POLYG

Polygiene

Research note

Print

Polygiene: Två intressanta samarbeten

Polygiene har den senaste perioden ingått två intressanta partnerskap. Dels med japanska Goldwin samt kinesiska 8H – trots att samarbetet med 8H är större ur ett ekonomiskt perspektiv ser vi mest potential hos Goldwin på längre sikt. 8H är Kinas ledande e-handelsföretag inom madrasser samt sängkläder (enligt 8H själva) och Goldwin är en japansk koncern inom sport & fritid. Polygiene kommer ingå i hela 8H:s produktsortiment för latexmadrasser, latexkuddar samt i utvalda soffor, sängklädesset och vadderade bäddmadrasser. För Goldwin gäller första produktlanseringen fem olika strumpmodeller som ingår i The North Face vår- och sommarkollektion 2017.

8H

Enligt våra undersökningar kommer 8H direkt utgöra en av Polygienes största kunder (top tio), vilket är ovanligt – generellt kvalar inte nya kunder in bland top tio. Kanske visar affären att kunder har ett större förtroende för Polygiene idag än tidigare (?), och därmed vågar satsa på varumärket i större utsträckning redan vid den första lanseringen. Vi var i vår initialanalys tydliga med att säljprocessen bör förkortas (kortare utvärderingsperiod alternativt större initiala lanseringar) allteftersom varumärket stärks – om samarbetet med 8H markerar någon form av trend återstår att se. Alltfler större initiala produktlanseringar skulle eventuellt få oss att revidera upp våra långsiktiga prognoser. 

Sammantaget stärker samarbetet Polygienes position på den asiatiska Home textile-marknaden ytterligare, segmentet är mycket intressant och växer snabbt för Polygiene. Vi hoppas att bolaget kan kopiera framgångarna även till övriga geografiska marknader som Europa och USA (där bolaget endast påbörjat en begränsad marknadsbearbetning).

Goldwin

Än mer spännande (enligt oss) är samarbetet med japanska Goldwin, vars försäljning de senaste 12 månaderna uppgick till cirka 4,8 miljarder kronor. Goldwin innehar och utvecklar egna varumärken men äger även varumärkesrättigheterna för flertalet varumärken i Japan och Sydkorea, däribland The North Face. Goldwin ansvarar för varumärket fullt ut på dessa marknader, bland annat ligger Goldwin bakom beslutet att samarbeta med Polygiene. Tittar vi på The North Face i ett bredare perspektiv ägs varumärket av VF Corporation (VFC), en koncern bestående av flera ledande varumärken, bland annat: Vans, Timberland, Lee och Wrangler. VFC uppvisade en försäljning på cirka 12,0 miljarder dollar under 2016, varav segmentet Outdoor & Action Sports (vilken The North Face faller under) stod för 7,5 miljarder dollar. Övriga varumärken i segmentet är: Vans, Timberland, Kipling, Napapijri, JanSport, Reef, SmartWool, Eastpak, lucy och Eagle Creek.

Sammantaget öppnar samarbetet upp för möjligheter dels hos Goldwin men framförallt kan Polygiene kanske utnyttja samarbetet som en ”bakväg” för att på allvar slå sig in hos The North Face och VFC. Vi lämnar våra prognoser oförändrade och värderingen uppgår fortsatt till cirka 16,5 kronor per aktie i base case. Även fair value range är oförändrat, uppgående till 6-22 kronor. 

Download our latest Research Report from 2017-11-14

Download full report icon-download

Community Posts

Be the first to write something about this company in the community.

Create new post