Post entry

Xpeng - Den största utmanaren till Tesla

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Är Xpeng den kinesiska versionen av Tesla? Med Biden som ny president har greentech och EV-marknaden uppmärksammats som aldrig förr. Med 43% av de anställda som arbetar med utveckling och innovation, egna fabriker, stöttning av Alibaba och en VD av högsta rang så ser det väldigt lovande ut. Kineserna har även visat att de kan lyckas komma ikapp och gå om USA på smartphone-marknaden så jag ser det som stor sannolikhet att så blir fallet även i EV-sektorn.

He Xiaopeng, Xpengs VD

Han heter He Xiaopeng vilket är grunden till "Xpeng". Det förra bolaget han grundade som blev språngbrädan till Xpeng och samarbetet med Alibaba Group heter UCWeb och är en kinesisk version av Google, alltså en web browser. Kollar vi marknadsandel för web browsers i Kina så har UCWeb ungefär 14%, näst störst efter Chrome, det är alltså den största kinesiska webbläsaren, det är utöver det även den största webläsaren i Indien och Indonesien. Bolaget såldes till Alibaba Group 2014 för den hisnande summan $3.8-4.1 miljarder, motsvarande cirka 25 miljarder kronor på den tiden. Efter försäljningen av UCWeb började han arbeta aktivt inom Alibaba-gruppen och var en av de ledande beslutsfattarna för mobilavdelningen. Det intressanta med denna transaktionen är att Alibaba även är storägare i Xpeng och äger ungefär 14% av bolaget, så enda sedan försäljningen av UCWeb har Xiaopeng och Alibaba arbetat tillsammans för att fortsätta utveckla affärsidéer och framtidsplaner.

Ägarlistan [8]

Ledningen äger 40%, Alibaba 14% och fonder/institutioner dryga 22-30% vilket innebär att floaten endast består av 20-30%. Får heller inte glömma att Tairen Capital Ltd köpte 4.000.000st aktier efter IPOn och går in som en av de större ägarna också [9]. Tairen Capitals största innehav är bland annat Apple, Facebook och shopify, Även institutioner/större aktieägare som Aspex, Hillhouse capital. Sequoia capital China, The Qatar investment authority, Abu Dhabi sovereign wealth återfinns i ägarlistan.

Xpeng strävar efter att vara drivande i innovation

Av deras 3,676st anställda arbetar cirka 43% med forskning och utveckling vilket är ett starkt signalvärde att de planerar att ligga före sina konkurrenter [10]. 43% är mest av alla kinesiska bolag och jag tror att det kommer bli en avgörande faktor på sikt då man i branschen vill vara den som kommer på ny teknik först och skapamedial uppmärksamhet för att vinna marknadsandelar.

I deras senaste press release meddelade de marknaden att de var först ut med att använda sig av LIDAR-teknologi som ska göra hårdvaran mer pricksäker när det kommer till att mäta avstånd, känna igen objekt och analysera omgivningen med hjälp av en lasrar och sensorer. Allt för att komma ett steg närmare till att uppnå level 5 inom självkörande bilar [11].

Länk till annonserandet av den nya teknologin - https://insideevs.com/news/455479/xpeng-motors-first-automaker-lidar/

Ett bevis på innovation är också detta flygande fordon [17] som visar bevis på att bolaget tänker utanför boxen och har större planer än enbart bilar. Deras teknik kommer kunna appliceras på flera områden.

Bild och artikel på det flygande fordonet: https://www.cnbc.com/2020/09/26/chinese-electric-car-start-up-xpeng-shows-off-new-flying-vehicle-.html

Modeller ute på marknaden

Xpeng G3 - Video och bild som sammanfattar bilens funktioner - https://www.youtube.com/watch?v=z0T_yiMYVFU - https://en.xiaopeng.com/g3.html

Xpeng P7 Sedan - Video som sammanfattar bilens funktioner - https://www.youtube.com/watch?v=P6oDoavCxxY&t=6s - https://en.xiaopeng.com/p7.html

Xpeng P7 Sedan Limited Edition - Video och bild - https://www.youtube.com/watch?v=vTSiRCx9L6A - https://alltomelbil.se/kinesiska-xpeng-p7-far-lambodorrar-i-limiterad-utgava/

Världens största synkroniserade ljusshow med bilar - https://twitter.com/XpengMotors/status/1327974314130358274

Framtida bilmodeller + Jämförelse med NIO

Bolaget att lansera en ny bilmodell varje år vilket är en viktig faktor när man jämför med NIO. Xpengs försäljningssiffror är historiskt sätt lägre än NIOs, men för att avgöra potentialen måste man även se till framtida intäkter. Xpeng har tidigare bara haft 1 modell till salu (G3) och den nya modellen kom ut så sent som juni 2020 (P7). Jämför man det med NIO så har de haft 5 modeller på marknaden (EVE, EP9, ES6 , ES8, EC6). Det ger såklart en högre potentiell försäljning.

Tar vi dock en titt på Xpengs försäljningssiffror för augusti så var de uppe i 3.478 sålda bilar. Jämför man det med peers som NIO och Tesla som hade 2.840 respektive 11.811, NIO hade dock en försäljning på 4.708 bilar under september månad så Xpeng är trots NIOs övertag i antalet modeller väldigt nära deras försäljningssiffror och ungefär 30% av Teslas försäljning.

Sedan skulle jag inte säga att NIO och Xpeng konkurrerar om samma kunder då Xpeng fokuserar på medelklassen och NIO på premiumkunderna. Så jag personligen tycker att båda bolagen är världsledande aktörer i det de gör, man får helt enkelt själv avgöra om man föredrar en aktör i premium-segmentet eller medelklassegmentet.

Om vi gör en marknadsundersökning för hur stor medelklassen är kontra överklassen så visar det att Xpeng fokuserar på helt rätt marknad. Sedan är det svårt att definiera medelklassen och du kan ha råd med en dyrare bil även fast du tillhör medelklassen så det är inte helt tillförlitligt vilket man bör ha i åtanke. Men ändå en viktig iakttagelse.

Jag tycker båda bolagen är mycket spännande men anser inte att de är direkta konkurrenter så därför kommer jag inte nämna NIO mer.

Marknaden för elbilar i framtiden

Det säljs ungefär 20 miljoner bilar per år i Kina och ungefär 5% av alla bilar som säljs är elbilar i dagsläget, vilket motsvarar cirka 1 miljon bilar per år. Kinas mål för framtiden är dock följande:

PCA har som prognos att det kommer sälja 24 miljoner bilar i Kina år 2025, så vi antar att det 2035 kommer säljas 30 miljoner bilar per år. Det skulle innebära en inhemsk marknad på 30M*0.6 = 18 miljoner bilar. Om vi då räknar med att Xpeng tar en 5-10% marknadsandel då skulle det innebära:

5% = 18M*0.05 = 900.000st bilar

10% = 18M*0,1 = 1.8M bilar

JP Morgan har i sin analys räknat med att Xpeng kommer ta en marknadsandel på 7% 2025 [13], så om vi räknar med detsamma under våra antaganden så blir det en rimlig uträkning. Dock med tiden bolaget utvecklas kan det givetvis innebära att bolaget får större eller mindre marknadsandelar beroende på hur det mottas av marknaden.

Om räknar med att snittbilen kostar 300.000kr blir intäkterna följande:

  • 900.000*300.000 = 270 miljarder kronor
  • 1.800.000*300.000 = 540 miljarder kronor

Det viktigaste att påpeka här är att detta enbart gäller i Kina. Om vi kollar på klimatmålen i Europa och Amerika så tillkommer en enorm potential som man bara kan drömma om.

Storbritannien, Norge och Nederländerna är de senaste att annonserad att de kommer förbjuda bensin och diesel-bilar från och med 2025-2030, vilket öppnar upp för att elbilar tar över så mycket som hela marknaden.

EUs direktiv verkar följa efter och kommer endast räkna elbilar som hållbara efter 2026 [15], så i princip hela Europa strävar tillsammans efter att öppna upp för elbilar.

Globalt säljs det ungefär 90 miljoner bilar per år och skulle alla följa Kinas försäljningsmål på 60% så skulle vi ha en elbilsförsäljning på 54 miljoner elbilar per år vid år 2035.

  • 7% av det skulle bli 54m*0.07 = 3.78m bilar.
  • 3.78m * 300.000 = 1.134.000.000.000kr, det vill säga över 1 biljon svenska kronor i försäljning.

Expansion till Europa mfl.

Xpeng är i ett tidigt stadie då deras Sedan började säljas så sent som juni 2020. Men de har redan börjat planera för en expansion i Europa och har börjat etablera sig i Norge. Det tar jag som en tydlig signal till att man vill etablera sig i resten av Europa och det blir spännande att följa utvecklingen här.

Artikel om Xpeng som expanderar till Norge - https://cleantechnica.com/2020/09/26/first-100-xpeng-g3-electric-suvs-on-their-way-to-norway/

Egen fabrik

Något som gör Xpeng unikt är att de har sina egna fabriker vilket ger dem en konkurrensfördel. De har då kontroll över produktionslinjen och förbättrar sina marginaler. VDn har varit tydlig med att man lärt sig från andra aktörers misstag, och därför valt att ligga före i tiden och säkra produktionen innan efterfrågan kommit dit. I skrivande stund har man en kapacitet på ungefär 150 tusen bilar per år, med en ny fabrik på ingång som börjar byggas i december 2020 och som ska vara klar i slutet av 2022. Denna fabrik ger ett tillskott på 150 tusen bilar i produktionskapacitet, så totalt sett kommer Xpeng ha en kapacitet på 250 tusen bilar per år som det ser ut just nu. Då kan det tilläggas att JP Morgans prognos för 2021 är cirka 50 tusen bilar i försäljning, så att Xpeng redan har säkrat produktionen i några år framöver visar prov på självsäkerhet och framtidstro.

Artikel om fabriken samt dess funktioner - https://homeofficetoolsdaily.com/xpeng-announces-new-manufacturing-plant-in-guangzhou/

Fabrikerna är 100% automatiserade, levererar 12 delar per minut (10% över industristandard), består av 211 ABB-robotar, Xpengs P7 går igenom 18 kvalitetskontroller och går igenom 1700 dynamiska och statiska tester samt 18 tester i simulator där man testar allt från bromsar till komfort.

Här finns en video som visar processen mer i detalj - https://www.youtube.com/watch?v=xIYohGUr7ZU

En till video som berättar om hur de byggde den första fabriken - https://www.youtube.com/watch?v=608hZu49eFk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1UYGNWvD_E2FET1bV9gWcNF_as2I7dIZtmeNZeOMqcJCFDlqxHr1QIuhU

Marknadsinriktning

Xpeng riktar för tillfället in sig på medelklassen och är just nu ett billigare alternativ till Tesla men med funktioner som i vissa fall överglänser Tesla. Jämför man med Teslas model 3 så har P7 längre range och bättre självkörande teknik. Det finns några videos där de jämför Teslas model 3 med Xpengs P7.

https://www.youtube.com/watch?v=J_H3gfYQGuE

Här är en video där de jämför hur bilarna självparkerar och som ger fördel Xpeng - https://www.youtube.com/watch?v=rgkzRDt6PQE

Jämför vi priset på P7 (229.000 RMB) och Model 3 (249.900) så ger det Xpeng en fördel på cirka 9% vilket är ett bra argument för medelklassen där varje krona räknas.

Kina redo att ta över som stormakt

Mycket talar för att Kina har börjat gasa ordentligt för att utmana om att bli världsledande i det mesta. Ser vi till utvecklingen av smart phones så har Huawei i många fall gått om Apple som global aktör och det på väldigt kort tid. Det är ett bevis på att när kineserna väl är igång så går det undan. Kineserna är inte kända för innovation men de är kända för att kunna kopiera snabbt och sedan utveckla därifrån och jag tror vi kan förvänta oss liknande resa i Xpeng som i Huawei. Det här är Huaweis tillväxt senaste åren:

Jämför vi med Apple som länge var världsledande så har de i sin tur tappat marknadsandelar, vilket jag tror kommer hända Tesla också. Tittar vi historiskt har även Xiaomi närmat sig Apple vilket återigen bevisar kinesernas drivkraft och diciplin [20]

Det har länge spekulerats i vem som vinner racet om AI och för utveckling av AI så krävs data och med Kinas utbredda övervakning och stora befolkningsmängd så har de ypperliga möjligheter att samla data. AI är även viktig för utveckling av mjukvaran och att tillverka den ultimata självkörande bilen. Kina har som prognos att vara bäst i världen inom AI redan 2030, ungefär samma tidpunkt som EV-bilarna närmar sig sitt största genombrott.

Här är artikeln från DI om Kinas framfart inom AI - https://digital.di.se/artikel/kina-vi-ska-vara-bast-i-varlden-pa-ai-2030?authError=true

En annan faktor är utvecklingen och möjlighet till att bygga batterier. Det pågår försök till att göra litiumbatterier utan kobolt men än så länge är det grundläggande i produceringen av litiumbatterier. Kina ligger även här i framkant där de har säkrat 60% av utbudet av kobolt. Detta kan givetvis utvecklas och ändras med tiden.

Här är en artikel om Kinas överlägsna tillgång till kobolt - https://www.carnegiefonder.se/peak-kobolt-fore-peak-oil/

Coronapandemin har även satt världens länder på prov och Kina har även där bevisat vilken organisation de har och hur snabbt de kan bearbeta kriser. Snabbheten i antal testade, effektiviteten i återöppnandet och styrkan i återhämtningen ekonomiskt. Det bådar gott för framtiden då det antagligen blir vanligare och vanligare med liknande kriser. Medans världen lamslås så kliver Kina upp istället. https://www.svd.se/kina-okar-takten-nar-covid-lamslar-varlden

Triggers

  • I december kommer den nya fabriken börja byggas vilket bör uppmärksammas
  • Q4-rapporten som visar försäljningssiffrorna för P7
  • Biden tar över som president i januari bör gör EV-sektorn fortsatt trendig i och med hans klimatmål
  • Politiska beslut så som förbud mot bensinbilar i olika länder
  • Presentationer och event där Xpeng lanserar ny teknik och nya bilmodeller
  • Uppmärksamhet världen över, Xpeng har bara varit noterat i någon månad så fortfarande okänt bolag.
  • Sektorn överlag, positiva nyheter i Tesla och NIO gynnar förmodligen Xpeng.
  • Enorm tillväxt, möjligheten för att äga en elbil fanns inte förut med obefintligt antal laddstationer, detta börjar nu förändras.
  • Nya fonder som köper samt nya analyser.
  • Expansion utanför Kina

Aktiekurs och värdering

Xpeng är ett förhoppningsbolag och man måste ha en spåkula för att se in i framtiden vilket ingen har. Man kan givetvis gissa sig till kurser men det ger jag inte mycket för. Det man får försöka göra är att jämföra med liknande bolag för att hitta en rimlig värdering. Tittar vi på konkurrenterna NIO och Tesla får vi fram följande information om värderingarna:

  • Tesla börsvärde - 500 miljarder dollar
  • NIO börsvärde - 75 miljarder dollar
  • Xpeng börsvärde 53 miljarder dollar

Så för att avgöra vad som är en rimlig värdering måste man härifrån försöka jämföra bolagens framtidsutsikter, förväntade marknadsandelar för att sedan avgöra vilket bolag som är mest intressant att investera i på sikt. Om Xpeng ska bli den kinesiska Tesla så är bolaget "billigt" just nu men om de misslyckas att ta marknadsandelar så är det väldigt "dyrt". Så därför får man helt enkel göra sin egen bedömning och analys för att själv komma fram till svaret. Det viktiga här är att försöka tänka framåt. Hur kommer försäljningen se ut om 5-10 år? Vilken aktör har störst chans att ta marknadsandelar? Vilken bil skulle jag själv köpa? Hur ser ledningen ut? Hur ser bolagets vision ut? Finns massvis med frågor att ställa sig själv vid en analys.

Jag personligen äger aktier och detta är ingen köprekommendation eller rådgivning. Denna post skriver jag enbart av egen intresse och underhållning.

Slutsats och summering

Med en stark ledning och en stark ägarbas känner jag mig mycket bekväm med mitt innehav. Med en float på endast 25% känns det också som man innehar premiumaktier i och med det begränsade utbudet. VDn har tidigare visat att han kan ta ett bolag från scratch till multimiljardbolag och det är betryggande. Med en stor andel av personalstyrkan som arbetar med forskning och utveckling så ger det mig även en framtidstro och övertygelse att bolaget håller på sikt, egna fabriker visar även prov på att bolaget ser över potentiella risker och ligger steget före.

Det som gör mig mest intresserad är dock potentialen inom EV. Jag anser att vi bara är i början av denna EV-fas och det är först nu som det på riktigt är aktuellt för en elbil. Tidigare har det varit både för dyrt med elbilar och för omständigt att hitta laddstationer. Men tiderna förändras och denna sektor gynnar alla just nu. Både den som gillar greentech, den som vill se potentiella intäkter, men även den som gillar high tech och innovation, jag skulle även säga att det passar den miljövänliga moralinvesteraren då EU endast räknar med att elbilar räknas som hållbara efter 2026. Även politiken och media drar åt det hållet och stöttar denna övergång från bensinbil till elbil så detta är något jag verkligen tror på under kommande år.

Aktien har annars gått upp väldigt mycket på kort tid så en pullback vore nyttigt. Ens egna magkänsla brukar ha rätt om det är rätt att köpa eller sälja så det är upp till var och en att avgöra. Alla har olika spåkulor till hands.

Risker

  • Att efterfrågan inte finns för deras bilar och därmed inte får några intäkter
  • Att konkurrenterna går om eller håller avståndet.
  • Att det kommer politiska beslut som går emot EV-utvecklingen
  • Ny teknik kommer och ersätter elbilarna
  • Att utvecklingen av laddstationer och infrastrukturen bakom försenas och därmed fördröjer elbilarnas genombrott.

Analyser att titta på för mer information https://youtu.be/sGlvEAEw7C4

https://www.youtube.com/watch?v=oBvFbzh8CHQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2jg3tVqwhY7shBBWDOxdARY0xTOzVNyh8FrTmDA8LWOWkW9wqo2H6PMnU

https://technode.com/2020/10/15/nio-xpeng-li-auto-your-cheat-sheet-to-chinas-listed-tesla-rivals/

Prospekt - https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1810997/000119312520212871/d890887df1.htm

Disclaimer

Jag är själv aktieägare och partisk. Informationen jag länkar har jag även hittat från tredjepartskällor och kan inte bekräfta dess äkthet. Detta är ingen köprekommendation utan bara till för diskussion och underhållning. Gör din egen analys innan köp och investera inte mer än du har råd att förlora.

  1. https://www.forbes.com/profile/he-xiaopeng/?sh=5df5056a7977
  2. https://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/china
  3. https://marketingland.com/alibabas-uc-browser-beating-google-chrome-indian-mobile-market-231241
  4. https://www.newswire.com/news/uc-browser-grabs-over-50-market-share-in-indonesia-7563296
  5. https://www.dowjones.com/scoops/alibaba-acquisition-ucweb-values-company-3-8-billion-sources/
  6. https://www.google.com/search?q=dollar+sek+2014&rlz=1C1CHBF_svSE915SE915&oq=dollar+sek+2014&aqs=chrome..69i57j0i22i30l7.2031j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  7. https://www.forbes.com/sites/russellflannery/2020/08/09/alibaba-backed-xpeng-is-latest-china-electric-vehicle-maker-to-eye-us-listing/?sh=5f7f4a142e39
  8. https://gyazo.com/f13206cacdae6e3728f34fda870811e2
  9. https://www.gurufocus.com/news/1289977/tairen-capital-ltd-buys-xpeng-inc-telefonaktiebolaget-l-m-ericsson-square-inc-sells-jdcom-inc-nvidia-corp-amazoncom-inc
  10. Sidan 3 - https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1810997/000119312520212871/d890887df1.htm
  11. https://finance.yahoo.com/news/xpeng-announces-next-gen-autonomous-041000209.html
  12. https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/13/kina-pca-sanker-prognos-for-kinas-bilforsaljning.html
  13. http://epaper.chinadaily.com.cn/a/202010/19/WS5f8cd621a31099a2343510dd.html
  14. https://alltomelbil.se/forbud-mot-forsaljning-av-nya-bensin-och-dieselbilar-klubbas-igenom-i-allt-fler-lander/?fbclid=IwAR2qekAjZl1-5V9jYLf4IUjKMypmmWuKgWQh0owueZCCdz8qpUu4wm_oaQs
  15. https://www.di.se/hallbart-naringsliv/eu-lacka-endast-elbilar-kommer-att-raknas-som-hallbara-2026/?fbclid=IwAR0HLdhCWAigT9hwWbwHX-yPJa9CmhS93g_N2sZVOouaAynfjO_AJlC_o3c
  16. https://alltomelbil.se/elbilen-xpeng-g3-borjar-saljas-i-norge-kinas-sakraste-elbil/
  17. https://www.cnbc.com/2020/09/26/chinese-electric-car-start-up-xpeng-shows-off-new-flying-vehicle-.html
  18. https://en.xiaopeng.com/news/news_info/3553.html
  19. https://en.xiaopeng.com/news/news_info/3553.html
  20. https://www.gsmarena.com/samsung_huawei_and_apple_ship_the_most_phones_in_q2_of_2020-news-45659.php
  21. https://digital.di.se/artikel/kina-vi-ska-vara-bast-i-varlden-pa-ai-2030?authError=true
  22. https://www.carnegiefonder.se/peak-kobolt-fore-peak-oil/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?