FING B

Fingerprint Cards

News article

Print

FINGERPRINT: SMARTCARDLANSERING I SYDAFRIKA "MYCKET BRA" - VD


STOCKHOLM (Direkt) Att Mastercard på torsdagen gick ut med att man lanserar biometriska kort i Sydafrika är ett positivt tecken på att marknaden är på väg att ta fart.Det bedömer Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson i en kommentar till ...

STOCKHOLM (Direkt) Att Mastercard på torsdagen gick ut med att man lanserar biometriska kort i Sydafrika är ett positivt tecken på att marknaden är på väg att ta fart.

Det bedömer Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, trots att Mastercard använder sig av konkurrenten Idex för leverans av sensorer.

"Jag ser det som mycket bra. Vi har pratat om, och har fortfarande exakt samma bild: smartkorten kommer i gång i år, med en total marknad på ett ensiffrigt antal miljoner producerade kort", säger han, och bedömer att även bolagets egen produktion lär bli ett ensiffrigt antal miljoner.

Än så länge är det marginellt jämfört med mobiltelefoner, där volymerna ligger i storleksordningen 1 miljon Fingerprint Cards-sensorer varje dag.

I nuläget når försäljningen emellertid inte upp till den nivån på grund av kundernas överlager kombinerat med den så kallade oxpiskeeffekten: små fluktuationer i konsumentefterfrågan fortplantar sig och förstoras längre bak i leveranskedjan, som när man svingar en oxpiska och snärten längst ut blir kraftig trots små handrörelser.

Christian Fredrikson fortsätter apropå torsdagsnyheten från kortmarknaden:

"Det är väldigt positivt; det är fint att det rör på sig. Vi är med i över tio olika piloter, och jag är mycket medveten om vad Mastercard och andra har på gång. Vi håller på att förbereda för massproduktion."

Han vill inte nämna huruvida några av pilotprojekten är med just Mastercard, men säger att bolaget arbetar med flera korttillverkare, bland annat Oberthur, och att det rör sig om både kinesiska och västliga aktörer.

"Vi är välpositionerade, och jag ser oss som ledande i sektorn av tre skäl: vi har bevisad volymproduktionsförmåga med konkurrenskraftiga produktionskostnader, vi har hög innovativ höjd med både kontaktlösa och vanliga kort, och vi har extremt låg strömförbrukning", säger han.

Just produktionskostnaderna trycker han extra på:

"I och med att de faller i takt med att vi blir bättre och bättre på sensorer för mobiltelefoner gynnar det även volymproduktion av sensorer till smarta kort."

Han säger apropå ett tredje segment, fordon, att diskussioner pågår med flera olika spelare inom den sektorn, även här utan att vilja nämna några namn.

Ert alltjämt viktigaste segment är mobiltelefoner. Ni lanserar titt som tätt att ni finns med i nya modeller, men det viktiga är hur bra dessa säljer. Vad ser ni där?

"Det är en tuff konkurrens, en av de tuffaste i världen. Våra OEM:s har också en konkurrens sinsemellan, med relativt stora svängningar inom bara ett år. Vi har en bild av hur försäljningen av de telefoner vi är med i, men det kan överraska", säger han utan att vilja bli mer specifik än så.

Fingerprint Cards sade vid kapitalmarknadsdagen i december att ambitionen var att fördubbla personalstyrkan under 2017. Sedan dess har budskapet varit att rekrytering ska ske selektivt. Till Direkt förtydligar Christian Fredrikson att fördubblingsambitionen är skrotad:

"Nej, den står inte fast. Vi måste anpassa oss till försäljningsutmaningarna under första halvåret. Samtidigt är det viktigt för oss att fortsatta investera in i de nya segmenten, och vi har tagit in en hel del sedan kapitalmarknadsdagen."

Vid senaste årsskiftet hade Fingerprints 306 anställda och 132 konsulter, mot 150 respektive 104 ett år tidigare.

Hur många fler tror du att ni är i slutet av 2017?

"Vi är flera, men jag går inte in på hur många."