Post entry

Zoomability – Resan har startat!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Fylld kassa, orders, stor marknad i Kina och USA som hägrar och framförallt ett lågt börsvärde – detta kan bli en härlig resa!

Bakgrund

Zoomability AB grundades 2011 och den kommersiella resan startade. Den har varit en färd upp och ner, men nu är bolaget på väg upp igen.

Zoomability utvecklar eldrivna enmansfordon som skapar rörelsefrihet och körglädje för alla överallt. Visionen är att skapa rörelsefrihet åt alla, överallt.

Produkten Zoom Uphill, har revolutionerande egenskaper i terräng tack var en patenterad boggikonstruktion och klarar snö, sand, trottoarkanter och enklare trappor utan problem.

Zoom Uphill har sedan 2011 sålts i över 750 exemplar i totalt 16 länder.

Produkt

Zoom Uphill är en eldriven terränggående fyrhjuling anpassad för personer med nedsatt funktion i de nedre extremiteterna. Den patenterade bottenplattan ser till att alla fyra hjulen alltid har kontakt med marken oavsett underlaget. Den ger därför kontinuerlig fyrhjulsdrift. Den väger ca 100 kg och kan lätt rullas för hand. Vid transport kan den lyftas upp i en kombibil, SUV eller på en dragkärra.

Zoomen har en maxhastighet på 20 km/h som kan ändras med en vippkontakt till 10 km/h eller 5 km/h. Den är enligt Transportstyrelsen i Sverige klassad som fyrhjulig elcykel anpassad för funktionshindrade. Det innebär att den får framföras i max 20 km/h där man allmänt får cykla med vanlig cykel. På trottoarer ska man hålla ”gångfart”, som motsvarar ca 5 km/h.

Zoomen ger exceptionell körupplevelse där du sitter tryggt och säkert i den skålade stolen och använder dina armar och händer för att manövrera. Den tar sig fram i sand, snö och slask och givetvis upp och nerför backar i tuff terräng. 

Finanser

Bolaget tog nyligen in 5 miljoner kr i en riktad emission, inkluderande optioner.

Varje Teckningsoption ger rätt att teckna 1 ny aktie i Zoomability. Optionsprogrammet (TO1) har 12 månaders löptid och en utnyttjandeperiod som infaller under 12-månadsperiodens sista 14 kalenderdagar. Teckningskursen uppgår till 8:00 kronor. Om Teckningsoptionerna utnyttjas fullt ut erhåller Zoomability totalt ytterligare 18 311 668 kronor från optionsinlösen.

Med andra ord är kassan välfylld och kommer vara så under en lång period framöver då man även har möjlighet att ta in nya pengar om cirka 1 år via optionerna.

Sälj & Marknad

Världsmarknaden för elrullstolar och elmopeder var 1,5 miljarder dollar 2015 och beräknas till 4,8 miljarder dollar 2022.

Zoomability vill i sitt nästa steg av resan:

  1. Utveckla återförsäljarnätverk runt om i världen
  2. Skapa bättre närvaro på sociala medier och implementera en SEO-strategi
  3. Visa upp Zoom Uphill på mässor och utställningar
  4. Bearbeta hjälpmedelscentraler i Sverige
  5. Skapa nya broschyrer för Zoom Uphill, digitalt och i tryck

Strategin för tillväxt och lönsamhet är följande:

  • Flytt av hopmonteringen vilket leder till lägre produktionskostnad, enklare logistik och kostnadseffektivare produktutveckling
  • Modernisering av Zoom Uphill®
  • Utveckla återförsäljarnätverket ytterligare
  • Börja aktiv marknadsföring

Pengarna som nu tas in från den riktade nyemissionen ska främst användas till att genomföra den expansionsplan som finns för bolaget. Det går ut på att parallellt öka produktionen och marknadsföring, men också förbättra marginalerna genom lägre produktionskostnad.

Bolaget kommer också titta på nya modeller av Zoomen, som bygger på den patenterade bottenplattan som gör att den lätt kan ta sig fram bortom asfalterade ytor. Detta främst för personer med sådana begränsningar att de har svårt att hantera dagens Zoom.

Vidare kommer bolaget så snart det går att ta upp de sonderingar de har haft det senaste året gällande produktion och försäljning i Kina, men som legat på is sedan coronapandemin startade.

Australien-marknaden

I början av augusti kommunicerade Zoomability att bolaget ser en ökad efterfrågan i Australien, med klart bättre försäljning under första halvåret jämfört med historiskt.

Efter har ökat betydligt, vilket beror på statlig subventionering. En av bolagets kunder har fått ett prejudicerande domslut med sig som gör det möjligt att få en Zoom Uphill genom en statlig myndighet.

"Det här öppnade givetvis marknaden för oss, men fram tills nu har det ändå varit lite trögt då man trots domen måste skicka in en speciell ansökan och motivera varför man vill ha en Zoom", kommenterar bolaget.

Sammanfattningsvis noteras en ökad efterfrågan från landet, som nu också ses som en prioriterad marknad.

USA-marknaden

Zoomability skrev i juli 2020 ett avtal med Livning Spinal i USA, en huvudsakligen Internetbaserad försäljare av mobilitetsprodukter för rullstolsburna personer, som funnit på marknaden i 9 år. Det tillsammans med Zoom-USA, som drivs av McCabe Outdoor Mobility, har bolaget tagit ett steg mot den stora generella marknaden för mobilitetsprodukter för rullstolsburna i Nordamerika.

Bolaget ser redan nu en klart starkare efterfrågan tack vare det arbete som McCabe gjort i år trots corona-pandemin. De har nu sålt allt vi kunnat leverera till dem i år.

Bolaget förbereder sig nu på en ökad produktionstakt för att kunna möte den ökade efterfrågan vi ser. 

Kina-marknaden

Zoomability har stora ambitioner att göra entré på den kinesiska marknaden och det är här, tillsammans med USA, som jag tror de stora pengarna kan genereras.

Den rådande pandemin har tyvärr bromsat processen men nu har bolaget börjat ta upp de sonderingar de har haft det senaste året gällande produktion och försäljning i Kina.

Slutsats

Det har tagit sin tid att nå till den punkt där Zoomability befinner sig idag, men nu tror jag bolaget verkligen är redo att lyfta till nästa nivå då fokus läggs på rätt grejer.

Jag uppskattar det faktum att bolaget nu försöker optimera situationen genom att öka marginalerna via lägre produktionskostnad, samt försöka nå en mer optimal prisbild i syfte att öka volymerna.

Att bolaget nu även fokuserar hårdare på marknadsföring / sälj hoppas jag även genererar mer försäljning. Med en ungefärlig kostnad på 100 000 SEK per Zoom Uphill så krävs det inte många orders för att nå en riktigt bra omsättning som slutligen kan landa i vinst på sista raden inom kort, när marginalerna optimerats.

Referenser

Disclaimer: Jag äger aktier i bolaget och råder läsarna att kontrollera de uppgifter jag framför. Detta skall inte ses som en köp- eller säljrekommendation.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?