Post entry

Aerocrine: Möte med VD

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Aerocrines VD Scott Myers höll en presentation hos Öhman igår. Nedan följer en kort sammanfattning av mina intryck.

Aerocrine har på mycket kort tid genomgått en väldigt genomgripande förändring. De första 14 åren i bolagets historia hade bolaget i huvudsak ett vetenskapligt fokus. Sedan ATS rekommendation och VD-bytet i september har Aerocrine gått in i en helt ny fas med stenhårt kommersialiseringsfokus. Scott tillträdde för 90 dagar sedan och har arbetat non-stop med att utforma och exekvera en kommersialiseringsstrategi. Det mest påtagliga beviset för bolagets nya fokus är antalet nyanställningar. Aerocrine började 2011 med 59 anställda och kommer sluta året med knappt 90 anställda. Den egna amerikanska säljstyrkan har ökat till cirka 15 personer vid årsskiftet och målet är att anställa ytterligare cirka fem säljare 2012. Men bolaget anställer inte bara säljare, utan även "clinical specialists", personer med läkarutbildning som inte längre träffar patienter utan är kliniska experter på området för luftvägssjukdomar. Aerocrine anställde redan i våras Dr Rickard, tidigare chef för astmaläkemedelsforskningen på Glaxo (som är världens största astmaläkemedelsföretag). Scott berättade igår att en av Dr Rickards tidigare kollegor från Glaxo, närmast chef över TEVAs respiratorydivision, börjar på Aerocrine 1 januari. Att ha denna kliniska expertis "in-house" är extremt viktigt i relationerna till försäkringsbolagen. När chefen på ett stort sjukförsäkringsbolag ska övertygas om att de bör reimbursa FENO kan Aerocrine inte skicka dit en säljare. Det är här de kliniska experterna kommer in i bilden.

Aerocrine har också på kort tid tagit ett jättekliv "intelligence-mässigt". Det kan tyckas grundläggande, men att bolaget faktiskt nu har data om astmaprevalensen i USA ner på kommunnivå (countynivå) är givetvis väldigt viktigt för hur man ska allokera sina begränsade resurser. Likaså informationen om vilka läkare i landet som skriver ut mest astmaläkemedel. Faktum är att bolaget inte haft dessa data tidigare. Helt nytt är också att Aerocrine nu har en "pharmaco-ekonomisk modell" med sig i mötena med försäkringsbolagen, dvs en modell som visar exakt hur stora besparingar försäkringsbolagen kan göra genom att reimbursa FENO. Exempelvis visar denna modell på en minskning i kostnaderna för sjukhusnätter på cirka 6%. Det är enorma pengar och mer än tillräckligt för att väcka försäkringsbolagens intresse.

Reimbursement

Aerocrine arbetar stenhårt med att övertyga försäkringsbolagen att reimbursa FENO. Fokus ligger på UnitedHealth, som är USAs största privata sjukförsäkringsbolag med 32 miljoner försäkrade, samt Aetna, som är tredje störst med 19 miljoner försäkrade. Scott framhöll att Aerocrine har en bra dialog med dessa två försäkringsbolag och att bolaget haft flera "face-to-face"-möten med beslutsfattarna. Förhoppningen är definitivt att ett av dessa två försäkringsbolag väljer att reimbursa FENO kommande månader. Målsättningen är att cirka 30-40% av USAs försäkrade ska ha coverage inom 18-24 månader.

Finansiering

Aerocrine hade 180 miljoner kronor i kassan vid utgången av Q3. Med nuvarande burn-rate på runt 35 miljoner kronor per kvartal räcker pengarna drygt ett år. Men bolaget och de stora ägarna är överens om att satsa hårdare än så, vilket nyanställningarna vittnar om. Burn-rate lär med andra ord stiga kommande kvartal och det kan bli aktuellt med någon form av finansiering under 2012. Med tanke på att Aerocrine saknar helt saknar konkurrens i USA och i princip även i EU är det naturligtvis helt rätt att trycka gasen i botten nu. De tre stora ägarna Investor, Novo och Healthcap verkar vara väldigt involverade i utvecklingen av Aerocrine och är angelägna om att använda sina kontaktnät för att hjälpa bolaget. Novos styrelseledamot Scott Beardsley, med ett förflutet som Managing Director på JP Morgan verkar ha varit drivande i att VD ska vara med på JP Morgans Life Sciencekonferens i San Francisco om en månad. Jag gissar att Scott Beardsley har dragit i några trådar för att VD ska träffa rätt investerare vid denna konferens. Ett drömscenario vore naturligtvis att Aerocrine löste sitt finansieringsbehov via en riktad nyemission till en namnkunnig amerikansk investerare. Aerocrines CFO Michael Colerus som var med vid mötet igår poängterade att Aerocrines stora kapitalanskaffning 2010 gjordes till en premie relativt börskurs (7 kronor jämfört med börskurs runt 5-6 kronor dagarna innan nyemissionen annonserades). Med detta vill jag ha sagt att om man är intresserad av att investera i Aerocrine men avvaktar en kommande nyemission riskerar man inte bara att helt missa chansen om denna blir riktad; det finns också en möjlighet att den sker till en kurs överstigande rådande börskurs.

Slutsats

Sammanfattningsvis anser jag att Aerocrine är börsens i särklass mest intressanta forsknings-/förhoppningsbolag. Inflammationsmätning hjälper bevisligen sjukvården att spara pengar, marknaden är gigantisk, konkurrens saknas och bolaget sköts av fullblodsproffs, i såväl ledning som styrelse. Under 2011 har bolaget tagit ett sjumilakliv närmare sitt mål att bryta in i sjukvården, vilket även syns i kursutvecklingen; Aerocrine är ett av få forskningsbolag som har sett sin aktie stiga i år, när sektorn råkat ut för det ena bakslaget efter det andra. Bolaget befinner sig i en extremt intensiv och intressant fas och 2012 kommer bli ett mycket spännande år i bolagets historia. Vill man investera i högriskbolag finns inget bättre bolag på börsen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?