Post entry

Vinstexplosion väntar Fingerprint

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Den legendariske börsgurun Peter Lynch tipsar i sin bok ”One Up On Wall Street” att man kan finna potentiella kursvinnare genom att se bakom hörnet där man bor, alltså följa utvecklingen i närområdet. Oftast är det dock inte så enkelt eftersom risken är stor att tåget redan gått då du sannolikt inte är den första som upptäckt ”fyndet” då vanligtvis en rejäl portion förväntningar brukar bakas in i kursen redan i puppastadiet. En bättre strategi skulle kunna vara att höja blicken och studera en annan marknad för att dra slutsatsen huruvida en framgångsrik produkt där även skulle kunna nå framgång här hemma. En sådan produkt skulle kunna vara inloggningsdosor med fingeravtrycksläsare eller en mobiltelefon med en integrerad fingeravtryckssensor.

I gårdagens rapport avslöjar Fingerprint Cards att det är Postal & Savings Bank of China som påbörjat utrullningen av inloggningsdosor, s.k. U-keys, med bolagets teknik till sina kunder. Det är naturligtvis högintressant eftersom den kinesiska banken är landets femte största bank med ca 40 000 filialer. Den order på 20 Mkr som Fingerprint kommunicerade för en månad sedan omfattade även utrullning av dosor till enbart en region vilket indikerar att mycket mer kommer att finnas att hämta framöver.

Avslöjandet om banken är även lite extra spännande eftersom det bekräftar att produkterna sannolikt säljs via Beijing Tiancheng Technology, en ledande utvecklare av säkerhetslösningar med biometri i Kina, som jag belyste i föregående blogginlägg(Framgångar för Fingerprint). I denna refererade jag till en intervju där marknadschefen avslöjade att de påbörjat försäljning av usb-nycklar till just Postal & Savings Bank. Dessutom avslöjades i artikeln(om jag tolkar Google translate rätt) att pilotinstallationer även påbörjats vid China Minsheng Bank, som har över 200 kontor i landet, samt dessutom att Agricultural Bank of China påbörjat en pilot i provinsen Hebei, en region som har ca 70 miljoner innevånare. ABC är också en av Kinas fem största banker med bl a 2,1 miljoner företagskunder, vilka förmodligen är den initiala målgruppen för inloggningsdosor med biometri.

Då priset för areasensorn sannolikt ligger kring 10-15 usd(VD har avslöjat att areasensorn är mångdubbelt dyrare än linjesensorn som kostar 2-3 usd) öppnas självfallet en svindlande potential och utvecklingen på den kinesiska bankmarknaden bäddar naturligtvis för ett rejält tillväxtlyft framledes. Därtill finns det skäl att förvänta sig genombrott inom andra segment då bolaget dessutom marknadsför sensorerna mot försäkringsbranschen och sjukvården samt avslöjar i Q3-rapporten att ett stort antal företag uttryckt sig positiva till att integrera areasensorn i kommande produkter.

Blickar vi tillbaka till gårdagens rapport för det tredje kvartalet är det svårt att få superlativen att räcka till. Försäljningen på 20,2 Mkr var rekordhög. Bruttomarginalen nådde rekordnivån 59 procent och resultatet på 4,3 Mkr var den högsta kvartalsvinsten hittills. Dessutom var orderingången på drygt 30 Mkr i rekordnivå. På börsen tycks dock förtroendet vara rekordlågt eftersom aktien igår inte ens lyckades matcha index. Förr eller senare lär den dock göra det och det finns alla skäl i världen att överväga om man skall passa på att köpa biljett innan tåget lämnar perrongen.

För Q4 spår Fingerprint en försäljning på 15-25 Mkr. Vi vet att de gärna sätter ribban lågt så att de kan överraska positivt i rapporterna. Nås det övre intervallet skulle vinsten kunna klättra upp mot 7 Mkr och räknar vi att denna kvarstår per kvartal under 2012 värderas Fingerprint med ett p/e-tal på ca 10 för nästa år. Fantasifullt eller inte återstår att se och naturligtvis kommer inte bolaget att krama saften ur kakan innan den jäst tillräckligt. Tillväxten kommer således att bära med sig stegrande kostnader i form av ökade marknadssatsningar men den starka bruttomarginalen ger definitivt indikationer på att det kan bli aktuellt med en hygglig vinstexplosion och att aktien framstår som mycket köpvärd.

Nuvarande försäljning utgörs ju dessutom av enbart areasensorn, i huvudsak till den kinesiska marknaden. Förutom att fler banker skulle kunna påbörja utrullning med inloggningsdosor och att bolaget skulle kunna nå framgång inom fler segment bör det bli aktuellt med större genombrott på andra marknader i takt med att distributörerna blir varma i kläderna, t ex i Brasilien, Indien, Japan eller Sydkorea. Då försäljningen av areasensorer gott och väl bidrar till att täcka bolagets kostnader kommer naturligtvis täckningsbidraget från försäljningen av linjesensorn att oavkortat kunna ta elevatorn ner till sista raden. Det ger definitivt en kittlande känsla under tiden vi väntar på att det första kommersiella avtalet med en mobiltelefontillverkare skall dyka upp.

I rapporten avslöjas också att flera företag nu bygger prototyper med linjesensorn samt testar och utvärderar den. Processen med att bli godkänd som leverantör till en mobiltelefontillverkares telefonmodell eller plattform pågår dessutom på flera håll och Fingerprint är fortsatt optimistiska om att kunna nå en eller flera marknadsframgångar redan under innevarande kvartal. Tipset är att det i första hand kommer att bli aktuellt med en kinesisk tillverkare, t ex Huawei, Hedy, ZTE eller Yulong men det är självfallet inte otänkbart att det kan dyka upp en sydkoreansk, taiwanesisk eller japansk. Enligt marknadsbedömare spås det idag finnas ca 13 miljoner mobiler med fingeravtrycksläsare på marknaden. Mobiler med biometri är alltså inte någon fantasiprodukt utan i allra högsta grad verklig, som dessutom snabbt vinner terräng på den asiatiska marknaden där Fingerprint har sitt starkaste fäste.

Glädjande är det också att det börjat bubbla inom smarta kort. SmartMetric meddelade nyligen att de under Q1 nästa år kommer att påbörja massproduktion av smarta kort med en integrerad fingeravtryckssensor i deras fabrik i Argentina. Bolaget tillverkar inte sensorerna själva och Fingerprint har tidigare avslöjat att de medverkar i en handfull projekt gällande smarta kort med sensorer. Då begränsning av strömförbrukningen är av stor vikt för kortets livslängd och således också investeringskostnaden samt då Fingerprints linjesensor är den minsta och mest strömsnåla på marknaden vore det underligt om inte SmartMetric nu är ett av företagen som testar sensorn. Då SmartMetric siktar mot kreditkorts-, ID-korts- samt hälsokortsmarknaden öppnas naturligtvis också möjligheten till betydande volymorders.

En detalj värd att reflektera över är att världens största tillverkare av fingeravtryckssensorer, Authentec, spår en försäljning på 18-19 musd för Q3, en rapport som offentliggörs i början av november. Authentec marknadsför ett tiotal olika sensorer och säljer alltså ungefär fem gånger så mycket som "lilla" Fingerprint. Med tanke på att Fingerprints försäljning hittills i praktiken genereras av en enda produkt, areasensorn, ger detta lite perspektiv på hur stark produkten är samt framförallt hur stark marknadsposition Fingerprint har på den kinesiska marknaden. Med bolagets vinstutveckling i bakhuvudet vore det knappast osannolikt om det nu sitter ett par potentiella budgivare och räknar på Fingerprint, med syfte att komma åt, dels produkterna men framförallt marknadsandelen i Kina.

Slutligen är det givetvis så att man bör ha respekt för nuvarande marknadsläge där skuldkrisen framstår som ett synnerligen mörkt moln på himlen. Det går inte heller att utesluta att Fingerprint hamnar i en tango-rörelse, alltså att de varvar två steg fram med ett steg tillbaka. Jag är dock rätt övertygad om att den långsiktige kommer att få stor avkastning på sin placering med att köpa aktien vid nuvarande nivå.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?