Post entry

Bilden av Vitec klarnar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Intrycket av Vitec som välskött och undervärderat IT-bolag stärks efter en ny företagspresentation.

I ett tidigare blogginlägg (från 22 nov 2011) pekades Vitec-aktien ut som köpvärd sedan skicklige finansmannen Thomas Eklund ökat sin ägarandel i bolaget: http://www.redeye.se/aktiebloggen/vitec/vitec-ta-rygg-på-insider

Därefter har Vitecs vd, största ägare och medgrundare Lars Stenlund hållit följande presentation av bolaget på Nasdaq-OMX Small & Mid Cap Seminar 2011 (30 nov 2011): http://storm.zoomvisionmamato.com/player/nasdaqomx/objects/gxrfb2sw/

I presentationen ges bilden av Vitec som ett bolag inom väldefinierade nischer, med hög tillväxt, lönsamhet och stabilitet, men med en lågt värderad aktiekurs. Det är egentligen aktieinvesterarens "våta dröm". Så fort Vitec blir lite större och handeln i bolagets aktie ökar, borde ett p/e-tal på 15-20 vara motiverat. Det innebär en aktiekurs över 100 kr, jämfört med nuvarande kursnivå på 50-60 kr. Det är inte för mycket sagt att börskursen med 80-90% sannolikhet lär nå över 100 kr inom 2-3 år.

Vitecs ekonomiska utveckling:

Intäkter:
2010: 316 miljoner kr (+119%)
q1/2011: 90 miljoner kr (+33%)
q2/2011: 93 miljoner kr (+32%)
q3/2011: 83 miljoner kr (+8%)

Intäktsförändring exkl företagsköp:
2010: 11%
q1/2011: -2%
q2/2011: 2%
q3/2011: 2%

Rörelsemarginal:
2010: 7%
q1/2011: 11%
q2/2011: 12%
q3/2011: 14%

Resultat per aktie:
2010: 3,16 kr (+2%)
q1/2011: 1,66 kr (+43%)
q2/2011: 1,43 kr (+117%)
q3/2011: 1,64 kr (+369%)

Kassaflöde per aktie:
2010: 6,90 kr
6 mån/2011: 5,59 kr (+46%)
q3/2011: 3,10 kr (-0,19 kr)

Den senaste 12-månadersperioden (okt 2010-sept 2011) har Vitec genererat ett resultat per aktie på 6 kr. Det innebär att aktien vid nuvarande börskurs 54-55 kr värderas till ett p/e-tal på 9. (Och obs att kassaflödet per aktie - som egentligen är ett riktigare mått än resultat per aktie - enl ovan ligger ca dubbelt så högt som resultatet per aktie. Utifrån det värderas Vitec-aktien till ett kassaflödes-mässigt "p/e-tal" på kanske 4-5.)

Vitecs finansiella mål är:
• Att öka intäkterna med i snitt 25%/år (varav 5-10%/år exkl företagsköp).
• Att ha en resultatmarginal på minst 15%.

Vitec-aktien har sedan en bottennivå på 15-16 kr i okt 2008 i princip bara stigit stabilt till nuvarande nivå på 54-55 kr. I juli 2011 var aktien uppe en sväng i över 70 kr, varifrån den föll till 52 kr i sept 2011, och har sedan dess återhämtat sig något till nuvarande nivå.

Vid nuvarande kursnivå är hela Vitec värt 230-240 miljoner kr på börsen. Bolaget har en stark finansiell ställning och är i princip skuldfritt (långfristiga skulder på 37 miljoner kr och 35 miljoner kr i kassan 30 sept 2011).

Vitec har ca 320 anställda och huvudkontor i Umeå. Bolagets affärsidé är att utveckla och sälja dataprogram som används av bolag i olika branscher. I dagsläget har Vitec programvarukunder främst i Sverige och Norge, och programvarorna är avsedda för bolag i fem olika branscher:

• fastighetsförvaltning
• fastighetsmäkleri
• el
• finans/försäkring
• media

I dagsläget har Vitec bäst intjäning från de fastighetsrelaterade dataprogrammen, medan tex mediasidan (där bla Eniro är kund) går med förlust för Vitec.

Nästan 60% av Vitecs intäkter är återkommande ersättningar från kunderna (typ "abonnemangsavgifter") för tex support och underhåll avseende programvaran. Det ger Vitec en stor stabilitet. Dessutom är Vitecs branschprogramvaror ofta väldigt viktiga för bolagen i branschen, och Vitec är som regel den enda eller en av få leverantörer av liknande program. Det är dyrt, besvärligt och tidsödande för kunderna att byta leverantör.

En huvudstrategi för Vitec är att växa genom att köpa bolag - både sådana som gör programvaror för branscher Vitec redan är leverantör till, eller helt nya branscher om det bedöms intressant. Vitec ser stor potential att växa genom företagsköp framöver, och för samtal med förvärvskandidater som tillsammans har intäkter på 1 miljard kr/år (jämfört med att Vitec självt hade intäkter på 360-370 miljoner kr senaste 12-månadersperioden, okt 2010-sept 2011).

Vitec har i dagsläget råd att köpa nya företag för över 100 miljoner kr. Betalat pris ligger som regel på ett p/e-tal på 5-7, och Vitec gör endast företagsköp som ökar Vitecs resultat per aktie.

Ett frågetecken är att Vitec har "immateriella tillgångar" bokförda till nästan 200 miljoner kr i balansräkningen, att jämföra med att Vitecs bokförda egna kapital (bokförda tillgångar minus skulder) uppgår till drygt 130 miljoner kr. En del konservativa anser att immateriella tillgångar är diffusa och bör skrivas ned till ett värde på noll kr. I så fall skulle Vitec vara konkursmässigt med negativt eget kapital, med behov av stort kapitaltillskott från aktieägarna. Andra menar att immateriella tillgångar inte är ett problem om de står för ett verkligt värde. Immateriella tillgångar kan utgöras av:

• övervärde vid företagsköp (dvs att man köper ett bolag för mer än dess bokförda värde)
• varumärken
• patent
• uppsamlade utvecklingskostnader (som ej bokförts som kostnad i resultaträkningen)
• produkträttigheter
etc

Vitecs revisor (Birgitta Gustafsson från revisionsbyrån KPMG) har bla till ansvar att tillgodose att bolagets immateriella tillgångar är rätt värderade i balansräkningen. Hon har skrivit under Vitecs q3-rapport (daterad 27 okt 2011) med formuleringen att hennes granskning inte hittat något som tyder på att rapporten inte följer gällande lagar och regler.

Att Vitecs kassaflöde per aktie enl ovan är så mycket högre än resultatet per aktie, lär bla bero på att resultatet belastas av (ej kassaflödes-påverkande) avskrivningar på immateriella tillgångar.

Det är liten handel i Vitec-aktien så det kan vara svårt att snabbt köpa eller sälja stora mängder aktier till rådande kursnivåer. Så här har snitthandeln per dag sett ut de senaste månaderna:

sept 2011: ca 1700 handlade aktier/dag
okt 2011: ca 2200 aktier/dag
nov 2011: ca 1800 aktier/dag
dec 2011: ca 1400 aktier/dag

Novembersiffran är exkl en dag (3 nov 2011) då det handlades över 100 000 Vitec-aktier (för ca 58-60 kr). Decsiffran avser de sex börsdagarna tom 12 dec 2011.

Dvs med en handel på ca 2000 aktier/dag (och ofta inte ens det), kan man köpa Vitec-aktier för ca 100 000 kr på en dag - om man köper alla aktier som handlas den dagen (till rådande börskurs ca 54 kr). Omvänt är det den normala maxgränsen man kan sälja Vitec-aktier för per dag till rådande kursnivå. Men Vitecs aktiehandel lär bli större i takt med att bolaget växer de kommande åren.

Vitec betalar aktiemäklarfirman Remium för att få finnas med på Remiums hemsida Introduce.se, där Remiums aktieanalytiker Erik Rolander gör följande prognoser för Vitecs utveckling de kommande åren:

Intäkter:
2011: 356 miljoner kr (+13%)
2012: 366 miljoner kr (+3%)
2013: 388 miljoner kr (+6%)

Rörelsemarginal:
2011: 12%
2012: 14%
2013: 15%

Resultat per aktie:
2011: 6,17 kr (+98%)
2012: 7,34 kr (+19%)
2013: 8,25 kr (+12%)

http://www.introduce.se/foretag/vitec/review

Remium bedömer att Vitec kommer att ha en nettoskuld (skulder minus kassa) på 27 miljoner kr i slutet på 2011, men att nettoskulden blir i princip noll i slutet på 2012 för att sedan bli en nettokassa på ca 30 miljoner kr i slutet på 2013.

Vid nuvarande börskurs 54-55 kr värderas Vitec-aktien till ett p/e-tal på 6-7 utifrån Remiums prognos för resultatet per aktie 2013.

Här är en del av vad Vitecs vd Lars Stenlund sa på presentationen 30 nov 2011:

• Vitec grundades av honom själv och Olov Sandberg 1985. Båda är aktiva i bolaget med Stenlund som vd och Sandberg som vice vd. De har båda en bakgrund som forskare vid Umeå Universitet. Medan Stenlund är filosofie doktor i tillämpad fysik, så är Sandberg filosofie doktor i fysik och docent i tillämpad fysik: http://vitec.se/OMOSS/Pages/Koncernledning.aspx

• 2010 nådde bolaget intäkter på 316 miljoner kr och en rörelsemarginal på 6%. Vitec har idag ca 300 anställda varav 90% i Sverige.

• Vitec utvecklar olika branschspecifika dataprogram (så kallad "vertical market software"). I dagsläget gör Vitec program för fem olika branscher. Tanken är att erbjuda billigare lösningar än generella datasystem från stora leverantörer och konsultfirmor.

• Förutom själva programvaran kommer den största delen av Vitecs intäkter från olika kringtjänster (såsom support och underhåll), vilket ger Vitec "återkommande" intäkter dvs typ abonnemangsintäkter. Ett av Vitecs huvudmål är att öka andelen sådana återkommande abonnemangsintäkter.

• Marknaden för vertical market software karaktäriseras av:

1) Små konkurrenter med begränsade resurser för att växa, och ibland utan professionell ledning. De kan ha startas av ett antal vänner som efter en tid går åt olika håll så att en ny ägare behövs. Då är Vitec en trolig köpare.

2) Det är höga inträdesbarriärer som gör det svårt för nya konkurrenter att plötsligt försöka börja konkurrera med dataprogram för en viss bransch. Programmen är ofta viktiga för verksamheten (sk "mission critical" systems) hos bolag i respektive bransch, som är dyra att byta. De program som finns är ofta utvecklade under lång tid, och har stora "sunked in costs" (stora utvecklingskostnader).

3) Programvaran utvecklas som regel "in house" av respektive konkurrent, och bygger inte på komponenter etc från underleverantörer. (För andra typer av programvara finns ofta aktörer som agerar "solution providers" som plockar ihop olika delar från underleverantörer till ett paket i en roll som någonstans mellan att vara konsult och programvaruleverantör. Men Vitec för sin del använder nästan inga underleverantörer.)

4) Marknaderna för olika bransch-programvaror är små. För respektive bransch kan det finnas kanske 100 upp till några 1000 tänkbara kunder. Det är inga miljardmarknader.

5) Inom respektive bransch har kunderna få leverantörer av bransch-programvara att välja på. Vitec är som regel den största leverantören inom respektive bransch som Vitec utvecklar programvara för.

• En viktig del i Vitecs strategi (förutom att växa organiskt, dvs av egen kraft), är att köpa andra leverantörer av bransch-programvaror.

Vad gäller företagsköp arbetar Vitec efter en fastlagd lista:

1) Identifiera och välj en bransch.
2) Identifiera och förhandla med tänkbara kandidater att köpa (bland bransch-programvaruleverantörerna i den valda branschen), samt genomför företagsköpet/-köpen. Vitec köper som utgångspunkt endast sunda bolag som redan från början har bra kassaflöde.
3) Inför Vitecs kompetens i det köpta bolaget (som alltså som nämnt inte alltid arbetat helt professionellt). Det gäller tex utvecklingsprocessen för programvaran, samt åtgärder för att ta hand om och öka kassaflödena. (Kassaflödet är viktigt för Vitec.)
4) Försök växa köpta bolag genom kompletterande företagsköp och/eller organisk tillväxt.
5) Börja om från punkt 1 igen.

I dagsläget har Vitec en stort antal kunder som i många fall är kända i Sverige och Norge.

De branscher Vitec gör programvara för hittills är följande:

1) fastighetsförvaltare
2) fastighetsmäklare
3) energibolag
4) finans/försäkring
5) media

1) Fastighetsförvaltare: Här är Vitecs kunder bla Vasakronan (Sveriges största fastighetsbolag), Dombron (avknoppning från Vasakronan), och Wihlborgs (börsnoterat fastighetsbolag).

Vitecs programvara för fastighetsförvaltare omfattar alla behov som ett fastighetsbolag kan ha, tex:
-hantering av hyresavier
-programvara/webtjänster för att hyra ut lediga lokaler/lägenheter
-tjänster för hyresgästerna (varigenom de tex kan se tidigare hyresavier etc)

Programvaran har ett "road-based interface", dvs det är ganska komplexa system men de kan användas via vanligt Windows och internet, samt vid behov även via smart phones och surfplattor.

2) Fastighetsmäklare: De flesta svenska fastighetsmäklare använder Vitecs programvara för den branschen. Efter ett företagsköp i Norge är Vitec även programvaruleverantör till ett antal fastighetsmäklare i Norge.

Även här är det en "road-based" ansats, där det bakomliggande datasystemet kan ses via tex smartphones och surfplattor.

På hemsidan Hemnet.se listas alla fastigheter som är till salu i Sverige. Innehållet på Hemnet.se kommer från Vitecs programvara som "pushar" innehållet ut på internet via Hemnet.se.

I programvaran ingår hantering av alla juridiska kontrakt som en fastighetsmäklare kan tänkas behöva. Vitec har en egen juridisk avdelning som ser till att allt är korrekt.

Vitecs programvara tillhandahåller även delar av hemsidan för respektive fastighetsmäklare.

3) Energibolag: Här är Vitecs programvara främst inriktad på elproduktions-prognoser, bla för vindkraft. Särskilt för vindkraft är planeringsbehovet stort, eftersom den typen av elproduktion inte kan styras. Prognoserna avser de kommande 24-48 timmarna, och används även av aktörerna som handlar på elbörsen Nordpool.

4) Finans och försäkring: Här tillhandahåller Vitec programvara för bla beräkning av pensionsplaner. Det är även programvara med formler som banker och fastighetsmäklare kan använda för att tex beräkna amorteringar och andra betalningar på bostadslån.

5) Media: Programvara för traditionella tryckta produkter såsom telefonkatalogen gula sidorna. På tryckerisidan omfattar Vitecs programvara hela processen alltifrån annonsförsäljning till att skicka ut katalogerna för distribution. Eniro är en av Vitecs kunder på detta område, där Vitecs programvara sköter allt (utom Eniros själva web-interface). Vitec har även kunder i USA för denna typ av programvara.

På gång från Vitec i denna bransch är en modern ansats i form av en programvara kallad "Social Media Platform" (SMP) som möjliggör att pusha annonser från stora databaser ut på Facebook. Det blir därmed ett sätt för Vitecs kunder att erbjuda sina kunder en ytterligare kanal.

Mer om Vitecs historia:

• Grundat 1985.
• Börsnoterat 1998 på Aktietorget.
• Medan IT-bubblan sprack 2002 gick Vitec mot strömmen och gav sin första aktieutdelning som börsnoterat bolag.
• Nuvarande strategin fastlagd 2003.
• Hittills genomfört 11 företagsköp och 9 köp av produkträttigheter/tillgångar
• För 2010 blev intäkterna 316 miljoner kr och aktieutdelningen 1,25 kr.
• 4 juli 2011: Börsnotering på Nasdaq-OMX.
• 5 juli 2011: Första företagsköpet utanför Sverige. Det var i Norge (bolaget IT-Makeriet A/S).

Vitecs ekonomi:

• Resultat före skatt har vuxit med i snitt 22%/år sedan 2003.
• Den utvecklingen har drivits av intäktstillväxten som uppgår till i snitt 25%/år (exkl 2010 då Vitec hade en jättehög tillväxt pga två stora företagsköp; 3L System och Capitex).
• Trots ständiga företagsköp har Vitec kunnat visa en sund avkastning på sysselsatt kapital och avkastning på eget kapital. I båda fallen ligger nivån på ca 20%/år.

Geografisk etablering:

• Vitecs första kontor var i Umeå 1985. Idag har Vitec åtta Sverige-kontor, varav Stockholm och Kalmar är de största med ca 70 anställda var.
• Utomlands har Vitec ett USA-kontor med 20 anställda (i Dayton, Ohio), och ett Norge-kontor i Oslo med 10-20 anställda.
• Totalt har Vitec ca 320 anställda i dagsläget.

Vitecs resultatrapport för första nio månaderna 2011:

• Den siffra som bolaget bevakar noggrannast är resultatet per aktie, och under jan-sept 2011 ökade resultatet per aktie med över 100% jämfört med samma period 2010.
• Intäkterna steg ca 25%.
• Rörelsemarginalen blev 12% (jämfört med 6% samma period 2010).

2010 var inget bra år för Vitec vad gäller rörelsemarginalen. Historiskt har bolagets rörelsemarginal legat kring 12%. För två år sedan höjde Vitec sitt mål för rörelsemarginalen till 15%. Under själva q3 (juli-sept 2011) var rörelsemarginalen 14%, dvs det närmar sig målnivån.

Totala intäkter och andel "återkommande" intäkter per kvartal

• De totala intäkterna har ökat från ca 30 miljoner kr i q3/2008 till över 80 miljoner kr i q3/2011. Rekordkvartalet hittills är q4/2010 då intäkterna blev ca 100 miljoner kr.
• Andelen återkommande intäkter (dvs ej engångsintäkter såsom köp av programvarulicens, utan tex typ "abonnemangsintäkter") varierar mellan ca 50-70%. Högst är andelen i q3 varje år då det är semestertider. Samtidigt är andelen lägst i q4 varje år.

Intäkter och rörelsemarginal per kvartal

• Före q3/2010 hade Vitec 32 kvartal i rad utan att vara i närheten av att visa förlust. Dock blev det en förlust (negativ rörelsemarginal) under q3/2010. "Så det var inte ett jätteroligt tillfälle", sa Lars Stenlund om det under presentationen.
• Men han pekar på att Vitec nu är "back on track" vad gäller rörelsemarginalens utveckling.

Resultaträkning, första nio månader 2011

• Av ett pajdiagram ser man tydligt att de återkommande intäkterna utgör den klart största andelen av Vitecs intäkter. Det är en central del av Vitecs affärsmodell.
• Vitecs totala intäkter fördelar sig på:
-återkommande intäkter (nära 60%)
-nya programvarulicenser (6-7%)
-tjänster (resten)

Balansräkning 30 sept 2011

• Eftersom Vitec gör många företagsköp har Vitec goodwill och immateriella tillgångar i sin balansräkning.
• Vad gäller skuldsättningen har Vitec ca 37 miljoner kr i långfristiga skulder (resten av skulderna är annat).

Enl balansräkningen hade Vitec 30 sept 2011 följande immateriella tillgångar:
-goodwill: 101 miljoner kr
-produkträttigheter: 71 miljoner kr
-balanserade utvecklingskostnader: 26 miljoner kr

Immateriella tillgångar svarar alltså för ett bokfört värde på totalt nästan 200 miljoner kr i Vitec (=riskfaktor?). Jämför med att eget kapital samtidigt bara uppgick till 132 miljoner kr.

Vad gäller den finansiella ställningen:
Vitec hade 35 miljoner kr i kassan 30 sept 2011, så om banklån etc samtidigt uppgick till 37 miljoner kr, så har Vitec en stark finansiell ställning - dvs en nettokassa (kassa minus skulder) på i princip noll.

Kassaflöde

• Vitec har sunda kassaflöden.
• Kassaflödet per aktie har stigit stabilt från över 2 kr 2004 till 7 kr 2010 (förutom en nedgång under 2008).

Utveckling per segment, första nio månader 2011

• Huvuddelen av Vitecs vinster avser programvaror på fastighetssidan.
• Tex går mediasidan med förlust.

Styrelse

• Ett antal personer med lång erfarenhet från de branscher Vitec säljer programvaror till.
• Tex:
-Carl-Erik Nyquist (Vattenfalls förrförra vd)
-Crister Stjernfelt (fd vd för Logica/WM-data i Sverige)
-Jan Friedman (sålde sitt bolag Tretti.se till CDon sommaren 2011)
-Birgitta Johansson-Hedberg (fd vd för Swedbank, nu bla i Finansinspektionens styrelse)

Största aktieägare

• Mest privatpersoner snarare än institutioner.
• Vitecs allra största aktieägare är fortfarande grundarna Lars Stenlund och Olov Sandberg. 1 aug 2011 ägde de vardera ca 10% av Vitec (men vardera 32% av rösterna).

Vitecs aktiekurs

• Sedan år 2000 har Vitec-aktien stigit kraftigt (från ca 11 kr till 55-60 kr), vilket är långt mer än Stockholmsbörsen som helhet (mätt som OMXSPI-index som grovt sett legat oförändrat).

Finansiella mål

• Intäktstillväxt:
-Totalt 25%/år i snitt. Det innebär att tillväxten ibland är lägre och ibland väsentligt högre (såsom 2010 då tillväxten blev nästan 120%).
-Målet för den organiska tillväxten (dvs exkl företagsköp) är 5-10%/år. Den organiska tillväxten beror lite på respektive affärsområdes utvecklingsfas. Det har förekommit att den organiska tillväxten legat på 20% på årsbasis.

• Lönsamhet: en vinstmarginal (resultat före skatt/intäkter) på 15%.

• Utdelningspolicy: en tredjedel av resultatet efter skatt ska delas ut till aktieägarna.

Vitecs strategi

• Fortsatt tillväxt organiskt och genom företagsköp.

• Inriktning på olika branscher (dvs en "vertikal" marknadsansats), där varje bransch (delmarknad) ska vara väldefinierad och ha en viss potential. Det ska finnas möjlighet för Vitec att bli den dominerande aktören inom varje nisch som bolaget är i.

• Affärsmodell med återkommande intäktsström. Vitec har det sedan tidigare, men förfinar dessutom hela tiden den modellen för att öka andelen repetitiva intäkter.

Förvärvsobjekt

• Bör ha intäkter på 10-100 miljoner kr/år.

• När Vitec ska göra ett företagsköp bedöms vad effekten blir på Vitecs resultat per aktie. Om företagsköpet inte leder till att Vitecs resultat per aktie ökar, så avstår Vitec från ett sådant företagsköp.

• Det innebär att hur man än räknar så brukar Vitec betala 5-7 gånger rörelseresultatet/år för de bolag som köps. Den exakta nivån beror på förvärvsobjektets egna kapital.

Frågestund

• Moderator: Petter Löfqvist från Evli Bank. Han sköter bankens fonder "Swedish small cap selection" och "Nordic dividend", och har bakgrund inom analys, rådgivning och corporate finance.

• Enligt Löfqvist är Vitec en "väldigt imponerande tillväxtstory". Han anser att det är otroligt att Vitec bara haft ett förlustkvartal. Löfqvist pekar på att Vitecs finansiella mål för tillväxt och marginal framöver är "mycket ambitiösa", och att företagsköp är en viktig del av Vitecs strategi.

• Hittills har Vitec bara gjort företagsköp i Sverige, utom ett nu i Norge. Är det så att de branscher som Vitec inriktar sig på, är väldigt smala nischer med landspecifika krav för Vitecs programvara - vilket gör att Vitec inte kan "exportera" sin modell utomlands utan måste göra företagsköp?

Lars Stenlunds svar är "både ja och nej". Inom vissa nischer finns det juridiska restriktioner. Men i tex energibranschen har Vitec kunder i hela Norden med samma programvara. Även i Storbritannien och på Island. Så det beror på vilken programvara Vitec har inom respektive nisch. Men i viss utsträckning är Vitec avgränsat till respektive geografiskt område eller juridiskt system.

För en del av Vitecs erbjudande märks sådana begränsningar inte av, medan det för andra delar behöver göras kompletteringar (för att kunna erbjuda en programvara i nya geografiska områden).

Så inom vissa nischer kan Vitec självt expandera geografiskt organiskt, dvs utan företagsköp.

• Löfqvist: I Sverige har Vitec gjort en del företagsköp inom programvara för fastighetsmäklare. Vilka nischer är intressantast för Vitec att göra en geografisk expansion genom företagsköp, och hur är marknaden för företagsköp i Sverige och utomlands?

Stenlund: Vitec har ett antal relationer med tänkbara förvärvsobjekt. I dagsläget har Vitec kontakter med förvärvsobjekt med intäkter på totalt 1 miljard kr/år. Men Vitec gör bara företagsköp när det är rätt tidpunkt. Det innebär att ett år är en snabb förvärvsprocess för Vitec, medan sex år är en långsam process. Man måste vara ute och träffa folk på förvärvsobjekten.

Så länge ett bolag uppfyller alla Vitecs krav, så är det ett intressant förvärvsobjekt. Det är utgångspunkten, snarare än att Vitec vill köpa bolag inom ett visst område. Men om Vitec tex har två tänkbara förvärvsobjekt, varav ett passar in i ett av Vitecs befintliga affärsområden och ett annat hör till en för Vitec helt ny nisch - så skulle Vitec föredra att köpa bolaget inom ett bekant affärsområde.

• Fråga från publiken: Hur betalar Vitec för sina företagsköp, och hur behålls kunder samt anställda i förvärvsobjektet?

Stenlund: Vitec betalar för förvärvsobjekt huvudsakligen kontant, för att kunna uppnå målen för Vitecs resultat per aktie (att ett företagsköp ska leda till att Vitec ökar resultatet per aktie).

Vitecs programvara är verksamhetskritisk (viktig) för Vitecs kunder (de bolag som använder programvaran). Det är inte lätt för dem att hitta motsvarande programvara hos en annan leverantör. Det är en lång och dyr process att byta sådan programvara.

Det innebär att om Vitec är på väg att tappa en kund, så har Vitec ganska gott om tid på sig att reparera det förlorade förtroendet.

Totalt har Vitec kanske 4 000 kundavtal. Under ett normalår tappar Vitec kanske 10-20 kunder, samtidigt som fler kunder tillkommer.

Normalt sett när Vitec tappar en kund, så beror det på att kunden har blivit uppköpt av något annat bolag som istället använder en Vitec-konkurrents programvara, och att de då väljer att använda konkurrentsystemet i hela organisationen. Men sådana processer tar lång tid. Är det en riktigt stor kund kan det ta alltifrån 2-5 år att helt byta från Vitecs programvara till ett nytt system.

Vad gäller att behålla anställda i köpta bolag, så hoppas Vitec att de är motiverade att fortfarande stanna kvar och jobba och göra kunderna nöjda. Vitec har ett mindre incitamentsprogram med personalkonvertibler. Sedan 1998 har Vitec haft fem sådana program. De kommer inte regelbundet, utan införs när Vitec har gjort företagsköp med många anställda som inte tidigare fått vara med i Vitecs konvertibelprogram.

Vitecs totala antal utestående aktier har ökat från 3 miljoner 1998 till 4,5 miljoner idag. Det har förekommit att Vitec delvis betalar för företagsköp med Vitec-aktier, men i så fall bara som komplement för att balansera uppgörelsen om ett företagsköp. Det har inte handlat om att Vitec velat betala så lite som möjligt och säljaren velat ha så mycket som möjligt, utan att ge säljaren intresse för den fortsatta verksamheten (som ett sätt att balansera en uppgörelse om företagsköp), och behålla säljaren (entreprenören bakom ett förvärvsobjekt) om det är viktigt.

• Löfqvist: Hur mycket har Vitec i dagsläget råd att spendera på företagsköp, utifrån Vitecs nuvarande balansräkning (som ser ganska konservativ ut vad gäller skuldsättning)?

Stenlund: Beroende på i vilken utsträckning som Vitec betalar med Vitec-aktier, kan Vitec i dagsläget göra företagsköp för åtminstone 100 miljoner kr eller mer.

• Fråga från Henrik Söderberg (också moderator under Nasdaq-OMX Mid & Small Cap Seminar 2011, och jobbar på Carnegie Asset Management som analytiker och portföljförvaltare med 20 års erfarenhet av svenska aktier):

I finansbranschen finns det programvara för back office, middle office och front office. Det verkar som att Vitec generellt börjar inrikta sig mer på front office? Även om det fortfarande handlar om verksamhetskritiska system, så erbjuder Vitec numer alltmer programvara som kan användas via internet? Innebär det andra typer av konkurrenter än vad Vitec hade för några år sedan?

Stenlund: Ja, det skulle man kunna säga. När det kommer nya konkurrenter så fokuserar de på moderna sätt ("interface") att använda programmen. Sådana konkurrenter försöker inrikta sig på vissa saker som en programvara kan göra endast via sådana interfaces (tex via internet). Men en komplett programvara för Vitecs kunder måste vara utformad som en traditionell programvara. Sedan har de anställda hos Vitecs kunder, olika behov. Så för att kunna bibehålla eller öka värdet på gjorda investeringar hos Vitecs kunder, så väljer Vitec att använda olika interfaces i olika fall. Dvs om tex någon vill kunna få tillgång till information från Vitecs programvara via en smart phone, så möjliggör Vitec en sådan funktion. Men om en konkurrent försöker ge sig in på ett område med en programvara som bara kan användas via en smart phone-app, så innebär inte det något som tillgodoser kundens helhetsbehov. Men visst finns det konkurrenter som försöker sig på en sådan strategi.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?