Post entry

VA Automotive - Undervärderad kassako

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

VA Automotive i Hässleholm AB må inte ha ett sexigt namn, men det är inget som brukar hindra en bra investering. Med en målsättning om en miljard i omsättning och 4-8% i EBITDA finns alla möjligheter. Men för Q2 kan P/E = 10 ge en uppsida på 400%.

Kort om bolaget från rapporter

VA Automotive bedriver verksamhet inom fyra affärsområden, VA Components, VA Automation, VA Tooling och VA Engineering. Större delen av omsättningen är hänförlig till fordonsindustrin. VA Automotives affärsstruktur grundlades under 2013, vilket resulterade i ovan nämnda affärsområden. De olika områdena utgör tillsammans en unik kompetenskedja som efterfrågas av bolagets kunder men som för tillfället inte tillhandahålls av konkurrenterna. På så vis finns det goda förutsättningar för framtida expansion och tillväxt.

Bolagets kända kunder:
Volvo, Autoliv, IAC, Scania, Lear Corporation, National Electric Vehicle Sweden, Johnson Controls, BMW, Volkswagen, GM, Ford, Daimler, Gnotec, Porsche, Jaguar, Opel, Mazda, Electrolux och Ikea.

Dagens kurs

Idag står VA Automotive i ~2,5:-. Med en omsättning på 340 miljoner, och ett rörelseresultat på -18 miljoner förra året, samt uteblivet intresse, bedömer börsen 2,5:- vara bolagets värde. Ett totalt bolagsvärde på ~68 miljoner.

Så vad är det spännande?

2015 var ett omstruktureringsår

2015 var ett år då bolaget räknade med att gå i förlust, då man gjorde omstruktureringar i företaget, och fokuserade sina affärsområden.

Alla engångskostnader det innebar går att läsa i Bokslutskommuniké januari-december 2015: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/02/25/va-automotive-bokslutskommunik-januari-december-2015-for-va-automotive-i-hassleholm.html

(Och vilket även sägs av CEO, ett klipp jag länkar senare i inlägget)

Resultat av Q1

Åtgärderna tycks ha gett resultat. I Q1 redovisar bolaget ett resultat om +2 miljoner, jämfört med -8 miljoner året innan, med en omsättningsökning om 33%.

De utfärdade även en företrädesemission som blev övertecknad.

En överenskommelse har även gjorts med Autoliv om övertagande av en produktlinje Styrkolonn med omsättning överstigande 200 MSEK under de kommande fyra åren för affärsområdet VA Components

Q1: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/22/va-automotive-delarsrapport-januari-mars-2016-for-va-automotive-i-hassleholm.html

Nuvarande affärer

För några dagar sen fick ett av dottebolagen en order på totalt 32 miljoner kronor. Då VA Automotive bytte namn och brandade om sig själv 2014-2015, ingår självklart marknadsföringsarbete inom det området.

I Q3 2015 får vi reda på vad offerterna ligger på för 2 av bolagen:

VA Tooling har utestående offerter om 450 miljoner i Q3 2015, och VA Components har utomstående offerter om 250 miljoner i Q3 2015.

Resultaten från dessa bör vi börja se nu, varav vi såg ett för någon vecka sen.

Bolaget planerar även ett nytt förvärv för att kunna förbättra sin egen leverans, men den förhandlingen är utan uppgifter sedan ett tag tillbaka. Dock anser jag att den triggern är värd att notera.

VA Engineering har full beläggning en bra bit in på 2016.

Med marknadsföringen jag tror är en del av namnbytet, tror jag att offerterna rullar ut i samma storlek. Med en hitrate på 15-30% så ligger det om möjligt upp mot 250 miljoner i tagna ordrar redan nu, utöver de löpande leveranserna, som bidrar till omsättningen.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/11/16/va-automotive-delarsrapport-juli-september-2015-for-va-automotive-i-hassleholm.html

Omsättning i framtiden

VA Automotive har som målsättning att nå en omsättning överstigande 1 miljard kr per år samt att kunna ansöka om notering på Nasdaq Small Cap inom 2 till 4 år.

Den målsättningen är inte omöjlig. VA Egineering har skaffat sin första kund utanför bil-industrin, och beläggningen för alla bolag anser CEO, Lars-Åke Grundmark, vara god.

Här finns en smått blygsam intervju med Lars-Åke: http://va-automotive.com/automotive/news/interview/

Nya styrelsen

I eftermiddag hade VA Automotive årsstämma. Allt gick enligt planen, och allt gick igenom.

Det mest intressanta från denna stämma är de nya ledamöter som tillträtt:

Per-Ewe Wendel

Arbetserfarenhet
2009 CEO, Plastal Industri AB, partly retired December 2012
2008 CEO, Kongsberg AutomotiveThorbjörn Wennerholm

Peter Nilsson

Aktuella styrelseuppdrag
- CombiGene AB (publ)

Yrkeserfarenhet
2007- Advokatfirman Lindahl KB, Advokat och delägare
2006 Boliden AB, Bolagsjurist
2005 Advokatfirman Vinge, Advokat

Harriet Lidh

Yrkeserfarenhet

2014- VD Lidhs Verktyg AB / Swepart Verktyg AB

1996 VD Lidhs Verktyg AB

Värdering

Resultatet från Q1 i år ökade med 10 miljoner.

Q2, där industrin nuförtiden kan sägas går fullt ut hela Juni, väntas bli ett riktigt styrkebesked.

Q2 förra året låg på +4 miljoner, men egentligen -4 miljoner då man kan räkna bort en försäljning.

Med en förväntad ökad omsättning, vilket bevisades i Q1, och minskade kostnader samt extrapolering av intäkter och vinst kan man räkna med minst 6 miljoner i vinst.

Snabba kalkyler på Q3 och Q4 utan omkostnader för omstrukturering bör resultera i minst 9-10 miljoner per kvartal, med tanke på utvecklingen.

27 miljoner i vinst för året på PE 10 ger en kurs på 10:- . En ökning med 400%.

Det ska noteras att detta enbart är spekulationer och extrapoleringar av nuvarande siffor.

Värdering i framtiden

För framtida värdering citerar jag amvändaren "Swepheonix" på Placera:

Efter samtal med VD så korrigerar jag min bild av VA Automotive, bolaget har mycket goda möjligheter att nå 1 Mdr kronor i nettoomsättning och ifall vi jämför med konkurrenterna i de olika segmenten(finns ingen konkurrent för hela verksamheten dvs. One stop shop - konkurrent) så borde en Ebidta marginal på mellan 4-8%(Volvo Car har den senare) vara rimlig.

---------------Bear Scenario---------

Vi kan räkna på ett ordentligt Bear Scenario med 2% i Ebidta marginal.

Låt oss säga att bolaget även inte når upp till 1 Mdr utan enbart en fördubbling av den prognostiserade för 2016(ca 400 Mkr) dvs 800 Mdr.

2% på 800 Mdr = 16 Miljoner/år.

En grov värdering baserat på Ebidta-värdering borde vara att bolaget kan säljas för 5-10 x Ebidta.

Då hamnar vi på följande värderingar:

16 Miljoner x 5 = 80 Mkr (Värsta Bear scenario) = 2.93 kr/aktie

16 Miljoner x 10 = 160 Mkr (Optimistiskt Bear Scenario) = 5.87 kr/ aktie

-----------Bull Scenario--------------------

Optimistiskt scenario med 6% i Ebidta marginal och 1 Mdr i nettoomsättning:

6% * 1 Mdr = 60 Miljoner

Ebidta x 5 = 300 Miljoner i värdering = 11.00 kr/aktie

Ebidta x 10 = 600 Miljoner i värdering = 22 kr/aktie


Det ser mycket lovande ut ifall ledningen kan uppnå den försäljningstillväxt som föreslås samt jobba med kostnadsinnovation!

Notera att värderingen baseras på en 5 års prognos.

Slutsats

Det här är ett undervärderat bolag som har låg riskbenägenhet. Skälet till värderingen tycks vara förra årets resultat, samt ointresset av framtida resultat.

Redan i augusti bör aktiekursen justeras om Q2-rapporten följer bolagets förväntade resultat.

Att köpa en post på medelsikt ter sig för mig naturligt, då det finns en stor uppsida om prognoserna stämmer.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?