Post entry

XBRANE tillbaka mot noteringskurs

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Xbrane arbetar med ”komplex generika”, vilket innebär att de utvecklar ”likamedel” för preparat som är svåra att kopiera och där konkurrensen därför är liten. I nuläget har bolaget åtta läkemedelskandidater, varav två av dessa (Xlucane och Spherotide) är mycket nära marknaden och beräknas kunna lanseras redan 2017! Den totala marknaden för dessa två läkemedel är i dagsläget ca 40 Mdr kr. Dessutom ingår en ”garanti” att Xbrane fram till 2020 kommer erhålla minst 200Mkr för Spherotide-försäljning, se nedan. Xbrane räknar med att senast i slutet av nästa år gå med vinst. Bolaget är nu välkapitaliserat efter att ha tillförts 100Mkr före emissionskostnader i en lätt övertecknad emission. IPO:n genomfördes till kursen 42,50kr och 62Mkr hade teckningsåtagare från Vators nätverk, som generellt anses vara av ”bättre kvalitet”. Att det sannolikt var så har varit tydligt. Nästan uteslutande är det Avanza och Nordnet som sålt. Xbrane fick alltså inte någon lysande start. Sannolikt var det ett för stort belopp att svälja för den oroliga marknaden. Nu verkar dock kursen ha bottnat ur och det är fortfarande mer än 25% upp till noteringskurs. Här har vi något så ovanligt som ett bioteknikbolag med enorm uppsida med en relativt låg risk, varför jag tagit position med nedanstående som argument. Vators kapitalmarknadsdag nu på onsdag kommer förhoppningsvis ytterligare sätta fokus på bolaget.

Antal aktier: 4 623 314st (+ kommande konvertibel enl nedan)

Börsvärde 152Mkr (33,90) (+ev konvertibler)

Kassa 91Mkr

XLUCANE (Ranibuzumab)

Generika till Novartis preparat Lucentis mot ”gula fläcken” (åldersrelaterad makuladegeneration), en monoklonal antikropp, som Xbrane utvecklat. Lucentis säljer för 34,5Mdr kr årligen och har patent i EU och USA fram till 2020. Patentskydd saknas dock i många tillväxtländer. I nuläget finns ett annat generika (som dock haft svårigheter med renheten av sin produkt) och det finns ett par andra konkurrenter som är på väg till marknad.

I januari kunde Xbrane glädjande nog meddela att de slutit ett avtal med det schweiziska Helvetic Biopharma, vilket medför att man kan lansera preparatet redan H1 2017, ett helt år tidigare än man tidigare kommunicerat! Xbranes partner står för alla kostnader som krävs innan försäljning kan starta, samt omfattar även försäljning och distribution. De har redan haft kontakt med myndigheterna i Iran för att skapa samstämmighet kring de specifika regulatoriska kraven kring produkten samt processen framåt.

Det som krävs före lansering är det sedvanliga GMP-godkännandet för en ny produkt, samt en jämförande klinisk studie som utförs under H2 i år för att påvisa säkerhet och effekt. Många komponenter i GMP-ansökan finns redan på plats då fabriken i Iran redan är GMP-godkänd. En valideringsbatch måste dock produceras och analyseras (in-vitro karakterisering av den tillverkade batchen). Därefter skickas ansökan in till Italienska myndigheterna i slutet av Q2. Redan i år väntas milestonebetalningar komma in och Xbrane kommer sedan erhålla royalty på försäljningen. Det utgick även en mindre upfront-betalning vid underskrivandet av avtalet.

SPHEROTIDE (Triptoreline)

GnRH-analog, dvs påverkar hormonbalansen och används vid bl a prostatacancer där det är ett förstahandspreparat. Det finns i nuläget endast ett preparat i marknad (Decapeptyl) som säljer för 3,7Mdr kr/ år. Patentet gick ut 2010 och Xbrane är först med att lyckas ta fram en kopia.

I september 2015 förvärvade man italienska Primm Pharma med tillhörande fabrik och fem läkemedelskandidater, inklusive Spherotide-projektet och kort därefter skrev man avtal med distributionspartnern Pooyesh Darou Biopharmaceutical Co med målsättning att kunna påbörja försäljning i Iran redan i början av 2017. För att detta ska ske krävs enbart ett italienskt GMP-godkännande (Good Manufacturing Practice) av anläggningen under året, något som bolaget känner sig säkra på att erhålla. GMP-processen är redan inledd.

Topp prio för 2016 är etablerandet av fler partners för att kunna initieras försäljning i fler tillväxtländer redan under 2017. För det krävs partners i dessa regioner, samt marknadsgodkännande. Bolaget för i dagsläger redan flera dialoger, bla i Sydostasien och Sydamerika. Ryssland och Indien är på gång. Jämförande kliniska studier (med ungefär 100 patienter) kommer genomföras 2017 med sikte på att registrera preparatet även i EU under 2018.

I sammanhanget bör nämnas att Pooyesh Darou har ett mycket imponerande track-record. De har hittills lyckats få nästan full penetration på alla sina produkter i Iran. Priset för en dos Decapeptyl varierar mellan 100-250USD och Xbrane räknar med att kunna erbjuda preparatet till halva priset. Man kommer ha möjlighet att producera upp till 3 miljoner doser årligen, vilket innebär en teoretisk toppförsäljning om minst 1,3Mdr kr. I Iran (inklusive Pakistan) har man ett försäljningsmål på 10MUSD årligen inom ett fåtal år. För totala marknaden har man uttalat ett finansiellt mål att omsätta mer än 200Mkr med en bruttomarginal på över 50% för år 2020.

Värdering

Förvärvet av Primm Pharma genomfördes med mycket bra villkor. Xbrane har hittills inte betalat något, utan hela köpeskillingen är en konvertibel i form av aktier i Xbrane som portioneras ut när vissa milstolpar inträffar (högst 1.3 milj aktier). Detta är naturligtvis en fantastisk affär för Xbrane som nästan ser bra ut för att vara sant, men Primm Pharma såg fördelar med dealen eftersom det fanns samordningsvinster bolagen emellan, framförallt gällande etablerandet av nätverk av distributionspartners och regulatoriska processer mot marknadsgodkännande, särskilt i EU. Två av milstolparna för konvertibeln är försäljning motsvarande 200k doser och 1000k doser.

Vad innebär då detta? Xbrane kommer erhålla ca 25% av originalläkemedlets pris baserat på en prissättning på minst 50% av originalläkemedlets pris, samt att distributionspartners tar ca 50%. I EU kostar Spherotide ca 1000kr per dos och i Iran ca 30% lägre (i USA mycket högre). Om man räknar med 200kr per dos till Xbrane innebär det alltså

1) Försäljning motsvarande 200 000 doser av Spherotide realiserad i mars 2018. Detta ger 40 Mkr till Xbrane, annars kancelleras 25 % av köpeskillingen. Detta försäljningsmål har alltså bedömts som högst realistiskt och italienarna kommer kämpa för att nå detta.

2) Försäljning motsvarande 1 miljon doser av Spherotide realiserad mars 2020. Motsvarar 10 procent av konvertibelns värde och ger 200 Mkr till Xbrane.

Bolagets initiala fokus på Iran beror på ett bra kontaktnät här, att landet har regler kring generika som kommer leda till att Xbranes preparat sannolikt relativt snabbt får mer eller mindre ensamrätt i landet, men även att Iran nu blivit en intressant exportmarknad efter att sanktionerna lyfts.

Videointervju aktiespararna:

http://xbrane.com/xbrane-i-aktiespararnas-analysguiden/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?