förbättra siffrorna än mer under 2018 då Q1 och Q2 2017 var ganska turbulenta.

En summering av The Marketing Groups 16 bolag.

16 Bolag ingår i The Marketing Group och uppskattningsvis totalt 250-350 anställda beroende på hur man räknar (konsultbasis halvtid mm). Nedan kort info om dessa bolag.

TRUTH Agency :https://www.truth.agency/ TMGs Blockchain bolag byggt på Ethereum vars lösning TRUTH rullas ut i San Francisco via mediebolaget DAE, One9Ninety in Singapore samt i Sydney och Aukland av bolagen Channel Zero och Rainmakers (dessa fyra bolag ingår i TMG). Grundades 2017. Mer om bolaget och lösningen längre ner.

Black Marketinghttps://www.blackmarketing.com/ Specialiserar sig i Social Media marketing via LinkedIn. En av LinkedIns top social sellers. Grundades 2014. Singapore baserat med uppskattningsvis 20 anställda (sökerligen fler/ färre hur man ser till anställningsform).

One9ninetyhttps://www.one9ninety.com/ Marknadsföringsbolag för att stärka varumärken. Startat 2008. Kunder som IKEA, Microsoft, Yahoo, Volvo, Shiseido, Playboy Fragrances, Adidas, L’Oreal Paris mfl. Baserat i Singapore med ca 25 anställda.

Nice and Politehttp://www.niceandpolite.com/ Marknadsföring genom bla film, animation, design samt även inom virtual reality kommer under 2018. Kunder som Apple, Universal Music, Virgin Media, BBH, NBC, M&C Saatchi, Sony mfl.

Grundades 2011. Baserat i London. Uppskattningsvis ca 11 anställda.

Insurgence http://insurgence.sg/ Gör venues för att stärka varumärken, B2B o B2C konsultationer. Är exklusiv operatör av Fashion TV club Singapore samt delägare i deras 10000 sqf venue. Singapore baserat med ca 35 medarbetare. Kunder som Pacific Beverages, Stella Artois, Jägermeister, Pernod Ricard, Valisere (underkäder) mfl. Har en comunity på 100 000 i Asien.

Raineri Communicationshttps://www.raniericommunications.com/ Marknadsför inom främst consumer tech via kampanjer samt social Media, Förvärvade nyligen Tyska Wildcard Communications med 22 medarbetare som bla marknadsför spel för Gaming industrin men även consumer tech. Totalt antal medarbetare inom Rainerigruppen runt 60 anställda. Huvudkontor London men finns även via förvärv i Tyskland och Frankrike.

The Brand Theatre: http://www.thebrandtheatre.com/pasthits-consult.aspx Marknadsföringsbolag i Singapore kunder som Nutrilat, La Fraische, Pacific Lab, Singapore Eye Research Institute. Baserat i Singapore och grundades 1997. Uppskattningsvis ca 10 anställda.

Chaneelzerohttp://www.channelzero.com.au/ Marknadsföringsbolag baserat i Sydney Australien med ca 20 anställda. Kunder som Nestle Professional, News Limited, Rio Tinto, Vidal Sassoon, EB Games, Nudie, Volkswagen mfl.

Clickvertahttps://www.clickverta.com/about/ Marknadsföring inom främst B2B men bygger även större E-commerce webbsidor för större företag i UK, USA, Ryssland och Baltikum. Baserat i London och har ca 15 anställda.

Lead Generationhttps://leadgeneration.com.au/ Arbetar med Lead generation och online-prestationsbaserad marknadsföring för företag. Man är rankad 7a på en top 10 lista i Australien vad gäller Lead Generation https://www.topseos.com/au/best-lead-generation-companies-in-australia (Ett svenskt Lead generation bolag är tex Catena Media för spelbolag).

Bolaget grundades 2005 och har ca 70 anställda enligt länken ovan.

Slingshot Sponsorshiphttp://www.slingshotsponsorship.com/ Inom Marknadsföring med flertal awardshttp://www.slingshotsponsorship.com/slingshot-sponsorship-nominated-four-esa-excellence-awards-2017-including-agency-year/

Bolaget kommer troligtvis integreras i Londonbaserade Rainieri Communications då Managing director slutar och positionen tas över av Pietro Rainieri. Kunder som Hundai, Hilton, Allianz, Toshiba mfl. 9 anställda.

Addiction Advertisinghttp://addictionadvertising.com/ Marknadsföring med klienter som ANC Bank, Bosch, Chanel, Pfizer, Toshiba mfl. Grundades 2011 är baserade i Singapore ingen info om anställda, uppskattar runt 10-20?

Marker Studiohttp://markerdigital.io/ Utvecklar digitala produkter som appar för android/ IOS, molnlösningar, spelutveckling samt webbdesign. Kunder inom Gaming industrin (bla Disney mobile, Sony, Zynga och Microsoft Studios), banker, film och skall även släppa ett spel i början på 2018 på Xbox, Steam och Windows 10 mer om spelet http://www.pcgamer.com/samsara-is-a-gorgeous-portal-hopping-puzzle-game-due-next-year/, mer info http://www.gamewire.com/2017/12/05/marker-announces-samsara-a-puzzle-game-of-thoughtful-reflections-coming-to-pc-console-and-mobile/

Grundade 2000/ 2010. Baserade i Nya Zealand och Australien. Marker Studio gick under 2017 tillsammans med Marker Metro (även det TMG bolag). Har ingen info på antalet anställda men uppskattningsvis runt 30-40 efter sammanslagningen till Marker http://tmg-plc.com/tmgs-marker-metro-marker-studio-merge/

Rainmakershttps://www.rainmakers.co.nz/ Mindre teknisk konsult för IT, Network, Cloud lösningar vad gäller marknadsföring till olika bolag. Grundades 1995 och har uppskattningsvis 5-10 anställda, baserat i Nya Zealand. Kunder som Bayer, Nandos, Virbac and Herbal Ignite.

DAEhttp://www.dae.com/ San Fransisco baserat marknadsföringsbolag med klienter som Wells Fargo, Southwest Airlines, Cathay Pacific, AARP mfl. Vann Digital Campaign of the year av 3AF (Asian American Advertising Federation Juni 2017). Grundat 1990 och har runt 20 anställda enligthttps://www.manta.com/c/mmstc3g/dae-advertising

Digital Virtue: https://www.digitalvirtue.com/expertise Marknadsföring inom B2C (Buissness to consumer) webbsite design, Digital marketing och Digital strategy.

huvudkontor i Cardiff : Mindre bolag med uppskattningsvis runt 5 medarbetare.

Vid en summering av TMGs ovan bolag så är det en hel del man får för dagens BV på ca 130 miljoner och en kassa som lär troligtvis vara runt 27-30 miljoner efter Q4 rapporten (22 miljoner efter Q3).

En del av bolagen som ingår i gruppen ser riktigt fina ut och hade om de varit separat noterade på svenska börsen säkert själva kanske kunnat ha en värdering i 50- 100% av hela TMGs bolagsvärde. Andra är mycket små och inget extra och borde aldrig förvärvats.

Man ser att bolagen har olika inriktningar och kundsegment TEMBA plattformen för bolag först och främst för samarbeten kundleads helhetslösningar bolagen emellan kommer säkerligen få än mer effekt. Ett exempel var ett samarbete mellan 2 bolag inom gruppen för att få ett större kontrakt med Nestle.

Antalet anställda är dock inte så värst viktigt. Ser man till tex Awardit inom Media advertising o Marketing/ kundklubb är det ett fint litet bolag. Awardit och Rewardit har totalt sju anställda (5+2) och omsatte lite drygt 40 miljoner 2016 med ett EBITDA på ca 14,6 miljoner. Awardit har ett börsvärde på drygt 200 miljoner.

TRUTH TMGs Blockchain lösning

Truths blockchain lösning byggt på Ethereum har börjat rullats ut runt om i världen som i San Francisco via mediebolaget DAE, One9Ninety in Singapore samt i Sydney och Aukland av bolagen Channel Zero och Rainmakers vilket man kan se på deras respektive hemsidor. Antar man dock inte är helt färdig för tillfället.

https://www.one9ninety.com/

http://www.channelzero.com.au/services

https://rainmakers.co.nz/

http://www.dae.com/

Vi kan se att TMG satsar stort på att Blockchain lösningen skall bli något stort med både namnkunnigt Advisary Board från framgångsrika bolag (bla marknadschef på Ladbible samt CEO i ett annat blockchain företag Blocklab) samt Research om att just blockchain teknologin är efterfrågad inom annonsförsäljning.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/01/04/the-marketing-group-plc-tmgs-truth-media-agency-announces-key-board-advisors.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/01/08/the-marketing-group-plc-tmgs-truth-media-agency-publishes-the-state-of-programmatic-advertising-market-research.html

Blockchain lösningen är mer logisk än man först kan tänka sig. Det sker massvis av olika typer av köp vad gäller annonstjänster för bara en klient. Att kunna visa dessa och vart de gått mm så har klienten fullständig översikt vad pengarna används till än att bara ”köpa grisen i säcken” och hoppas på att mediebolaget kan göra ett bra arbete för den summa man betalar. Detta användningsområde för blockchain teknologin känns klockren med stor nytta och fungerar det som det ska är det en självklar del framöver men finns säkerligen andra som har/ kommer ha konkurrerande lösningar. Att nyttan finns är uppenbart och illustreras i denna artikeln om just TMGs blockchain lösning skriven av Tessa Darbyshire på Yourzine

https://www.yourzine.com/blockchain-agencies-truth-shall-make-ye-fret/

Känns betydligt mer seriöst än flummet från bolaget Quickbit som skall in på börsen under innevarande kvartal (finns presentation på nätet som jag var allt annat än imponerad av).

En artikel från självaste CNBC (skribent Lucy Handley) angående The Marketing Groups Blockchain lösning.

https://www.cnbc.com/2017/11/15/this-ad-agency-is-using-blockchain-to-create-a-cleaner-media-supply-network.html

Att vi kommer få bra mycket mer nyheter från både blockchain relaterat och kanske till och med krypto valuta är högst troligt från TMG. Att handelslösningar/ annonskampanjer med krypto valuta integreras känns inte främmande som ”reward” i annonsredskap förutom det Ethereum baserade blockchainlösningenTRUTH som TMG har stora förhoppningar om. Sedan kan mycket väl TRUTH bygga på kryptovaluta enligt Sean Hargrave med "Truth dollar" som vi kommer till.

Frågan om hypen sprider sig även till TMG pga detta eller marknaden i detta fallet blundar, vilket den gjort än så länge?

Spekulation om TMGs eventuella cryptovaluta ”Truth dollar”

Sean Hargrave från MediaPost (London editor) https://www.mediapost.com/

spekulerar i att TMGs TRUTH blockchainlösning eventuellt kommer bygga på en kryptovaluta ie ”Truth Dollar” istället för på cash i nedan citat efter att han pratat med Adam Hopkinson COO i TMGs TRUTH.

”A couple of things to note from my discussion, ahead of today's launch. It's not clear yet whether Truth will track real money or an encrypted currency. I wondered whether budget will be turned into "Truth Dollars," or something similar, so it can be tracked digitally, or whether good old-fashioned hard cash can be tracked through the system. Also, there are no advertising partners for this at launch.”

Hela artikeln kan läsas i nedan länk och även en uppföljning skriven Tisdag kväll den 9e Januari dvs bara timmar gammal när jag skriver detta. https://www.mediapost.com/publications/article/310243/blockchain-set-to-clear-digital-marketings-murky.html

CEO Adam Grahams ambitiösa tillväxtplaner

Den stora potentialen ligger inte i nuvarande bolag utan det är i TMGs planer att växa. Enligt artikeln nedan så säger Adam Graham att man skall bli lika stora som M&C Saachi inom kort och de har ett BV på ca 3,5 miljarder. Specifikt vad han menar med inom kort utvecklas inte men ett par år uppskattningsvis och nämner även att det är första steget!

Citat från Adam Graham

”He points to London-listed M+C Saatchi, worth £250mln currently, as a good benchmark for where it aims to be in the short term, though this is only likely to be the first step. ”

Hela artikeln finns att läsa nedan

http://www.proactiveinvestors.co.uk/companies/news/187582/all-about-truth-as-the-marketing-group-adopts-blockchain-187582.html

Oerhört ambitiösa planer minst sagt och tar det med en nypa salt, kommer en bra bit på vägen finns det även då en oerhörd potential.

Artikeln beskriver annars hur TMGs nystartade bolag Truth och deras blockchain teknologi byggt på Ethereums smart contract plattform, där man utvecklat en blockchain teknologi för att kunden skall kunna se alla transaktioner som görs vid köp av annonser vilket är mer komplext än man först kan tro som nämnts ovan.

Kommande förvärv av TMG

I artikeln nedan kan vi läsa lite om kommande tilltänkta förvärv av TMG vad gäller DSP/ SSP

https://www.campaignlive.co.uk/article/tmg-launches-global-blockchain-based-media-agency/1450076

"We are also in the process of acquiring our own DSP and SSP."

Graham declined to disclose the names of the partners they were working with or the startup clients.

Förklaring DSP = Demand Side Plattform, dvs en plattform där man kan köpa annonser genom att det finns ett flertal med olika utbud. Där sätter köparen sina parametrar för vilka annonsvisningar de vill köpa och vad de är beredda att betala.

SSP= Står för sell side platform och _är _den tekniska plattform som använda av sajtägarna för att erbjuda annonser att sälja

DSP/ SSP Bolag/ tjänster vilka behövs för att få data vid köp/ försäljning av annonser vilket skall in i Truths Blockchain lösning. Idag har TMG samarbete med någon/några aktörer och får betala för tjänsten.

Utöver satsningen på Blockchain teknologin byggd på Ethereum så är TEMBA plattformen i fokus, en samarbetsplattform för alla bolag inom TMG gruppen så att de kan ta uppdrag tillsammans, erbjuda sina klienter en helhets lösning/ tjänst , bli mer globala promota jobb till andra inom TMGs bolag.

På Stora aktiedagen i mitten av November presenterade Adam Graham TMG och han nämner just TEMBA, Blockchain teknologin nämndes ej dessvärre då det ej blivit publikt vid tillfället.

14.15 in i presentationen nämns kommande förvärv inom SAAS (Software As A Service), Plattform, Data och Community bolag .

Intressant är även att framtida förvärv inte kommer ske genom betalning med aktier som flödar ut på marknaden utan till störst del kontant via kassa samt lån (låneförhandlingar sker med flertal enligt intervjun) samt eventuell även private placement/ marknaden vilket man kan höra från 19.50 och framåt. Presentationen kan ses höras i nedan länk:

https://www.youtube.com/watch?v=F2uPQR-0WNk

Potential och Risk

Jag tror nog många räknat ut TMG men bolaget ser riktigt billigt ut och Adam Grahams planer om att växa sig stora som M&S Saachi kan knappast verkställas såvida man inte fortsatt visar mycket bra resultat som i Q3an och tänker då främst på Q4 rapporten som kommer i Februari.

Kan man göra framtida förvärv likt modellen man förvärvade Wildcards Communication med dvs en mindre kontantdel initialt sedan 3 ggr 2018s vinst – som betalas Q1 2019. Den totala köpeskillingen kommer maximalt uppgå till sju gånger Wildcards resultat efter skatt om verksamheten infria vissa krav.

Att man sedan överger förvärv via aktier enligt presentationen ovan och får lån vilket inte borde vara alltför svårt som skuldfritt/ vinstdrivande bolag och med ökande kassa lär vara en bra mycket bättre strategi.

TMG gruppen ser extremt billig ut men bolagets ursprung med Jeremy Harbour vid rodret tillsammans med främst Callum Lang och Toby Street är visserligen historia men bör man ändå ha i åtanke och kan läsas om i nedan 2 artiklar som en bra sammanfattning.

https://mumbrella.com.au/marketing-group-rapped-nasdaq-past-comes-back-haunt-agency-network-474042

https://www.mumbrella.asia/2017/08/roller-coaster-hype-can-new-regime-exorcise-bullshit-past-marketing-group

Adam Graham verkar dock ha en stark tro på bolaget och köpt på sig ett bra gäng aktier.

http://news.cision.com/the-marketing-group-plc/r/director-and-management-share-purchases-and-orderly-market-agreements,c2271669

Andra har dock sålt en del/ hela sitt innehav för 3 månader sedan. Främst var det Jacquelyn Fast, numera fd chef för Slingshot Sponsorship då hon sedan Pmet nedan har avgått som chef för Slingshot Sponsership som sålde drygt 623 000 aktier.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/10/11/the-marketing-group-tre-insynsforsaljningar-i-mandags.html

Aktierna kan mycket väl köpts upp och sedan dumpats på aktiemarknaden och därför vi ser kursen vi gör idag trots ett mycket bra Q3 resultat. Sedan har vi gamla ägare i förvärvade bolagen som under hösten haft lockup som gått ut på sina aktier som säkert pressat aktien med.

Man ser även att antalet ägare minskat dag för dag de senaste året av troligtvis uppgivna aktieägare men även nu på senare tid att någon via UBS börjat köpa upp större mängder aktier vilket skedde senast idag (Måndag).

Värdering/ kurs

Om vi ser till befintliga bolag inom gruppen kommer man troligtvis förbättra resultatet under 2018 till kanske ett EBITA om uppskattningsvis runt 30 miljoner (sett till bara Q3 o Q4 2017 så landar vi nog på runt 15 miljoner) för helåret 2018 och en kassa som skulle uppgått till 45-50 miljoner. Ett EBITDA x 10 borträknat kassan hade gett oss ett BV på runt 350 miljoner vilket motsvarar ca 1 Euro i kurs. Nu har dock Adam Graham ruskigt ambitiösa planer vad gäller tillväxt inom TMG så deg känns inte så relevant med dessa siffror då TMG lär se helt annorlunda ut i slutet på året då Adam Grahams planer att växa sig lika stor som M&C Saachi dvs från dagens BV på 130 miljoner till 3,5 miljarder (M&C Saatchi nuvarande BV) inom ”kort” enligt artikeln och detta skulle bara vara en början... (gissningsvis menar han dock på ett par års sikt).

Känns knappast otroligt om förvärven framöver lyckas väl genom lån att vi ser aktien skena iväg även om man inte når hela vägen enligt Adams och styrelsens planer enligt ovan så kan man mycket väl bli en av börsens vinnare åter igen.

Hur sedan TMGs Blockchain tas emot på marknaden/ värderas skall bli intressant att följa samt vad deras planer runt detta kan vara vi kanske till och med ser TMGs "Truth dollar" framöver?

Att vi kan få se kurser rent av upp till 2-3 euro kan mycket väl hända redan under innevarande år gissar jag medan många andra har nog räknat ut bolaget redan pga kaoset som varit slutet 2016 och första halvan av 2017. Självfallet är det hög risk i aktien vilket man inte minst sett sedan handelsstarten i TMG och endast en mindre post rekommenderas, själv har jag dock löpt en hyfsad stor post men kommer skala av lite under resans gång uppåt vilket jag tror kommer.

Vem som får rätt får framtiden utvisa. Att det blir ett extremt händelserikt 2018 råder det dock inga tvivel om och bolaget kommer röra upp starka känslor på allehanda forum.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?