Post entry

ZetaDisplay verkar ha fått ett bra grepp om den Skandinaviska Digital Signage marknaden. Hur stort kan företaget bli?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

De 75 anställda genererar nu vinst och framtiden ser onekligen ljus ut. Jag tror att vi får se flera förvärv liknande Pronto TV. Detta visade sig ge snabbt resultat i både orderbok och kapacitet. Något som både kunder och aktieägare tycker om.

Varför kommer det fina resultatet nu? ZetaDisplay har funnits sedan 2003, Affärsiden att vara en komplett Digital Signage partner gentemot sina kunder har visat sig fungera bra. ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Men det är mycket mer än så. Vidare skriver ZetaDisplay, Utvecklingen har gått vidare och Digital Signage är inte längre bara en bildskärm som visar information utan ett digitalt multi system, som integrerat med sociala medier, webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna och andra önskade funktioner. Detta kraftfulla redskap tycks många av dagens moderna butiker ha förstått nyttan av att kunna använda sig av. ZetaDisplay marknadsför sig med att ha kompetens och erfarenhet att kunna erbjuda detta.

Varför väljer man ZetaDisplay? Jag tror att anledningen är ZetaDisplays affärside och medarbetarnas kunnande och erfarenhet.Närvaron i flera länder.Styrelsen och ledning är till stora delar tillsatt för sitt kunnande om butiksbranschen, och sina tidigare engagemang i större företag. Ingrid Johansson Blank har varit verksam inom ICA-koncernen, senast som vice VD i ICA Sverige med ansvar för marknadsfunktionen.Anders Moberg,tidigare ett antal år på IKEA varav koncernchef 1986-1999.Anders Pettersson, tidigare koncernchef i Hilding Anders AB, Capital Safety Group och Thule. VD och daglig ledare Leif Liljebrunn, tidigare medskapare av XOR i rollen som vice VD och försäljningschef. Under 2004 blev XOR sålt till den börsnoterade norska koncernen Visma. Leif har under åren 2004 tom 2006 verkat inom Visma-koncernen som försäljningschef i Visma Software. Tillsammans betyder detta, erfarenhet, kunnande, bra kontaktytor och uthållighet.

I en värdekedja,med Digital Signage företag, och deras produkter och tjänster på respektive värdeplats, tror jag att ZetaDisplay idag tillhör toppskiktet. Än så länge i Skandinavien, men se upp. Köpet av Norska Pronto TV som är Norges ledande företag inom Digital Signage, har visat sig ge fina order. Deras 17 år i branschen har skapat kontakter utanför Skandinavien. Shell, 7-eleven och Statoil är exempel på detta.

Varför är ZetaDisplays produkt bra? Just därför att det inte är 1 produkt, utan ett koncept som kan bestå av flera olika funktioner som samarbetar för att nå önskat resultat. Resultatet kan sedan presenteras och användas på olika sätt. Flexibilitet och skalbarhet efter varje kunds behov.

Varför har ZetaDisplay lyckats. Digital Signage Branschen kännetecknas av långa ledtider som kräver stor uthållighet. Flera av ZetaDisplays tidigare branschkollegor har av olika anledningar övergivet iden att vara totalleverantör, och istället valt att specialisera sig på 1 eller ett fåtal produkter. Exempel på detta är tillverkning av små bildskärmar som kan monteras på kundvagnar. Någon har valt att leverera innehåll på de stora bildskärmar som finns utomhus runt om i vårt land och någon har Live spelinformation från fotboll, hästsport och annan betting som sin produkt. Var och en mycket kunniga inom sitt område med sin plats i värdekedjan. Som totalleverantör av Digital Signage blir nog ZetaDisplay ett naturligt val för många.

Utmaningen. För att klara av att vara en komplett Digital Signage partner måste ZetaDisplay hålla sig i toppen på värdekedjan. Jag tror att vi får se flera förvärv liknande Pronto TV. Detta visade sig ge snabbt resultat i både orderbok och kapacitet. Något som både kunder och aktieägare tycker om. Gårdagens rapport med kraftig tillväxt och bra resultat stärker mitt förtroende för ZetaDisplay. Deras nya målsättning till 2020, en omsättning på 350 milj med ett ebit på 15% blir en utmaning som jag tror de klarar.

Bifogar länk till Aktiespararnas Analys som kom igår. Här är lite av innehållet:

"Bolagets fjärde kvartalsrapport överträffar våra förväntningar rörande både försäljning och resultat. Nettoomsättningen för helåret 2016 var 142,4 miljoner kronor jämfört med väntade 139 miljoner kronor. Justerat EBITDA-resultatet kom in på drygt 18,7 miljoner kronor (13,2 procent) mot väntade 17,6 (12,7 procent). Utfallet var således två respektive sex procent bättre än våra prognoser. Vinst per aktie kom in på 0,1 kronor vilket var cirka 25 procent över våra förväntningar. De genomgående positiva avvikelser från vår förväntansbild kan främst hänföras till den nyligen förvärvade verksamheten i Norge som konsoliderades i räken-skaperna från och med augusti 2016.

Aktien har gott mycket starkt sedan förvärvet av ProntoTV presenterades. Upp-gången har möjligen spätts på av det planerade listbytet. Efter justeringar i vår modell baserat på resultatet för helåret 2016 och i viss mån även signalvärdet från de nya målen beräknar vi ett motiverat prise per aktie till 22,1 kronor för de kommande tre månaderna (P/E cirka 13, 2017P). Information om nya förvärvsarbitrage påverkar beräkningen av det motiverade priset per aktie."

Plusfaktor kommentarer: Detta är 8 gången som Aktiespararna genom Analysguiden gör en analys på ZetaDisplay. Anmärkningsvärt är att deras 7 tidigare analyser varit rätt. ZetaDisplays resultat har alla 7 gångerna varit bättre än analysen.

Läs hela analysen här: (http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/ZetaDisplay/Analyser/2017/Overtraffar-forvantningar/)

Hur stort kan företaget bli? Jag kan givetvis inte ge svaret på denna fråga. Men att ha lyckats med att ta sig dit de är idag, är bara det en prestation. De 75 anställda genererar nu vinst och framtiden ser onekligen ljus ut.

Jag kommer att fortsätta att följa ZetaDisplay och dela med mig av information som jag tycker är intressant.

Detsamma gäller för mitt andra följföretag Kindred, tidigare Unibet som nyligen lämnade en utmärkt rapport för 2016. Läste precis att Kindred lagt ett kontantbud på 32Red vilket redan har påverkat kursen positivt.

Plusfakta

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?