Post entry

Axkid One, paradigmskifte för bilbarnstolar?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Axkid närmar sig tidpunkten för en av de viktigaste händelserna i bolagets historia, lanseringen av en ny produktplattform med namnet Axkid One. Inte mycket är känt men den har av Axkid beskrivits som ett "paradigmskifte för branschen" med "potential att revolutionera användningen av bilbarnstolar".

Jag har ägt Axkid-aktier, i större eller mindre doser, sedan IPOn 2014.

Då med småbarn och uppfattningen att de bilbarnstolar som fanns på marknaden var tråkiga och inte särskilt innovationsrika så lockade Axkid mig med åtminstone några unika finesser och ett innovationstänk.

Dessutom köpte jag idén att Axkid snabbt skulle kunna vinna mark i Europa där säkerhetstänket var på frammarsch tillsammans med strängare myndighetskrav. Axkid skulle ha en fördel och god trovärdighet som svenskt bolag med endast bakåtvänt i sortimentet, till skillnad mot de större aktörerna som lite hycklande sålt bakåtvänt i Norden men mest framåtvänt i övriga Europa.

Bildtext: Bakåtvänt är säkrast

Riktigt så bra har det inte gått, men på det stora hela får man nog ändå vara nöjd med åtminstone bolaget Axkids utveckling. Som en twitter-vän skrev till mig “Jag började intressera mig för Axkid 2017 när de fortfarande inte gått i konkurs vilket jag räknat med. De har grundats med bland de dummaste affärsidéerna jag hört talas om men lyckats bra ändå :)”.

Dags att skörda frukterna från senaste årens investeringar

Men nu till anledningen till detta inlägg. För tre år sedan gjordes en nyemission med avsikt att finansiera utvecklingen av nästa generations bilbarnstolar. Resultatet av detta ska komma, åtminstone delvis, under nästa kvartal dvs Q1-2020.

Det verkar kostat mer än planerat (i samband med emissionen pratades det om 10 Mkr, per projekt antar jag). Vägledd av dagens balansräkning verkar åtminstone 30 Mkr plöjts ner i dessa, som jag uppfattat det, två projekt.

I senaste (Q3-19) rapporten har denna nya produktplattform för första gången nämnts vid namn, Axkid One. Om det namnet omfattar bägge projekten eller bara det ena återstår att se.

Trots att detta måste vara en mycket viktig milstolpe för Axkid, och rimligtvis även för oss aktieägare, så är inte särskilt mycket känt om dessa nya produkter. Informationen i rapporterna är tunn och bolaget har, så vitt jag vet, inte gjort några publika presentationer sedan emissionen 2016.

I brist på vettigare saker att göra så har jag här försökt sammanställa de ledtrådar som trots allt finns och citerar nedan vad jag funnit som skrivits eller sagts i ämnet. Kanske sitter någon på mer info och vill komplettera!?

Memorandum hösten 2016: Ambitionen är att ligga före övriga aktörer på marknaden med nya innovativa produkter.

De nya produktplattformarna har redan passerat koncept- samt idéstadiet. Våra samarbetspartners tillhör de mest meriterade aktörerna i svenskt näringsliv vad gäller fordonsutveckling samt industridesign.

Vår ambition är högt ställd: Vi skall lansera produkter i världsklass med den högsta innovationshöjden, samt vinna de svåraste säkerhetstesterna.

Presentation December 2016 av VD Daniel Johansson@ 15:00: Vi har nu startat två projekt som vi ämnar lansera 2019. Här har vi litegrann tagit ett steg tillbaka, plockat in kompetens från Volvo när det kommer till krockar och liknande för att mer komma till roten vad är problematiken, vad är det vi ska skydda barnet för i en bil. 

En bilbarnstol kanske inte behöver se ut som de gör idag. Den kanske kan se ut på ett helt annat sätt med bättre resultat. Målet är att bli världsledande. Ta det ett steg längre än vad som tidigare gjorts. Samma nyckelfaktorer som tidigare, men vi skruvar på detta för att hitta en produkt som är helt unik på marknaden.

@ 19:30 : Hitta en produkt, eller två produkter i det här fallet, som revolutionerar användningen av bilbarnstolar och lansera den här produkten 2019 som är ett paradigmskifte för branschen.

Bildtext: Här har vi litegrann tagit ett steg tillbaka säger Axkids VD om utvecklingsprojekten.

I samband med emission 2016 mailade jag även lite med Axkid och fick ett visst "förtydligande":

Det handlar om säkerhetsaspekter i direkt krock men också komfortaspekter över hur ett barn sitter i bil. Utan att avslöja för mycket så är min uppfattning att vi har något som kan ge stor effekt på marknaden.

Bildtext: En bilbarnstol kanske inte behöver se ut som de gör idag. Den kanske kan se ut på ett helt annat sätt.

Presentation December 2016 av StyrelseordförandeThomas Bräutigam@ 22:00: Vi vill göra världsledande produkter som är absolut det bästa som finns i marknaden. Vi har väldigt fina partners vi jobbar med som utvecklar de här produkterna. Vi har två hypoteser på produkter och befinner oss snart i prototypstadiet.

Årsredovisning 2017: Axkid har också under året fortsatt med dem två nya utvecklingsprojekt som startades under 2016 och som skall mynna ut i en ny produktplattform 2019. 

Årsredovisning 2018: Under året har vi, parallellt med att driva den kortsiktiga tillväxten, lagt grunden till att skapa ett ledande premiummärke i hela Europa.

Vi har under 2018 aktiverat 10 MSEK i utvecklingskostnader och ytterligare 2,5 MSEK har påverkat omkostnaderna under året för att lansera en helt ny innovativ produktplattform

Målen för dessa projekt är att visa marknaden ett nytt innovativt sortiment i slutet av 2019.

Q3 2019: Vi har under året investerat betydande belopp i en ny produktplattform som vi kallar Axkid One

Målet är att sätta en ny standard för barns säkerhet i bilen. Vi närmar oss nu lanseringen av denna nya produktplattform och de första återförsäljarträffarna har genomförts med positiv respons.

Vi går nu in i sista fasen av projektet för att bereda produktion och säkerställa kvalité i hela kedjan. Lanseringen mot slutkonsument av Axkid One kommer att ske under första kvartalet 2020 och blir ett viktigt fundament för att ta nästa steg som bolag.

Mina tankar:

De två senaste rapporterna har tagits emot negativt av marknaden, samtidigt har insiders köpt på sig aktier (om än inga jättemängder). Axkid One är utan tvekan en viktig händelse för bolaget och lanseringen är inte långt borta. Det är svårt att tolka det lilla som sagts annat än att det kommer vara något ganska annorlunda mot vad som finns på marknaden idag. Det gör förvisso risken för flopp större än om det bara handlat om en “Minikid 3.0”, men gör även utfallet vid ett positivt mottagande betydligt mer spännande!

/Totoro https://twitter.com/terra_mm/

Disclaimer:

Detta är inget investeringsråd. Jag äger aktier i Axkid och har gjort så i många år, men som i de flesta aktier jag äger så blir det lite småtrejding av delar av innehavet i ett försök att dra nytta av Mr Markets manodepressiva natur.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?