Post entry

Touchtech - Framtidens retail är här nu

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

“The power to deliver an endless aisle of products to shoppers without the need for thousands of square feet of retail space is a gamechanger for everybody.” - Forbes Touchtech är ett innovativt svenskt bolag som tillhandahåller helhetslösningar till detaljhandeln för att digitalisera butiksupplevelsen och öka försäljningen i butik. Bolaget utvecklar och säljer två produkter: Touchtech Lima och Touchtech Vendo, båda består av egenutvecklad interaktiv mjukvara som installeras på större touchskärmar och används i fysiska miljöer som butiker, showrooms och mässor.

Marknaden/Makro

Retail står inför stora förändringar då den fysiska butiken de senaste åren tvingats konkurrera med fortsatt växande e-handel. Nästan varje dag kan man läsa om hur tufft det är och att butiker stängs. Men det finns hopp för Retail. Det har visat sig att konsumenterna trots allt vill besöka butiker. Ett skifte har nu börjat och fler och fler tittar på möjligheter för hur man kan förena den fysiska butiken med e-handel. Kort sagt: Digitaliseringen händer i Retail och Touchtech har lösningar på hur man kan maximera detta. Exakt hur framtidens butiker kommer se ut är svårt att säga men att Retail måste göra något är tydligt. I en värld där mer eller mindre allt digitaliseras är det svårt att på sikt inte se att även alla butiker kommer digitaliseras. Globalt har trenden redan startat med intressanta projekt i butikskedjor och shoppingmalls i bl a USA och Japan. Marknaden är således helt enorm och bara på befintlig kundbas för Touchtech finns möjligheter att bygga en mycket stark och lönsam affär. 

En intressant artikel 2019 om makrotrenden och digitalisering av Retail:

https://www.storis.com/2019-home-furnishings-retail-industry-trend-guide/

Produkter

1. Lima https://player.vimeo.com/video/110865430?wmode=opaque Lima passer väldigt bra för presentationer där man på interaktivt vis vill visa upp t.ex en bil. För Lima tar Touchtech betalt med en engångskostnad för licensen och marginalen på produkten är hög. 

2. Vendo är den mest intressanta produkten med störst potential till skalning. Med Vendo vill Touchtech förena e-handeln och den fysiska butiken och ta det till en ny nivå. Butiker kan nu på mindre butiksytor erbjuda hela sortimentet via Touchtechs lösninga roch kunderna lägger beställningar på skärmar i butiken och får varorna skickade hem till sig. För Vendo varierar priset men utifrån bolagets kommunikation brukar det ligga på mellan 2000-4500 SEK per månad och skärm. Avtalen som kommunicerats ligger oftast mellan 12-36 månader. Ingen kund har idag sagt upp licenser utan många har istället ökat om än i lugn takt.

En av de största fördelarna med Vendo är att butikerna inte behöver ha allt i lager I butik utan det räcker med prover för att kunden ska kunna känna och testa. Via Vendo kan man alltså erbjuda fulltsortiment på en liten yta i kombination med att personal kan svara på frågor och hjälpa till med inspiration och tips. Det blir som om det fanns levande människor live i en onlinebutik - fast tvärtom. Mycket charmigt, smart och säljeffektivt.

Sedan finns det fler fördelar och möjligheter som vi t.ex. sett med Touchtechs pop-up-projekt The Fitting Room där man har RFID taggar på kläderna som man skannar och får (på skärmen) information om varan, material, hållbarhet, historia m.m. Via RFID-skanningen slipper kunden själv scrolla/leta upp varan på skärmen om man vill kolla lagersaldo, färger, storlekar m.m.

Det finns också stora fördelar för kedjor och framtida butiker som med Touchtechs teknik kan satsa på mindre butiker och ändå ha hela sortimentet eller som the The Fitting Room inte sälja några varor alls utan bara låta kunderna prova i butiken, beställa på Touchtech-skärmen och sedan skickas varorna hem. En fördel med det är när man shoppar så slipper man bära runt en massa kassar som man måste hålla koll på hela tiden och kanske ska man göra annat sedan och slipper då åka hem för att lämna varorna.

En stor potential med Vendo är också att varumärken kan använda Vendo när dom har Shop-in-Shop där utrymmet är väldigt begränsat.

3. Konsulttimmar. Detta är något Touchtech blir bättre och bättre på att ta betalt för. Man hjälper företag med koncept och utbildningar, t.ex hur man på bästa sätt ska använda deras produkter. Denna intäkt kan bli en väldigt fin bas i bolaget men är inte den stora värdedrivaren. 

Maginalerna

Eftersom det är mjukvara bolaget primärt säljer är marginalerna mycket goda. När volymer uppnås kommer detta märkas kraftigt på sista raden. Det har visats sig att med Touchtechs lösningar har man kunnat minska returer och öka onlineförsäljningen och det kan man läsa mer om här: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/11/28/touchtech-the-fitting-room-visar-vagen-for-framtidens-retail.html

Kunder

Redan stark kundbas med kunder som Jack & Jones (Bestseller) J.Lindeberg, Eton, Clas Ohlson, Elkjøp mfl. Bara potentialen i befintlig kundstock och dess återförsäljare är över 25,000 butiker och ambitionen är att varje butik har mer än en skärm.

Befintlig kundlista, februari 2019, där man ser antal butiker som har Vendo och längst till höger potentialen. Det kan finnas förändringar som sker i antal återförsäljare både upp och ner men det ger en god indikation på potentialen.

MQ - 22 butiker - 120 butiker totalt

J.Lindeberg - 20 butiker - 90 butiker - ca 900 återförsäljare

Clas Ohlson - 4 butiker - 200 butiker totalt

Wacay - 1 butik - inga egna butiker - okänt antal återförsäljare

Sealife - 4 butiker - 7 butiker totalt

Caliroot - 1 butik - 3 butiker totalt

Twilfit - 3 butiker - 56 butiker totalt

Elkjøp - 4 butiker - 400 butiker totalt

Stutterheim - 2 butik - 3 butiker totalt - ca 1500 återförsäljare

Velour By Nostalgi - 3 butiker - ca 50 återförsäljare

Sneaky Steve - 1 butik - 4 butiker totalt - antal återförsäljare okänt

Apoteket - 3 butiker - 370 butiker totalt

OddMolly - 3 butiker - 24 butiker totalt - 1200 återförsäljare

Stena Line - 1 fartyg - 35 fartyg totalt

Eton - 50 butiker - 10 egna butiker - ca 1500 återförsäljare

Axel Arigato - 3 butiker - 3 butiker totalt

Cervera - 7 butiker - 74 butiker totalt

Coop Norge - Obs Bygg - 10 butiker - 49 butikertotalt

Best Seller - 9 butiker - 2700 butiker totalt - ca 20 000 återförsäljare

Johnells - 1-2 butiker - 10 butiker totalt

Svea - 2 butiker - 4 butiker totalt

Junkyard - 1 butik - 2 butiker totalt

Bergqvist Skor - 4 butiker - 24 butiker

Joy - 2 butiker - 53 butiker totalt 

Stenströms - 5 butiker - okänt antal egna butiker - över 1500 återförsäljare

Artisanis AB - 1 surfplatta 

Eytys - 2 butiker - 2 butiker totalt - antal återförsäljare okänt

Värdering av framtida potential

Potentialen är såklart enorm i den befintliga kundbasen. Det är kanske inte realistiskt att räkna med att varje butik av de över 25.000 som de befintliga kunderna har ska ha Vendo. Bolagets ambition är att man ska ha mer än en skärm per butik. Vissa större butiker kommer säkert ha flera stycken. Bara för att visa lite av potentialen räknar vi ändå på den totala möjliga affären på befintlig kundstock där vi räknar lågt med ett snitt på 1.5 skärm per butik. Vi räknar på snittpris per skärm på 3000 SEK även om det i de flesta fall är över detta enligt ordervärdena från bolaget som presenterats till marknaden i pressmeddelanden.

25000 * 1,5 = 37500 skärmar. 37500300012 = 1,350,000,000 kr i rullande återkommande intäkter. Befintlig kundbas har alltså en potential på minst 1.3 miljarder kronor per år i intäkter, kunder man redan har. Detta är såklart ett drömscenario men det är viktigt att förstå potentialen i bara den befintliga kundbasen för att förstå vilka möjligheter som finns. 

Varför ska man investera i Touchtech?

1. Touchtech sitter på egenutvecklad teknik och där Vendo bygger på repetitiva intäkter. Det är väldigt enkelt att räkna på möjliga framtida intäkter och med dagens värdering ligger inga förhoppningar alls egentligen. Tekniken värderas inte och inte heller de stora diskussionerna som pågår med några av deras större kunder där potentielt ordervärde är väldigt stort. 

2. Retail står inför enorma satsningar för att överleva och många kommer nog inte ha något val än att anpassa sig till kundernas beteenden och där har Touchtech lösningarna för att förena den fysiska butiken och e-handeln

3. Det finns många triggers i bolaget framöver. Det räcker egentligen med att kolla på den stora kundlistan där man garanterat jobbar stenhårt för att det ska ske större utrullningar - dvs ett stort förväntat inkommande flöde av nya avtal och pressmeddelanden - och den största diskussionen vi vet som pågår är den om en möjlig utrullning till 600 st Jack & Jones butiker via Bestseller som nämnts i nyhetsbrev: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/02/08/touchtech-touchtech-nyhetsbrev-januari.html

Informationslänkar om Touchtech:

-        https://www.youtube.com/watch?v=s23U4k6INDo

-        https://www.youtube.com/watch?v=K13nbIfQGUY

-        Memorandum från noteringen 2017: https://ir.spotlightstockmarket.com/media/3545/noteringsmemorandum.pdf

-        Bolagets pressreleaser återfinns här : https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/803412/touchtech

-        Intervju: https://analystgroup.se/intervjuer/touchtech/?fbclid=IwAR08tY7DSeRGlv7PTRG4Cm6lxa7gpwQ_2esTM_q-9wo62CASaxoYwGpokfU

 

Läsning som berör retail:

-        https://www.svd.se/ahlens-vd-brutal-forandring-vantar

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?